Spring naar inhoud

- - - - -

dominant gedrag ? bij een kat?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#1 Geplaatst 08 december 2009 - 18:36

Het valt mij de laatste tijd erg sterk op dat fientje zich plots anders gedraagt. Grootste probleem voor mij is dat ze telkens mientje wegduwt van haar etensbakje en ookal is haar eten ( fientje's) nog niet op. gaat ze dus vervolgens uit mientje haar bakje eten en mientje laat dat gewillig gebeuren....Maar ik wil dat niet en vraag me af hoe dat komt en als ik er iets kan aan doen of als ik iets verkeerd doe. Ze hebben buiten het eten die ze krijgen in hun bakjes altijd brokjes staan, dus dat fientje honger heeft omdat we haar niet genoeg eten heeft kan al niet zijn ( zelf even aan gedacht) Als ik het bakje van mientje dan verplaats zodat ze rustig kan eten zonder weggeduwt te worden loopt fientje er naartoe en moet ik haar telkens weer op haar eigen bakje wijzen.
Ook heeft ze nogal sterk de neiging om haar eten symbolisch te begraven net als in de kattenbak alles moet begraven worden ze krabt zelf keukenkasten mee

Eigenaardig is dan ook dat fientje verder niet ambetant doet tegen mientje nee, mientje wordt zelfs dagelijks gewassen door fientje.  
zou steriliseren misschien helpen ? ( ze is nog niet krols geweest en is nu een jaar en wordt 18 dec. zoiezo gesteriliseert)

groetjes
f&c
mientje en fientje

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 08 december 2009 - 18:41

Dat graven:
Katten in het wild begraven hun prooi om er later nog eens van te kunnen komen eten, sommige katten vertonen eenzelfde gedrag.
En het kan dat Mientje de dominante kat in je huishouden is hoor ;) Als Fientje er geen stress of angst door ontwikkeld kan dat geen kwaad, het kan dan wel zijn dat ze blij is dat ze een andere, zekerdere kat kan volgen.

:hoi:

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 08 december 2009 - 18:41

ik weet niet of steriliseren helpt, maar bij katten is er ook dominantie hoor. Alleen is die niet zo absoluut als bij honden. een bepaalde hond is altijd de baas. Bij katten zijn ze er nog niet helemaal uit, maar men vermoed dat een kat de baas is in een bepaalde situatie en op een bepaalde plaats. Zo kan fientje dominant zijn als het op eten aankomt, maar kan mientje op een ander vlak dominant zijn.

Hier is er ook eentje dat de kommetjes van de ander altijd net iets lekkerde schijnt te vinden, maar als het op spelen aankomt, is er ee ander kat die de rest wegdrumt.

Bewerkt door wea, 08 december 2009 - 18:42.

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#4 Geplaatst 08 december 2009 - 18:46

hier eten ze ook constant het eten van de ander op hoor ;)
en dominantie heb je in elke diersoort wel op een bepaald niveau...
Zolang geen van beide poezels er onder lijdt kan het niet zoveel kwaad :)

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 08 december 2009 - 18:48

Santos at ook steeds uit het bakje van Boris, en Bo laat dat ook gewillig gebeuren. Maar daarbuiten is Bo toch een beetje de baas hoor, die van zijn oren maakt als Santos te wild is.

Mijn beste vriendin heeft ook twee poezels en daar mag de ene niet op de krabpaal van de andere, of hij begint ze echt te terroriseren tot dat ze weggaat. Ik denk dat er daar meer sprake is van dominantie. Je hebt in extremere gevallen ook katten die een andere kat verbieden om op de kattenbak te gaan.

Ik denk niet dat je ervoor zal kunnen zorgen dat Fientje niet meer uit het etensbakje van Mientje zal snoepen.

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 08 december 2009 - 18:49

Ja, als ik thuis ben bijvoorbeeld gaat Tijsje in de kattebak liggen zodat Toulouse er niet op kan...
Mss toch een kattenbak bijkopen...

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 08 december 2009 - 19:56

Hebben ze hier ook een tijdje gehad. Ook hier gaat Tijger niet op de plaatsen van Sloeber liggen. Waarom??? Ik weet het niet. Denk dat hier Sloeber de dominantste rol heeft. Hij geeft ook overal kopjes en dat zie ik Tijger nooit doen.
Langs de andere kant is onze 'baas' ook de schrik'schijter' :d .

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 09 december 2009 - 17:34

Hier schuiven ze ook heel de tijd door als ze hun natvoer krijgen hoor. Ze beginnen in hun eigen kommetje, en gaan dan ook bij de anderen eens proeven O:) , zien dat de ene niets lekkerder krijgt dan de andere hé :LOL: . Ik vind het niet erg zolang ze allemaal iets gegeten hebben.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag