Spring naar inhoud

- - - - -

Santos - (aanhoudende diarree), p18, het gaat weer beter!

• Log in om te reageren
265 reacties op dit onderwerp
Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#211 Geplaatst 03 juni 2010 - 17:10

Wow amai, Veel info ineens! Allee Santosje, arme jongen! Hopelijk weten ze snel wat het is! :hug: :hug: Moet ook niet makkelijk zijn voor jullie :hug:

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#212 Geplaatst 03 juni 2010 - 17:11

Nou niet om moeilijk te doen hé, maar Zwartje is een stresskonijn en je wil niet weten wat ie heeft meegemaakt met een 6jarig baasje. Katten kunnen best wel tegen wat stress hoor. Er zijn hier een boel katten op het forum die FIP hebben gekregen en helemaal niet onder zware stress stonden. Niet te snel panikeren. We kunnen zelf ook doodvallen van een herseninfarct als we teveel stressen hoor ;)

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#213 Geplaatst 03 juni 2010 - 17:12

Frances zei:

Wow amai, Veel info ineens! Allee Santosje, arme jongen! Hopelijk weten ze snel wat het is! :hug: :hug: Moet ook niet makkelijk zijn voor jullie :hug:

Snel zullen ze het niet weten :ha . We lopen al sinds augustus/september met hem van hier naar daar. De DA zei ook dat dat niet veel voorkwam dat ze echt moesten overgaan tot biopsie. In de meeste gevallen komt er toch iets uit de hele resem testen die wij al ondergaan hebben. We zijn dus een uitzondering. *jeej*

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#214 Geplaatst 03 juni 2010 - 17:13

Vosse zei:

Nou niet om moeilijk te doen hé, maar Zwartje is een stresskonijn en je wil niet weten wat ie heeft meegemaakt met een 6jarig baasje. Katten kunnen best wel tegen wat stress hoor. Er zijn hier een boel katten op het forum die FIP hebben gekregen en helemaal niet onder zware stress stonden. Niet te snel panikeren. We kunnen zelf ook doodvallen van een herseninfarct als we teveel stressen hoor ;)

Misschien heb je wel gelijk. Maar moest het toch gebeuren dan weet ik niet of ik het mezelf wel kan vergeven, wetende dat hij zich nu helemaal niet ziek voelt :( .

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#215 Geplaatst 03 juni 2010 - 17:26

Tuurlijk kan een kat wel tegen een stootje, maar stress is in heel veel ziektes een actieve factor.

Niettemin Bibie, niet te veel zorgen maken, maar ik persoonlijk zou wel Santos niet te veel belasten op te korte tijd.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#216 Geplaatst 03 juni 2010 - 17:30

Enne sorry dat ik het drieletterwoord heb vernoemd... maar ik heb denk ik gewoon te veel slechte verhalen gehoord en te veel ingrijpende gebeurtenissen op korte tijd zijn gewoon echt niet goed voor een kat. En heb dan meteen een alarmbel in mijn hoofd die brult "Opletten! Niets forceren!"

Denk overigens dat andere weerstandsverhogende dingetjes eventueel ook wel goed zouden kunnen zijn voor hem ongeacht of je nu al kiest voor operatie of enkel verhuis.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#217 Geplaatst 03 juni 2010 - 17:32

Vosse zei:

PS Vosse, stress is niet alleen aan de buitenkant zichtbaar he 8)
Stress is evengoed fysiologische stress die het lichaam ervaart door bv een aanval op het systeem door ziekte etc.

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#218 Geplaatst 03 juni 2010 - 18:37

Smitten Kitten zei:

PS Vosse, stress is niet alleen aan de buitenkant zichtbaar he 8)
Stress is evengoed fysiologische stress die het lichaam ervaart door bv een aanval op het systeem door ziekte etc.

