Spring naar inhoud

- - - - -

Speel en snuffelmoment

• Log in om te reageren
65 reacties op dit onderwerp
English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 03 december 2009 - 14:38

Beste KS'ers
Ik weet dat ik misschien te snel panikeer. Maar ik wil het gewoon allemaal juist doen. Ik wilde Amon, mijn Ragdoll van 8 maanden (gecastreerd), een vriendje geven. Ik wilde zelf al een tijd een 2de kat en ik zag dat hij er nood aan had. Want hij kan echt niet alleen zijn en was soms zo droevig als ik ging werken. Amon is 5 maanden bij mij nu. Sinds gisteren is zijn zusje, Nona, hier.

Dit is hoe het tot nu toe verloopt :
Ik had gisteren Nona in haar transportkooitje gelaten en in de living op de grond gezet. Amon zat in de gang, hij had nog niks gezien, maar wel geroken denk ik... want hij kwam me niet begroeten. Hij bleef in de deuropening zitten kijken. Toen merkte hij de kooi op. Zijn staart ging tussen zijn benen, oren plat en hij bleef laag bij de grond. Zo ging hij stap voor stap richting kooi. Op een meter bleef hij staan kijken. Het was doodstil. Toen begonnen ze allebei licht te blazen. Amon wandelde achteruit en droop af, hij ging onder tafel zitten. Hij weegt 6 kg en zij nog geen 1 kg dus ik durfde ze niet zomaar loslaten. Ik wilde haar ook de stress van de verhuis en een nieuwe kat besparen. Amon begon te grommen (hij klinkt dan zo'n beetje als Marge Simpson "hmmm"). Ik heb Amon opgepakt en beetje dichter bij de kooi geschoven. Dit keer blies hij heel hard en hij miauwde ook zoals straatkatten die vechten (weet niet hoe het anders te omschrijven ;) ) en hij vluchtte weg. Ik was heel geschrokken van zijn reactie, je had hem moeten zien. Ik heb Nona dan apart gezet in de badkamer en ze at goed, ging op de kattenbak, speelde wat en kwam kopjes geven en spinnen. Ze is voorbeeldig. Amon had ik meegenomen naar de slaapkamer, zoals altijd. Hij spint altijd als hij naast me ligt. Desondanks dat Nona niet in zijn buurt was, heeft hij de hele nacht zacht liggen grommen. Heb er bijna niet van geslapen. Maar ik durfde hem niet buitenzetten, want dan doorbreek ik zijn gewoonte en dat zou em nog meer verwarren. Tegen de ochtend was het grommen verdwenen. Ik dacht dat het ok zou zijn. Ik open de deur van de gang en hij blaast al, Nona zat nog in de badkamer en de deur was dicht. Hij begon te grommen, maar erger! Hij kroop in zijn huisje en ik haalde ondertussen Nona, stopte ze in haar kooitje en zette het richting Amon zodat hij nog wat kon snuffelen. Hij begon erg te miauwen en grommen. Ik had medelijden en stak zijn hand uit om hem te aaien en gerust te stellen. Hij blaasde en gaf mij een ferme krab! :cry: Ik kon wel huilen. Je moet weten, Amon is de liefste kat OOIT. Ik had hem nog nooit horen blazen of weten bijten of krabben. Hij volgt mij overal. En nu... Ik heb de indruk dat hij niet enkel boos is op haar maar ook op mij. Ik ben gaan werken, heb ze beiden apart gezet. Toen ik terugkwam miauwde Amon om aandacht zoals anders. Ik nam hem op schoot en streeelde hem, hij miauwde zielig ipv te spinnen. Dit gedrag herken ik niet. Ik ben zo geschrokken. Precies of hij is mijn kat niet meer.
Ik heb er nu niks beter op gevonden dan Amon in zijn huisje en Nona in haar huisje tegenover elkaar te zetten met 2 meter ertussen. Om ze te laten wennen. Ik durf Amon en haar niet loslaten. Zou hij haar echt iets aandoen? :(
Na een paar min was het geblaas opgehouden. Amon zat doodstil, ik verplaatste Nona dichter. Hij gromde licht. Het was weer heel lang stil. Daarnet keek ik naar zijn kooi en hij zag mij en blies. NAAR MIJ!!!! :( Ik vind dit zo vreselijk.
Ze zitten nu al een uur onbeweeglijk. Amon gromt af en toe nog en dan is het weer stil. Jullie denken mss dat ik mij aanstel. Maar ik voel me zo ellendig nu. De spanning is hier te snijden, Amon doet vreemd en ik kan het nieuwe meisje niet genoeg aandacht geven door dit alles. Wil ook niet dat Amon zich verwaarloosd voelt.
Jullie zeggen mss dat dit gedrag normaal is, maar je moet begrijpen dat Amon een ragdoll is en zich nu totaal vreemd gedraagt. Hij is niet zoals een andere kat die mss als eens krabt of wegvlucht als je ze wil oppakken. Ik voel me zo verloren!!!! :cry:
Zijn er tips? Doe ik iets verkeerd?

