Spring naar inhoud

- - - - -

Mag dit ook zomaar?

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#1 Geplaatst 03 december 2009 - 22:20

Ik ben vandaag eindelijk m'n badge gaan afgeven op Sitel.
Ik had destijds een atoma schrift gekocht waar ik allerlei in noteerde. Omdat ik halsoverkop vertrok lag dat daar nog natuurlijk. Dat wou ik wél terug hebben. Heb ik dus ook teruggekregen, maar....ze hadden al mijn notities eruit gescheurd.
Nu vraag ik mij af, het is toch een persoonlijk schrift, mogen zij daar zomaar in snollen?? Tenslotte konden daar ook totaal andere dingen in staan die niks met Telenet te maken hadden, privé tel nrs van collega's bv.

Guest_turbojeng_*
Guest_turbojeng_*

#2 Geplaatst 03 december 2009 - 22:22

pfff das moeilijk mijn gedacht zegt dat dat tot persoonlijke dingen hoort maar wettelijk gezien heb ik geen idee

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 december 2009 - 22:25

Heb er geen idee van of ze dit mogen doen.

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#4 Geplaatst 03 december 2009 - 22:27

Heb ook geen idee maar onbeschoft is het wel natuurlijk :h

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 04 december 2009 - 08:14

Geen idee... Ik zou ook eerst denken dat het iets privé is, maar aan de andere kant is het achtergebleven op je werk en misschien dat dat dan niet telt als zijnde privé? Wordt dat dan toch niet beschouwd als werkgerelateerd aangezien het op je werkplek lag?
Geplaatste afbeelding

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#6 Geplaatst 04 december 2009 - 08:26

geen idee maar wel een stel kleine kinders hoor :o :o

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#7 Geplaatst 04 december 2009 - 08:30

Karolientje zei:

Geen idee... Ik zou ook eerst denken dat het iets privé is, maar aan de andere kant is het achtergebleven op je werk en misschien dat dat dan niet telt als zijnde privé? Wordt dat dan toch niet beschouwd als werkgerelateerd aangezien het op je werkplek lag?

Als het nu een map was van hen zou ik het nog logisch vinden, maar dit was een door mij gekocht schrift, het had dus evengoed een agenda kunnen zijn. Maar ja, bij Sitel bestaat dus geen privacy.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 04 december 2009 - 08:33

Fairy zei:

Als het nu een map was van hen zou ik het nog logisch vinden, maar dit was een door mij gekocht schrift, het had dus evengoed een agenda kunnen zijn. Maar ja, bij Sitel bestaat dus geen privacy.

Blijkbaar... eigenlijk toch wel erg! Ik heb hier op t werk 1 persoonlijk notitieschrift, maar dat neem ik ook elke avond mee naar huis, ik laat dat nooit op mn werk liggen. Mijn collega's vertrouw ik wel maar mijn verantwoordelijke gaat ook af en toe eens tussen de papieren rommelen op onze bureaus. Al een geluk dat andermans e-mail lezen als schending van de privacy wordt beschouwd, anders zou die daar ook nog toe in staat zijn. *zucht* Niet dat ze het op zich kwaad bedoelt hoor, maar ze is gewoon zo'n controlefreak dat ze altijd alles wil en moet weten. :roll:

Bewerkt door Karolientje, 04 december 2009 - 08:33.

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#9 Geplaatst 04 december 2009 - 08:33

Ligt het er ook niet aan hoe lang dat schrift daar gelegen heeft?
Toen we hier een collega hebben moeten ontslaan hebben wij hem de tijd gegeven om zijn spullen op te halen.
Wat we nu nog vinden bekijken we en gaat de vuilbak in als het niets belangrijk is.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 04 december 2009 - 08:50

Info die verbonden is met je werk, mogen zij in beslag houden.
Als bij ons iemand vertrekt, krijgt zij ook haar schrift niet mee. Indien het een persoonlijk schrift is, halen wij ook de info eruit. Wij wensen niet dat ze alle goede kandidaten en prijsafspraken meenemen naar een concurrent :x
Nu moet je wel weten dat wij schriften gebruiken om goede kandidaten in te noteren en alle info betreffende klanten ofzo. Er staan daar geen persoonlijke privézaken in.

Bewerkt door Mieke'tje, 04 december 2009 - 08:52.

Geplaatste afbeelding

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 04 december 2009 - 10:19

geen idee

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#12 Geplaatst 04 december 2009 - 10:44

Ik zou ook niet weten of het mag. Het lijkt me niet.

Guest_Ingrid_*
Guest_Ingrid_*

#13 Geplaatst 04 december 2009 - 15:31

Hoe erg het ook is, ze mogen dat inderdaad doen wettelijk gezien. Is nog maar eens een voorbeeld van de goede wetten hier in ons land...zucht. Ik heb "me druk maken in rechtssysteem hier" al paar jaar opgegeven hoor, beter dan ziek ervan worden ;)

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#14 Geplaatst 05 december 2009 - 18:14

Volgens de wet op de privacy heeft het bedrijf in principe geen enkel recht om ook maar iets je bezittingen te bekijken. Zo moeten bijvoorbeeld al je mails automatisch vernietigd worden, maar mogen ze ook niet zomaar een map met informatie overnemen. De Belgische wetgeving beschermt wat dat betreft de werknemer erg goed.

Als ze dus bladen uit dat schriftje hebben gescheurd, dan is dat in principe een overtreding van de wet op privacy. Maar.... jij moet je er ook toe verbinden om geen bedrijfsinformatie het bedrijf uit te nemen als je vertrekt. Dus in die zin zou je dan weer ongelijk hebben om een schriftje mee het gebouw uit te nemen. Maw, ik denk niet dat je er echt over kunt klagen...

Bewerkt door Vosse, 05 december 2009 - 18:15.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 05 december 2009 - 20:01

Fairy zei:

Dat is helemaal juist jammer genoeg. Op administratief vlak zijn ze nooit echt sterk geweest, wat betreft de regels er rond eigenlijk vooral. Ze doen wat ze willen dus ik vrees dat je er niet veel kunt tegen beginnen... Als wij een attest moeten afgeven vd trein die vertraging had, smijten ze dat hetzelfde halfuur nog in de vuilbak en een doktersattest raakt spoorloos of hebben ze zogezegd nooit gehad enz. en natuurlijk enkel als het in hun voordeel speelt

Bewerkt door Spanishke, 05 december 2009 - 20:01.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart: