Spring naar inhoud

- - - - -

klacht bij cattery

• Log in om te reageren
153 reacties op dit onderwerp
britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#106 Geplaatst 08 december 2009 - 17:54

ik ben ook tegen castratie van kittens, en gelukkig doen de dierenartsen het hier bijna niet. waar gaan we heen? nog even en we gaan castreren als ze nog in de buik van de poes zitten...

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#107 Geplaatst 08 december 2009 - 18:59

britjes zei:

nog even en we gaan castreren als ze nog in de buik van de poes zitten...

Nou we kennen wel gelijk zien hoeveel kittens dat het zijn en wat de geslachten zijn........... hahahah

Nee zonder gekheid.
Ik denk dat soms een vroegcastratie geen gek idee is.
Kittens die niet helemaal lekker mee willen komen, maar met voldoende aandacht wel verhuist kunnen worden, voor deze kittens is vroegcastratie helemaal geen slechte optie.
Niet elke kat is geschikt voor de fok. Echter ik heb wel nog steeds ook veel bedenkingen erbij. er wordt behoorlijk wat gevraagd voor de kat, maar ondertussen wordt het geen eens je eigendom. Je hebt geen beslissingsrecht over de kat, want de fokker beslist dat er met zijn lijnen ( wat een belachelijke term, zolang de stamboom niet voor en achter met jouw naam is gevuld, kan je al niet spreken over JOUW lijnen) niet verder gefokt mag worden.
Is het dan nog eigenlijk vreemd ook dat fokkers zo'n slechte naam krijgen.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#108 Geplaatst 08 december 2009 - 20:06

Back to topic...

Wen , hoe gaat het nu verder ???
Heb je inmiddels al contact gehad met de cattery ? Of naar hun dierenarts gebeld of langsgeweest ?

Ik zou het echt niet vreemd vinden als je het kitten gaat omruilen...
Je hebt trouwens betaald voor een !volledig! ingeënt, gezond kitten zonder afwijkingen. Die tweede vaccinatie , daar heb je ook recht op, alook dat het gechipt is indien gekocht in België ( in België is chippen verplicht !). Dus ook een tweede controle door hun dierenarts, want die had bij de tweede vaccinatie het kitten wel extra nog eens nagekeken, dat doen ze altijd ! Mogelijk had hij/zij dit dat toch opgemerkt.
Oké, het kan dat je er nu al een band mee hebt en dit liefje niet graag meer afgeeft. Maar als er niets gebeurt kan deze fokker gewoon blijven doorgaan, let wel : doofheid is veelal erfelijk en er zullen zeer waarschijnlijk meer mensen in deze situatie komen te staan als je niet ingrijpt.
Indien het echt om doofheid gaat, dan moet deze cattery echt haar verantwoordelijkheid opnemen en uitzoeken waar de doofheid vandaan komt en poes of kater of wel beiden uit de fok halen.

Ik weet niet of je van België bent ?? Zo ja, het ministerie zeker op de hoogte brengen, ook als je het kitten terug brengt. Want zoiets kan toch echt niet, mogelijk verkopen ze dit kitten gewoon door aan een ander.
Zelfs al doe je geen beartest (dit vind ik niet de verantwoordelijkheid van de koper !!!), bij de minste twijfel van doofheid zou een cattery dit toch moeten opsporen. Het minste wat ze kunnen doen is toch het verhaal checken en onderzoeken. Voor hen is het toch reuzebelangerijk  om dit uit te klaren, dit voor het voortbestaan van hun cattery... Niet reageren en zoiets niet uitzoeken, in zo'n geval, vind ik getuigen van weinig interesse in de kittens !!!
Ik ben van mening als een koper een kitten koopt voor die prijs, dan hoort daar geen twijfel bij te zijn. Een kitten hoort gezond te zijn en eventuele gebreken / afwijkingen, gekend door de koper. Het is toch aan de verkoper om aan te tonen dat het kitten niet doof is en de twijfel weg te nemen en niet omgekeerd ???

Als er hier ook maar enige twijfel is als een kitten vertrekt, verwijs ik de mensen door naar ! onze ! dierenarts voor een check-up op onze kosten.
Dan zien de kopers ook welke dierenarts de cattery begeleid en zijn ze meteen ook gerustgesteld. En als je zoiest voorsteld wordt er zelfs meestal geen gebruik van gemaakt, is onze ervaring. Als ze mogen bellen of gratis eens langsgaan voor een controle, dan weten ze meteen al dat we niets te verbergen hebben...En daar gaat het om  !!! vertrouwen !!!!
Als je dan uitlegt dat het nest door onze dierenarts minstens 3 keer volledig werd bekeken , zijn ze gerustgesteld. Hierbij verwijs ik dan naar het europees paspoort dat keurig werd ingevuld.
In geval van doofheid is dat wat anders natuurlijk...dat is moeilijker te beoordelen (gelukkig hebben we zoiets nog nooit voorgehad) Maar als jouw dierenarts al twijfelt, moet het toch wel duidelijk merkbaar zijn...
Ik kan me niet voorstellen dat een dierenarts zoiets zomaar gaat verzinnen en de mensen op die manier zo ongerust zou maken als er twijfel daarover zou zijn.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#109 Geplaatst 12 december 2009 - 12:47

Ingrid zei:

@amazing dolls : die vroegcastratie mag dan in Amerika en Canada al jaren toegepast worden, dat maakt het nog niet goed/gezond. Bij mij is dat net hetzelfde als ouders die in de kinderjaren van zoon of dochter beslissen ze even te laten helpen omdat zij vinden dat ze geen kinderen moeten hebben later... Wie heeft de mens ooit God verklaard? Wie was die gek??

Dit vind ik maar een heel erg rare vergelijking die eigenlijk niks met leeftijd van castratie te maken heeft.. Zijn jouw katten niet gecastreerd dan? En was jij dan dus de ouder die voor je volwassen kind besloten heeft dat het geen kinderen mag krijgen? En speelde jij daarmee dus voor God? Volgens was jij zegt moeten alle katten maar ongecastreerd vrij op straat en kittens hebben zoveel zij maar willen, het zal een schoon resultaat geven.. Vang jij dan de kittens op die geen baasje vinden?

Met vroegcastratie en stambomen niet afleveren heb je wel al iets van controle, maar al dat gedoe zal nooit beletten dat datzelfde kitten op een dag in het asiel terechtkomt, buitengezet wordt of doorverkocht..of is dat "zo erg" niet, zolang jullie zorgvuldig geselecteerde lijnen maar niet doorgaan??? :evil: Djeezes.....

Je weet zelf ook wel dat dit compleet niet waar is. Al die fokkers die hier spreken van vroegcastratie hebben net zo goed een contract waar uiteraard instaat dat de kat terug naar hun moet als ze herplaatst moet worden, of herplaatst met hun toestemming. Je kan uiteraard niet alles voorkomen, maar wilt dat dan zeggen dat je niet mag proberen zoveel mogelijk te voorkomen?

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#110 Geplaatst 12 december 2009 - 12:59

jubikelcats zei:

Niet elke kat is geschikt voor de fok. Echter ik heb wel nog steeds ook veel bedenkingen erbij. er wordt behoorlijk wat gevraagd voor de kat, maar ondertussen wordt het geen eens je eigendom. Je hebt geen beslissingsrecht over de kat, want de fokker beslist dat er met zijn lijnen ( wat een belachelijke term, zolang de stamboom niet voor en achter met jouw naam is gevuld, kan je al niet spreken over JOUW lijnen) niet verder gefokt mag worden.
Is het dan nog eigenlijk vreemd ook dat fokkers zo'n slechte naam krijgen.

Maar je weet als kittenkoper toch wat je koopt of niet soms? Het is niet alsof je achteraf maar plots te horen krijgt dat het kitten al gecastreerd is he. Heb je er dus als koper een probleem mee dan koop je toch gewoon niet bij een fokker die vroegcastreert..
Zelf ben ik als koper evezeer pro vroegcastratie. Een castratie is voor elk baasje toch echt wel ff hart vasthouden en duimen dat er niks misgaat. Als dat dan toch gebeurt dan liever voor ik al een paar maanden dit kitten in huis heb en er al helemaal verliefd op ben (wat je natuurlijk ook al wel bent wanneer je het kitten bij de fokker gekozen hebt maar is toch nog anders). Kijk bvb naar Clyde van hier op het forum, ik mag er niet aan denken :trance: Verder is een kitten ook veel sneller hersteld dus waarom zou ik dan wachten tot het op een leeftijd is dat het er meer last van heeft en helemaal alleen ipv met zijn broertjes en zusjes moet gaan?
Voor mij is vroegcastratie meer dan een egoïstische keuze om lijnen te beschermen.. Het is een bewuste keuze die naar mijn mening in het voordeel van zowel kat, baasje als fokker is.

Guest_wen_*
Guest_wen_*

#111 Geplaatst 14 december 2009 - 11:51

jubikelcats zei:

Over de cattery heb ik het momenteel niet.
Echter, jij komt hier gelijk, sorry ik benoem het verhaal even grof en in eigen woorden.
"Ik ben genaaid door een cattery, die heeft me een dove poes geleverd."
Vervolgens komt het met de d.a heeft het geconstateerd met handje klap zo wat.
Nee dat is echt een bewijs.

Er wordt hier gal gespuuwd over een cattery, er zijn geen namen genoemd, klopt. Maar zonder bewijs heb je geen reden tot gal spuwen.
Zoals je al kan horen zijn er meerdere die een stamboom achterhouden tot castratie en wordt er pas laat een stamboom aangevraagd.
Bij sommige kleuren kan ik dat zeker goed te begrijpen, aangezien kleuren gewoon niet altijd makkelijk te zien zijn.
Bij sommige rassen is gewoon meer tijd nodig.

Tot nu toe kan ik eigenlijk niet echt veel fouts ontdekken wat deze cattery niet goed heeft gedaan. Het enige wat ik echt afkeur dat is dat er een kitten is meegegeven met 10 weken ipv 13 weken.

Daarbij wij horen het verhaal maar van 1 kant.

Ik kan het aannemen dat jullie het moeilijk hebben met maar één kant te horen maar ben hier gewoon om raad komen vragen het gene wat mij zo tegen de borst stoot is dat die mensen van de cattery niet reageren, die man heeft mij zelfs de laatste keer uitgescholden je kan niet op een normale manier met deze mensen praten ze weigeren nu elk contact en dat is mijn grootste frustratie nu vorige week kreeg ik een aangetekend schrijven en alles bij wonder wat zat er in de stamboom van het kitten. We zijn enorm blij met haar en willen haar niet terug doen we hebben haar immiddels wat dingen kunnen leren. Als ik op de grond stamp met mijn voet dan komt ze wel. Ik voel mij gewoon niet menselijk behandeld en dan vraag ik mij of hoe ze met hun dieren omgaan.
Maar ik snap ook dat het moeilijk is te beoordelen als je maar een kant van het verhaal te horen krijgt.

Guest_wen_*
Guest_wen_*

#112 Geplaatst 14 december 2009 - 11:56

amazingdolls zei:

Nog even dit: een erkende cattery is verplicht om het kitten te houden tot 13 weken.
Deze moet ik het bezit zijn van een chip.
Als jij je poesje op 10 weken bent gaan halen is dit niet wettelijk.
Ik weet niet in hoeverre de koper hier dan schuld treft (voor de rechtbank bekeken ).

de kitten is niet gechipt en heb ook geen enkel contract getekend inmiddels heb ik wel haar stamboom ontvangen. Maar nog steeds geen antwoord van de cattery hoe we het nu gaan oplossen.

Guest_wen_*
Guest_wen_*

#113 Geplaatst 14 december 2009 - 12:15

feroesti zei:

Back to topic...

Wen , hoe gaat het nu verder ???
Heb je inmiddels al contact gehad met de cattery ? Of naar hun dierenarts gebeld of langsgeweest ?

Ik zou het echt niet vreemd vinden als je het kitten gaat omruilen...
Je hebt trouwens betaald voor een !volledig! ingeënt, gezond kitten zonder afwijkingen. Die tweede vaccinatie , daar heb je ook recht op, alook dat het gechipt is indien gekocht in België ( in België is chippen verplicht !). Dus ook een tweede controle door hun dierenarts, want die had bij de tweede vaccinatie het kitten wel extra nog eens nagekeken, dat doen ze altijd ! Mogelijk had hij/zij dit dat toch opgemerkt.
Oké, het kan dat je er nu al een band mee hebt en dit liefje niet graag meer afgeeft. Maar als er niets gebeurt kan deze fokker gewoon blijven doorgaan, let wel : doofheid is veelal erfelijk en er zullen zeer waarschijnlijk meer mensen in deze situatie komen te staan als je niet ingrijpt.
Indien het echt om doofheid gaat, dan moet deze cattery echt haar verantwoordelijkheid opnemen en uitzoeken waar de doofheid vandaan komt en poes of kater of wel beiden uit de fok halen.

