Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe herken je een Brits korthaar kitten?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Guest_winnieandbuzz_*
Guest_winnieandbuzz_*

#1 Geplaatst 07 maart 2009 - 19:07

Wij zijn vanmorgen op bezoek geweest bij een cattery met kittens. De moeder poes is drager van het lang haar gen met.

Hoe kunnen we aan een kitten van ca. 3 weken oud zien of het een korthaar of langhaar is?

Of is het zo dat wanneer een van de ouders NIET het langhaar gen heeft de kans op langhaar kittens niet aanwezig is?

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#2 Geplaatst 07 maart 2009 - 21:01

Wow..dit is zo'n vraag voor één van de KS's met ervaring in het fokken en al dat ivm genen enzo..ze zullen je wel kunnen helpen..

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#3 Geplaatst 07 maart 2009 - 22:21

Het gen voor korthaar is dominant en het gen voor langhaar is recessief. Een kitten kan pas langharig zijn als het van beide ouders het gen voor langhaar heeft meegekregen.
Dus als de vader kortharig is en ook het gen voor langhaar niet draagt, dan zijn de kittens sowieso allemaal kortharig.

Eigenlijk zou de fokker je toch moeten vertellen of er langharige kittens kunnen bijzitten. Zij/hij heeft toch alle informatie van de ouders.

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#4 Geplaatst 07 maart 2009 - 23:04

hallo , ja het is zo dat langs beide kanten het langhaar gen moet aanwezig zijn. Kan ook bv in grootouders zitten en daarna te voorschijn komen.

Momenteel heb ik ook 3 kittens , 1 dacht ik longhair , het haar begint namelijk maar te groeien vanaf 3-4 weken , nu zijn ze 7 weken oud en ik tweifel nog. Een longhair is ook wat lichter van gewicht en zijn botten zijn broozer , haren staan wat uit en zijn pluiziger. Maar tja , heb zelf een tweifel geval dus !!!

groetjes Chriske

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#5 Geplaatst 08 maart 2009 - 11:14

Kan iemand misschien eens uiteggen hoe het kan dat het terug te voorschijn komt doordat de grootouders het hadden, terwijl de ouders het niet dragen?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#6 Geplaatst 08 maart 2009 - 11:39

Als één van de grootouders het had , dan zijn de ouders dragers. Van zodra in de stamboom een pers of britannica vermeld staat is de poes /kater een drager en kan hij het ook doorgeven. Als beide ouders britannica zijn, dan zijn ook alle kittens britannica.
Als in de stamboom geen enkele pers of britannica voorkomt zal die poes/kater ook nooit britannicakittens geven.
Twee kortharige britten kunnen dus ook britannica'tjes krijgen, als ze beiden dragers zijn. Vanaf 3 weken zou je eigenlijk al het verschil moeten zien tussen de kittens, zeker als er kortharige en britannica's bij zijn.. Maar vooral bij de geboorte valt het op dat de britannica's, als ze nog nat zijn ,lichtjes krullen aan hun oortjes. Eens ze 4 weken zijn is het helemaal duidelijk. Dat kun je zien bij ons fotoalbum van de kittens, die zijn nu 4 weken. (ik weet nog niet hoe ik afbeeldingen hier kan plaatsen, het is nog nieuw, dus zoeken voor mij)
Bij ons komt er dan nog eens colorpoint bij. Die worden wit geboren en kleuren pas daarna in op hun oortjes, voetjes, masker en staart.Ze zijn pas volledig op kleur aan 2 jaar. Met silver en tabby er nog eens bij, extra moeilijk. Dat maakt fokken zo boeiend, altijd weer verrassend !

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#7 Geplaatst 08 maart 2009 - 11:41

feroesti zei:

Als één van de grootouders het had , dan zijn de ouders dragers. Van zodra in de stamboom een pers of britannica vermeld staat is de poes /kater een drager en kan hij het ook doorgeven. Als beide ouders britannica zijn, dan zijn ook alle kittens britannica.
Als in de stamboom geen enkele pers of britannica voorkomt zal die poes/kater ook nooit britannicakittens geven.
Twee kortharige britten kunnen dus ook britannica'tjes krijgen, als ze beiden dragers zijn. Vanaf 3 weken zou je eigenlijk al het verschil moeten zien tussen de kittens, zeker als er kortharige en britannica's bij zijn.. Maar vooral bij de geboorte valt het op dat de britannica's, als ze nog nat zijn ,lichtjes krullen aan hun oortjes. Eens ze 4 weken zijn is het helemaal duidelijk. Dat kun je zien bij ons fotoalbum van de kittens, die zijn nu 4 weken. (ik weet nog niet hoe ik afbeeldingen hier kan plaatsen, het is nog nieuw, dus zoeken voor mij)
Bij ons komt er dan nog eens colorpoint bij. Die worden wit geboren en kleuren pas daarna in op hun oortjes, voetjes, masker en staart.Ze zijn pas volledig op kleur aan 2 jaar. Met silver en tabby er nog eens bij, extra moeilijk. Dat maakt fokken zo boeiend, altijd weer verrassend !

Inderdaad..zeer verrassend..echt wel een vak apart! :LOL:

Guest_winnieandbuzz_*
Guest_winnieandbuzz_*

#8 Geplaatst 09 maart 2009 - 22:04

Dank voor de reacties, erg leerzaam.

De kat draagt het lang haar gen. Bij de poes is het onbekend. Een van de kittens lijkt langer/wolliger haar te hebben dan de rest en het lijkt erop dat de kittens die we hebben besproken kort haar hebben. Toch nog lastig te zien op 3 weken oud.

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#9 Geplaatst 09 maart 2009 - 22:08

winnieandbuzz zei:

Bij de poes is het onbekend.

:catscratchhead Fokker moet dit toch weten... :catnoknow

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 09 maart 2009 - 23:48

Heb je een foto van het kittentje?
Meestal kan je het wel snel zien aan de staart als het kitten lang of kortharig is. Langharige kittens hebben als het ware een driehoek-staartje.

Overigens wel vreemd dat de fokker het je niet kan zeggen..

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 10 maart 2009 - 11:24

Heeft de poes dan geen stamboom ? Onbekend of er langhaar aanwezig is bestaat niet, ofwel zitten er perzen achter of niet... En zelfs als het niet vermeld staat op de stamboom omdat er geen plaats genoeg meer was, kan een fokker dat opvragen bij de club die de stamboom uitgaf.
Of het moet een beginnende stamboom zijn doordat een poes meerdere keren op show werd gekeurd als brits korthaar en raszuiver bevonden werd. Dan kan je voor haar kittens ook stambomen aanvragen, alleen heeft die poes dan geen nummer, noch achterliggende gegevens.

Brits korthaar kittens zijn ook pluizig aan 3 weken, een lekker vol vachtje met uitstekende piekjes nesthaartjes.
Veel aangeboden kittens lijken niet eens op britten. Op kapaza staat een brits korthaar poesje 'met stamboom' dat net een spitsmuis is, lijkt totaal niet op een brit. Ocharme als daar verder mee gefokt zal worden....
Ons moto is : Het ras verbeteren en niet enkel vermeerderen...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 10 maart 2009 - 20:58

Ahum...

Als een grootouder het langhaargen droeg betekent dit ABSOLUUT niet dat de ouders drager MOETEN zijn... Wie de elementaire geneticaregeltjes kent weet dat er 50 procent kans is dat de grootouder het langhaargen doorgeeft.

Eigenlijk is het heel eenvoudig;

Beide ouders moeten het langhaargen dragen om een langhaar kitten voort te KUNNEN brengen. Indien slechts een ouder het langhaargen draagt zullen al de kittens korthaar zijn.  Vachtlengte wordt bepaald door 1 gen van mama en 1 gen van papa.
Langhaar is recessief, dus twee langhaargenen moeten elkaar tegenkomen om een langhaarkitten te produceren. Krijgt een kitten het langhaargen van bv mama, maar van papa het korthaargen dan zal een kitten zowieso korthaar zijn (aangezien korthaar dominant is)

Heb je een fotootje van het kitten, ik kan wel eens een kijkje voor je nemen.

Overigens is het niet zo raar dat een fokker pas na 3 weken kan zien dat het kitten lang of korthaar is. Soms heeft een korthaar zoveel babypluis dat je verkeerdelijk kan denken dat het toch langhaar is.

Guest_Snow_*
Guest_Snow_*

#13 Geplaatst 22 maart 2009 - 21:46

Bij Kittens weet ik het niet maar denk wel hetzelfde ongeveer als de hondjes zit het in de voorlijnen als heb je momenteel twee kortharigen dan kan er toch in het nesjte eentje of twee iets langerhaar zitten,
dat heb ik altijd voor!

met poesjes weet ik het niet maar denk toch dat voorouders hier ook een rol in spelen

Ritje

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 07 april 2009 - 11:21

iemand die mij kan vertellen wanneer je bij points kan zien welke kleur zij hebben?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 07 april 2009 - 11:34

Meestal weet ik het wel al van bij de geboorte. Een beetje stamboom uitpluizen en goed de neusleertjes, voetzooltjes bekijken. Er is ook wel al verschil in kleur te zien. Donkere kittens zijn meestal bleu point of saelpoint. Echt inwitte kittens créme point of chocolat point. Tabby en silver vind ik het moeilijkste, dat duurt wel een hele tijd voor je zeker bent.
Aan 3 weken zou je toch zeer duidelijk de kleur moeten zien, ook al leek.