Spring naar inhoud

- - - - -

Sparen

• Log in om te reageren
45 reacties op dit onderwerp
Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#1 Geplaatst 03 december 2009 - 10:07

Ik vroeg mij af of jullie maandelijks een bedrag opzij zetten of dat jullie liever het geld laten rollen ;)

Wij proberen maandelijks toch een bedrag te sparen, meestal lukt dat wel, maar soms ook niet... Zoals vorige maand is het echt niet gelukt, maarja dat werd dan weer goedgemaakt door de belastingen en de eindejaarspremie :) Dat kunnen we dan ook weer sparen... Wij hebben twee spaarrekeningen: op eentje sparen we voor de trouw en op de andere, voor algemene kosten, zoals het huis... Momenteel zijn we aan het sparen om onze tuin in orde te maken, zodat die cat proof is :)

Wat ik wel héél goed kan sparen zijn Zooplus en KS punten :goofy:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 03 december 2009 - 10:14

Mijn man werkt voltijds en ik deeltijds (en verdien dus echt niet veel) en met 2 pubers en 1 student in huis ken ik het woord sparen niet meer. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ons huis bijna afbetaald is. Vorige maand was ook voor ons een zware maand (maar ik dacht gelezen te hebben dat dit voor de meeste mensen zo was).
Zoopluspunten en KS-punten worden hier ook goed gespaard :heart:

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 03 december 2009 - 10:15

Wij sparen elke maand een vast bedrag. Afspraak is bij ons dat van mijn wedde de huur + vaste facturen (elektriciteit, water, ...) afgaan. Inkopen betalen we 50/50, de kosten voor de auto betaalt Olivier. Van wat overblijft, gaat er maandelijks een vast bedrag naar de spaarrekening (met het oog op de aankoop van een huis dat er in de nabije toekomst zit aan te komen) en de rest wat nog overblijft van Oliviers wedde, gaat naar extraatjes (kleding, spulletjes voor de katten, dvd's/cd's, ...)
Geplaatste afbeelding

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 03 december 2009 - 10:19

Wij zetten aan het begin van de maand een vast bedrag op onze spaarrekening en een vast bedrag op de rekening van ons zoontje.
Helaas zijn onze spaarcentjes snel aan't slinken: kosten aan de auto gehad ( 2000€ op 5 maanden tijd), twee maanden op 1 inkomen moeten leven omdat mijn uitkering van zwangerschapsverlof maar niet in orde geraakte, mazout laten komen, afrekening electriciteit betaald en nu sta ik dus op een uitkering.
Ik moet zeggen: sparen is nu al even niet meer aan de orde. zodra ik weer ga werken zal het wel weer lukken.

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 december 2009 - 10:20

Ik vind dat heel moeilijk. De inkomsten van mijn vriend en mezelf zijn heel erg verschillend: ik werk 70% en hij is zelfstandig. Het huis is zijn eigendom en hij betaalt dat af, maar ik betaal wel een stukje mee omdat ik niet gratis wil wonen.
Vaste kosten en eten delen we, kattendingen ook.
Ik probeer elke maand te sparen, maar nu ik niet meer bijwerk is dat eigenlijk wel moeilijk, meestal staat er maar 1 dag per maand een cijfer met 4 getalletjes op mijn bankrekening, en dat is als mijn loon gestort wordt.
We hebben geen gemeenschappelijke rekening maar die komt er wel aangezien we ook een nieuw huis willen kopen voor ons twee. Feit is dan wel dat hij daarin meer zal betalen, hij verdient ook veel meer. Dat is zo onze deal. Langs de andere kant moet hij thuis wel geen klop doen.

Ik vind dat dus echt moeilijk O:)
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 03 december 2009 - 10:24

Ja, ook nog even bij vermelden: we hebben wel een gemeenschappelijke spaarrekening; en omdat Olivier meer verdient dan ik, is het bedrag dat hij aan de kant zet ook wel wat groter dan dat van mij (bij mij gaat er ook al meer van mijn rekening af omdat de huur maandelijks van mijn rekening gehaald wordt).
We werken alletwee fulltime en verdienen gelukkig helemaal niet slecht, dus het lukt ons wel om toch nog een aardig centje aan de kant te zetten.
Geplaatste afbeelding

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 03 december 2009 - 10:28

Omdat wij getrouwd zijn, is alles bij ons "één pot nat". We hebben een gezamelijk zichtrekening waar de lonen op worden gestort en een gezamelijke sparrekening waar we dus iedere maand een vast bedrag op zetten (en ook vaan terug moeten afhalen wegens onverwachte kosten)
Uiteraard wordt er wel goed overlegd wat er met het spaargeld en het geld van de zichtrekening gekocht wordt. Voedsel, vaste kosten e.d. worden zonder pardon betaald van de zichtrekening maar voor duurdere aankopen zoals bv nieuwe winterjas, nieuwe schoenen overleggen we wel en spreken we een bepaald bedrag af wat we eraan kunnen besteden.

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#8 Geplaatst 03 december 2009 - 10:53

Hier ook alles  pot! Zou anders een beetje lastig zijn hé omdat ik niet werk :x .
Wij proberen toch elke maand nog te sparen, het gaat de ene maand makkelijker dan de andere maar toch probeer ik het altijd wel, sta niet graag voor verassingen.

Btw hebben jullie het belasting geld al binnen dan Lizke???

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#9 Geplaatst 03 december 2009 - 10:55

*mikkeke* zei:

Btw hebben jullie het belasting geld al binnen dan Lizke???

Ja, hoor vorige week netjes op de rekening gestort :dance: Wij hebben via Tax-on-web gedaan...

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#10 Geplaatst 03 december 2009 - 10:57

:o Wij ook hoor maar nog zelfs helemaal niets gehoord of gezien. We hebben zelfs nog geen brief ontvangen hoeveel we terug zouden krijgen en volgens tax on web zou dat redelijk veel zijn dus ik zit met smart te wachten :(

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#11 Geplaatst 03 december 2009 - 10:57

heeft iedereen het al binnen dan??????

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#12 Geplaatst 03 december 2009 - 10:59

Hier is sparen echt niet simpel, toch proberen we altijd wel iets aan de kant te zetten. Moest ik een voltijdse job hebben dan zou het makkelijker zijn om wat meer aan de kant te zetten...

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 03 december 2009 - 11:04

heeft iedereen het al binnen dan??????

Ik denk alleen de mensen die gebruik maakten van tax on web.
Onze belastingsbrief is ingevuld op de gewone manier dus wij moeten ook nog wachten.

Bewerkt door dafne, 03 december 2009 - 11:05.

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#14 Geplaatst 03 december 2009 - 11:09

dafne zei:

Ik denk alleen de mensen die gebruik maakten van tax on web.
Onze belastingsbrief is ingevuld op de gewone manier dus wij moeten ook nog wachten.

maar wij hebben het gedaan met tax on web :catscratchhead

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#15 Geplaatst 03 december 2009 - 11:11

*mikkeke* zei:

maar wij hebben het gedaan met tax on web :catscratchhead

wij hadden toch redelijk snel een brief met wat we zouden terugtrekken... Ik zou daar toch maar eens achter horen, Mikkeke, voor de zekerheid? :catscratchhead