Spring naar inhoud

- - - - -

Santos - (aanhoudende diarree), p18, het gaat weer beter!

• Log in om te reageren
265 reacties op dit onderwerp
krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#151 Geplaatst 04 januari 2010 - 17:06

Ik ben ook benieuwd naar de uitslag van de test.

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#152 Geplaatst 04 januari 2010 - 21:52

Oh ik leef zo met jullie mee. En beestje kan het ook niet zeggen hé. Triest om je schatje zo te zien. Hoop dat er snel een oplossing komt.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#153 Geplaatst 05 januari 2010 - 12:07

Veel beterschap he. We blijven hier duimen :thumb: :thumb: :thumb:

Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#154 Geplaatst 05 januari 2010 - 15:43

Ik vind het zo erg dat er maar geen diagnose gesteld kan worden hè.
Wss zal de test wel iets aan het licht brengen en kan dan de juiste behandeling opgestart worden.
De moed niet laten zakken hoor, het komt allemaal weer goed. :hug:
Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#155 Geplaatst 01 februari 2010 - 14:31

Even een update:

De allergievoeding (Hills z/d) hebben we nu iets meer dan 6 weken aan één stuk door gegeven: geen resultaat. Momenteel zijn we overgeschakeld op RC Intestinal.
De DA had voorgesteld om te testen op tritrichomonas. Eerst dacht ze de test in de Verenigde Staten te bestellen. Maar dan had ze een labo in Utrecht gevonden die de testen ook uitvoert, dus uiteindelijk is de stoelgang van Santos naar daar gestuurd. Vandaag hebben we de testresultaten te horen gekregen: hij test negatief.. Pfttt! weer bij af .. Ik had ergens gehoopt dat het dat was, zodat we toch kunnen behandelen, maar zijn diarree is dus nog steeds een mysterie..

Nu stelt ze voor om een biopsie te doen. Ik had ergens gelezen dat dit zonder operatie kon gebeuren, maar blijkbaar is dat enkel bij honden en moeten ze bij katten wel degelijk de buik open snijden. :( Ik zie dat niet zitten. Zijn diarree is weer wat beter, het is niet lopend meer, het stinkt niet meer zo hard, het schommelt een beetje van dag tot dag tussen stevige stoelgang en iets pasteuzer.. Maar om daarom zijn buik open te snijden?

Een ander voorstel was om Hill's d/d eens te proberen, daar zit een ander eiwit in, misschien dat hij toch allergisch is en dan daar niet op zou reageren.. Net nu ik een nieuwe zak Intestinal van 4.5 kg gekocht heb. Nu ja, als deze op is kan ik wel de d/d eens bestellen. Het is een laatste mogelijkheid.

Boehoe, ik wil hem echt niet laten opereren. :(

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#156 Geplaatst 01 februari 2010 - 14:36

Oh nee verschrikkelijk :cry:

Ik begrijp echt wel dat je het niet ziet zitten om ze in zijn buikje te laten snijden, ik sta er zelf ook nogal wantrouwig tegenover. Wat als ze dan weer niets vinden? :cry:
Wat zegt de DA van zijn toestand, hoe is hij verder? Het is echt wel een mysterie, waarom kan er geen Dr cat House in de omgeving wonen :8

Echt erg, hoop echt wel dat ze snel iets mogen vinden en dat ze niet in zijn buikje moeten snijden daarvoor :cry:
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#157 Geplaatst 01 februari 2010 - 14:36

Santosje toch. Mocht jij kunnen babbelen, dan zou Lynn al meer weten he ventje :hug: :hug: :hug: .
Het is dus een echte puzzelzoektocht aan het worden met Santos.
Waarom zie je zo op tegen de operatie? Als er daardoor een kans is dat ze meer gaan weten? Bekijk het als een sterilisatie, dan moeten ze toch ook even het buikje open doen? Ik snap je wel hoor :hug: :hug: :hug: , maar ik zou het toch proberen.
Maar misschien dat je inderdaad nog kan wachten. Als zijn stoelgang toch al iets vaster is en minder ruikt, dan komt het misschien allemaal nog zo in orde.
Sterkte he Lynn :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#158 Geplaatst 01 februari 2010 - 14:44

Spanishke zei:

Oh nee verschrikkelijk :cry:

Ik begrijp echt wel dat je het niet ziet zitten om ze in zijn buikje te laten snijden, ik sta er zelf ook nogal wantrouwig tegenover. Wat als ze dan weer niets vinden? :cry:
Wat zegt de DA van zijn toestand, hoe is hij verder? Het is echt wel een mysterie, waarom kan er geen Dr cat House in de omgeving wonen :8

Echt erg, hoop echt wel dat ze snel iets mogen vinden en dat ze niet in zijn buikje moeten snijden daarvoor :cry:

Hij is kerngezond. Ze begrijpen het niet. Daarom is die biopsie de laatste optie. Ik denk dat ik het toch nog even ga afwachten. Zoals ik al zei schommelt het heel erg en het is belange niet meer zo erg dan enkele maanden geleden.. Om nu daarom hem te laten opereren.. Dan kan hij misschien nog complicaties krijgen etc.. en voor wat? Om dan misschien weer niets te vinden. :(

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#159 Geplaatst 01 februari 2010 - 14:47

Bibie zei:

Hij is kerngezond. Ze begrijpen het niet. Daarom is die biopsie de laatste optie. Ik denk dat ik het toch nog even ga afwachten. Zoals ik al zei schommelt het heel erg en het is belange niet meer zo erg dan enkele maanden geleden.. Om nu daarom hem te laten opereren.. Dan kan hij misschien nog complicaties krijgen etc.. en voor wat? Om dan misschien weer niets te vinden. :(

Ja het is echt wel een dilemma he :cry: Goh wat kan het nu nog zijn.

Hebben ze nog iets gezegd van erfelijke oorzaken? Kunnen die al uitgesloten worden of ook nog niet? Ik wou echt dat ik iets kon doen Lynn, we staan er zo machteloos tegenover he, arme lieve Santos :(
Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#160 Geplaatst 01 februari 2010 - 14:55

Spanishke zei:

Ja het is echt wel een dilemma he :cry: Goh wat kan het nu nog zijn.

Hebben ze nog iets gezegd van erfelijke oorzaken? Kunnen die al uitgesloten worden of ook nog niet? Ik wou echt dat ik iets kon doen Lynn, we staan er zo machteloos tegenover he, arme lieve Santos :(

Ze zei dat er drie mogelijkheden waren:

ofwel is hij toch allergisch en was de z/d niet het juiste voer en dan moeten we d/d eens proberen

ofwel is het chronische darmontsteking

ofwel is het aangeboren en dat kan enkel aangetoond worden via die biopsie

Moest zijn diarree weer verergeren, en daarmee bedoel ik dat het dagen aan een stuk lopend is, dan zullen we de biopsie laten doen..

Ze zei ook dat de Intestinal een goede voeding was omdat dat een laag vetpercentage heeft, dus het is makkelijker verteerbaar..

Bewerkt door Bibie, 01 februari 2010 - 14:56.

Geplaatste afbeelding

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#161 Geplaatst 01 februari 2010 - 15:16

Bibie zei:

Ze zei dat er drie mogelijkheden waren:

ofwel is hij toch allergisch en was de z/d niet het juiste voer en dan moeten we d/d eens proberen

ofwel is het chronische darmontsteking

ofwel is het aangeboren en dat kan enkel aangetoond worden via die biopsie

Moest zijn diarree weer verergeren, en daarmee bedoel ik dat het dagen aan een stuk lopend is, dan zullen we de biopsie laten doen..

Ze zei ook dat de Intestinal een goede voeding was omdat dat een laag vetpercentage heeft, dus het is makkelijker verteerbaar..
Wij hebben met onze pup hetzelfde probleem. In haar bloed waren de lymfocyten sterk gestegen. Ze heeft ook darmbiopties laten doen (onder narcose) en daar was uit te merkten dat ze een IBS (irritable bowell syndroome) heeft. Een beetje te vergelijken met de ziekte van chrön bij mensen.
Waarschijnlij is dit het gevolg van een infectie op jongeg leeftijd, of een soort van reactie op wormkes. Momenteel krijgt ze dus cortisonen en speciale hypoallergische voeding (die ik zelf moet maken), maar het gaat stilletjes beter (volgens de dierenarts kan het echter wel maanden duren.
Dus, de moed niet verliezen hé (dat probeer ik ook niet te doen ;) ) :hug:

Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#162 Geplaatst 01 februari 2010 - 15:21

Dus als ze biopsie doen en ze vinden niets dan kunnen ze maar 1 ding van de 3 schrappen?
Wat het ook is, ik hoop echt dat het snel mag gevonden worden zodanig dat hij de juiste behandeling kan krijgen. Wat een miserie zeg
Waarschijnlijk zal het wel maar een klein sneetje worden, hoop ik, denk ik..?
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#163 Geplaatst 01 februari 2010 - 15:28

Goh, is wel moeilijk als ze niets kunnen vinden hé. Misschien dat de RC intestinal tochzijn werk doet omdat het ietsje beter is :duim: :duim: . Ik denk ook niet dat ik een biopsie zou laten doen als het niet echt nodig is. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#164 Geplaatst 01 februari 2010 - 15:33

Ik ken nu drie katten waar bij ze die biopsie gedaan hebben en alle drie zijn ze al overleden.Vorige week nog twee rexjes overleden aan IBD,die hadden ook die biopsie gehad.Mijn dierenarts zegt dat ze dan juist kunnen zien welk soort van ontstekingscellen er in de darm zitten maar dat is ook alles.De behandeling blijft hetzelfde (cortisonen meestal) en het verloop van de ziekte verder ook.Ik heb het niet gedaan.Ze kunnen zien in het bloed of ze IBD hebben of niet en dat is veel minder ingrijpend.Als hij het goed blijft doen op de intestinal (zijn stoelgang kan nog verbeteren) zou ik hem daar op laten,hij is ook nog jong,hij kan het nog overgroeien.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#165 Geplaatst 01 februari 2010 - 15:41

Zoals je weet hebben wij ook gesukkelt met de spijsvertering van een van onze katten. Geen diarree, maar overgeven na het eten van bepaalde voedingen. Laatste strohalm was toen ook biopsie. Niet alleen zou dat veel kosten, bovendien zou het ons niet veel kunnen zeggen én was onze poes in bijzonder slechte conditie door de langdurige spijsverteringsproblemen. Wij hebben er toen voor gekozen geen biopsie te laten doen en eerst nog iets anders te proberen. In een wanhoopspoging zijn we toen overgestapt op vegetarische kattenvoeding en wonder boven wonder onze poes is nu kerngezond! Inmiddels een jaar geleden!

Ik hoop dat jij toch ook nog zonder te moeten snijden in je kat een oplossing vindt. Ik weet helaas hoe stresserend het kan zijn als een van je katten het niet goed doet zonder dat er daar een duidelijke reden of een duidelijke behandeling voor is.

En wat erfelijkheid betreft, bij mij vertelde de da dat dit soort problemen zeker erfelijk kunnen zijn en ik ken ook fokkers die om die reden met bepaalde katten niet meer fokken. Maar 100 procent zeker weet je het pas als je nog een paar keer dezelfde combinatie probeert. Soms kan je eens geluk hebben en soms helaas tegenslag.

Bewerkt door Smitten Kitten, 01 februari 2010 - 15:43.