Spring naar inhoud

- - - - -

Orchidee

• Log in om te reageren
165 reacties op dit onderwerp
Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 07 december 2009 - 16:54

@ Gushi:  Wauw!  Echt wel mooi!  Vorig jaar met kerst heb ik ook zo'n orchidee gekregen zoals die onderste foto's (ik weet de naam niet).  Ik krijg 3 nieuwe stengeltjes, maar er komt maar geen bloemenstengeltje aan...  Mijn ventje is het ding zo beu, hij vindt het zo lelijk zo zonder die bloemen, dat ik het moet wegdoen :cry: .  Ik ga't misschien stiekem nog even in m'n bureau zetten, misschien krijgt het nog de kans om verder te gaan.

@ Dafne: Ik denk ook wel dat er verschil zit in kwaliteit.  Soms vindt je goedkopere versies, maar die bloeien idd wel een heel stuk minder lang.  

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 07 december 2009 - 17:18

er is duidelijk een verschil in kwaliteit! die van bij Thomas in Hasselt zijn super! Wij hebben er een grote cadeau gedaan aan mijn mama, ik ben zo jaloers! had hem beter voor mezelf gehouden! :LOL: die twee die wij hier hebben staan komen van intratuin in aarschot, daar halen wij veel planten :)
Ik snij die stengel er af wanneer echt alle bloemen eraf gevallen zijn en ik zeker ben dat het niet verder gaat bloeien... ik kan er moeilijk een tijd op plakken.. wat in het oog houden?
en zien dat ze licht genoeg staan he :)

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#18 Geplaatst 07 december 2009 - 17:30

sjonge , als ik de bloemen van Gushi zie denk ik dat ie ook de beste raad kan geven , :LOL:

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 07 december 2009 - 17:39

Ze zijn echt prachtig maar alle raad is welkom!!  

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 07 december 2009 - 17:49

Mooie verzameling orchideën Guschi !!!
Geplaatste afbeelding

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#21 Geplaatst 07 december 2009 - 18:22

Ik geef de mijne alleen Spa Reine of regenwater. Kraanwater is niet goed voor ze. Als ze uitgebloeit is zet ik ze in de keuken op het vensterblad of in de badkamer. Ze genieten van de vochtige lucht daar en zo krijg ik ze altijd terug in bloei.Anders niet. Vroeger had ik veel goede resultaten door ze op een tafeltje te zetten waar zo'n binnenhuis fonteintje stond. Toen stonden ze praktisch constant in bloei. Misten met een spuit is ook een goed idee maar dan ook met regenwater, dat op kamertemperatuur is.
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#22 Geplaatst 07 december 2009 - 18:24

Marieke zei:

@ Gushi: Wauw! Echt wel mooi! Vorig jaar met kerst heb ik ook zo'n orchidee gekregen zoals die onderste foto's (ik weet de naam niet). Ik krijg 3 nieuwe stengeltjes, maar er komt maar geen bloemenstengeltje aan... Mijn ventje is het ding zo beu, hij vindt het zo lelijk zo zonder die bloemen, dat ik het moet wegdoen :cry: . Ik ga't misschien stiekem nog even in m'n bureau zetten, misschien krijgt het nog de kans om verder te gaan.

@ Dafne: Ik denk ook wel dat er verschil zit in kwaliteit. Soms vindt je goedkopere versies, maar die bloeien idd wel een heel stuk minder lang.
D'r zit heel veel verschil in de kwalitiet. Die van het grootwarenhuis of de Ikea krijg ik ook slechter terug in bloei.
Weet je wat de truck is Gushi...Ik vond dat een geweldige oplossing.Steek in de kale plant een nep stengel orchideeën. Je kan ze van echt nauwelijks onderscheiden.Als er nieuwe bloemen aankomen leg je de nepperd weer weg! :x
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#23 Geplaatst 07 december 2009 - 18:34

WhiteWitch zei:

D'r zit heel veel verschil in de kwalitiet. Die van het grootwarenhuis of de Ikea krijg ik ook slechter terug in bloei.
Weet je wat de truck is Gushi...Ik vond dat een geweldige oplossing.Steek in de kale plant een nep stengel orchideeën. Je kan ze van echt nauwelijks onderscheiden.Als er nieuwe bloemen aankomen leg je de nepperd weer weg! :x

Geen "nepstengels" nodig hoor, deze Orchideën bloeien het hele jaar door!
Of het met kwaliteit te maken heeft, geen idee.
Ik heb hier verschillende planten van men zus die niet terug gingen bloeien, en het hier weer prima doen. Ik vermoed dat het vooral de standplaats van de plant is, die belangrijk is.

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 07 december 2009 - 18:47

Guschi zei:

Geen "nepstengels" nodig hoor, deze Orchideën bloeien het hele jaar door!
Of het met kwaliteit te maken heeft, geen idee.
Ik heb hier verschillende planten van men zus die niet terug gingen bloeien, en het hier weer prima doen. Ik vermoed dat het vooral de standplaats van de plant is, die belangrijk is.

Ik denk ook dat de standplaats heel belangrijk is, ik heb een collega die thuis geen orchideën kan houden en op het werk heeft ze er een 8 tal en die staan constant in bloei (afgezien van een paar maand rustperiode)
Geplaatste afbeelding

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 08 december 2009 - 20:38

Bij mij lukt het elke keer opnieuw.  Wanneer een tak uitgebloeid is snij je de tak weg boven de derde knop van de derde bloem onderaan te beginnen.
Ik geef elke week een half eierdopje water en tot nu toe nog geen meststoffen gegeven.  Vorige zomer had ik 24 enorme bloemen aan 2 takken.  Ik zet mijn planten in daglicht.'s Nachts koelt bij ons de woonkamer tot 15 graden en dat blijkt voor de planten voldoende afkoeling te zijn.  Eigenlijk is het een plant die weinig aandacht nodig heeft.  De grond mag niet nat zijn, maar wel amper vochtig.  De rare stengels die uit de pot komen mag je niet afsnijden.  Je moet die gewoon laten hangen.
Probeer maar eens.  Veel succes :d

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#26 Geplaatst 08 december 2009 - 20:45

Prachtig .......en mooie :) kleuren
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#27 Geplaatst 09 december 2009 - 13:25

Ik heb hier toch al veel nuttige info gelezen die ik zeker ga proberen toe te passen.  Bedankt allemaal voor de goede raad.  Duimen maar dat het met uiteindelijk wel zal lukken!!!!  

Geplaatste afbeelding

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#28 Geplaatst 27 oktober 2010 - 15:29

:goofy: Ik heb een nieuw scheutje van een takje gezien tussen de blaadjes :dancer:  Eindelijk!  

Ik geef m'n orchidees nu leidingwater, naar het schijnt hebben ze die kalk uit dat water nodig en het gaat blijkbaar uitstekend.  De uitgebloeide exemplaren hebben de zomer doorgebracht achter ons tuinhuis en blijkbaar met uitstekend resultaat.

Nu  nog duimen dat de boel effectief verder zal uitgroeien! :)

Geplaatste afbeelding

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#29 Geplaatst 28 oktober 2010 - 07:45

Ik heb hier in de buurt een orcidee kweker waar ik er twee gekocht heb .Een grote witte en een zo een lichtgroen met prachtige grote bloemen .  Bij deze planten kweker zie je alle soorten en hij levert aan tuincentra's . Ben ook wel benieuwd of ik andere bloemen ga krijgen als ze uitgebloemd zijn .Zo te zien hier en te lezen zal ik veel geduld moeten hebben .Bedankt al voor de tips :) ;)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#30 Geplaatst 28 oktober 2010 - 19:20

Prachtig dat je nu bloemmekes gaat krijgen hé, hier zijn er ook enkele die nieuwe stengels aan het krijgen zijn. Zet hem nu maar op een plaats waar hij veel licht krijgt(niet in volle zon), en vooral niet meer van plaats veranderen. Mij lijkt het hier, dat ook dat niet goed is voor die plantjes. Leidingwater heb ik ze altijd al gegeven en ze gaan redelijk goed ermee.