Spring naar inhoud

- - - - -

stille weldoeners/the biggest give...

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 03 december 2009 - 14:12

stille weldoeners was een tv-programma dat enkele keren werd uitgezonden op VTM.
Het principe was eenvoudig: een rijke Vlaming (maar echt serieus rijk: toparchitect, uitbater toprestaurants...) ging undercover in een verpapuerde buurt vrijwilligerswerk doen bij verschillende organisaties en na een week moesten ze dan beslissen welke organisatie ze gingen steunen en hoe ( bvb financieel of materieel
Op zich een heel ontroerend programma. Het deed me echt beseffen hoeveel ellende er is,vlakbij ons deur.

The biggest give was een Amerikaans programma waarbij 10 vrijwilligers, gewone mensen dus, aan een "wedstrijd" deelnemen waarbij ze telkens weer geld kregen om goede doelen te gaan helpen. zo gaven ze geld aan goede doelen met dieren, mensen maar ook soms aan gezinnen die het moeilijk hadden of ze kochten een aangepaste wagen voor een man die invalide was...
Ook leuk, al was het "wedstrijdgehalte" er iets te veel aan voor mij

Nu is mijn vraag...

Stel: je krijgt of hebt een serieuze duit ter beschikking aan welke organisaties zou je steun verlenen en op welke manier?

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#2 Geplaatst 03 december 2009 - 14:14

Weet je wat ik wel spijtig vind aan dat programma (heb het enkel de eerste keer gezien): dat die rijke mensen niet sowieso een bedrag geven aan een goed doel, maar dat ze daar eerst zelf nog eens voor in the picture moeten kunnen komen, zodat iedereen ziet wat voor een geweldig goeie mensen het wel niet zijn! :o

Dat gezegd zijnde: ik zou bvb. een serieuze duit aan Cat Shelter schenken... Zo van die initiatieven...

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#3 Geplaatst 03 december 2009 - 14:43

Ik weet het niet, ik weet eerlijk gezegd niet of ik het aan een goed doel zou geven omdat ik zelf iets wil opstarten om dieren te helpen en het geld daarbij goed zal kunnen gebruiken. Zo ben ik ook zeker dat dit geld echt goed gebruikt gaat worden en echt wordt uitgegeven in het voordeel van de dieren. Dit is al heel lang mijn droom en ik weet al ongeveer wat ik ga doen enzo, dus als ik mijn diploma('s) heb en het geld wil ik er zelf aan beginnen.

Moest ik een ander goed doel uitkiezen, dan zou ik niet direct kunnen zeggen welk, sowiso geen al te grote organisatie omdat vele daarvan helaas onbetrouwbaar zijn, verder zou ik eerst goed uitzoeken waar dat geld in die verschillende organisaties naartoe gaat om zeker te zijn dat ik geen rijke bedriegende stinkerd nog wat rijker maak.
Ik heb wel veel vertrouwen in catshelter dus die zullen toch ook wat krijgen denk ik :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 03 december 2009 - 14:49

lizke zei:

Weet je wat ik wel spijtig vind aan dat programma (heb het enkel de eerste keer gezien): dat die rijke mensen niet sowieso een bedrag geven aan een goed doel, maar dat ze daar eerst zelf nog eens voor in the picture moeten kunnen komen, zodat iedereen ziet wat voor een geweldig goeie mensen het wel niet zijn! :o

Dat gezegd zijnde: ik zou bvb. een serieuze duit aan Cat Shelter schenken... Zo van die initiatieven...
Daar ben ik het volledig mee eens, ze zouden het beter aan een goed doel schenken ipv zelf in licht te gaan staan.

Ik zou het in elk geval schenken aan een organisaties die zich inzet voor dieren.
En moest het een enorme som zijn dan zou ik mss ook zelf iets opstarten voor verwaarloze dieren. :)

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 03 december 2009 - 14:52

[QUOTE][Weet je wat ik wel spijtig vind aan dat programma (heb het enkel de eerste keer gezien): dat die rijke mensen niet sowieso een bedrag geven aan een goed doel, maar dat ze daar eerst zelf nog eens voor in the picture moeten kunnen komen, zodat iedereen ziet wat voor een geweldig goeie mensen het wel niet zijn! :o

/QUOTE]

wel , dat stoorde mij ook, want eigenlijk maken ze dikke reclame voor hun eigen.
En bovendien, god weet hoeveel VTM verdiende aan de reclameblokken tussen het programma door, dus VTM zelf kan toch ook wel ergens een steentje bij dragen.

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#6 Geplaatst 03 december 2009 - 14:54

in plaats van heel het gedoe te filmen kunnen ze de kosten van de opnames ook nog eens in een goed doel steken ;)

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 03 december 2009 - 15:05

maar goed, terug on topic:

welk goed doel zou er iets krijgen?

Ik zou catshelter en de poezenboot een groot deel geven.
Voor organisaties die de belangen van mensen behartigen zou ik zeker doneren aan "give a smile"
(Give a smile) dit is ten voordele van kindjes die geboren worden met een schisis. hiervoor zijn veel operaties nodig en deze zijn zeer duur en worden niet allemaal terugbetaald (omdat ze zogezegd onder 'schoonheidsoperaties' vallen, komaan zeg!)

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 03 december 2009 - 15:06

Wie weet heeft VTM ook wel iets gedaan, dat weet je niet. Ik vond het programma wel meevallen (heb maar 2 afl gezien). Waarom gaan die mensen daar langs en geven ze niet zomaar geld? Wel, zo komen al die goede doelen in beeld en worden ze bekender, ongeacht waarvoor hij/ zij kiest. Is dat dan ook niet belangrijk?

Ik zou ook geld geven aan Catshelter en eender welk goed doel dat met kinderen te maken heeft (mijn zwakke plek) O:)

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 03 december 2009 - 16:33

Mijn man en ik hebben geen kinderen, en in onze omgeving is er ook niemand waaraan we onze bezittingen willen geven als we beiden te komen overlijden. Ik zou dus mettertijd ons testament willen opmaken en alles aan een goed doel schenken zoals een dierenorganisatie of hulporganisaties voor kindermisbruik.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_turbojeng_*
Guest_turbojeng_*

#10 Geplaatst 03 december 2009 - 22:27

ik zou ook een groot deel schenken aan give for a smile omdat ik zelf ook geboren ben met schisis en zo de kinderen die anders moeten opgroeien met erge vergroeiingen aan het gezicht kan helpen
en dan natuurlijk cat shelter en de american pitbull asylum want ik blijf het geweldige honden vinden die onterecht in een slecht daglicht worden gezet in de media.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 04 december 2009 - 00:31

Ik zou het geld aan mezelf geven :x . Niet om er zelf van te genieten, maar ik zou het gebruiken om het leven van katten in belgie aangenamer te maken: lessenreeksen voor baasjes (zoals over gedrag, ziektes, verzorging van senior kat, voeding,..) en natuurlijk een grote campagne opzetten om mensen aan te sporen hun katten te steriliseren/castreren en last but not least het geld grbuiken om goede asielen te steunen en slechte asielen tot inzien te brengen of te sluiten.

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#12 Geplaatst 04 december 2009 - 05:32

Ik denk ook dat ik iets zou opstarten om een goed doel te doen,
het zou voor dieren kunnen zijn
maar ook bv jonge kinderen die nood hebben kanslozen...

Je geeft soms zoveel uit maar komt het er dan terecht vraag ik me veel af! :s

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#13 Geplaatst 04 december 2009 - 09:37

Mijn droom is als ik ooit heel veel geld heb om een grote boerderij te kopen en daar verwaarloosde dieren op te vangen. En dan een gedragstherapeuten in de huren en die diertjes helemaal goed opvoeden zodat het droomhuisdieren worden voor de mensen die adopteren, met nazorg als ze geplaatst zijn. Maar dan moet ik wel hééél veel centjes hebben! :)

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#14 Geplaatst 04 december 2009 - 09:40

Ja Wea! Lessenreeksen zou ik ook doen! Als iemand een dier wil adopteren moeten ze een aantal lessen volgen over gedracht, voeding en opvoeding!

Guest_Mélina_*
Guest_Mélina_*

#15 Geplaatst 04 december 2009 - 09:42

Ik vind dat programma wel een beetje tweeledig eigenlijk. Langs de ene kant komen inderdaad die mensen weer in het spotlicht maar die organisaties of initiatieven zelf die komen ook in de kijker te staan en dat kan niet anders dan heel erg positief zijn. Plus meestal krijgen alle organisaties die in het programma voorkomen een serieuze duit in het zakje, dus dan kunnen zij weer meer mensen helpen dmv dat iniatief.

Over het algemeen gezien vind k het een goed initiatief, het programma op zich not so much.

Ik zou 1/3 geven aan Make a Wish, 1/3 aan Catshelter en 1/3 aan het WWF.