Spring naar inhoud

- - - - -

katten alleen laten ?

• Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 06 december 2009 - 13:24

Hallo,
Zoals jullie wel of niet weten heb ik thuis twee poezen. Ik heb ze nog nooit een nacht of weekend alleen thuis gelaten.  Tot nu dus.
We zijn gisterenmiddag vertrokken en komen vanavond terug thuis.
In het verleden hebben we ze eens meegenomen maar waar we nu zijn (huis aan 't verbouwen in west vlaanderen) is het niet veilig om ze daar in huis los te laten en ze in één kamer steken vind ik ook maar niks.  
Toch voel ik me al schuldig...  Ze hebben meer dan genoeg eten thuis, voldoende ruimte, speelgoed in overvloed en last but not least, elkaar...
Doe ik er goed aan van ze toch thuis te laten of kan ik beter zoeken naar een andere oplossing volgende keer ?

Niels + Evelyn
Niels + Evelyn
  • 3.389 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 06 december 2009 - 13:28

Deze zomer had ik hetzelfde vervelende en knagende gevoel... We gingen op reis en ik wist niet zo goed wat de beste opvang voor mijn twee prinsesjes was.

Uiteindelijk heb ik beslist dat ze best in hun eigen, vertrouwde omgeving zijn. Ze zijn ook met twee dus hebben wel wat aan elkaar. We zorgden ervoor dat er voldoende water was (fonteintje + reservoirtje) en verschillende kommetjes eten. Elke dag kwam er 's morgens en 's avonds iemand langs om te spelen, kattenbak proper te maken en eten aan te vullen... Ze hebben het heel goed gedaan!

Als wij naar een festival,...gaan, zijn onze meisjes soms ook een hele dag alleen ('s morgens tot 's nachts). Zodra we echt een nacht weg zijn, vraag ik wel iemand om 's avonds en 's morgen te komen spelen...

Je zal zien hoe jouw twee poezen het gedaan hebben he, alleen... Maar als ze met twee zijn, zullen ze steun aan elkaar hebben.

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 06 december 2009 - 13:28

Is er niemand die er dan vr kan zorgen?
2 x per dag kan langsgaan??

ik ga soms ook weg vr een weekendje of net nog op kamp geweest met 1 an mijn klasjes en dan heb ik zeker 3 mensen waar ik op kan rekenen die op mijn diertjes kunnn passen , kattenbakken proper maken , etc...
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 06 december 2009 - 13:35

Ik ken je probleem.  Ik woon momenteel nog in Vilvoorde en mijn vriend woont in A'pen.  Ik het weekend ga ik regelmatig naar hem.  Garion en Yona zijn ook niet echt happig om ergens te gaan logeren (ook als ik er ook ben), je ziet zo dat ze er niet gelukkig zijn.  Dus blijven ze ook af en toe alleen thuis, ook gedurende de hele nacht en een deel van de volgende dag.  Ik probeer wel altijd om ten laatste 's middags terug thuis te zijn de volgende dag (daardoor heb ik soms een enorm tekort aan slaap). Als ik nu wel een heel weekend weg ben (van vrijdag tot zondag) zie ik wel dat er iemand regelmatig bij hen langs gaat, dat ze toch geen heel weekend helemaal alleen zitten.  Ik voel mij daar enorm schuldig over dat ik ze zolang alleen laat, maar zij lijken er niet teveel last van te hebben.

Guest_Lalientje_*
Guest_Lalientje_*

#5 Geplaatst 06 december 2009 - 13:37

Ik heb nu nog niet zolang een kat, maar als ik op vakantie ga, wat ik binnenkort weer ga doen want het is tijd voor skivakantie, heb ik iemand die eens eten komt geven en even met de kat speelt.

Een andere mogelijkheid is de kat bij mijn nicht brengen, die heeft ook een poes en dan zou ze daar kunnen logeren... maar of dat een goede optie is dat weet ik niet.

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#6 Geplaatst 06 december 2009 - 13:41

denk dat die van ons het plezant vinden om eens een dagje alleen te zijn ,
extra knuffels als we thuis komen en ze hebben mooi het kot mogen afbreken :evil:
ze zijn met zijn 2tjes dus zou me niet schuldig voelen hoor ,

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 06 december 2009 - 13:45

Ik denk dat je de katten gelukkiger maakt met ze 1,5 a 2 dagen alleen te laten zitten dan ze ergens naartoe te doen of ze mee te nemen. de stress van een nieuwe omgeving is veel erger dan alleen thuis te zitten. daarbij hebben ze mekaar als gezelschap, voldoende eten, drinken, speelgoed...

