Spring naar inhoud

- - - - -

Sparen

• Log in om te reageren
45 reacties op dit onderwerp
Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#46 Geplaatst 04 december 2009 - 16:06

De eerste jaren hielden we alles gescheiden, zowel zichtrekeningen als spaarboekjes, maar op de duur vonden we dat maar vervelend met die voortdurende overschrijvingen en zo.  Voor't gemak hebben we dan maar één pot nat gemaakt, zowel voor zichtrekeningen als voor de spaarboekjes, veel gemakkelijker zo.  We werken ook beiden full time.

We doen maandelijks aan pensioensparen, dus dat gaat er sowiezo van af elke maand.  
Verder hebben we ervoor gekozen om samen een huis te bouwen, waarin ook wel zeer veel centjes gekropen zijn, maar ik zie het zo, we leven voor een stuk in onze spaarboek.  
We sparen wel nog voor wat dure zaken zoals een terras en oprit, een haard, ...  voor de rest zijn we al vrij goed geïnstalleerd, daar ben ik ook heel blij om.  
We gaan graag eens uit eten en zo van die dingen...  
Mijn ventje moet elk jaar bijbetalen voor de belastingen, dat is gelukkig al veel verminderd sinds we gebouwd hebben.  Ikzelf werk ook voor de overheid, ik krijg jaarlijks een mooie som terug, vooral sinds we gebouwd hebben, maar ook omdat ik werkelijke beroepskosten inbreng (woon-werkverkeer) én door het pensioensparen natuurlijk.  
Sinds enkele jaren krijgen we eind november ook een attractiviteitspremie, zo'n 500 Euro bruto, waarmee ik mezelf eens trakteer met iets leuk.  

Er waren wel wat onverwachte kosten dit jaar ten gevolge van een ongeval die ik had in juni.  Doordat iemand door het rode licht reed is mijn auto per total en ik kon een andere kopen.  Wat je maar krijgt van de verzekering, dat is echt om mee te lachen.  Medische kosten worden gelukkig verhaald op de tegenpartij, maar ook die strijd is niet zo eenvoudig.  Verzekeringen proberen altijd vanalles en nog wat om er vanonder te kunnen muizen. :evil:

Soms lukt het om iets aan de kant te zetten, soms ook minder.  

Geplaatste afbeelding