Spring naar inhoud

- - - - -

klacht bij cattery

• Log in om te reageren
153 reacties op dit onderwerp
jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#136 Geplaatst 16 december 2009 - 18:21

Ester zei:

Ik hoop voor jou dat je het nooit mee hoeft te maken. Lees maar her en der eens rond op verschillende fora en dan kom je die verhalen vanzelf wel tegen. Of het in dit geval echt waar is, weet ik natuurlijk niet, maar zo zeldzaam is het niet.

Heb je helemaal gelijk in.
Het feit blijft, moeders met kinderen blijven hoog in rang staan, wanneer een andere poes bevalt, zal de rangorde veranderen.
Sommigen kunnen dan echt goed de pik op een andere kat hebben, en tot flink knokken aan toe, daar wordt je niet vrolijk van.
Indien een castratie niet helpt, heb je geen andere keus dan te herplaatsen.
Hoe hard het ook aan je hart gaat.
Maar stress, vechtpartijen en grote onrust, daar leidt je cattery het meeste onder.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#137 Geplaatst 16 december 2009 - 21:09

jubikelcats zei:

Blijf het ondanks alles een zeer vreemde wetgeving vinden.
Het worden dan echt van die kittenfokfabrieken.
Dan krijg je echt zoiets van, moeders is nog niet klaar of het volgende nest zit er weer in.
Bij de beesten af, vreselijk.

Dan kunnen ze wel geen stambomen aanvragen...want dat mag maar 2 keer in anderhalf jaar. Maar helaas vinden ze daar dan achterpoortjes voor en verkopen ze zonder stamboom...
Het tot 1 keer per anderhalfjaar brengen is niet mogelijk, omdat dat dan weer niet eerlijk is. Als poes maar 1 kitten gekregen zou hebben en in topconditie is, zou je anderhalf jaar moeten wachten op een volgend nest.
Er is dus wel over nagedacht over dit alles. Maar helaas vinden de broodfokkers altijd wel achterpoortjes...

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#138 Geplaatst 16 december 2009 - 21:20

feroesti zei:

Dan kunnen ze wel geen stambomen aanvragen...want dat mag maar 2 keer in anderhalf jaar. Maar helaas vinden ze daar dan achterpoortjes voor en verkopen ze zonder stamboom...
Het tot 1 keer per anderhalfjaar brengen is niet mogelijk, omdat dat dan weer niet eerlijk is. Als poes maar 1 kitten gekregen zou hebben en in topconditie is, zou je anderhalf jaar moeten wachten op een volgend nest.
Er is dus wel over nagedacht over dit alles. Maar helaas vinden de broodfokkers altijd wel achterpoortjes...

Dit begrijp ik niet helemaal goed, of ik lees het gewoon verkeerd.
Maar eerst is een stamboom aanvragen, 2 keer in 1,5 jaar tijd, is dat per poes?
en daarna maar 1 in de 1,5 jaar tijd?

Maar hoe zit het dan met verenigingen?
Is het bij de belgische verenigingen niet zo geregeld dat je 3 nesten in de 2 jaar mag fokken?
En dus voor die 3 nesten wel de stambomen krijgt.
BTW 3 nesten is ook zeker niet mijn ding, vind dat ook te veel.

Het 1 kitten krijgen en poes evt binnen afzienbare tijd weer laten dekken.
Ik heb er persoonlijk gemengde gevoelens bij.
Ik heb dit jaar voor het eerst een poes wel moeten laten dekken weer terug, dit puur vanwege de gezondheid.
Of ik er echt volledig achterstond................ nee.
Ben zeer blij met het kitten, begrijp me niet verkeerd, maar voor mij ging dat nu juist wel te snel.
Het volgende nest wordt dan ook mooi eind 2010.
Een poes is nog steeds geen fokfabriek, al denken sommige mensen hier anders over :( :trance:

Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#139 Geplaatst 16 december 2009 - 21:25

jubikelcats zei:

Heb je helemaal gelijk in.
Het feit blijft, moeders met kinderen blijven hoog in rang staan, wanneer een andere poes bevalt, zal de rangorde veranderen.
Sommigen kunnen dan echt goed de pik op een andere kat hebben, en tot flink knokken aan toe, daar wordt je niet vrolijk van.
Indien een castratie niet helpt, heb je geen andere keus dan te herplaatsen.
Hoe hard het ook aan je hart gaat.
Maar stress, vechtpartijen en grote onrust, daar leidt je cattery het meeste onder.