Je kan zien of ze erg overstuur zijn geweest tijdens je vertrek: onzindelijkheid, vernieling van spullen,... Is dat niet het geval, dan denk ik niet dat ze er echt mee hebben ingezeten om zo lang alleen te zijn.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 06 december 2009 - 13:48

Het gaat om 1 dag (nu ja, anderhalf) dus op zich kan dit wel. Als je langer weggaat (weekend) zou ik inderdaad iemand inschakelen om even langs te gaan, maar 1 dagje is helemaal geen probleem.

Zolang ze voldoende water en voer hebben moet het best kunnen. En je gaat vanavond weer naar huis dus kun je ze lekker extra knuffelen. Komt helemaal goed! :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 06 december 2009 - 13:49

wea zei:

Ik denk dat je de katten gelukkiger maakt met ze 1,5 a 2 dagen alleen te laten zitten dan ze ergens naartoe te doen of ze mee te nemen. de stress van een nieuwe omgeving is veel erger dan alleen thuis te zitten. daarbij hebben ze mekaar als gezelschap, voldoende eten, drinken, speelgoed...

Je kan zien of ze erg overstuur zijn geweest tijdens je vertrek: onzindelijkheid, vernieling van spullen,... Is dat niet het geval, dan denk ik niet dat ze er echt mee hebben ingezeten om zo lang alleen te zijn.

Ik merk dat aan mijn katten dat ze helemaal veranderen als ik ze ergens anders zet.  Als ik nu een week op vakantie ga, mogen ze altijd op logement gaan bij mijn meter (wat gemakkelijker is voor haar).  Garion kruipt overal weg, komt mij nooit hallo zeggen als ik terug kom.  Hij blaast zelf naar haar en krabt haar (iets wat hij bij mij nog NOOIT gedaan heeft).  Het is moeilijk om uit te leggen, maar je ziet hem gewoon veranderen.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 06 december 2009 - 14:18

Ik denk ook dat je ze best gewoon thuis kan laten hoor, steeds een andere omgeving vinden ze niet zo leuk, en ze zijn niet alleen hé, dus laat ze maar in hun eigen omgeving.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 06 december 2009 - 15:43

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, ze hebben me gerust gesteld...
Ik kijk er al naar uit om mijn poezels straks te zien... :)
Ben ook benieuwd naar mijn interieur ! :LOL:

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 06 december 2009 - 15:57

een kat kan best overdag en een nacht alleen zijn hoor.... het zijn geen kleine kinderen ...  voor langere tijd moet je echter wel zien dat er af en toe eens iemand komt kijken.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 06 december 2009 - 16:24

Ik heb ze ook nog nooit een nacht alleen gelaten. Vorige maand zijn we één volle dag (van heel vroeg in de ochtend tot heel laat in de avond) naar Londen geweest, en toen is mijn mama ze eten komen geven, eens goed geborsteld etc.

Vroeger gingen we ieder jaar gaan skiën en we zouden dat toch graag ooit nog eens doen. Een zomervakantie missen we niet echt.. Maar dat skiën dat is toch iets speciaals. :) Het is gewoon heel erg moeilijk om een oplossing te vinden voor een hele week. Ik heb al gedacht om mijn nichtje te laten inwonen, maar ze pubert nog een beetje en ben wel bang of dat wel goed zou lopen. Mijn mama zou wel iedere dag kunnen langskomen, maar is dat echt voldoende voor een hele week? Ik zou zo ongerust zijn op reis..

Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 06 december 2009 - 18:59

Nu ik was er zowie zo op tegen om katten alleen thuis te laten ,of er moet minimaal twee keer per dag iemand komen kijken,maar wat ik gisteren mee maakte weet ik zeker dat ik mij katten niet alleen laat,mij Minoes was op de kattenbak gegaan en het gordijn was er een stukje over heen gegaan dus Minoes kon er niet meer uit ,dus had ik dat gehad als ze een weekend alleen zit dan had ze dus een heel weekend vast in de kattenbak gezetten zonder water en eten,en zo kunnen er nog wel meer dingen gebeuren ,dus ik vind als je ze alleen laat dan s'morgens en s'avonds iemand laten gaan kijken..
Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#15 Geplaatst 06 december 2009 - 19:01

Wij hebben ze ook nog nooit een nacht alleen gelaten.