Ja natuurlijk.
Maar Zwartje bv. is ondanks z'n stresskonijneigenschappen toch al 17 en behoorlijk gezond. Ik weet dat hij natuurlijk een uitzondering is hé. Voor hem was het gewoon belangrijk dat z'n baasje er was als er iets veranderde of mis liep ;)

Ik wil alleen zeggen, ze kunnen vaak meer aan dan je denkt. Het is volgens mij vooral belangrijk dat ze weten dat ze veilig zijn en bij je horen. Ik zou Santos niet opereren (welke soort dan ook) in dezelfde week dat je verhuist natuurlijk. Ik zou verhuizen, dan even zien hoe snel ze aanpassen en dan de operatie regelen. (bij sommige katten is dat 2 dagen verder, bij andere is dat weken verder hé)

Bewerkt door Vosse, 03 juni 2010 - 18:40.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#219 Geplaatst 03 juni 2010 - 18:52

Lynn :hug: :hug: :hug:
Ik weet dat je het nu moeilijk  hebt en je weet dat ik aan jullie denk :hug: :hug: :hug: .
Omdat er blijkbaar gevraagd wordt hoe het met Nelleke gaat? met ups en downs: de ene keer stevige stoelgang, de andere keer plat. Wel niet meer die stinkende kak van vorig jaar. Als ze nu platte kak heeft, maakt ze ook geen koorts. Daarom dat de da wil afwachten en op die momenten niets geven.
Ze krijgen nu Orijen, Lara sensitive en Hill's Nature's best voor kittens.
Natvoer (zelfs van Schesir met rijst) en vb tonijn in eigen nat wordt afgestraft met platte diarree (bij de tonijn was het zelfs waterachtig).
Bij ons lijkt het meer te maken te hebben met stressmomenten: Bebbeltje erbij, Bebbeltje krols,... maar dat duurt dan niet zo lang. Of denk ik dat het te maken heeft met stressmomenten? Kan ook zijn. Wat ik wel weet: zodra ik denk dat het een tijdje goed gaat, het plots weer iets minder gaat.

Geplaatste afbeelding

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#220 Geplaatst 03 juni 2010 - 18:56

Lut en Lynn: hebben jullie dierenartsen al eens met elkaar overlegd?

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#221 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:08

Oh jee, Bibie. Wat een ellende voor jullie. Moet niet leuk zijn om niet te weten wat er scheelt, maar ook dagelijks met vuile broek of besmeurd huis te maken krijgen, is ook absoluut niet aangenaam.

Ik denk dat ik in jouw situatie zou kiezen voor een Biopsie, omdat je zo zeker alles hebt gecontroleerd en niet de kans loopt om een tweede ingreep te riskeren. Ik denk zo als je de operatie nog volgende week zou kunnen uitvoeren, heeft Santos voldoende tijd om te herstellen eer 15 juli de stress terug aanbreekt van de verhuis. Als je liever wacht, kan je dat ook doen. Enkel jij weet wat haalbaar is voor jullie en voor Santos.

Ik vind Vosse haar opmerking wel heel goed. Misschien moeten jullie DA eens overleggen met elkaar of misschien moet je eens dezelfde voeding als Joloka proberen?

Bewerkt door Mieke'tje, 03 juni 2010 - 19:09.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#222 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:08

Joloka zei:

Ik weet dat je het nu moeilijk  hebt en je weet dat ik aan jullie denk :hug: :hug: :hug: .
Omdat er blijkbaar gevraagd wordt hoe het met Nelleke gaat? met ups en downs: de ene keer stevige stoelgang, de andere keer plat. Wel niet meer die stinkende kak van vorig jaar. Als ze nu platte kak heeft, maakt ze ook geen koorts. Daarom dat de da wil afwachten en op die momenten niets geven.
Natvoer (zelfs van Schesir met rijst) en vb tonijn in eigen nat wordt afgestraft met platte diarree (bij de tonijn was het zelfs waterachtig).
Bij ons lijkt het meer te maken te hebben met stressmomenten: Bebbeltje erbij, Bebbeltje krols,... maar dat duurt dan niet zo lang. Of denk ik dat het te maken heeft met stressmomenten? Kan ook zijn. Wat ik wel weet: zodra ik denk dat het een tijdje goed gaat, het plots weer iets minder gaat.

Ik vraag het maar omdat ik het frappant vind dat twee nestgenoten blijkbaar last hebben van diarree. Bedoel ik absoluut niet als een verwijt naar Spanishke toe hoor, maar is mss inderdaad wel interessant om te gaan kijken of er mss overeenkomsten zijn. Misschien wordt het dan ook gemakkelijker om te ontdekken wat er nu mis is?

Stress kan inderdaad een enorm effect hebben op de spijsvertering. Ze zeggen niet voor niks "in uw broek sch**** van de schrik he" :misselijk:

Wel jammer dat Nelleke van natvoer ook zoveel last krijgt... is zo leuk om ze af en toe in de watten te leggen met een lekker hapje natvoer he ;)
Had jij eigenlijk ook succes geboekt met carnibest, Lut?

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#223 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:44

Joloka zei:

Oh, natvoer mogen we hier ook niet geven. Dan loopt het gegarandeert mis. Als Boris nog een restje overlaat (want hij krijgt dat wel), en ik zie dat Santos het opeet dan mag ik er mijn klok op gelijk zetten dat hij de dag nadien weer diarree heeft. Ook tonijn, gevriesdroogde kip, wat dan ook.

Ik had het aan jou al via PB gezegd, maar ik zal het hier ook nog eens vertellen. :) Ik heb de mogelijkheid van stress geopperd bij de DA deze middag, maar zij zei dat dat praktisch uitgesloten was aangezien hij eigenlijk al een bijna een jaar diarree heeft. (wel met ups en downs). Ze zei dat het wel stress kon zijn als er bijvoorbeeld iedere keer diarree optrad bij een ingrijpende verandering, vb. een baby of een verhuis. Maar dat is bij ons niet het geval. De DA zei ook dat ze niet graag zegt dat het stress is, aangezien dat dat een heel makkelijke diagnose is.

We kunnen natuurlijk niet met zekerheid zeggen of Nelletje hetzelfde heeft hé, maar het is wel een beetje gelijkaardig. In verband met de geur: bij ons heeft het nu ook een andere geur dan in het begin, maar stinken doet het nog altijd hoor. Zeker de laatste dagen :ha . Maar het is een ander geurtje :ha .

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#224 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:47

Mieke zei:

Oh jee, Bibie. Wat een ellende voor jullie. Moet niet leuk zijn om niet te weten wat er scheelt, maar ook dagelijks met vuile broek of besmeurd huis te maken krijgen, is ook absoluut niet aangenaam.

Ik denk dat ik in jouw situatie zou kiezen voor een Biopsie, omdat je zo zeker alles hebt gecontroleerd en niet de kans loopt om een tweede ingreep te riskeren. Ik denk zo als je de operatie nog volgende week zou kunnen uitvoeren, heeft Santos voldoende tijd om te herstellen eer 15 juli de stress terug aanbreekt van de verhuis. Als je liever wacht, kan je dat ook doen. Enkel jij weet wat haalbaar is voor jullie en voor Santos.

Ik vind Vosse haar opmerking wel heel goed. Misschien moeten jullie DA eens overleggen met elkaar of misschien moet je eens dezelfde voeding als Joloka proberen?

15 juli moeten we hier weg, maar ik zou de poezies al verhuizen in de avond van 6 juli. 8 juli komt de verhuiswagen namelijk naar hier om de allerlaatste meubels weg te nemen. Ik hoor maandag zeker welke dagen er mogelijk zijn.

We hebben Santos hier trouwens ook Orijen gegeven, helemaal in het begin. Ik ben ook een ongelooflijke fan van het Orijenvoer :) , dus ik zou eigenlijk niet liever dan ze iedere dagen Orijen te geven. Maar bij Santos ging het niet. De RC Gastro intestinal is hier het enige droogvoer dat stevige strontjes oplevert, met af en toe nog een opflakkering van diarree. (en de laatste dagen weer hevig).

Ik denk dat we vandaag of morgen zijn broek nog eens moeten bijknippen :ha . Ocharme!

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#225 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:49

Smitten Kitten zei:

Ik vraag het maar omdat ik het frappant vind dat twee nestgenoten blijkbaar last hebben van diarree. Bedoel ik absoluut niet als een verwijt naar Spanishke toe hoor, maar is mss inderdaad wel interessant om te gaan kijken of er mss overeenkomsten zijn. Misschien wordt het dan ook gemakkelijker om te ontdekken wat er nu mis is?

Stress kan inderdaad een enorm effect hebben op de spijsvertering. Ze zeggen niet voor niks "in uw broek sch**** van de schrik he" :misselijk:

Wel jammer dat Nelleke van natvoer ook zoveel last krijgt... is zo leuk om ze af en toe in de watten te leggen met een lekker hapje natvoer he ;)
Had jij eigenlijk ook succes geboekt met carnibest, Lut?

Ik dacht niet dat Nelleke het goed deed op de Carnibest. Maar toen was ze juist heel ernstig ziek geworden in die periode dat je haar CB gaf hé Lut? Toen had ze toch net die zware infectie, waarbij het geen haartje gescholen heeft of Nelletje was er niet meer :( . Twas ook nog zo'n klein ding hé toen.

Geplaatste afbeelding