Ja,dat geloof ik wel, maar in dit geval meteen herplaatsen ?? De kittens zijn nog maar net de deur uit, dat vind ik toch zeer vreemd.
Een poes heeft ook wel tijd nodig om haar hormonen huishouding weer onder controle te krijgen. En hier merk ik toch dat het minstens 6 maanden duurt vooraleer een poes terug een beetje normaal is, als de kittens vertrokken zijn.
Je moet ze toch op z'n minst de tijd geven om te herstellen.
Net als bij een bevallen mama, 9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren. Bij poezen, 70 dagen zwanger, 70 dagen ontzwangeren en dat nog eens verdubbelen met het aantal kittens die ze kreeg.
Want een poes die beviel van 1 kitten zal veel sneller terug de oude zijn als eentje die 6 kittens kreeg.
Als ik hier ons Estelle (6 kittens), Myrthe (5 kittens) en Noami
(6 kittens) bekijk, zal ik toch minimum een dik jaar moeten rekenen voor ze weer de oude zijn, ook qua karakter. Je zou voor minder wat prikkelbaar zijn.
Niet alleen dat ze uiterlijk veranderen (mager, dunne vacht, minder energie), maar 6 kittens grootbrengen geeft zo'n poes ook wat stress bezorgd, het is zeer intensief voor hen. Dan is het ook niet vreemd dat ze de aandacht opeist of met rust gelaten wil worden.
Met rust en kalmte en net heeeeeel veel knuffels wordt zo'n poes toch snel weer normaal.
Ofwel hebben wij echt zo'n geluk met onze 10 poezen ? Ze mopperen een tijdje en soms kan het eens tot een lichte aanvaring komen, maar echte problemen ?? Nog nooit gehad na een nestje.
Mijn ervaring is zelfs dat ze veel softer worden, veel rustiger en vooral doodmoe. Hier slapen ze vooral veel als de kittens vertrokken zijn... ;) :heart:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#140 Geplaatst 16 december 2009 - 21:31

jubikelcats zei:

Dit begrijp ik niet helemaal goed, of ik lees het gewoon verkeerd.
Maar eerst is een stamboom aanvragen, 2 keer in 1,5 jaar tijd, is dat per poes?
en daarna maar 1 in de 1,5 jaar tijd?

Maar hoe zit het dan met verenigingen?
Is het bij de belgische verenigingen niet zo geregeld dat je 3 nesten in de 2 jaar mag fokken?
En dus voor die 3 nesten wel de stambomen krijgt.
BTW 3 nesten is ook zeker niet mijn ding, vind dat ook te veel.

Het 1 kitten krijgen en poes evt binnen afzienbare tijd weer laten dekken.
Ik heb er persoonlijk gemengde gevoelens bij.
Ik heb dit jaar voor het eerst een poes wel moeten laten dekken weer terug, dit puur vanwege de gezondheid.
Of ik er echt volledig achterstond................ nee.
Ben zeer blij met het kitten, begrijp me niet verkeerd, maar voor mij ging dat nu juist wel te snel.
Het volgende nest wordt dan ook mooi eind 2010.
Een poes is nog steeds geen fokfabriek, al denken sommige mensen hier anders over :( :trance:

Bij ons in de club is het 2 nestjes per anderhalf jaar per poes.
Eigenlijk vind ik dat het 1 nestje per anderhalf jaar zou moeten zijn, maar net om bovenstaande regel blijkt dit moeilijk te zijn. Ook wij hadden van Sanneke maar 1 kitten en toen ze te veelvuldig krols werd, was hier toch ook anderhalf jaar wachten, een aanslag op haar gezondheid geweest.
Maar dat zijn uitzonderingen. Maar als je een regel vastlegt kan je dan geen uitzonderingen toestaan. Vandaar dat ik het wel begrijp die 2 nestjes per anderhalf jaar.