Bewerkt door English Rose, 07 december 2009 - 20:36.

Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#2 Geplaatst 03 december 2009 - 14:41

Ik denk dat je het vooral tijd moet geven hoor. Je gaat zien dat dat wel in orde komt! Maar anderen hebben misschien nog wel tips voor je...

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 03 december 2009 - 14:45

Oh Willow is de eerste paar dagen hier ook altijd BOOSSSSSS, en dat is in eerste instantie op mij, want hoe durf ik een indringer in huis toe te laten!! Natuurlijk is er ook wel wat gegrom en geblaas naar het nieuwe kitten toe - afijn hij loopt uiteindelijk een dagje of 2 echt te mopperen.
Daarna krijgt hij dan door dat dat "kleine grut" toch ├ęcht niet meer weggaat en gaat hij zich er maar bij neerleggen, waarna de rust stilaan weerkeert in huis. :)

En ik vind het ook erg dat hij boos is op mij hoor, maar ik laat hem dan wel extra voelen dat hij door de nieuwkomer toch echt niet minder belangrijk is geworden. We proberen ook altijd om zoveel mogelijk de normale routines te laten verlopen zoals altijd, en we proberen hen ook wat te paaien door ze allemaal te proberen betrekken bij het spelen (tegen een hengel, pluimstok of laserlicht zegt er geen enkele kat "nee"). en voor je het weet, merken ze het niet eens meer!
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 03 december 2009 - 14:46

Heel veel geduld zul je moeten hebben, en probeer ze beiden eens gewoon los te laten, gekooide dieren zijn nog meer bang. Lief tegen hem praten en hem zeker aandacht geven hoe kwaad hij ook is.
Telkens als er hier een nieuwe kat bij kwam moest Filou een week of 6 moeilijk doen en grommen en blazen maar daarna hield het dan ook langzaam op.
Dus geduld is de boodschap. :hug:

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#5 Geplaatst 03 december 2009 - 14:46

Ik zou nog niet panikeren hoor.
Dat hij jou gekrabt heeft, wil daarom nog niet zeggen dat hij boos is op je. Hij is gewoon gestresst en is waarschijnlijk geschrokken van je aanraking. Daarom haalde hij uit.
Bram heeft dat bij mij ook gedaan toen Pim hier de eerste dag was. Hij zat naar buiten te kijken door het raam, en toen ik hem wou aaien, krabde hij me, recht in mijn gezicht! En dat terwijl hij anders nooit zou krabben. Ik heb toen ook geweend... :oops: Omdat ik zo geschrokken was, en omdat ik dat niet gewoon was van mijn lieve loebas, en ik vond het zo erg voor hem dat hij niet op zijn gemak was. 'k Heb er nog altijd een litteken van op mijn neus!

Nu zijn Bram en Pim beste maatjes en doen ze alles samen. Dus er is zeker nog hoop! :LOL:

Ik zou Nona nog een paar daagjes apart laten zitten in de badkamer, en Amon rustig laten doen. Hem ook niet forceren naar de deur toe of zo. Laat hem maar op zijn eigen tempo gaan snuffelen en verkennen.
Dan kan je Nona stilletjes los laten en zien wat ze doen. Ik denk niet dat je schrik moet hebben dat Amon Nona iets zal aandoen hoor. Het zal wel bij blazen en grommen blijven. Meestal hebben de groten meer schrik van de kleintjes! :LOL:

Ik denk dat het het best is om de katten het tempo te laten bepalen, en dan komt dat allemaal goed!

Veel succes gewenst!

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 03 december 2009 - 14:48

Ik denk dat je het wel goed doet door ze steeds dichter bij elkaar te zetten...
bij ons ging het andersom... Hier was het Dio, de nieuwe die gromde en blies en Chubby (de baas van't huis) die naar haar toe wou...
uiteindelijk is Dio toch steeds meer naar Chubby beginnen toegaan en nu zijn ze dikke vrienden. Ze durft al eens naar Chubs zijn staart te meppen als ze zin heeft om te spelen en hij niet...

Het komt wel in orde, vooral veel aandacht geven aan Amon.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 03 december 2009 - 14:49

Je zal het toch nog een aantal weekjes de tijd moeten geven. Dat is heel normaal hoor dat hij boos is. Bij de introductie van Santos is het iets vlotter verlopen, maar Boris heeft zich toch ook enkele weken afstandelijker ten opzichte van ons gedragen. Na een tijdje komt dat allemaal weer goed. Binnen een maandje is Amon zeker weten weer je dikke knuffelbeer!

Als je in de tussentijd misschien iets wil proberen, dan kan je een Feliway-stekker bij de apotheker kopen. Die zat hier bij ons ook in. Ik denk wel dat het wat geholpen heeft.

Veel succes!
:hug:

Geplaatste afbeelding

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 03 december 2009 - 14:58

Bedankt alleszins voor de reacties, want ik voel me nu echt niet op en top :( spanning is te snijden. Net nu het een half uur stil was begint Amon weer erg te grommen. Denken jullie dat ik ze beiden moet loslaten en gewoon zien wat er gebeurt? Ik denk ook wel dat Amon zich zal terugtrekken als het hem niet aanstaat... Maar ik wil ook geen risico nemen.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 03 december 2009 - 15:00

Bij ons sluit ik niemand op en zet ik ook niemand apart als er een kitten bij komt. Dat kleintje gaat gewoon meteen de groep in, en tot nu toe is dat altijd prima verlopen. Wel zorg ik ervoor dat ze zich uit vrije wil even kunnen afzonderen als ze dat nodig vinden, maar ik laat hen gewoon doen en op eigen tempo naar mekaar toegaan.
Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#10 Geplaatst 03 december 2009 - 15:57

zoals ik in je start topic lees heb je de kat divhter naar het mandje geschoven dat moet je niet doen hoor. lekker eigen tempo het heeft tijd nodig... ik sluit ook geen nieuwkomers op en laat ze bekomen in hun eigen tempo. kan een dag duren maar ook een paar weken. meestal gaat het wel sneller als het een kitten is dan een volwassen kat

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#11 Geplaatst 03 december 2009 - 15:58

Manon heb je een feliway verdamper insteken? Dat kan ook heel goed helpen.

Voor de rest is geduld de mooiste zaak.

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 03 december 2009 - 16:14

Ok, ik heb ze na het snuffelmoment in de kooi losgelaten. Amon zat achter de zetel en Nona liep rond, niets beseffend van zijn gegrom :love3: vrolijk huppel huppel. Na een tijd stopte Amon met grommen en zag je zijn oogjes van achter de zetel eens komen piepen. Nona ligt nu in een bolletje in mijn armen te ronken. Amon ligt lekker onder de salontafel (zijn favo plekje). Als hij Nona ziet blaast hij nog wel. Hij heeft haar toch nog niet opgegeten :goofy: ik dacht echt dat hij haar iets zou aandoen :onzeker: zo geschrokken van mijn maatje :( moet er nog ff van bekomen hoor.  Hij ook allicht...  Ik zal morgen zo'n ding gaan halen bij de apotheker? Bedankt voorde goede moed allemaal :catscratchhead ik kon het gebruiken.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 03 december 2009 - 16:53

English Rose zei:

Ok, ik heb ze na het snuffelmoment in de kooi losgelaten. Amon zat achter de zetel en Nona liep rond, niets beseffend van zijn gegrom :love3: vrolijk huppel huppel. Na een tijd stopte Amon met grommen en zag je zijn oogjes van achter de zetel eens komen piepen. Nona ligt nu in een bolletje in mijn armen te ronken. Amon ligt lekker onder de salontafel (zijn favo plekje). Als hij Nona ziet blaast hij nog wel. Hij heeft haar toch nog niet opgegeten :goofy: ik dacht echt dat hij haar iets zou aandoen :onzeker: zo geschrokken van mijn maatje :( moet er nog ff van bekomen hoor.  Hij ook allicht...  Ik zal morgen zo'n ding gaan halen bij de apotheker? Bedankt voorde goede moed allemaal :catscratchhead ik kon het gebruiken.

Ik kan je feliway wel aanraden, ja. Maandag gaat hier de feliway alvast in het stopcontact zodat de feromoontjes al goed in de lucht hangen tegen dat Esme over een weekje komt.

Geplaatste afbeelding

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#14 Geplaatst 03 december 2009 - 16:58

Ik zou het ook wat tijd geven en ik zou ze zeker niet naar elkaar toe forceren ... laat ze mekaar zelf opzoeken als ze daar nood aan hebben, maar zet ze niet gedwongen bij elkaar, ook niet in transportbakje, Amon heeft blijkbaar wat tijd nodig en dat gaat niet op 1 dag, daar kunnen soms zelfs weken over gaan.  En veeeeeeeeeeeeeel aandacht geven aan Amon.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 03 december 2009 - 17:44

:hug: Komt allemaal wel in orde hoor. Hier zijn er in 1 jaar tijd 4 schatjes binnen gekomen en het grommen heeft nooit langer geduurd dan 4 dagen. Laat ze gewoon los, verplicht ze zeker niet om bij elkaar te komen. Knuffel ze maar zoveel mogelijk maar toon Amon duidelijk dat je hem heel graag ziet. Wat ik gedaan heb: zeker de Feliway-verdamper insteken, Bachbloesems in hun drinkwater (te beginnen met rescue), met een doekje de ene kat strelen, dan de andere en zo over en weer een aantal keer zodat ze elkaars geur in hun pels hebben, als ik de katjes 's morgens begroet altijd eerst de kat die er het langst is (nu hoeft dat niet meer maar ik heb dat toch wel heel lang volgehouden), twee aparte eetkommen en die dan geleidelijk aan dichter bij elkaar gezet, indien nodig 2 kattenbakken (en ervoor zorgen dat ze apart staan zodat de ene kat de baan niet versperd van de twee bakken tegelijkertijd), nieuw speelgoed zodat Amos niet het gevoel heeft dat hij moet delen en voor de rest gewoon genieten...
Houdt ze in de gaten als ze samen zitten: blazen, grommen, uithalen kan en mag en is normaal, haren die in het rond vliegen ook en kom er zeker niet tussen. Ze moeten zelf hun plaatsje zoeken. Het kan er heel wild aan toe gaan maar je moet je niet ongerust maken. Hou een kussen bij de hand voor als het er toch over gaat (als er bloed vloeit) zodat je een kussen naar die twee kan gooien. Vertrouw je het niet om ze alleen te laten als je even weg moet, plaats ze dan even apart. Lijkt het alsof het er heel wild aan toe gaat: katten kunnen heel wild spelen en het kan erop lijken dat ze aan het vechten zijn maar als je ziet hoe een moederkat met haar kinderen kan omgaan... en soms maak ik me hier boos tegen de verkeerde kat: denk ik dat de grootste loebas de andere aanvalt en ik draai me om en dan is het het kleinste spook dat de ander uitdaagt :ha :ha :ha
En inderdaad het kan zijn dat hij naar jou wat afstandelijker is in het begin maar ook dat gaat voorbij hoor.
Voor je het weet liggen die twee samen te slapen of zijn ze samen deugnieterij aan het uithalen :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding