Spring naar inhoud

- - - - -

klacht bij cattery

• Log in om te reageren
153 reacties op dit onderwerp
Guest_wen_*
Guest_wen_*

#61 Geplaatst 06 december 2009 - 10:51

juist 10 weken

Guest_mightycats_*
Guest_mightycats_*

#62 Geplaatst 06 december 2009 - 10:58

mensen zijn gewoon allemaal zo eerlijk niet als ze laten uitschijnen, en als fokker kom je daardoor argwanend tegenover kittenkopers, zeker als er problemen zich stellen die 'verdacht' lijken en waarvan er geen bewijzen op tafel liggen.
Ikzelf heb ook een kitten waarvan ik een discussie heb gehad over de prijs, de mensen in kwestie zorgen wel goed voor hun katten, daar ging het me niet over, maar ze wilde geen volle prijs betalen voor mijn kitten en onderhandelden, ten eerste wordt  dat méér en méér de mode, en daar krijg ik het van, Wat is dat toch eigenlijk tegenwoordig?
Een kat is geen ding waar je voor kunt afpingelen!
een fokker steekt héééél vééél werk en liefde in zo'n kitten , plus dat ik voor het kitten in kwestie wel extra moeite heb gedaan, ze is met hand grootgebracht , met de fles en was hierdoor ook superaanhankelijk... De dame had een chemisch gecastreerde kater, dwz zeggen dat hij zogezegd voor een jaar of 3 niet kon dekken, , voor mij nog een reden om de sterilisatie te vragen...Slotsom, ik wilde het kitten enkel verkopen als liefhebbertje aan deze mensen, omdat ik niet twijfelde over hun goede zorgen, maar wel over hun eerlijkheid als het om fokken ging, daarmee hebben deze mensen de stamboom NIET meegekregen, ze hebben mij beloofd haar te steriliseren voordat ze een jaar was, zo hadden we het afgesproken, maaar tot op heden heb ik nog steeds geen woord hierover ontvangen dat ze het ondertussen hebben gedaan...en we zijn nu een jaar verder...foto's krijg ik wel...
Dus zie je wel, hoe goed je ook je vertrouwen wil leggen in de kittenkopers en hoe goed je ook je fok wil beschermen, als ze dan toch dat vertrouwen beschamen...
dit zijn allemaal zaken waardoor een fokker zéér argwanend kan overkomen als zo'n dingen op tafel liggen. IK vindt het ook niet méér dan normaal dat je een attest van je dierenarts, plus beartest laat aflevert voor je verder onderhandeld met de fokker, als zij dan een beetje serieus zijn zal alles wel uitgepraat worden.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#63 Geplaatst 06 december 2009 - 11:05

wen zei:

juist 10 weken

Da's veel te vroeg voor een raskatje om al te verhuizen... (voor htk'tjes eigenlijk ook, vind ik hoor), maar raskatten blijven eigenlijk sowieso tot 13 weken bij de cattery. Als ze vroeger mogen vertrekken, zou er bij de kittenkopers éigenlijk een belletje moeten gaan rinkelen dat er iets toch niet helemaal juist is... :onzeker:

Geplaatste afbeelding

Guest_wen_*
Guest_wen_*

#64 Geplaatst 06 december 2009 - 11:11

ik weet het ook maar was gaan kijken naar het kitten en de cattery zij dat ze weg mocht dat alles in orde was en dat er nog mensen kwamen kijken. ik was meteen verkocht aan dat lieve snoetje en nu nog ze is echt om op te eten. Ik ben daar waarschijnlijk ook te snel in geweest maar ik heb zo'n klein hartje als het op katen aankomt.

Guest_wen_*
Guest_wen_*

#65 Geplaatst 06 december 2009 - 11:14

mightycats zei:

mensen zijn gewoon allemaal zo eerlijk niet als ze laten uitschijnen, en als fokker kom je daardoor argwanend tegenover kittenkopers, zeker als er problemen zich stellen die 'verdacht' lijken en waarvan er geen bewijzen op tafel liggen.
Ikzelf heb ook een kitten waarvan ik een discussie heb gehad over de prijs, de mensen in kwestie zorgen wel goed voor hun katten, daar ging het me niet over, maar ze wilde geen volle prijs betalen voor mijn kitten en onderhandelden, ten eerste wordt dat méér en méér de mode, en daar krijg ik het van, Wat is dat toch eigenlijk tegenwoordig?
Een kat is geen ding waar je voor kunt afpingelen!
een fokker steekt héééél vééél werk en liefde in zo'n kitten , plus dat ik voor het kitten in kwestie wel extra moeite heb gedaan, ze is met hand grootgebracht , met de fles en was hierdoor ook superaanhankelijk... De dame had een chemisch gecastreerde kater, dwz zeggen dat hij zogezegd voor een jaar of 3 niet kon dekken, , voor mij nog een reden om de sterilisatie te vragen...Slotsom, ik wilde het kitten enkel verkopen als liefhebbertje aan deze mensen, omdat ik niet twijfelde over hun goede zorgen, maar wel over hun eerlijkheid als het om fokken ging, daarmee hebben deze mensen de stamboom NIET meegekregen, ze hebben mij beloofd haar te steriliseren voordat ze een jaar was, zo hadden we het afgesproken, maaar tot op heden heb ik nog steeds geen woord hierover ontvangen dat ze het ondertussen hebben gedaan...en we zijn nu een jaar verder...foto's krijg ik wel...
Dus zie je wel, hoe goed je ook je vertrouwen wil leggen in de kittenkopers en hoe goed je ook je fok wil beschermen, als ze dan toch dat vertrouwen beschamen...
dit zijn allemaal zaken waardoor een fokker zéér argwanend kan overkomen als zo'n dingen op tafel liggen. IK vindt het ook niet méér dan normaal dat je een attest van je dierenarts, plus beartest laat aflevert voor je verder onderhandeld met de fokker, als zij dan een beetje serieus zijn zal alles wel uitgepraat worden.

Ben het volkomen met u eens dat niet alle kittenkoper het goed voor hebben maar die man van de cattery heeft mij al wel bedreigt en dat vind ik er wel over zo agressief moet je ook niet doen ze luisteren zelfs niet als we er toen mee gebeld hebben, en krijgen ook geen reactie op de mails of nemen zelf de telefoon niet aan. Voor mij zijn dit geen serieuse mensen, tenslotten ben ik hier ook al beleeft geweest en heb de naam nog nooit vermeld, moest ik dan toch van slechte wil zijn begrijpt u.

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#66 Geplaatst 06 december 2009 - 11:18

tja zonder die baer test kan je die cattery inderdaad niet zomaar aanvallen ,
en je kan ze ook niet verwijten die test niet gedaan te hebben , ken geen fokkers die hun gekleurde kittens laten testen , word alleen gedaan voor witte katjes , of heb ik het mis ?
als je dan ook nog eens geen bewijs hebt van je aankoop , onder vorm van een aankoopcontract , dan heb je waarschijnlijk ook geen garantiebewijs ,
is geen verwijt hoor maar denk dat je toch wat naif hebt gekocht ,
als het kitten al niet in orde was met vacccins was ze ook niet gechipt waarschijnlijk
of toch , zoniet heb je bijna geen bewijs dat je katje uit die cattery komt ,

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#67 Geplaatst 06 december 2009 - 11:30

Tja ik kan wel begrijpen waar je vandaan komt hoor.
Alleen ben ik bang dat die mensen jou niet tegemoet gaan komen. Hoe fout ik dat vind staat vast.
Ik heb dit zelf ook aan de hand nu met een aangekochte kat. Ik heb dan wel de stamboom en alles, maar de kat heeft vanaf het begin af aan gezondheids problemen. Betaal een berg geld voor een fokkat en een hoop medische rompslomp en DA kosten en de fokker geeft niet thuis :roll: . Hoe frustrerend!
En ik dacht dat ik wel genoeg (mensen)kennis had, maar ook fokkers lopen tegen onwil van andere fokkers aan.
Je wilt gewoon dat men zijn verantwoordelijkheid neemt. Ik verwacht op zijn minst betrokkenheid. Het is die fokker zijn kitten en heeft er toch een tijd voor gezorgd met toewijding en liefde denk ik dan. Hoe kun je je vergissen in mensen.

Als ik jou was zou ik doen wat ik moest doen, zoals de BAER test en castratie en als ze dan nog niet over de brug komt kun je verdere stappen ondernemen.

Als mijn kat van zijn gezondheidsproblemen niet hersteld dan ben ik zeker en vast dat ik er werk van ga maken. Heb al juridisch info ingewonnen en sta in mijn recht volgens de Europese wetgeving!

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#68 Geplaatst 06 december 2009 - 12:00

Pietje zei:

het is misschien niet wettelijk , maar het staat wel in het door de koper ondertekend contract , is dat contract dan ook niet geldig ????
of moeten we doen zoals heel veel fokkers doen de laatste tijd en castreren voor de kittens weg gaan ???? is dat volgens jou een betere optie ??? wij zijn er niet voor maar tja , beginnen het wel te overwegen , we hebben op 4 jaar tijd 5 mensen gehad die plots veranderd zijn van gedacht en het contract uiteindelijk wilden veranderen van gezelschap naar fok , hadden we de stamboom meegegeven dan hadden ze zeker niets gevraagd en gewoon gefokt met een poes of kater die ze toch wel veel goedkoper hadden gekregen , spijtig genoeg is niet iedereen zoals jij , en ik denk dat onze manier eerlijk is , de mensen weten waar ze aan beginnen en kunnen nog steeds van gedacht veranderen , als we ze bij het begin laten castreren is er geen weg meer terug ,
iemand die het contract niet ondertekend , ja daar twijfel ik aan en doe er dan ook geen "zaken " mee zoals je zegt , ook voor mij heel simpel , :x

(de wet gaat boven een contract)

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#69 Geplaatst 06 december 2009 - 13:19

sneeuwwitje zei:

(de wet gaat boven een contract)

een door de koper ondertekend contract is dus niet wettelijk ??????
wat is dan de zin van een contract , of het nu een kitten , een huis , een auto of wat dan ook betreft , in onze contracten staan geen verborgen kleine lettertjes maar heel duidelijk waarom het gaat ,
de koper bij ons schrijft wel gelezen en goedgekeurd ,
met een dergelijk ondertekend contract denk ik wel dat ik wettelijk in orde ben , en dat de wet mij gelijk zal geven ,
we werken met levende wezens en vind het spijtig dat we dergelijke contracten moeten opstellen voor onze kittens ,

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#70 Geplaatst 06 december 2009 - 13:52

Zolang jou contract niet tegen de grondwet ingaat (dus geen onredelijkheden instaan zoals bv enorme boetes als de koper iets doet wat tegen het contract ingaat) is jou contract wel rechtsgeldig.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#71 Geplaatst 06 december 2009 - 18:54

wen zei:

nu voel ik mij hier echt aangevallen wij willen hier zeker geen geld uitslaan want ik mocht het kitten terug brengen en kreeg mij cent terug maar ze is nu reeds een 2 weken bij ons en heeft onze harten gestolen de enige er geld heeft uit geslagen is de cattery in kwestie het feit dat zij geen contact ni reactie gegeven zegt voor mij genoeg. En wij gaan die baer test doen maar wij weten dat dit niets gaat hij halen . Vind u dan dat we het gewoon zo moeten laten? en dat deze mensen rechtvaardig gehandeld hebben?

Over de cattery heb ik het momenteel niet.
Echter, jij komt hier gelijk, sorry ik benoem het verhaal even grof en in eigen woorden.
"Ik ben genaaid door een cattery, die heeft me een dove poes geleverd."
Vervolgens komt het met de d.a heeft het geconstateerd met handje klap zo wat.
Nee dat is echt een bewijs.

Er wordt hier gal gespuuwd over een cattery, er zijn geen namen genoemd, klopt. Maar zonder bewijs heb je geen reden tot gal spuwen.
Zoals je al kan horen zijn er meerdere die een stamboom achterhouden tot castratie en wordt er pas laat een stamboom aangevraagd.
Bij sommige kleuren kan ik dat zeker goed te begrijpen, aangezien kleuren gewoon niet altijd makkelijk te zien zijn.
Bij sommige rassen is gewoon meer tijd nodig.

Tot nu toe kan ik eigenlijk niet echt veel fouts ontdekken wat deze cattery niet goed heeft gedaan. Het enige wat ik echt afkeur dat is dat er een kitten is meegegeven met 10 weken ipv 13 weken.

Daarbij wij horen het verhaal maar van 1 kant.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#72 Geplaatst 06 december 2009 - 19:14

Er moet me wel van het hart dat hoe meer ik dit topic lees en over het achterhouden van stambomen e.d.
Ongelooflijk wat enorm veel wantrouwen bij de fokkers.
Wanneer ik een kittenkoper niet vertrouw, dan zal er never nooit een kitten naar toe gaan.
Denken jullie nu echt dat het achterhouden van een stamboom dat mensen dan niet gaan fokken? ach kom nu op, heerlijk naief.
Marktplaats staat er vol mee.
Zolang ras look - a- likes nog steeds ook voor een hoop geld word verkocht.
Wat heb je nu liever, dat mensen dan uiteindelijk een wel doordacht nest nemen, met alles testen er op en eraan en advies inwinnen bij de fokker. Of in eigen beweging een nest nemen, testen hoeven niet, want het is voor de leut, stambomen vragen we niet aan, want immers poes of kater hebben geen stamboom.

Ik kwam vorig jaar ook voor verrassingen te staan, toen een kittenkoper vermelde dat ze toch wel graag een nest wilde nemen met hem.
Tja daar sta je dan met een bek vol tanden.
Echter ben er vol over gave in gestapt. Nu zal die kater een nest maken met mijn Nina ( althans in 2010) heb aan alle kanten mijn hulp aangeboden, en grijpen hem ook aan alle kanten aan.
Inmiddels is de catterynaam aangevraagd en willen ze zelfs in eerste plaats als liefhebber zijnde HCM laten testen.
Kijk en dan zeg ik chapeau.
Er wordt al weinig HCM getest bij de perzen, maar deze mensen willen dat wel gaan doen ook.

Een stamboom achter houden, het mag niet, ook al staat het vermeld in het contract, maar een stamboom mag niet gebruikt worden om van mensen een tegenprestatie te verwachten. Het wordt dan wel gebruikt als chantagemiddel.
Probeer je eens in te denken in een kittenkoper.
Of stel je koopt een hond met papieren ( nu komen de papieren van de hond altijd later) en er wordt daar in het contract als chantagemiddel gebruikt, de papieren krijg je pas als de hond gecastreerd is.
Nou sorry, maar ik voel me dan toch echt genaaid, alleen ik heb niet mogen zoenen.

Gister is er een kitten bij me verkocht, vermoedelijk heeft het meidje een trauma opgelopen in de vorm van een staartbreuk. Heb aangegeven dat er met haar niet gefokt mag worden, heb alles uitgelegd waarvoor.
Stamboom heb ik keurig erbij geleverd.
Ik weet ook dat deze meid volledig op handen wordt gedragen. Ik weet ook dat er met haar niet gefokt zal worden, juist door haar 'foutje' .
Als ik zoveel wantrouwen in de mens zou hebben, zou ik nooit meer een kitten verkopen.
Ohhhhhhh wat hou ik dan veel geld over, als het zooitje ongeregeld hier wordt gecastreerd :p

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#73 Geplaatst 06 december 2009 - 19:26

Karin, ik moet je hierin volledig bijtreden!
Toen ik pas dacht aan een cattery beginnen was het wel een van mijn bezorgdheden "hoe vertrouw je ooit echt de kittenkopers helemaal?"

Inmiddels is ons eerste nestje achter de rug en hebben er zich heel veel mensen gemeld die ik zo een kitten zou toevertrouwen. De gelukkige die effectief een kitten hebben gekregen vertrouw ik voor 100 procent. Had ik dat niet gedaan dan was er gewoon geen kitten vertrokken naar de nieuwe thuis.
Schrik dat ze gaan fokken met mijn kittens? Dat is eerlijk gezegd het laatste waar ik bezorgd om ben... en daar ben ik dan ook heel blij mee. Lijkt me vreselijk die onrust, de voortdurende twijfel etc. Dan liever niet fokken en wel gerust zijn hoor 8)

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#74 Geplaatst 06 december 2009 - 19:30

Ik lees eruit dat TS zich niet serieus genomen voelt omdat zij een "probleem" aan kaart bij de fokker en de fokker geeft niet thuis.

Als een kittenkoper bij mij met een probleem aan komt sta je ze toch te woord en geef je advies. (Ook al ben je er niet blij mee wat de koper je verteld of vraagt) Blijf in gesprek!
Of koper nu beschuldigend praat schrijft of wat dan ook. JOUW kitten zit daar hè?! Je hoeft er niet in mee te gaan in alles wat de koper zegt natuurlijk, maar blijf in gesprek denk ik dan.

Ik zeg erbij dat ik vind dat het kitten ook te vroeg weg is gegaan en dan met 1 enting ook. Gechipt??
Ik geef hier ook altijd de stamboom mee, wat al eerder is gezegd over vertrouwen in de koper, vertrouw ik het niet dan krijgen ze het kitten ook niet.

Guest_molleken_*
Guest_molleken_*

#75 Geplaatst 06 december 2009 - 19:35

Magic Coonie zei:

Ik kan hier ook alleen maar Pietje en Amazingdolls in bijtreden. Mensen zijn niet eerlijk als ze een kitten kopen. Of ze zijn ineens na een jaar veranderd van gedacht en willen van hun gezelschapsdier een fokdier maken. En dan weten ze nog niet eens hoe alles in mekaar zit want ze willen zo graag een nestje om het ook eens mee te maken.

Fokkers moeten hun wel indekken voor bepaalde kittenkopers.

Daar moet ik u 100% gelijk geven,zelf meer dan 100%

Sommige kopers schamen hun voor niks,en voor je het weet komen er problemen van