Spring naar inhoud

- - - - -

Orchidee

• Log in om te reageren
165 reacties op dit onderwerp
Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 07 december 2009 - 14:58

Wie kan me raad geven ivm m'n uitgebloeide orchideën?  

Ik slaag er maar niet in om ze opnieuw te laten bloeien, wat doe ik dan verkeerd? :catnoknow Ik begrijp het niet goed.  Als ik de verhalen van sommige mensen hoor ben ik een klein beetje jaloers, sommigen slagen hierin alsof het peanuts is.  
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar als ze er eens een jaar staan, zonder enige vooruitgang merkbaar, dan gooi ik ze weg.  Vind ik altijd zo spijtig.  

Geplaatste afbeelding

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#2 Geplaatst 07 december 2009 - 15:01

Het lukt mij ook niet en zonder bloemen zijn het maar lelijke dingen. Ik hoor dan van andere mensen dat ze massa's orchideeën hebben, tja, pech voor mij dan, het zal een andere plant worden hier.
Zo gaan varens en ik ook totaal niet samen

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 07 december 2009 - 15:10

Ik kan m'n orchideeën wel redelijk lang in bloei houden, meestal tot 6 maanden lang.  Ik vind ze heerlijk mooi, maar idd, de uitgebloeide versie, dat trekt op niets.  Ik kreeg al vanalles van raad: water geven - geen water geven, stengels afknippen - niet afknippen. Pft.  

Geplaatste afbeelding

Guest_Mélina_*
Guest_Mélina_*

#4 Geplaatst 07 december 2009 - 15:19

Ik heb dat ook al opgegeven. Ze zijn duur, bloeien hier een maand misschien 2 en bloeien nooit meer opnieuw

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#5 Geplaatst 07 december 2009 - 15:39

de meeste orchideeén bloeien slechts één keer per jaar , sommige variéteiten 2 maal en sommige om de 2 jaar , zodra ze zijn uitgebloeid knip je de stengel af 1 cm boven het tweede oog , één keer per week benevelen met water en véééééééééééééél geduld hebben , veel geluk ermee ,

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 07 december 2009 - 15:44

boven de derde knop ongeveer afsnijden nadat ze uitgebloeid zijn. soms ook bijmesten. en nooit water in de pot laten staan.

hier zijn ze opnieuw aan het bloeien :) en krijgen ze ook nieuwe stengels!

Maar bananenplanten, das wat anders :( hij wordt helemaal zwart! :( :s

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 07 december 2009 - 16:03

OK.  Bedankt voor de tips.  Het is het proberen waard in alle geval.  O ja, ik ben nog vergeten te zeggen dat ik wel altijd heel veel bladeren bijkrijg, dat à volonté, maar geen stengeltjes.  

Geplaatste afbeelding

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 07 december 2009 - 16:06

Pietje zei:

de meeste orchideeén bloeien slechts één keer per jaar , sommige variéteiten 2 maal en sommige om de 2 jaar , zodra ze zijn uitgebloeid knip je de stengel af 1 cm boven het tweede oog , één keer per week benevelen met water en véééééééééééééél geduld hebben , veel geluk ermee ,

Dat benevelen, dat is misschien idd nog niet slecht.  Ik ga't in alle geval proberen.  

Nog een vraagje :oops: .  Neem nu, een gewone phalaenopsis (de veelgeziene soort in de winkels dus), hoeveel keer per jaar hoort die dan bijvoorbeeld te bloeien?  

En zouden ze nu best in een donkere of in lichte omgeving staan denk je? Koud of warm?  Of maakt dit niet zoveel uit?

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 07 december 2009 - 16:06

Geduld hebben, eens ze uitgebloeid zijn kan het verschillende maanden duren eer er terug wat opkomt hoor, soms zelfs een jaar.  Zoals Frances zeg afsnijden boven derde knop, demijne hebben drie jaar na mekaar gebloeid maar toen kwam er een ziekte aan en heb ik er ook een paar moeten wegdoen
Geplaatste afbeelding

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 07 december 2009 - 16:08

Frances zei:

hier zijn ze opnieuw aan het bloeien :) en krijgen ze ook nieuwe stengels!

Oo tof!  Het zou me zo'n voldoening geven om orchideetjes terug aan de praat te krijgen.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 07 december 2009 - 16:12

Ik ben er ook geen held in. Heb ook al 2 keer een orchidee moeten weggoeien omdat hij helemaal rot was. Nu heb ik er terug ene staan, die al ruim een half jaar geen bloem meer heeft. Hij heeft wel nieuwe wortels gekregen, en ook nieuwe bladeren, dus ik ben benieuwd hoeveel geduld ik nog moet hebben om een stengel eraan te zien groeien, maar hij leeft nog :dans: :dans:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 07 december 2009 - 16:12

Sorry voor de vele vragen, maar euh, hoe zit dat dan met dat afsnijden van die uitgebloeide stengels?  Moet ik dan wachten tot de stengel zelf verkleurt of mag dit onmiddellijk nadat het laatste bloemetje zijn hoofdje liet hangen?  

Geplaatste afbeelding

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 07 december 2009 - 16:29

Ik denk dat ook veel afhangt van de kwaliteit van de orchidee.
Ik heb al vaak goedkope orchideeën moeten weggooien omdat ze snel rot werden nadat ze waren uitgebloeid. Ze bloeiden dan ook nog maar maximum een maand of twee.
heb ook een dure orchidee van bij thomas in hasselt. die heeft dik 10 maanden in bloei gestaan en nu krijgt hij al nieuwe wortels en nieuwe blaadjes...

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#14 Geplaatst 07 december 2009 - 16:42

Zo staan deze Orchideën er nu bij! De planten zijn allemaal meerdere jaren oud. 1 keer per week minsten een uurtje de plant in lauw water zetten, daarna laten uitlekken.  1 x per maand meststof. Ze staan in de veranda dus, veel licht maar geen volle zon.

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Bijgevoegde thumbnails

• DSC_0269_(Large).jpg
  • DSC_0271(Large).jpg
  • DSC_0273 (Large).jpg
  • 01jpg (Large).jpg
  • Fotospel 02 (Large).jpg
  • PICT2456 (Large).jpg

Bewerkt door Guschi, 07 december 2009 - 16:46.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#15 Geplaatst 07 december 2009 - 16:46

Amai, mooie verzameling Guschi!! :bravo: :bravo: