Spring naar inhoud

- - - - -

Sparen

• Log in om te reageren
45 reacties op dit onderwerp
Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#16 Geplaatst 03 december 2009 - 11:32

Ik trek normaal ook terug maar heb de brief van de belastingen waarin dit staat ook nog steeds niet aangekregen... dat ze zich maar wat spoeien...

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#17 Geplaatst 03 december 2009 - 11:44

Ik heb het op dezelfde dag van Lizke terug gekregen :dancer: :dancer: :dancer: . Maar nu zijn we eens bij de gelukkigen. We hebben ook al een jaar gehad dat we moesten wachten tot eind augustus. En eigenlijk hadden Lizke en ik een voorstel (maar nu gaan we even :off: ): diegene van KS die belastingen moetenbetalen mogen dit vanaf nu rechtstreeks aan ons doen. Zou dat nu eens geen goed idee zijn?

Geplaatste afbeelding

Guest_sarahtje_*
Guest_sarahtje_*

#18 Geplaatst 03 december 2009 - 11:45

Wij proberen ook wat te sparen. Wij hebben veel rekeningen: 1 zichtrekening, ieder zijn spaarrekening en een gezamelijke rekening.
Op elke spaarrekening word ter maandelijks € 50 gestort. Soms moeten we het er terug afhalen, maar meestal lukt het wel. We hebben ook net enkele maanden het moeilijk gehad.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#19 Geplaatst 03 december 2009 - 11:51

Hier werkt mijne man alleen ik zorg voor het gezin, dus sparen is hier dikwijls heel moeilijk, en tieners kosten qua school zeker niet goedkoop en er zijn natuurlijk altijd de extra kosten zoals mazout, auto ed.
Dit jaar hebben we toch eindelijk eens iets terug gehad van de belastingen want elk jaar moeten wij terug betalen. ( :o en dan werkt hier maar 1 persoon hé)

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 03 december 2009 - 13:04

@ Cathérine: eigenlijk wordt je dan dubbel bestolen hè, je hebt al maar één inkomen en dan moet je ook nog elk jaar bijbetalen aan de belastingen.
Krijg je een of andere uitkering omdat je 'thuisblijft' of heb je niets aangevraagd?
Want dat is helaas de keerzijde van de medaille der sociale zekerheid: maak je er gebruik van, dan wordt je er op belast.
Ik heb dat nu met mijn uitkering voor zwangerschaps- en bevallingsverlof. Daar ga ik volgend jaar ook serieus voor mogen bijbetalen, denk ik. Eigenlijk is het niet eerlijk: je hebt zo al minder dan wat je hebt als je gaat werken en op dat 'weinige' word je ook nog eens extra belast...

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#21 Geplaatst 03 december 2009 - 13:05

Zelfs op momenten dat alleen mijn man werkte of dat ik in zwangershapsverlof was, heb ik nooit belastingen moeten betalen. Ik ken dat zelfs niet :engel:

Geplaatste afbeelding

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 03 december 2009 - 13:09

Joloka zei:

Zelfs op momenten dat alleen mijn man werkte of dat ik in zwangershapsverlof was, heb ik nooit belastingen moeten betalen. Ik ken dat zelfs niet :engel:

Jullie kunnen dus goed foefelen met de aangifte? :goofy:
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#23 Geplaatst 03 december 2009 - 13:20

Jess zei:

Jullie kunnen dus goed foefelen met de aangifte? :goofy:

Nee hoor, alles gebeurt hier heel correct. Het is gewoon zo dat ze op mijn man zijn werk zodanig veel afhouden aan de bron (en dat merk je maandelijks dus wel he) dat we al meer dan 21 jaar geld terug krijgen. Misschien dat dat ook wel zal veranderen eenmaal ons huis is afbetaald?

Geplaatste afbeelding

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 03 december 2009 - 13:26

Bij mij houden ze ook veel af, heel veel zelfs. Van mijn eindejaarspremie bleef minder dan de helft over.
Overheid doet dat wel, bij jou dus ook normaal.
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#25 Geplaatst 03 december 2009 - 13:28

Hier proberen we zoveel mogelijk te sparen, maar dat is niet altijd makkelijk... mama heeft geen werk en volgt een opleiding via de vdab en ik zit met een hogeschool opleiding...  en op alimentatie van papa moeten we al zeker niet rekenen :evil: Maar toch slagen we er meestal in wat opzij te zetten,  maar veel spaargeld is opgegaan naar het nieuwe dak.

Mama zet wel elke maand nog een extra bedrag opzij voor mij, maar dit is geen zakgeld, dat is een rekening waar ik nu niet aan mag en die dient voor mijn toekomst. Zelf probeer ik ook veel te sparen voor later, maar ik vrees dat het meeste nu zal opgaan aan Nacho zijn dierenartskosten.

Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#26 Geplaatst 03 december 2009 - 13:29

Ik probeer elke maand een deel van mijn loon opzij te zetten, maar dat lukt niet altijd even goed... ik moet thuis kost en inwoon betalen, een auto afbetalen aan mijn broer, naft voor mijn autoke betalen want op water rijd dat ding niet :catnoknow ..

samenwonen is nog niet voor ons weggelegd, mijn vriend werkt dan wel voltijds en ik deeltijds maar wij sparen liever nog een beetje door zodat we niet elke cent moeten omdraaien als het zover is :) in het begin vond ik dat maar niets en had ik zoiets van 'als we het geld hebbe gaat da toch' maar na lang praten en nadenken ben ik toch ook van gedacht veranderd..

denk dat wij kosten zoals inkopen, huur, verzekering,  ... 50/50 zullen betalen
en kleren, auto (brandstof) ieder voor zich
maar ja dat kan ik nu natuurlijk wel zeggen, misschien is het wel heel anders als het zover is :)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#27 Geplaatst 03 december 2009 - 13:49

crazy_catlady zei:

Hier proberen we zoveel mogelijk te sparen, maar dat is niet altijd makkelijk... mama heeft geen werk en volgt een opleiding via de vdab en ik zit met een hogeschool opleiding... en op alimentatie van papa moeten we al zeker niet rekenen :evil: Maar toch slagen we er meestal in wat opzij te zetten, maar veel spaargeld is opgegaan naar het nieuwe dak.

Mama zet wel elke maand nog een extra bedrag opzij voor mij, maar dit is geen zakgeld, dat is een rekening waar ik nu niet aan mag en die dient voor mijn toekomst. Zelf probeer ik ook veel te sparen voor later, maar ik vrees dat het meeste nu zal opgaan aan Nacho zijn dierenartskosten.

ahh wat herken ik daar veel van mezelf in! :hug:
Zat vroeger in zowat dezelfde situatie! Mama die zonder werk zat en om medische redenen ook niet zomaar elke job kon doen (waardoor het dus nog moeilijker was om werk te vinden); een "vader" (al weiger ik eigenlijk om dit woord in de mond te nemen voor die persoon :censored: ) die weigerde ook maar 1 cent alimentatie te betalen en ik die dan universitaire studies deed... Makkelijk was het zeker niet - gelukkig konden wij nog wel op de (vaak financiële) steuntjes in de rug van mijn grootouders (ouders langs mama's kant) rekenen.
Als ik dan terugkijk, ben ik toch wel blij dat ik het nu wat makkerlijker heb, en ook voor mn mama gaat het nu makkelijker nu ze al die kosten niet meer moet doen voor mij.
Geplaatste afbeelding

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#28 Geplaatst 03 december 2009 - 14:03

Jess, wij werken allebei voor de overheid (man en ik) en tot nu toe kregen we elk jaar terug. Maar er wordt inderdaad heel veel ingehouden aan de bron... Netto verdienen wij stukken minder dan vrienden die in de bouw of een fabriek werken. Maar anderzijds hebben wij meer werkzekerheid en zicht op een degelijk pensioen. ( allez ja, nu het leger gaat hervormen is de toekomst van mijn man ook onzeker)

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#29 Geplaatst 03 december 2009 - 14:03

Karolientje zei:

ahh wat herken ik daar veel van mezelf in! :hug:
Zat vroeger in zowat dezelfde situatie! Mama die zonder werk zat en om medische redenen ook niet zomaar elke job kon doen (waardoor het dus nog moeilijker was om werk te vinden); een "vader" (al weiger ik eigenlijk om dit woord in de mond te nemen voor die persoon :censored: ) die weigerde ook maar 1 cent alimentatie te betalen en ik die dan universitaire studies deed... Makkelijk was het zeker niet - gelukkig konden wij nog wel op de (vaak financiële) steuntjes in de rug van mijn grootouders (ouders langs mama's kant) rekenen.
Als ik dan terugkijk, ben ik toch wel blij dat ik het nu wat makkerlijker heb, en ook voor mn mama gaat het nu makkelijker nu ze al die kosten niet meer moet doen voor mij.

Wij hebben ook geluk met onze grootouders :) zeker als er iets is dat echt belangrijk is voor mij, dan zorgen ze ervoor dat ik het zeker en vast krijg (niet alle prulletjes of alles dat ik leuk vind eh, maar de dingen die echt belangrijk zijn!)
hier krijg ik het woord 'papa' ook niet echt uit de mond, meneer had meer dan geld genoeg, maar wat kiezen we? een gezonde dochter of enkele pintjes meer? En ondertussen was mama beschimmeld of praktisch beschimmeld brood aan het eten om mij toch iets deftigs te kunnen geven... Meneer kocht eigendommen in Spanje, en ik had nog geen bed om in te slapen...
Maarja, we hebben ons zonder gered, en dan liever zo en helemaal geen last meer van hem, dan dat hij af en toe wat geld geeft en hij emotioneel men leven nog is overhoop kan halen...
Bij ons gaat het gelukkig ook wat gemakkelijker dan de eerste jaren, en gelukkig is men studiebeurs groot, zolang ik mijn dieren kan blijven verzorgen en onderhouden ben ik al blij, want zou die schatjes niet meer kunnen missen ;)

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#30 Geplaatst 03 december 2009 - 14:04

Wij hebben 1 gemeenschappelijke rekening, daar storten we ieder maand elk hetzelfde bedrag op (ong. helft van onze wedde) daarmee betalen we dan de huur en andere gemeenschappelijke huish. kosten. De overige helft van ons wedde sparen we dus zogezegd, maar hier gaan dan de persoonlijke kosten af van kledij of hobby's, kosten aan de eigen wagen, ... Van die van mij gaan dan ook nog kosten van "buitensporigheden"(maar toch noodzakelijk ;) ) als de duurdere decoratie en de duurdere spulletjes voor Phoebe en Flap.