Spring naar inhoud

- - - - -

klacht bij cattery

• Log in om te reageren
153 reacties op dit onderwerp
amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#91 Geplaatst 06 december 2009 - 22:51

Wij hebben contrzacten van het FOD, we zijn een erkende cattery.
daarin staat vermeld:
* Hij wordt afegeleverd  bij overdracht
* Hij wordt officieel aangevraagd en zal door de verkoper bezorgd worden van zodra hij de stamboom heeft ontvangen

dus de stamboom hoort bij het kitten en mag dus niet worden achtergehouden al begrijp ik % alle fokkers die dit wel doen.
Daarom ook de bewuste keuze van vroegcastratie en zoals reeds gezegd: alle kopers die niet de waarheid vertellen en die achteraf toch willen fokken zullen bij mij niet aankloppen.
Vragen genoeg en dan krijg je als vraag " moet die nu echt, we willen zelf kiezen wanneer" maar nee, ik maak geen uitzonderingen.
Ik ben ook begonnen als liefhebber en ben toen braafjes terug naar de fokster gegaan met de vraag of ik de meerprijs mocht betalen want dat ik graag met mijn poes een nestje wilde.
Had de fokster nee gezegt, dan had ik ze gesteriliseert en daarna een fokpoesje gekocht.
Ik heb de toelating gekregen waar ik de fokster nog steeds dankbaar voor ben.

Ik begrijp ook dat het verlangen naar een estje soms later komt als je al een kitten hebt aangekocht.
Maar hoeveel kopers gaan achteraf de vraag stellen hoeveel ze bij moeten betalen?

Geplaatste afbeelding

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#92 Geplaatst 06 december 2009 - 22:54

Nog even dit: een erkende cattery is verplicht om het kitten te houden tot 13 weken.
Deze moet ik het bezit zijn van een chip.
Als jij je poesje op 10 weken bent gaan halen is dit niet wettelijk.
Ik weet niet in hoeverre de koper hier dan schuld treft (voor de rechtbank bekeken ).

Geplaatste afbeelding

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#93 Geplaatst 06 december 2009 - 23:00

Smitten kitten ,
dit is pas je tweede nestje , hoop dat je nog lang mag fokken en je illusies over de mensen mag behouden , ben echter bang dat je net als de rest heel vlug met je voeten terug op de grond gaat landen ,

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#94 Geplaatst 06 december 2009 - 23:03

Pietje zei:

Smitten kitten ,
dit is pas je tweede nestje , hoop dat je nog lang mag fokken en je illusies over de mensen mag behouden , ben echter bang dat je net als de rest heel vlug met je voeten terug op de grond gaat landen ,

Ook hiervoor heb ik al veel kittens geplaatst. Heb jaren katten opgevangen. Heeft niet met illusies te maken, maar ik geloof niet dat irrationele achterdocht een kwaliteit is voor een fokker. Kritisch zijn daarentegen dan weer wel. Ik ken genoeg fokkers die al jaren bezig zijn. Ook fokkers die al even lang fokken als ik oud ben bv, die zijn ook niet helemaal verbitterd en achterdochtig en dat ben ik ook niet van plan. Anders is er geen lol meer aan 8)

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#95 Geplaatst 06 december 2009 - 23:25

Smitten Kitten zei:

Ook hiervoor heb ik al veel kittens geplaatst. Heb jaren katten opgevangen. Heeft niet met illusies te maken, maar ik geloof niet dat irrationele achterdocht een kwaliteit is voor een fokker. Kritisch zijn daarentegen dan weer wel. Ik ken genoeg fokkers die al jaren bezig zijn. Ook fokkers die al even lang fokken als ik oud ben bv, die zijn ook niet helemaal verbitterd en achterdochtig en dat ben ik ook niet van plan. Anders is er geen lol meer aan 8)

ik ben helemaal niet verbitterd , wel achterdochtig ,
je kent trouwens het verhaal van Mooncats met hun Enzo Elroy ,
geeft dat je vertrouwen ????
en opvang katjes plaatsen is wel een groot verschil met je eigen kittens ,
het is je eigen goed geselecteerde lijn die je verkoopt , en voor jou mogen de kopers er mee doen wat ze willen , een mondelinge afspraak is dan ook nog minder waard dan mijn contract , spijtig maar das t'leven hé ,

Guest_Ingrid_*
Guest_Ingrid_*

#96 Geplaatst 07 december 2009 - 09:45

Smitten Kitten zei:

Wat denk je nu eigenlijk zelf?
Een kat is voor de wet een zaak. De nieuwe eigenaar heeft dus de rechten die beschreven staan in de wet:

Art. 544 RW. : Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

De nieuwe eigenaar heeft alle eigendomrechten. Daar horen ook stamboom en eigendomsoverdrachtpapieren bij. Waar komt toch het vreemde idee vandaan dat je als fokker recht hebt op achterhouden van een stamboom? Stamboom hoort gewoon bij de kat.