Ik weet niet of je van België bent ?? Zo ja, het ministerie zeker op de hoogte brengen, ook als je het kitten terug brengt. Want zoiets kan toch echt niet, mogelijk verkopen ze dit kitten gewoon door aan een ander.
Zelfs al doe je geen beartest (dit vind ik niet de verantwoordelijkheid van de koper !!!), bij de minste twijfel van doofheid zou een cattery dit toch moeten opsporen. Het minste wat ze kunnen doen is toch het verhaal checken en onderzoeken. Voor hen is het toch reuzebelangerijk om dit uit te klaren, dit voor het voortbestaan van hun cattery... Niet reageren en zoiets niet uitzoeken, in zo'n geval, vind ik getuigen van weinig interesse in de kittens !!!
Ik ben van mening als een koper een kitten koopt voor die prijs, dan hoort daar geen twijfel bij te zijn. Een kitten hoort gezond te zijn en eventuele gebreken / afwijkingen, gekend door de koper. Het is toch aan de verkoper om aan te tonen dat het kitten niet doof is en de twijfel weg te nemen en niet omgekeerd ???

Als er hier ook maar enige twijfel is als een kitten vertrekt, verwijs ik de mensen door naar ! onze ! dierenarts voor een check-up op onze kosten.
Dan zien de kopers ook welke dierenarts de cattery begeleid en zijn ze meteen ook gerustgesteld. En als je zoiest voorsteld wordt er zelfs meestal geen gebruik van gemaakt, is onze ervaring. Als ze mogen bellen of gratis eens langsgaan voor een controle, dan weten ze meteen al dat we niets te verbergen hebben...En daar gaat het om !!! vertrouwen !!!!
Als je dan uitlegt dat het nest door onze dierenarts minstens 3 keer volledig werd bekeken , zijn ze gerustgesteld. Hierbij verwijs ik dan naar het europees paspoort dat keurig werd ingevuld.
In geval van doofheid is dat wat anders natuurlijk...dat is moeilijker te beoordelen (gelukkig hebben we zoiets nog nooit voorgehad) Maar als jouw dierenarts al twijfelt, moet het toch wel duidelijk merkbaar zijn...
Ik kan me niet voorstellen dat een dierenarts zoiets zomaar gaat verzinnen en de mensen op die manier zo ongerust zou maken als er twijfel daarover zou zijn.

We hebben dit eerst en vooral gemeld aan de cattery omdat wij het belangrijk vonden voor hun foklijn dit is erfelijk dus dat was eigenlijk de eerste bedoeling waarom we de cattery hebben ingelicht werd trouwens ook vermeld in het schrijven van mijn dierenarts, de laatste keer heeft de cattery in kwest mij gevraagd om dit met rust te laten en dat gebeurde niet op een vriendelijke manier. Hij stelde mij twee keuze hen gerust laten en het kitten houden zoals het is of het terug brengen en een ander halen, wij hadden direct zoiets van en wat gebeurd er dan met ons kitten?  Dat kreeg ik echt niet over mij hart , het zijn echt verschrikkelijke mensen, geen enkele medewerking niks en vindt het gewoon niet kunnen dat je zo handelt en dat wil ik stoppen Zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en dat doen ze niet . Ze negeren alles ik heb het eigenlijk al wat opgegeven. spijtig genoeg

Guest_wen_*
Guest_wen_*

#114 Geplaatst 14 december 2009 - 12:20

ik wil nog even meegeven dat op het verslag van de dierenarts ook vermeld was dat ze bij 6 maanden zo is zo gesteriliseerd zou worden. Dus daar ga ik mij ook aanhouden voor ons is het kitten en gezelschapspoes die we met hart en ziel graag zien.

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#115 Geplaatst 14 december 2009 - 12:25

t'ja je hebt een kitten gekocht , zonder contract , niet gechipt en niet in orde met vaccins , hoe ga je dan bewijzen dat die stamboom ook bij jullie kitten hoort ???
laat die baertest doen voor jullie eigen zekerheid en geniet gewoon van jullie katje aangezien jullie ze blijkbaar willen houden ,
is misschien wat cru gezegd maar wettelijk hebben jullie geen poot om op te staan , spijtig maar wel een les voor volgende keer ,
veel geluk met jullie poezel ,zelfs een doof katje is een schatje , ;)

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#116 Geplaatst 14 december 2009 - 12:28

Mede daarom ben ik vóór verplicht chippen......

Bewerkt door Havvanur, 14 december 2009 - 12:28.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#117 Geplaatst 14 december 2009 - 18:25

wen zei:

Ik kan het aannemen dat jullie het moeilijk hebben met maar één kant te horen maar ben hier gewoon om raad komen vragen het gene wat mij zo tegen de borst stoot is dat die mensen van de cattery niet reageren, die man heeft mij zelfs de laatste keer uitgescholden je kan niet op een normale manier met deze mensen praten ze weigeren nu elk contact en dat is mijn grootste frustratie nu vorige week kreeg ik een aangetekend schrijven en alles bij wonder wat zat er in de stamboom van het kitten. We zijn enorm blij met haar en willen haar niet terug doen we hebben haar immiddels wat dingen kunnen leren. Als ik op de grond stamp met mijn voet dan komt ze wel. Ik voel mij gewoon niet menselijk behandeld en dan vraag ik mij of hoe ze met hun dieren omgaan.
Maar ik snap ook dat het moeilijk is te beoordelen als je maar een kant van het verhaal te horen krijgt.

Neem 1 raad dan please aan.
Laat de kat Baer testen, je hebt dan zwart op wit.
Maak een copy wanneer de kat daadwerkelijk doof is, stuur dit aangetekend naar de cattery, voeg erbij dat je graag een redelijke vergoeding wil zien, of vraag anders raad ook bij de rechtsbijstand.
Nogmaals zonder bewijs kan je niks.
Ook bij de rechtsbijstand kan je niet aankomen met de kat is doof, want..................
Hiervoor is gewoon een audiotest verplicht.
Vraag dan ook direct wat het termijn is.
Van uitstel komt afstel.
Je kan zelfs er nog voor kiezen om wanneer de fokker niks laat horen om een copy van de stamboom, plus copy test naar de vereniging op te sturen.

Moet wel zeggen, hoe je wordt behandeld door de fokker met schelden e.d. is niet netjes.

Eerst een echt bewijs hebben.

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#118 Geplaatst 14 december 2009 - 18:31

amazingdolls zei:

Nog even dit: een erkende cattery is verplicht om het kitten te houden tot 13 weken.
Deze moet ik het bezit zijn van een chip.
Als jij je poesje op 10 weken bent gaan halen is dit niet wettelijk.
Ik weet niet in hoeverre de koper hier dan schuld treft (voor de rechtbank bekeken ).

Ik wil hier even op inhaken.
Een chip is niet verplicht bij kittens, althans niet in Nederland.
Bij de fokdieren is alleen bij de FIFE een chip verplicht, maar je mag ze zonder chip laten vertrekken.

BTW ik laat al mijn kittens chippen, de chips staan ook vermeld op de stambomen en daarbij is het met testen ook wel verrot handig.
Maar verplichting nee.
Tot 13 weken houden, ja.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#119 Geplaatst 14 december 2009 - 19:41

In België is het chippen dus wel verplicht.
Maar met of zonder chip, dit verandert niets aan deze zaak.
Wat ik zeker zou doen is dit melden bij de club waar de stambomen vandaan komen. Mogelijk hebben ze met die cattery wel nog eens problemen gehad of kwam er nog doofheid aan het licht. Misschien willen zij u wel helpen om de cattery tot verantwoordelijkheid aan te manen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#120 Geplaatst 14 december 2009 - 19:44

Bovendien is het in België dan weer niet verplicht om je katten/kittens te laten enten. En vanaf 7 weken mogen ze al vertrekken...!!??????!!
Vreemde wetgeving , niet ??
Gelukkig doet bijna niemand dat en worden ze wel geënt, maar wettelijk is het dus niet verplicht.