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#141 Geplaatst 16 december 2009 - 22:01

In Belgie kan je 3 maal per twee jaar stambomen aanvragen per poes , das dus één nestje om de 8 maanden , sommige poezen herstellen heel vlug van een nestje andere doen er heel lang over om terug klaar te zijn , Kyra kreeg bij ons 5 maand geleden een nestje van 9 kittens die alle mooi opgroeiden , ze weegt ondertussen terug 6 kilo en is voor de 5de maal krols pfffff , ze moet nog effe wachten maar noch ik noch zij houden het een jaar uit , Tiga daarentegen kreeg haar laatste nestje 1,5 jaar geleden en is nog steeds niet hersteld , ook haar eerste nestje had ze een jaar nodig om terug in orde te komen , ze word dus ook uit de fok gehaald en mag van haar pensioen genieten , het ligt dus aan de fokker om te zien hoe je handeld met je poezen , het is zeker niet goed om een poes 4 keer per jaar haar gang te laten gaan , maar ik denk niet dat een gezonde en goed herstelde poes er een probleem mee heeft om om de 8 maand een nestje groot te brengen , niet vergeten dat onze fokpoezen een heel rijke en complete voeding krijgen waardoor ze inderdaad veel sneller herstellen en ook de kans krijgen hun kittens in de beste omstandigheden groot te brengen , dus ons standpunt is ; een gezonde poes mag om de 8 maand en een niet herstelde poes , tja daar fok je als zinnig fokker niet mee ,

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#142 Geplaatst 16 december 2009 - 22:48

Sorry als ik t zeg maar een poes om de 8 mnd. zwanger te laten zijn, ook al hersteld ze snel. Ik vind t vreselijk veel! Een poes is hopelijk toch net iets meer dan een fokfabriek! Als ik het lullig uitreken dan bevalt poes 1 jan. zorgt 3 mnd voor haar kinders dus 1 april. een poes draagt 9 wkn, dus 3 wk van juni wordt ze weer gedekt bevalt 1 september. Mag 3 mnd zorgen dus tot 1 december. En vervolgens wordt de arme poes 3e wk van febr weer gedekt 1 mei bevalt ze. En 1 jan. krijgt ze weer haar nest.
Als je dit zo bekijkt want t is toegestaan van de vereniging is poes maar 1 mnd en 3 wkn echt poes tussen bevallen zw.scha en zorgen. Arm dier en crazy fokker. En of een kat nu snel hersteld of niet, dat doet er niet toe een kat is meer dan een levende baarmoeder! De kat is niet in dienst gekomen, althans niet bij mij. Ik heb mijn katten voor eigen fun, dat sommige wat meer kunnen dmv baarmoeder of de ballen prima, maar maak ook net zo makkelijk een afspraak voor castratie. Dat een poes gelukkig is da's belangrijk. Echter daarvoor hoeft ze niet specifiek zwanger te zijn dat is de wil van de mens.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#143 Geplaatst 16 december 2009 - 22:53

ik vind dat ook wat veel hoor. hier mag het ook maar ik zou het ook niet doen. mijn poes is nu zwanger maar is dat over 8 maanden niet weer. ik wil ook van haar genieten puur omdat het mijn poes is niet alleen omdat ze zwanger is. ik gun haar, haar rust ook. :oops:

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#144 Geplaatst 16 december 2009 - 23:43

ik beschouw mijn poezen niet als een fokfabriek , integendeel , als het aan de poes lag kreeg ze meer dan één nestje per jaar , onze poes Sam heeft kittens van nu 1 maand oud en is terug krols sinds een week , in de natuur word ze nu gedekt en krijgt ze binnen 9 weken haar volgende kittens , dat is de natuur , wij als fokkers kunnen dat vermijden en de meeste doen dat ook hoop ik , maar je kan de natuur niet altijd tegen houden , en ik ondervind dat mijn poezen zich heel goed voelen als ze zwanger zijn en ook als ze kittens hebben , zoals ik al zei , ieder moet voor zich uitmaken of een poes klaar is voor een volgend nestje , ik geniet trouwens meer van een zwangere Kyra dan van een om de 3 weken krolse Kyra , ik denk dat we onze poezen soms een beetje teveel vermenselijken en te weinig de natuur laten beslissen , het is niet natuurlijk dat een poes hartje winter krols word , ook niet dat ze 9 kittens normaal groot brengt , dat alles is dank zij onze tussenkomst , maar daar dragen we dan ook de gevolgen van hé , ik laat onze poezen niet zomaar hun zin doen maar volg wel min of meer de natuur , de pil is niet gezond maar om de 3 weken krols ook niet denk ik , dus ja voor mij mag een gezonde poes om de 8 maand een nestje krijgen , als zij er klaar voor is ,

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#145 Geplaatst 17 december 2009 - 21:33

Er is onderzoek gebeurt door de unief van gent (of het is nog bezig) over vroegcastratie en dat bleek geen nadelen te hebben. Alleen moet de anesthesie met gas ipv inspuitingen gebeuren en gelden er ook andere regels ivm 'nuchter' zijn.

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#146 Geplaatst 18 december 2009 - 09:49

wea zei:

Er is onderzoek gebeurt door de unief van gent (of het is nog bezig) over vroegcastratie en dat bleek geen nadelen te hebben. Alleen moet de anesthesie met gas ipv inspuitingen gebeuren en gelden er ook andere regels ivm 'nuchter' zijn.

Zo doet mijn DA het.
Met inspuitingen heb je veel kans dat het kitten tijdens de operatie wakker komt met alle gevolgen dan.
Wat betreft het nuchter zijn de tijd is korter, om middernacht geef ik ze nog iets te eten en drinken.
Wanneer ze thuiskomen staat hun eten klaar, dat moet niet echt maar tot hiertoe komen ze thuis dan gaan ze eten en ik heb nog geen enkel kitten gehad dat daarna heeft gebraakt.
De sterilisatie of castratie ost wel duurder doordat er een 2 de Da aanwezig is maar dat vind ik niet erg.

Geplaatste afbeelding

Guest_kim p_*
Guest_kim p_*

#147 Geplaatst 17 augustus 2010 - 23:19

zou ik mogen vragen welke cattery of een hintje in de juiste richting

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#148 Geplaatst 18 augustus 2010 - 00:15

Dit is een post van lang geleden. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd hoe het afgelopen is...

Ondertussen kan ik ook al even mijn vorige posts hier bijsturen.
Wij hanteren hier dus sedert kort dus ook fokverbod.
Ik was nog zo overtuigd dat ik fokverbod en vroegcastratie een vorm van egoïsme vond. Nu weet ik inmiddels wel beter...
Je kan als fokker niet voorzichtig genoeg zijn, helaas !!!
En dat heb ik ontdekt na 9 jaar fokken.
Inmiddels weer een bladzijde toegevoegd in het contract.

Guest_debbie560_*
Guest_debbie560_*

#149 Geplaatst 21 oktober 2010 - 07:53

Nahs zei:

nou ik vraag me af of dit kitten doof is bij wit komt het iets vaker voor maar bij de andere kleuren is doofheid een zeldzaamheid, maar kan, het kan oook tgv ziekte

ik zou je willen aanraden om een BAER test te laten afnemen!

Waarom denk je dat het doof is?

I agree with this statement, deafness is in usually white British cats and there is a test, be sure you have the baer hearing test before you go further with your complaint for money back.. however I am shocked that the cattery have not come back to you with a nice response... Good Luck!! :(

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#150 Geplaatst 23 oktober 2010 - 14:17

Pietje zei:

Smitten kitten ,
dit is pas je tweede nestje , hoop dat je nog lang mag fokken en je illusies over de mensen mag behouden , ben echter bang dat je net als de rest heel vlug met je voeten terug op de grond gaat landen ,

Geef je hier helemaal gelijk in , uit ervaring ken ik ook de andere kanten !!

Chriske :miauw: