Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten enten tegen Rabiës

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Guest_Ellen29_*
Guest_Ellen29_*

#1 Geplaatst 03 december 2009 - 21:05

Vraagje wanneer je een kitten in een buurland koopt moet je het dan laten enten tegen Rabiës. Ik heb hierover al heel wat info proberen opsporen maar 1 duidelijk antwoord kan ik niet vinden.
Is er hier iemand die 1 juist antwoord kan geven?
Alvast bedankt!

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 03 december 2009 - 21:07

Ik dacht dat een kitten als het de grens over moet, sowieso tegen Rabiës gevaccineerd moet zijn, ja.

Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#3 Geplaatst 03 december 2009 - 21:15

Geloof ook dat ze dan geënt moet worden

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 03 december 2009 - 21:19

Van zodra een kitten naar het buitenland gaat moet het rabiës geënt zijn. En dat moet gebeuren minstens 20 dagen voor het verhuizen.
Onze Sir Henry vertrekt binnenkort naar Berlijn en is dus keurig geënt tegen rabiës. Wij laten dit pas op 14 weken doen, dan kan hij op het eind van de 16 de week vertrekken. Rabiës wordt best niet samengeënt met de andere vaccinaties, daar wordt 14 dagen tussen gelaten;
Dus op 8 weken rcp, 12 weken rcp en 14 weken rabiës.
Op die leeftijd vind ik ze ook sterker om de trip te maken naar het buitenland...

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#5 Geplaatst 03 december 2009 - 21:51

De fokker zelf moet dan het kitten enten tegen rabies, 3 weken na enting mag het kitten dan verhuizen.
In tegenstelling tot Feroesti, laat ik eigen kittens en zeker waarin ik showpotentie zie al met hun enting met 3 mnd enten tegen rabies ook. Ze krijgen dan ook direct hun chip onder de huid.
Waarbij over het algemeen de persjes direct gillen en de zotjes veel stoerder zijn en geen kick geven ;)

Heb overigens op de rabies enting nooit problemen gehad.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 05 december 2009 - 19:14

Ik dacht dat als je het kitten net voor 13 weken laat verhuizen, je geen rabiësinenting nodig hebt. Enkel een attest dat het kitten nooit in aanraking is geweest met besmette dieren.

Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 06 december 2009 - 11:55

Onze Zero komt uit Duitsland, en is ook geënt tegen rabies, is verplicht wanneer een kitten de grens over gaat.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#8 Geplaatst 06 december 2009 - 11:57

Ines zei:

Ik dacht dat als je het kitten net voor 13 weken laat verhuizen, je geen rabiësinenting nodig hebt. Enkel een attest dat het kitten nooit in aanraking is geweest met besmette dieren.

Klopt

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#9 Geplaatst 08 december 2009 - 18:48

Hier hebben ze toch een bobbel van de enting rabiës. Ze hebben er geen last van, maar de bobbel voel ik toch telkens wel.
Onze dierenarts wil de vaccinaties niet combineren en laat liever 2 weken tussen, dat lijkt hem veiliger. Dus luister ik maar en niemand maakte daar ooit enig probleem van om 2 weekjes extra te wachten. Bovendien kwamen onze Enrico en Estelle uit Duitsland ook pas aan 16 weken naar hier vanwege de rabiës enting.
Hier worden de kittens aan 8 weken gechipt. Dan is de huid dunner en verloopt het chippen gemakkelijker. Op 12 weken vond ik dat ze  meer last  hadden van het prikken en dat de huid en vetlaag toch al een stuk dikker was. Op 8 weken is dat nog zo dun dat die dikke naald er zo doorglijdt. Geen enkel kitten hier geeft op 8 weken ook maar 1 kik.
Op 12 weken was dat vroeger wel anders, ze stribbelden ook veel meer tegen.

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 09 december 2009 - 14:37

Ik dacht dat Rabies hier niet meer voorkwam..?

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 09 december 2009 - 15:44

Ginger-en-Noortje zei:

Ik dacht dat Rabies hier niet meer voorkwam..?

In Vlaanderen en Nederland komt het idd niet meer voor dacht ik ook. Maar als dieren naar het buitenland gaan moeten ze nog wel altijd ingeënt zijn.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 10 december 2009 - 17:09

Het schijnt nog wel voor te komen bij vossen in Duitsland, die zijn natuurlijk zo de grens over.

Als we ergens geen risico voor moeten nemen dan is het dit wel. Een eventuele uitbraak zal dan ook echt rampzalige gevolgen hebben: onder meer omdat de meeste honden en katten hier niet tegen ingeënt zijn. En mensen lopen natuurlijk ook gevaar.

Zucchero komt uit Luxemburg en was ook geënt tegen Rabiës toen hij bij mij kwam met 16 weken.

Hondsdolheid nadert Belgische grens Geplaatste afbeelding
In het zuiden van Duitsland is het aantal met hondsdolheid besmette vossen dit jaar opvallend gestegen. Het jongste geval werd ontdekt op 150kilometer van de Belgische en 70kilometer van de Franse grens. De Franse overheid heeft al besloten alle vossen langs de hele Frans-Duitse grens te vaccineren. De Belgische overheid doet voorlopig niets.

HONDSDOLHEID of rabiës is een virus dat via bloed of speeksel wordt overgedragen, zowel op dieren als op mensen. Het is erg besmettelijk . Als vermoed wordt dat iemand besmet is met hondsdolheid, moet die meteen gevaccineerd worden. Indien de eerste symptomen van hondsdolheid zichtbaar worden, lijdt dat onherroepelijk tot de dood.

De ziekte wordt hoofdzakelijk overgedragen door vleermuizen en vossen, maar die laatste vormen veruit het grootste gevaar. Besmette vossen kunnen door een rund of schaap te bijten hondsdolheid overdragen. Die kunnen dan op hun beurt weer de landbouwer of de dierenarts besmetten. Hondsdolheid kun je niet krijgen na het eten van gebakken rundvlees. Ook via rauw vlees is de besmettingskans minimaal.

België is sinds 2001 officieel hondsdolvrij. In 1999 werd het laatste besmette rund afgemaakt. Dat onderzoekers nu ernstig waarschuwen voor een nieuwe besmettingsgolf is te wijten aan twee factoren: het stijgende aantal besmette dieren in Duitsland, en de opvallend snelle groei van de vossenpopulatie, niet alleen in de Ardennen, maar ook in Vlaanderen.

Op een symposium over vossen in Vlaanderen waarschuwden twee onderzoekers van het Instituut Louis Pasteur, Nicolas Praet en Ingrid Le Roux, voor de groeiende kans dat hondsdolheid opnieuw haar intrede doet in onze gewesten. Het Instituut Louis Pasteur is de absolute referentie op het gebied van rabiës. De twee onderzoekers roepen de overheid op preventief alle vossen in de grensstreek met Duitsland, Frankrijk en Luxemburg te vaccineren . Daar bestaat sinds een tijd een zeer handige manier voor. Helikopters strooien boven het risicogebied voedsel voor de vossen uit, dat behandeld is met antistoffen. Op die manier worden de vossen immuun voor hondsdolheid. Op dezelfde manier bande België ook eind de jaren negentig al hondsdolheid van zijn grondgebied.

Ook Bernard Brochier, afdelingshoofd van het departement Virologie van het ministerie van Volksgezondheid, roept zijn minister, Rudy Demotte (PS), op alle vossen in de Belgische grensstreek preventief te laten vaccineren. ,,Dat is natuurlijk vrij duur, maar optreden als het te laat is zou ons nog veel meer op kosten jagen." Net als zijn collega's van het Pasteurinstituut neemt Brochier het stijgend aantal hondsdolle vossen in Duitsland ernstig: ,,Tot voor dit jaar werd er hoogstens één geval per jaar gemeld, in 2005 waren er al meer dan vijftig gevallen. En ze naderen ook steeds dichter de Belgische grens."
http://www.gezondhei...art&art_id=2806

Bewerkt door Ester, 10 december 2009 - 17:11.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding