Spring naar inhoud

- - - - -

Orchidee

• Log in om te reageren
165 reacties op dit onderwerp
Guest_molleken_*
Guest_molleken_*

#31 Geplaatst 28 oktober 2010 - 19:58

Ik heb in mijn keuken momenteel 3 staan.2 goedkopere en 1 duurdere.
Ze bloeien allemaal ongeveer 2keer per jaar.
Ik geef ze wekelijks wat lauw water.maar laat ze nooit met de wortels in water staan.

Heb ze al eens willen verplaatsen maar dan doen ze het niet goed.
In de keuken staan ze vochtig,de blaadjes kuis ik ook een vochtige doek.

Als ze uitgebloeid zijn snij ik het juist boven het tweede ding(weet niet hoe ik het moet noemen)af.

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#32 Geplaatst 28 oktober 2010 - 23:09

Heb het uitgetest bij 1 plant wat het doet als je ze niet afknipt boven het tweede oog, er komen dan 1a2 bloemmekes aan een stengel bovenaan en een paar aan een zijtakje, en dat is niet echt een mooi zicht aan een stengel van een 30cm lang.

Bijgevoegde thumbnails

• P1000008.JPG

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#33 Geplaatst 29 oktober 2010 - 20:41

Die foto ziet er nochtans niet slecht uit, heb je het over diezelfde orchidee?

Geplaatste afbeelding

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#34 Geplaatst 29 oktober 2010 - 22:01

Marieke zei:

Die foto ziet er nochtans niet slecht uit, heb je het over diezelfde orchidee?

Ja hoor het is over die orchidee dat ik het had, als je de rechtse tak bekijkt zie je dat er alleen in de top een bloem staat en aan de zijtakjes ook niet veel.
Is wel een foto van over enkele maanden terug en uitgebloeid nu, is nu bezig met nieuwe tak, 2 die er al waren zijn ook aan het knoppen maken, en is 2de blad aan het maken.
In tegenstelling tot de andere die ik heb staan is deze wel een met reuze bladeren, heb hem minstens 6 jaar geleden gekocht en altijd op dezelfde plaats laten staan dicht bij het venster.

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#35 Geplaatst 21 november 2010 - 17:03

Typisch weer iets voor mij he, ik ben erin geslaagd het nieuwe takje af te breken. :wall: Het nieuwe takje in wording was zo'n 10 cm lang en ik wilde het al wat geleiden door het vast te maken aan een stokje...  zo stom van mij.  
Ik vraag me eigenlijk af of het restantje (ongeveer 5 cm lang) nu nog zal verdergroeien?  

Toch nog een lichtpuntje, een andere orchidee begint ook een nieuw takje te vertonen. :d :dans: Daar blijf ik braaf met m'n pollekes af deze keer.

Geplaatste afbeelding

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#36 Geplaatst 21 november 2010 - 17:13

ik heb ook eentje staan , en wist ook niet of er terug bloemen zouden  opkomen, heb nu 6 maand geduld gehad zonder nieuwe bloem en nu sinds een maand staan er terug knopjes op voor een 20 tal bloemetjes. ben de plant altijd blijven water geven maar minder dan als er bloemetjes op stonden de voorbije zomer. Hopelijk staan ze met de feestdagen in bloei :d

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#37 Geplaatst 21 november 2010 - 17:19

Wat leuk zeg.  Je zal er vast nog veel genieten van hebben.  

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#38 Geplaatst 21 november 2010 - 17:59

Marieke zei:

Wie kan me raad geven ivm m'n uitgebloeide orchideën?

Ik slaag er maar niet in om ze opnieuw te laten bloeien, wat doe ik dan verkeerd? :catnoknow Ik begrijp het niet goed. Als ik de verhalen van sommige mensen hoor ben ik een klein beetje jaloers, sommigen slagen hierin alsof het peanuts is.
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar als ze er eens een jaar staan, zonder enige vooruitgang merkbaar, dan gooi ik ze weg. Vind ik altijd zo spijtig.

Hangt ervan af welek soort orchidee je bedoeld?? ik vermoed phaleanopsys?? die met dikke brede bladeren??

zo ja.. knip uitgebloeide takken af tot een cm van de twee knop... watergeven liefst geen al te koud water eenmaal per week en niet zodat ze met de voeten int water komen te staan das nefast voor een orchidee...

tijdens de bloeiperiode mag je ook wel speciale meststoffen toevoegen speciaal voor orchideeen... nooit orchideeen zetten in de volle zon (middagzon zomers) maar ze moeten wel redelijk licht te hebben.

knip met een scherpe schaar... de lucht wortels weg die gebroken of verdroogd zijn... als je nog vragen hebt schoot ze maar want ik heb een tijdje in een orchidee kwekerij gewerkt.

Minneke
Minneke
  • 3.767 berichten
  • 2 katten

#39 Geplaatst 21 november 2010 - 18:00

Minneke zei:

ik heb ook eentje staan , en wist ook niet of er terug bloemen zouden opkomen, heb nu 6 maand geduld gehad zonder nieuwe bloem en nu sinds een maand staan er terug knopjes op voor een 20 tal bloemetjes. ben de plant altijd blijven water geven maar minder dan als er bloemetjes op stonden de voorbije zomer. Hopelijk staan ze met de feestdagen in bloei :d

ik lees wel dat velen van jullie de stengel afknippen nadat de bloemperiode voorbij is, ik heb de stengeltjes niet afgenipt omdat ik niet wist of dit mocht. Helaas heeft ons kleine prutske wel haar nageltjes al in de bladeren gezet en er al 2 bladeren een grote snede in van haar nageltjes ( dat stoute prutske :d )hij staat er op dit ogenblik zo bij
ps het grijze potje ernaast is het urneke van ons minneke en het beertje is een herrinering aan onze eerste poes ( zijn speelknuffeltje)

Bijgevoegde thumbnails

• 003.JPG

Bewerkt door Minneke, 21 november 2010 - 18:01.

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#40 Geplaatst 21 november 2010 - 18:02

Marieke zei:

Typisch weer iets voor mij he, ik ben erin geslaagd het nieuwe takje af te breken. :wall: Het nieuwe takje in wording was zo'n 10 cm lang en ik wilde het al wat geleiden door het vast te maken aan een stokje... zo stom van mij.
Ik vraag me eigenlijk af of het restantje (ongeveer 5 cm lang) nu nog zal verdergroeien?

Toch nog een lichtpuntje, een andere orchidee begint ook een nieuw takje te vertonen. :d :dans: Daar blijf ik braaf met m'n pollekes af deze keer.

Nee het restantje gaat niet verder groeien maar er kan wel een tak komen als ie al ergens een knopvorming had ik bedoen aan die verdikkingen aan de tak zelf.. als je een vers takje wil omhoogleiden moet dit heel voorzichtig gebeuren want inderdaad de jonge takjes breken enorm vlug en steeds je stokje steken zo dicht mogelijk bij het takje zelf en dan liefst zo diep mogelijk te beginnen met opbinden daarna als het takje langer is kan je het hoger weer vastmaken

Sarah*
Sarah*
  • 1.218 berichten

#41 Geplaatst 21 november 2010 - 18:37

Hier zijn er ook al een aantal van de planten terug aan het groeien.

Dit jaar maak ik een selectie van wat teruggroeit en wat niet, er zijn er namelijk een paar dit jaar ook niet in bloei gekomen.

Geplaatste afbeelding

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#42 Geplaatst 21 november 2010 - 23:18

Oh orchideën, wat hou ik er van! :heart:

Heb er zelf maar 2, waarvan eentje van ikea. In het begin vond ik het zeer jammer dat eens de blaadjes weg zijn, je maanden enkel een lelijke stengel hebt. Maar ik heb nu geleerd dat geduld beloond. Mijn orchideën doen het super nu! Telkens wanneer de bloemetjes bijna allemaal afgevallen zijn, zie ik hier en daar al een nieuw scheutje of knopje. Heerlijk! Ik heb nu zo goed als altijd bloemetjes in bloei. Zeer leuk.

Ik geef ze eenmaal per week kraantjeswater en ze staan in de warme living aan het raam (met hele dagen zon zuidgerichte tuin).

Guest_Isabel_*
Guest_Isabel_*

#43 Geplaatst 22 november 2010 - 00:59

Ik heb hier niet alles gevolgd maar ik wil hier toch efkes iets neerschrijven..Ik zie ook dolgraag orchideen maar het lukt me nog steeds niet om die mooi te houden. I'm a shamed! :onzeker: Ik heb hier al een paar keer een orchidée cadeau gekregen van m'n vriend en elke keer gaat die kapot. Ik en bloemen é.. :onzeker:
Die staat hier in de keuken op de vensterbank, ze heeft de ganse dag licht (wel geen zonlicht), ik geef die 1x in de 2 weken lauwwarm water (is me toch zo verteld) en nog krijgt die geen bloemen meer.
Pfff...wat doe ik eigenlijk verkeerd?

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#44 Geplaatst 22 november 2010 - 15:14

orcideeen hebben veel licht nodig en worden niet graag verplaatst, ze hebben ook liefst kalkvrij water, maar dat krijgen ze hier ook niet, idd afknippen boven het tweede oog, er zijn veel mensen die ze dan in de berging of zo zetten of in het washok, aan het raam , tot ze terug in bloei komen, kan idd een half jaar duren voor ze terug uitschieten :geluk:

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#45 Geplaatst 22 november 2010 - 19:23

Isabel zei:

Ik heb hier niet alles gevolgd maar ik wil hier toch efkes iets neerschrijven..Ik zie ook dolgraag orchideen maar het lukt me nog steeds niet om die mooi te houden. I'm a shamed! :onzeker: Ik heb hier al een paar keer een orchidée cadeau gekregen van m'n vriend en elke keer gaat die kapot. Ik en bloemen é.. :onzeker:
Die staat hier in de keuken op de vensterbank, ze heeft de ganse dag licht (wel geen zonlicht), ik geef die 1x in de 2 weken lauwwarm water (is me toch zo verteld) en nog krijgt die geen bloemen meer.
Pfff...wat doe ik eigenlijk verkeerd?

Troost u jong, alles wat geen orchidee is zal hier ook meestal geen lang leven meemaken met mij :oops: .  Orchidees zijn het enige waar ik een beetje goed in ben om ze te houden.  

Misschien kan het zijn dat je orchidees te koud staan?  
Ik zou ze elke week even in lauw leidingwater (kalkrijk water) even onderdompelen.  Dat doen ze ook altijd bij de bloemist waar ik ze haal, dus aap ik ze maar na :mrgreen: .  
Maar om ze opnieuw te laten bloeien, tja, daar heb ik het blijkbaar ook wel moeilijk mee.  Blijven volhouden zou ik zeggen! :) ;)

Bewerkt door Marieke, 22 november 2010 - 19:24.

Geplaatste afbeelding