Spring naar inhoud

- - - - -

De beste voeding voor Mouch

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#1 Geplaatst 09 december 2009 - 01:58

Mouch is een aanlooppoezel bij een vriendin van me. Mouch mag niet binnen (theoretisch gezien dan) en heeft een echt huisje gekregen buiten. Ze zijn er nog niet helemaal uit of Mouch nou blijft of niet, want Mouch heeft zelf eigelijk beslist dat ie naar daar is verhuist. Zoals dat gaat bij katten, hadden de mensen geen inspraak ;) Ze gaan nu zien hoe het deze winter loopt, en als dat niet lukt dan gaan ze waarschijnlijk een definitief thuis zoeken voor Mouch. Naar een asiel doen ze hem niet, daar zit het beestje geen haar beter dan in z'n eigen huisje hé.

Nou gaan ze Mouch wel laten castreren over een dikke week, want zo laten rondlopen kan niet hé. De dierenarts zei van dan speciale male voeding van RC te geven, maar die is erg duur en alleen bij de da te verkijgen, enz. Ze zegt ook dat de RC outdoor teveel kcal zou zijn voor een gecastreerd katertje. Ik snap dat niet helemaal, omdat ie tenslotte toch buiten woont en het winter gaat worden...

Welke voeding zouden jullie aanraden?

Ik was aan het twijfelen tussen:
- RC Fit 32
- RC Outdoor 30
- IAMS adult multi-cat
- Pro Plan adult
- en dan natuurlijk de RC young male voor gecastreerde katertjes

Wat denken jullie? De poezel zou ook elke dag een portie natvoer krijgen, zoals Zwartje, als lekkers en als extra bron van vocht.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 09 december 2009 - 07:07

Speciale voeding van een da voor een kat die niets mankeert? Die wil er ook alleen maar geld aan verdienen zeker? :wall: :wall:
Ik dacht aan sanabelle adult? En een katje dat buitenloopt, heeft inderdaad meer Kcal nodig.

Geplaatste afbeelding

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#3 Geplaatst 09 december 2009 - 07:53

Ik ben zelf zeer tevreden over het eten van de Aveve. Ik geef mijn poezels light omdat ze niet buitenkomen en de neiging hebben te dik te worden. En die Aveve light heeft zo goed als dezelfde samenstelling als RC light! Dus misschien dat het "gewone" eten van Aveve ook wel heel fel lijkt op RC Outdoor?

Het is zeker de moeite om het eens te checken, want het scheelt een pak in prijs, en mijn poezels vinden het eten heel lekker!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 09 december 2009 - 08:41

Mijn 2 poezels komen ook buiten, maar net zoals Zwartje dan :) . Ze krijgen hier vanaf ze gecastreerd waren RC fit. En nu pas, na een half jaar, beginnen ze (vooral Sloeber) een buikje te krijgen :louche: . Heb dan het eten gemengd met de light versie van RC.
Is dat van AVEVE echt bijna gelijk aan dat van RC??

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#5 Geplaatst 09 december 2009 - 08:43

dolfjeweerwolfje zei:

Is dat van AVEVE echt bijna gelijk aan dat van RC??

'k Heb ook twee keer gekeken hoor, om zeker te zijn dat ik het wel goed zag :) , maar inderdaad: qua samenstelling is het bijna identiek. Je moet maar 'ns kijken als je de kans hebt.

Tenminste: voor de light is dat het geval he. Voor de andere soorten heb ik het nog niet nagekeken.

Het eten ruikt ook heel lekker, en de poezels vinden het hier heel smakelijk. Want meestal als ze iets nieuws voorgeschoteld krijgen, moeten ze even wennen. Bij dat van de Aveve was dat echter niet het geval, en begonnen ze direct te smikkelen!

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#6 Geplaatst 09 december 2009 - 08:45

Het enige nadeel aan het eten van de Aveve is dat ze het enkel in kleine zakken verkopen. Ik kocht van RC vroeger de grootste zakken. Nu ga ik bij de Aveve telkens buiten met een kar vol kleine zakken katteneten. :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 09 december 2009 - 17:45

Ik zou de poes gewoon het eten blijven geven dat hij nu eet. Omschakelen na castratie is niet nodig zolang er geen sprake is van overgewicht of andere aandoeningen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 09 december 2009 - 19:37

PeggyJ zei:

Ik zou de poes gewoon het eten blijven geven dat hij nu eet. Omschakelen na castratie is niet nodig zolang er geen sprake is van overgewicht of andere aandoeningen.

Helemaal mee eens!
Plus geen één merk uit het lijstje vind ik een hoogwaardige voeding te noemen. :oops:

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 09 december 2009 - 19:38

Ester, welke korrel is wel hoogwaardig dan?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 09 december 2009 - 19:49

Even een stukje kopiëren van mezelf:

Wettelijk is het zo geregeld, dat het product welke het grootste aandeel in de voeding heeft, als eerste op de verpakking vermeldt wordt. Als een voeding dus begint met: plantaardige (bij)producten, dan weet je dat de hoofdmoot van deze brok uit plantaardige producten bestaat. Bij sommige brokken staat het vleesaandeel ergens achteraan, dit zit er dan ook het minste in.
Als je een brok gaat uitzoeken, kies dan nooit een brok uit waarbij een plantaardig ingrediënt vooraan in de ingrediëntenlijst staat, een kat is immers een carnivoor en kan plantaardige eiwitten niet optimaal benutten.

Let ook goed op de anti-oxydanten die gebruikt worden. Anti-oxydanten is een moeilijk woord voor bewaarmiddelen die aan de voeding worden toegevoegd om te zorgen dat de voeding lang(er) houdbaar is. Schadelijke anti-oxydanten zijn BHT, BHA en ethoxiquine. Al deze stoffen zijn kankerverwekkende stoffen en kunnen schade aan de organen aanrichten, deze brokken kun je dus beter laten staan. Er zijn fabrikanten die mensen proberen te misleiden door op de verpakking: “Met in de EG toegestane anti-oxydanten” te zetten of "Met EG Additieven". Op deze manier hoeven ze niet letterlijk op de verpakking te zetten dat ze deze stoffen gebruiken, maar ze zitten er dus wel in.
Sommige brokken worden geconserveerd met natuurlijke bewaarmiddelen zoals vitamine C en vitamine E, deze brokken verdienen dus de voorkeur.
Een kat heeft niets aan kleur- , geur- en smaakstoffen en suiker, deze stoffen werken verslavend voor een kat en zijn belastend voor het lichaam. Gelukkig zijn er steeds meer merken verkrijgbaar waar deze stoffen niet inzitten.

Betere merken brokken zijn bijvoorbeeld:

• Orijen (naar mijn mening op dit moment het allerbeste droogvoer wat ik ken)
  • Applaws
  • Cat’s lovers Gold
  • Arcana
  • Arden Grange
  • Grau

Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 09 december 2009 - 20:01

Wat ik gehoord heb is dat katten de Acana lekkerder vinden dan de Orijen.
Hier moesten ze de Orijen absoluut niet.
Wel alletwee duur spul ook.
Cat Lovers Gold is de meer betaalbare brok. Ik zou hem zeker GEEN light of speciaal voer voor gecastreerde katten gaan geven.
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#12 Geplaatst 10 december 2009 - 00:39

Tjah... ik vind rc wel goed voer. Zwartje heeft er toch erg veel aan gehad met zijn blaas en hij is in topconditie.

Ik ga Sanabelle ook bij de mogelijke merken zetten voor haar. Dat is toch een pak goedkoper nog en veel katten hier doen het er ook goed op dus...

Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#13 Geplaatst 10 december 2009 - 12:17

Joloka zei:

Speciale voeding van een da voor een kat die niets mankeert? Die wil er ook alleen maar geld aan verdienen zeker? :wall: :wall:
Ik dacht aan sanabelle adult? En een katje dat buitenloopt, heeft inderdaad meer Kcal nodig.

ik denk dat de DA young male wil geven omdat Moush gecastreerd word?
bij mij heeft DA het ook aangeraden trouwens

hij heeft het voor me uitgerekend wat het me zou kosten per maand
en ik heb het nog een keertje nagerekend

young male is misschien duurder in aankoop, maar ik kom er véél langer mee toe omdat ze er minder van moeten hebben dan RC kitten 36 (mijn katjes zijn dan ook nog geen jaar)

Ik zou young male geven + outdoor
dat lijkt me het meest logische :oops:

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 10 december 2009 - 12:17

Vosse zei:

Tjah... ik vind rc wel goed voer. Zwartje heeft er toch erg veel aan gehad met zijn blaas en hij is in topconditie.

Ik ga Sanabelle ook bij de mogelijke merken zetten voor haar. Dat is toch een pak goedkoper nog en veel katten hier doen het er ook goed op dus...

Tja, met het "het er goed op doen" kan ik niet zoveel, dat zegt namelijk niet zoveel. Maar als jij er wel vertrouwen in hebt, dan is het toch goed. ;)

Bewerkt door Ester, 10 december 2009 - 12:18.
Reden van bewerken: quote toegevoegd

Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 10 december 2009 - 16:59

Zo is dat.
Ik ga er vanuit dat ieder bezorgd kattenbaasje wel snel doorheeft of haar kat het al dan niet goed doet op een bepaalde voeding.
Je kunt wel richtlijnen van anderen overlopen en uittesten maar op 't laatst beslis je zelf in welke richting je verdergaat.
Ik ben ook voorstander van vers barf rauw kvv of hoe je 't ook noemen wilt maar ik ben er zeker niet fanatiek in vooral omdat ik er hier eentje heb zitten die verslaafd is aan brokken en bij wie ik er geen hapje "anders" in krijg.
Hij "doet het er ook goed op". :LOL:
Geplaatste afbeelding