Greet zei:
Omdat ik straatkatjes opvang , mag Ik dus niet fokken ?????
Doen jullie dus ook !! Behalve straatkatjes opvangen dus ...
Wij fokken inderdaad ook !! Maar fokken doen we om een ras te verbeteren en niet enkel te vermeerderen. Er zijn heus britten genoeg hoor !! Er hoeft niet zo geknoeid te worden met het schitterende ras brits korthaar...
Combinaties die fokkers maken zijn doelbewust en gericht op het voorkomen van erfelijke aandoeningen, afwijkingen en ook schoonheid.
Alleen degene die het meest aan de standaard voldoen en bovendien kerngezond zijn (ook genetisch) gaan in de fok verder.
Geknoei kunnen wij als fokker nooit goedkeuren. Fokken op de juiste manier kost nu eenmaal handenvol geld ! Juiste combinaties vinden, testen, vaccineren, ...hoort daar bij. Het is een hobby, een passie !! Dan is het ook onmogelijk om de kittens aan lage prijzen te laten vertrekken, anders houdt je het niet vol als fokker.
Als mensen voor een zuiver raskitten met garantie geen bedrag willen/kunnen voor neertellen of de moeite willen nemen om daarvoor te sparen, dan raden wij een htk 'tje aan ! Daar zitten de opvangs/asiels,...vol van !! Of we raden hen een kitten aan dat niet show-fokgeschikt is dat dan met fokverbod iets goedkoper kan vertrekken. (wel getest en gezond, maar net niet goed genoeg om een nestje mee te krijgen) Zo'n kittens zitten ook soms in de beste combinaties. Maar bij foute combinatie (zeker oogkleur) zitten alle kittens fout qua rasstandaard. Met wat ben je dan bezig ? Enkel met de vermeerdering !!!
Laat het fokken van raskatten toch over aan kenners of aan mensen die bereid zijn te luisteren naar die kenners en het ras willen bewaren in al zijn schoonheid en gezondheid !
Of moeten de asiels straks ook vol gaan zitten met 'mislukte' raskatten ??
(klinkt oneerbiedig, maar ik ben eigenlijk gewoon kwaad om zoiets !)