Spring naar inhoud

- - - - -

bij nekvel grijpen?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#1 Geplaatst 08 december 2009 - 07:26

Anderhalve week is mijn ex-asielbeestje nu bij me en alles gaat prima.
Maar nu zou ik zijn pels eens goed willen doorkammen,maar meneer is dit niet gewend en denkt precies dat de kam een speeltje is en bijt er bijna zijn tanden op kapot.(En dan was ik verwondert dat hij een tand mist... :d )
Nu zegt mijn schoonzus dat indien ik hem wil kammen of nagels knippen e.d dat ik hem dan bij zijn nekvel moet nemen en dat ze dat kalm blijven :s Nu wil ik dit niet proberen vooraleer ik zeker ben dat dit hem geen pijn of angst aandoet en of het werkt natuurlijk.Ik zou niet graag hebben dat die grote dikke lieverd ineens kwaad wordt en begint te krabben. :louche:
T'gaat nu zo goed.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 08 december 2009 - 07:32

Bij het nekvel grijpen doen wij eigenlijk bijna nooit... Enkel als ze echt hééééél stout zijn (maar dat gebeurt dus zo goed als nooit), dan doen we dit om kalmte aan te manen.

Gelukkig vinden onze poezies het helemaal niet erg om gekamd te worden en hoef ik daar helemaal geen truukjes voor te gebruiken. Wat ik wel meestal doe, is hen een snoepje geven na het kammen om hen te belonen dat ze zo flink zijn geweest. Misschien dat dat ook wel een beetje helpt. Maar voor de rest genieten ze zelf van hun schoonheidsbehandeling. Vooral Indy, die gaat languit en luid spinnend klaarliggen voor zijn kambeurt. :love2:

Geplaatste afbeelding

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#3 Geplaatst 08 december 2009 - 08:45

Maar wat doet dat bij hen eigenlijk?

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 08 december 2009 - 08:48

Een mamapoes neemt kittens ook in de nek vast als ze iets doen wat niet mag bvb, om ze op hun plaats te zetten. En ik merk toch dat ook bij oudere katten daar nog iets van is blijven hangen. Vandaar dat ik eigenlijk denk dat bij het nekvel grijpen niet meteen ervoor gaat zorgen dat je kat liever geborsteld gaat worden. ;)
Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 08 december 2009 - 08:52

Ik heb ook zoon probleempje meet Anaïs, haar ogen tranen en dan krijgt ze van die gele kringen. Dan wil ik dat proper maken met een watje met lauw water op (niet super nat hé) maar ze wilt dat echt niet. heb er al mooie krabben aan over gehouden :(

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#6 Geplaatst 08 december 2009 - 09:10

Ja,mijn schoonzus doet dat wel veel eigenlijk.
Wou gewoon efkens weten of dat onaangenaam is voor hem.
Ik heb trouwens een andere kam gebruikt nu en dat gaat precies beter.(andere had ijzeren tandjes,deze van rubber)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 08 december 2009 - 20:05

Goh, als kitten kan dat niet echt kwaad natuurlijk. Wanneer ze groter zijn, kan het pijn doen. Wanneer de kat op de zetel zit en je dit dan doet, denk ik niet dat het pijn doet. Maar zelf vind ik de methode wel drastisch. Sloeber laat zich ook niet graag kammen. Ik kam eventjes en dan gaat hij wandelen en ik wandel al kammend mee :d . Tijger geniet er echt van.
Wanneer ik iets met Sloeber moet doen zet ik hem wel eens tussen mijn benen en hou hem zo tegen (bv. ogen proper maken). Dan kan ik met mijn handen zijn kopje vasthouden.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 08 december 2009 - 21:05

Een kat in de nekvel oppakken is not done. Dat doe je alleen in extreme gevallen om je eigen leven te redden (oke, beetje extreem voorbeeld ;) maar geeft wel goed aan hoe ik er ongeveer over denk)

Het doet pijn.

Het verhaal ' mamapoes doet dat ook bij de kittens' hoor ik vaak als ik vraag waarom het gedaan wordt. Maar zelfs moederpoes doet het niet meer als de kleintjes al wat groter zijn. Met een week of 5 a 6 doet ze het niet meer. Dan worden de kittens te groot en te zwaar om zo op te tillen. Een enkele moederpoes zal het nog proberen, maar ze geven het al snel op als ze meer slepen dan tillen.

Met andere woorden. Het is een pijnlijk middel dat je alleen in uiterste nood moet gebruiken. En het kan averechts werken, dus eigenlijk gewoon niet doen. Er zijn andere manier om een kat te leren wat ze wel en niet mogen en wat ze wel en niet leuk vinden. ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#9 Geplaatst 08 december 2009 - 21:17

Frances zei:

Ik heb ook zoon probleempje meet Anaïs, haar ogen tranen en dan krijgt ze van die gele kringen. Dan wil ik dat proper maken met een watje met lauw water op (niet super nat hé) maar ze wilt dat echt niet. heb er al mooie krabben aan over gehouden :(

Probeer misschien eens eerst een snoepje te geven, dan haar oogjes proper maken en dan weer een snoepje

als jij ontspannen bent, is je kat dat meestal ook
heb ik al ondervonden :) hier hebben ze ook altijd van die 'slaap' nog aan hun oogjes en ze laten het tegenwoordig met plezier weghalen :LOL:

en bij het nekvel pakken zal ik heel zelden doen
het eigenlijk enkel als ik mickey al zeker 3-4 keer van de kast of de tafel heb gehaald dan doe ik dat eventjes kort
gelukkig komt da tegenwoordig ni vaak meer voor dus is het ook al een tijd geleden

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#10 Geplaatst 08 december 2009 - 21:18

Wij nemen ze ook niet bij het nekvel. Kammen gaat bij de ene al eenvoudiger als bij de andere. En bij Victor is het echt een hele opdracht maarja...

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#11 Geplaatst 08 december 2009 - 21:21

Ik neem enkel katten bij hun nekvel wanneer het om "wilde" katten gaat, die bv in een vervoersbakje moeten. Daardoor verstijven ze een beetje, en kan je hen makkelijker in het vervoersbakje doen...

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 09 december 2009 - 08:48

ginnie zei:

Een kat in de nekvel oppakken is not done. Dat doe je alleen in extreme gevallen om je eigen leven te redden (oke, beetje extreem voorbeeld ;) maar geeft wel goed aan hoe ik er ongeveer over denk)

Het doet pijn.

Het verhaal ' mamapoes doet dat ook bij de kittens' hoor ik vaak als ik vraag waarom het gedaan wordt. Maar zelfs moederpoes doet het niet meer als de kleintjes al wat groter zijn. Met een week of 5 a 6 doet ze het niet meer. Dan worden de kittens te groot en te zwaar om zo op te tillen. Een enkele moederpoes zal het nog proberen, maar ze geven het al snel op als ze meer slepen dan tillen.

Met andere woorden. Het is een pijnlijk middel dat je alleen in uiterste nood moet gebruiken. En het kan averechts werken, dus eigenlijk gewoon niet doen. Er zijn andere manier om een kat te leren wat ze wel en niet mogen en wat ze wel en niet leuk vinden. ;)

Jij hebt het dan (als ik je berichtje zo lees) vooral over het oppakken bij het nekvel. Dat vind ik absoluut not done bij een groter kitten of volwassen kat, aangezien dat door het gewicht van het dier inderdaad erg pijnlijk zal zijn. Maar ik denk dat het in het geval dat door topic starter wordt beschreven, eerder gaat over een kat die neerzit of ligt, en die dan in bedwang wordt gehouden door met een hand het nekvel vast te pakken. Echt pijnlijk zal dit niet zijn voor de kat, maar het is uiteraard geen manier om een kat bij te brengen iets "fijn" te gaan vinden. Als je die tactiek gaat toepassen bij het kammen, gaat de kat er volgens mij alleen nog maar meer een hekel aan krijgen, en als dit herhaaldelijk wordt toegepast, lijkt het me zelfs mogelijk dat dit een traumatisch effect kan hebben op de kat.
Geplaatste afbeelding

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#13 Geplaatst 09 december 2009 - 09:36

Ik denk dat je de vertrouwen band eerst zeer goed moet opbouwen  je weet immers niet wat er allemaal is gebeurt voor poesje bij jou kwam het is nu gewoon geduldig afwachten de bewegingen elke dag even over doen als een spel is het eerst 10sec awel dan is het dat al en elke dag opbouwen .

dat is de ervaring die ik heb geleerd van onze Ramses

:paw :paw :paw :paw :paw

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 09 december 2009 - 17:30

Nette heeft ook langere haren, en ik probeer ook om haar te kammen, maar ze vind dit ook absoluut niet leuk. De andere katten hebben het ook niet graag, maar zij zijn kortharig en bij hun is het dus geen must. Bij Nette zie ik aan haar vacht dat het wel nodig is dat ze gekamd word. Ik leer het haar nu door de kam te nemen, en er zachtjes mee over haar ruggetje te gaan, als ik merk dat ze het beu is, stop ik ook en probeer het de dag nadien opnieuw. Telkens ik haar eventjes mag kammen krijgt ze ook een snoepje.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag