Spring naar inhoud

- - - - -

Santos - (aanhoudende diarree), p18, het gaat weer beter!

• Log in om te reageren
265 reacties op dit onderwerp
Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#226 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:50

Vosse zei:

Lut en Lynn: hebben jullie dierenartsen al eens met elkaar overlegd?

Nee, dat hebben ze nog niet gedaan. Maar ze vroegen me vandaag wel of er nog nestgenootjes waren die hetzelfde probleem hadden. En toen heb ik wel verteld dat Nellemie er ook wat last van had. Maar aangezien dat er bij Nelleke ook nog niets echt gevonden is, geraken ze er niet echt verder uit.

Geplaatste afbeelding

Sarah en Erik
Sarah en Erik
  • 2.910 berichten

#227 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:52

hopelijk is santosje snel weer beter! :)

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#228 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:55

Pfhoe, ik bedenk net hoeveel stress ik had toen hij gecastreerd werd. Ik zat echt geen minuutje op mijn gemak. En een castratie is dan nog een poepsimpele ingreep. Gewoon het balzakje opensnijden, de balletjes eruit halen en het moet zelf niet genaaid worden. Ik wil er gewoon niet aan denken hoe ik me ga voelen als ik weet dat mijn mannetje zijn buik van boven tot onder wordt opengelegd :8

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#229 Geplaatst 03 juni 2010 - 19:59

Bibie zei:

Pfhoe, ik bedenk net hoeveel stress ik had toen hij gecastreerd werd. Ik zat echt geen minuutje op mijn gemak. En een castratie is dan nog een poepsimpele ingreep. Gewoon het balzakje opensnijden, de balletjes eruit halen en het moet zelf niet genaaid worden. Ik wil er gewoon niet aan denken hoe ik me ga voelen als ik weet dat mijn mannetje zijn buik van boven tot onder wordt opengelegd :8

Dat is inderdaad wel akelig :hug:
Laat ons hopen dat ze ermee ontdekken wat er mis is, en wie weet is Nelleke er ook nog mee geholpen he.

Anja
Anja
  • 14.505 berichten
  • 2 katten

#230 Geplaatst 03 juni 2010 - 22:23

Hopelijk vinden jullie vlug wat het probleem is.

Geplaatste afbeelding

twinsisterjoyce
twinsisterjoyce
  • 1.507 berichten
  • 2 katten

#231 Geplaatst 03 juni 2010 - 23:32

pff plinkt heel erg vervelend.. hebben ze ook allergie testen voor katten?
Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#232 Geplaatst 03 juni 2010 - 23:52

twinsisterjoyce zei:

pff plinkt heel erg vervelend.. hebben ze ook allergie testen voor katten?

Ze testen allergie bij katten enkel via de voeding. Je moet hen een soort eliminatiedieet geven en dat voor minstens zes weken, zonder dat ze iets anders mogen eten. Gaan de klachten dan over, dan is de diagnose "allergie" gesteld :) .

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#233 Geplaatst 04 juni 2010 - 00:31

Echt heel vervelend :( , ik hoop dat ze snel iets vinden en dat ze het kunnen oplossen! :geluk:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#234 Geplaatst 04 juni 2010 - 06:37

Smitten Kitten zei:

Ik vraag het maar omdat ik het frappant vind dat twee nestgenoten blijkbaar last hebben van diarree. Bedoel ik absoluut niet als een verwijt naar Spanishke toe hoor, maar is mss inderdaad wel interessant om te gaan kijken of er mss overeenkomsten zijn. Misschien wordt het dan ook gemakkelijker om te ontdekken wat er nu mis is?

Stress kan inderdaad een enorm effect hebben op de spijsvertering. Ze zeggen niet voor niks "in uw broek sch**** van de schrik he" :misselijk:

Wel jammer dat Nelleke van natvoer ook zoveel last krijgt... is zo leuk om ze af en toe in de watten te leggen met een lekker hapje natvoer he ;)
Had jij eigenlijk ook succes geboekt met carnibest, Lut?

Als ik de verhalen hoor van Lynn, heeft Santosje er toch veel meer last van dan ons Nelleke.  Bij Nelleke is het maar heel af en toe. Ze heeft er zelfs een tijdje helemaal geen last meer van gehad tot na haar sterilisatie en de problemen ermee (een week nadat ze gestopt was met Baytril en Metacam is het opnieuw begonnen) daarna heeft ze het weer even serieus gehad en nu soms, en dan duurt het ook niet zo lang.
Nelleke heeft inderdaad CB gekregen maar dat was toen ze hier pas was en zo erg diarree kreeg dat we haar bijna kwijt waren. De da dacht toen zelfs aan FIP. Hij heeft toen een echo gedaan (om te kijken of er inderdaad vocht te zien was) maar het enige vocht wat er toen te zien was, was in haar darmen.
Toen ze beter was, hebben we nog eens geprobeerd met CB en dat is terug mislukt.
Onze da had in het begin geopperd dat het een probleem kon zijn met de bloedtoevoer/afvoer van de lever: normaal gaat dat door de lever maar het kan ook zijn dat dat niet gebeurd (ik weet de juiste naam niet meer). Dat zie je vaker bij Ragdolls die in het begin heel erg klein zijn en weinig wegen (maar nu is ons Nelleke een grote ragdoll die 4,700 kg weegt).

Geplaatste afbeelding

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#235 Geplaatst 04 juni 2010 - 08:25

Sommige erfelijke ziektes uiten zich vooral bij een bepaald geslacht. Het is gerust mogelijk dat Nelleke een bepaald "foutje" heeft dat zich minder hard uit dan bij Santos gewoon omdat Santos maar één X chromosoom heeft en dus nix kan compenseren.

Lynn: ik zou dat leverbloedgedoe eens navragen bij de dierenarts. En het lijkt me wel te suggereren dat een biopsie in één keer het beste is.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#236 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:45

Santos heeft gisterennacht overgegeven. Maar ik denk dat hij gewoon wat veel korrels geschrokt heeft en nadien heeft hij een hoop gedronken, dus ik vermoed dat het niets medisch-gerelateerd is. Daardoor heeft hij vandaag nu wel nog geen grote boodschap gedaan. En dat is eigenlijk goed nieuws, want dat wilt dus zeggen dat hij nog geen diarree heeft gehad :thumb:

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#237 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:46

Vosse zei:

Sommige erfelijke ziektes uiten zich vooral bij een bepaald geslacht. Het is gerust mogelijk dat Nelleke een bepaald "foutje" heeft dat zich minder hard uit dan bij Santos gewoon omdat Santos maar één X chromosoom heeft en dus nix kan compenseren.

Lynn: ik zou dat leverbloedgedoe eens navragen bij de dierenarts. En het lijkt me wel te suggereren dat een biopsie in één keer het beste is.

Ik ben er nog niet uit. Als ik naar hem kijk dan wil ik hem helemaal niet laten opensnijden :8 . Nog even afwachten tot het telefoontje van maandag. :8

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#238 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:48

Joloka zei:

Als ik de verhalen hoor van Lynn, heeft Santosje er toch veel meer last van dan ons Nelleke.  Bij Nelleke is het maar heel af en toe. Ze heeft er zelfs een tijdje helemaal geen last meer van gehad tot na haar sterilisatie en de problemen ermee (een week nadat ze gestopt was met Baytril en Metacam is het opnieuw begonnen) daarna heeft ze het weer even serieus gehad en nu soms, en dan duurt het ook niet zo lang.
Nelleke heeft inderdaad CB gekregen maar dat was toen ze hier pas was en zo erg diarree kreeg dat we haar bijna kwijt waren. De da dacht toen zelfs aan FIP. Hij heeft toen een echo gedaan (om te kijken of er inderdaad vocht te zien was) maar het enige vocht wat er toen te zien was, was in haar darmen.
Toen ze beter was, hebben we nog eens geprobeerd met CB en dat is terug mislukt.
Onze da had in het begin geopperd dat het een probleem kon zijn met de bloedtoevoer/afvoer van de lever: normaal gaat dat door de lever maar het kan ook zijn dat dat niet gebeurd (ik weet de juiste naam niet meer). Dat zie je vaker bij Ragdolls die in het begin heel erg klein zijn en weinig wegen (maar nu is ons Nelleke een grote ragdoll die 4,700 kg weegt).

Santos had nu wel een normaal gewicht toen hij een kitten was, maar ik zal het zeker eens vragen aan de DA.
En hij is ook een tijdje beter geweest.. Het gaat echt met ups en downs, die ups kunnen zelf een paar maanden duren en dan opeens gaat het weer mis :(

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#239 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:56

Joloka zei:

Heb je het misschien over een portosystemische levershunt? Waarbij er een extra bloedvat aan de lever zit? Die ervoor zorgt dat "vuil" bloed ipv langs de lever (waar het normaliter gezuiverd wordt) direct weer in het lichaam geloosd wordt met alle gevolgen vandien.

Deze katten blijven meestal redelijk klein en kunnen er heel plots heel ziek van worden.

Ik heb me er zelf redelijk in verdiept omdat het broertje van onze poes Billie opeens voor dood lag bij zijn baasje en nadat men in de eerste paniek meteen dacht aan hcm enz bleek het dus die levensbedreigende shunt te zijn. Wonder bij wonder is dat beestje er met een dure en riskante operatie en ontzettend goede zorgen van zijn baasje bovenop gekomen. Nu zie je er niets meer aan!

Billie is toen op mijn initiatief ook onderzocht geweest. Levershunts zijn namelijk erfelijk bij verschillende hondenrassen, maar ook bij bv de burmees. Ik wou dus zekerheid over de toestand van de lever van Billie (maw zijn er ook extra bloedvaten aanwezig???).
Zij bleek ook een extra bloedvat te hebben, maar helemaal niet in de mate dat haar broertje dat had. We hadden toen nog de optie om via radioactieve stofjes te laten testen wat dat bloedvat deed, maar hebben besloten dat niet te doen.
Inmiddels zijn we 2 jaar verder en doet Billie het nog steeds goed. Ze heeft geen last van het bloedvat, is wel nog steeds heel klein (weegt nog geen 3 kilo), maar zover we nu kunnen oordelen is dat bloedvat dus niet functioneel.

Zij heeft echter nooit last gehad van diarree ofzo, en denk haar broer ook niet echt.

Dus mss heb je het over iets helemaal anders, maar de vage omschrijving doet een belletje bij mij rinkelen ;)

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#240 Geplaatst 04 juni 2010 - 19:07

Vosse zei:

Ja dat bv, maar soms heb je bv ook een heel nest dat last heeft van het een of ander, maar niet elke kitten zal het in dezelfde graad hebben, niet persé sexe-gerelateerd, maar ja gewoon de ene wat meer pech als de andere.
En een ziekte heeft ook niet altijd hetzelfde ziekteverloop bij verschillende individuen.