Dit is 200% waarheid. Een dier is voor de Belgische wet helemaal niets, evenveel waard als je salontafel. Legio: het kitten verandert van "eigenaar" dus alles wat bij het kitten hoort wordt eigendom van die nieuwe eigenaar, alsook het gebruiksrecht. Dit klinkt allemaal nogal plastisch maar spijtig genoeg heb je inderdaad geen poot om op te staan voor de rechtbank met een tweezijdig getekend contract (koper-verkoper). Enkel als je datzelfde contract laat registreren bij advocaat of notaris en daarbij beide partijen aanwezig zijn heb je iets in handen dat iets waard is.
Nu mogen jullie hier nog uren over leuteren, feit blijft dat dit de wet is en alle contracten in de wereld brengen daar geen verandering in hoor.
Ik begrijp ook wel dat niet iedereen te vertrouwen is maar chantagepraktijken zoals officiële papieren achterhouden maken jou strafbaar, niet omgekeerd.

@amazing dolls : die vroegcastratie mag dan in Amerika en Canada al jaren toegepast worden, dat maakt het nog niet goed/gezond. Bij mij is dat net hetzelfde als ouders die in de kinderjaren van zoon of dochter beslissen ze even te laten helpen omdat zij vinden dat ze geen kinderen moeten hebben later... Wie heeft de mens ooit God verklaard? Wie was die gek??

En voor iemand hier begint te roepen dat ik naïef ben even dit : ik heb al veel gezien, de halve wereld afgereisd en in gewerkt en als er iemand is die mensen niet snel vertrouwt ben ik het wel. Ik weet best dat niet iedereen te vertrouwen is, verre van, maar toch vind ik die achterhoudpraktijken niet kunnen, ongeacht of het nu wettelijk is of niet. Iemand betaalt voor "iets", dan wordt dat VOLLEDIG zijn eigendom, of je dat nu leuk vindt of niet. Net zoals Smitten Kitten zegt : vertrouw je een kittenkoper niet, verkoop dan je kitten niet. Met vroegcastratie en stambomen niet afleveren heb je wel al iets van controle, maar al dat gedoe zal nooit beletten dat datzelfde kitten op een dag in het asiel terechtkomt, buitengezet wordt of doorverkocht..of is dat "zo erg" niet, zolang jullie zorgvuldig geselecteerde lijnen maar niet doorgaan??? :evil: Djeezes.....

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#97 Geplaatst 07 december 2009 - 11:15

Op het contract van ministerie in België is men duidelijk wat aangeboren afwijkingen betrefd :

Indien binnen een periode van 10 dagen een afwijking wordt vastgesteld door een dierenarts zonder dat de verkoper de aanwezigheid daarvan heeft vermeld op het aankoopcontract, verbindt de verkoper zich ertoe naargelang de keuze van de koper :
1 ofwel de volledige aankoopsom terug te geven en het dier aan de verkoper terug te geven
2 een vergoeding van 50 procent van de aankoopprijs terug geven als de koper het dier wil houden
3 vervangen door een nieuw dier, van dezelfde waarde, ras en geslacht  ook gedekt door een nieuw garantiebewijs.

De verkoper zal deze overeenkomst nakomen van zodar hij een schriftelijke verklaring van de dierenarts van de koper heeft ontvangen. In geval van betwisting kan de verkoper een tegenexpertise vragen. Indien geen akkoord zal een derde dierenarts aangesteld worden en de kosten door beide partijen betaald worden.

Dus onmiddelijk in dit geval de nodige documenten opsturen !!! De test hoeft dus zelfs niet ! Als de 10 dagen zijn vertreken inmiddels zou ik het toch nog proberen. U hebt recht op de helft van de aankoopsom indien het kitten echt doof blijkt te zijn.
Ik zou langs gaan bij hun dierenarts om het te laten nakijken en te controleren. Als die ook zegt dat het kitten doof is, dan moeten ze toch met een compensatie over de brug komen !!!!
Hun dierenarts zal met zo'n manier van werken in die cattery, toch ook niet tevreden zijn...
De dierenarts vind je terug op het vaccinatie boekje (waarschijnlijk op de stempel ) , ik zou hem zeker opbellen en raad vragen...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#98 Geplaatst 07 december 2009 - 11:30

Persoonlijk ben ik van mening, net zoals het ministerie, dat de koper eigenaar wordt van het kitten en alle rechten heeft om daar mee te doen wat hij wil. We kunnen niemand dwingen om te castreren, voeding verplichten, ....

Het is aan de verkoper om te kijken aan wie hij verkoopt.
In geval van erfelijke afwijkingen laat ik een stamboom maken met fokverbod over de hele stamboom geplaatst en de nummers verwijdert.
Geen enkele club zal ook iets kunnen doen met zo'n stamboom.
En als je dat eerlijk aan de koper uitlegt dan hebben ze daar geen problemen mee. Daar begint het vooral, de eerlijkheid en openheid van de verkoper !!!!  Zo'n kitten gaat per slot van rekening ook wel goedkoper vertrekken.
In de 8 jaar dat we fokken hebben we niet 1 keer een kitten van bij ons met een afwijking in de fok terug gevonden. Mensen houden zich daar wel altijd keurig aan.
Wat betrefd de andere kittens vind ik wel dat de mensen het recht hebben om een nestje te fokken. Wie zijn wij als fokkers om iemand dit te ontzeggen ? Iedereen is toch ergens begonnen ooit...
Indien de mensen mij niet aanstaan dan verkoop ik niet. Dat wil niet zeggen dat je niet grondig bedrogen kan worden natuurlijk. Maar dit dan meestal door niet-fokkers, uit onwetendheid... (zie kittentijd met de vlek van Noeki)
De toevoeging dat het kitten niet mag doorverkocht worden aan derden zonder bewijs van castratie is wel wettelijk. Op die manier verhinder je als fokker dat ze via via bij broodfokkers terecht komen. In de 8 jaar dat we fokken hebben we dit 1 keer voor gehad dat mensen zich daar niet aan gehouden hebben en de kat te koop aanboden via het internet. We hebben haar terug gehaald, hadden dat recht omdat het in het verkoopcontract stond !!!
Ik vind het enorm overdreven die vroegcastraties en fokverbod.
Als je mensen goed informeert wat er bij een eventuele zwangerschap kan fout gaan en hen duidelijk maakt dat fokken niet zo evident is als het lijkt, dan beginnen ze er zelfs niet aan. In al die jaren zijn er zeer weinig van onze kittens in de fok terecht gekomen. Zoiezo zijn de meeste kopers geen fokkers en als ze het toch eens willen proberen heb ik daar geen problemen mee. Dan heb ik liever dat ze open en eerlijk zijn en om raad komen vragen als het zover is...
Fokverbod en vroegcastratie in geval van een kitten zonder enige afwijking vind ik een grote vorm van egoïsme !!

Guest_Ingrid_*
Guest_Ingrid_*

#99 Geplaatst 07 december 2009 - 11:56

Amen..
Ik kan het niet meer met je eens zijn dan dit...

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#100 Geplaatst 07 december 2009 - 13:00

feroesti zei:

Fokverbod en vroegcastratie in geval van een kitten zonder enige afwijking vind ik een grote vorm van egoïsme !!

Er zijn heel goede dierenartsen, maar er zijn ook dierenartsen waarvan je je soms afvraagt waar en hoe ze hun diploma haalden.
Een kennis van ons heeft ooit een poes verkocht met sterilisatiecontract.  Het was een heel lieve poes en van de eigenaar kreeg ze een telefoon dat haar poesje met 6 maanden leeftijd overleden was na de sterilisatie ten gevolge van een inwendige bloeding. :catscratchhead
Dan ben ik liever super egoistisch dat ik vroegcastreer. Dan kunnen de families tenminste lang genieten van een kitten dat met veel liefde is groot gebracht.
Enkele van de andere voordelen zijn oa  dat de kittens veel sneller herstellen van de ingreep dan een halfwassen/volwassen poes en dat er inderdaad niet gefokt zal worden met een kitten dat wij niet geschikt vinden voor de fok.
Ze krijgen dan bovendien de stamboom ineens mee als "neuter" (castraat) en met vermelding van "niet voor de fok" op een manier vermeld dat ze die al niet kunnen verwijderen.  Op de TICA registratie laat ik ook ineens "neuter" voor een gecastreerde kater of "spay" voor een gesteriliseerde poes mee vermelden, tesamen met hun chipnummer.

Je wilt niet weten hoe dikwijls je een vraag krijgt van mensen die beweren dat ze met de fokker overeen kwamen om een nestje te hebben met hun gekochte poes/kater en waarbij de fokker zelf bij het aanvragen van de stambomen (gebeurd na de verkoop van de kittens) gevraagd heeft om te vermelden "niet voor de fok".  Willen ze het laten veranderen, dan moet de vraag van de fokker komen.  Op al die keren dat ze het vragen, is er nog geen enkele keer een vraag tot verandering van de kant van de fokker ingediend.  Zolang de fokker zelf het niet aanvraagt, wordt er niets veranderd en blijft de vermelding "niet voor de fok" op de stamboom vermeld staan.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#101 Geplaatst 07 december 2009 - 13:12

Daarom dat ook "niet voor de fok" hier enkel geld bij een afwijking. Knik in de staart, gebitsafwijking, ook kleurfouten en dergelijk zijn hier bij gerekend. Kortom een kitten dat afgekeurd zal worden op show, gaat bij ons niet in de fok.
Wat de keuze van een dierenarts betrefd is dat volledig de keuze van de koper. Fouten bij sterilisaties zijn eerder zeldzaam en de meeste dierenartsen zijn kundig genoeg om dat naar behoren te kunnen uitvoeren.
Ook een ontworming of vaccinaties kunnen serieus foutlopen. Maar als fokker heb je zoiest nooit in de hand. Als kopers hun kitten het jaar daarna niet laten vaccineren kan je daar ook weinig aan doen...
Als fokkers zijn we daar niet verantwoordelijk voor en vroegcastratie zal zoiest niet voorkomen.
Als een kitten vertrekt voor de fok en na 1 jaar niet geschikt blijkt te zijn omwille van vruchtbaarheidsproblemen, keizersnede, baarmoederontstekingen,...is de fokker daar ook niet verantwoordelijk voor.
Zowel als koper en verkoper zijn er altijd wel risico's, dat hoort er helaas altijd bij.
Je kan je indekken met wettelijke contracten, maar meer kan ook niet.
Vroegcastratie kan enkel het fokken voorkomen, maar meer ook niet. Er kan alnog vanalles fout gaan bij de koper...

Guest_mightycats_*
Guest_mightycats_*

#102 Geplaatst 07 december 2009 - 19:20

in mijn geval was de stamboom reeds aangevraagd,
voor de rest zal iedereen wel zijn manier van doen hebben

een ding weet ik, uit je beginnersfouten leer je ook hoor als fokker, ik ben dan ook nog geen decenia bezig met effectief fokken...
ER wordt ZEER veel gepraat in het kattenwereldje, das n feit, mijn respect gaat uit naar die mensen die correct proberen te zijn en blijken het beste voor te hebben met hun katten.

en misschien zou ik in zulke twijfelgevallen ook vroegcastratie overwegen, gewoon om dat risico te vermijden...
'een ezel stoot zich niet graag 2x...'

Bewerkt door mightycats, 07 december 2009 - 19:23.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#103 Geplaatst 07 december 2009 - 19:34

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een dierenarts een poesje of katertje castreerd op 12 weken ???????
Zo'n miniscuul werk is toch levensgevaarlijk ?
En wanneer kan zo'n kitten dan vertrekken naar zijn nieuwe thuis ?
Twee keer gevaccineerd, 3 keer ontwormt, gechipt (in sommige gevallen ook nog rabiës geënt) en dan nog castreren erbij....
Zo'n kitten heeft het toch enorm zwaar op zo'n korte tijd ??

Bewerkt door feroesti, 07 december 2009 - 19:34.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#104 Geplaatst 08 december 2009 - 13:14

ja inderdaad, vroegcastratie doen ze soms al op 8 weken...dat is inderdaad heel gevaarlijk en niet zonder risico (mijn eigen DA heeft het op zwerfkatten 2 keer toegepast, waarbij 1 het overleefd heeft, dus dat wordt niet meer gedaan.)

Het is té riskant gewoon!

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#105 Geplaatst 08 december 2009 - 13:25

Dr. Susan Little heeft de richtlijnen voor dierenartsen ivm vroegcastratie op haar website mee staan.  Als de dierenartsen dat volgen is het risico niet groter dan bij oudere kittens.

8 weken is veel te jong.  Hoeveel wogen die kittens ?

Ze moeten minstens 1 kg wegen op het moment van de sterilisatie.
Gemiddeld wegen onze kittens tussen de 1,5 à 2 kg en soms zelfs meer op het moment van hun castratie.  Dat gebeurd tussen de 11 à 16 weken leeftijd.
Er moet sowieso gewacht worden tot een grote week na hun eerste vaccinatie eer ze naar de dierenarts mogen voor een vroegcastratie.