Spring naar inhoud

- - - - -

ik zou 't niet kúnnen...

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 10 december 2009 - 13:51

Hoe moeilijk ik het ook vind, ik zou mijn dieren nooit alleen achter laten bij de DA als ze worden ingeslapen. Ja, het is pijnlijk, en het geeft een hoop verdriet, maar de gedachte dat ze alleen moeten sterven vind ik nog meer ondraaglijk.
Ik vraag wel altijd iemand mee zodat ik er niet alleen voor sta. Bij Tijger is mijn mama mee geweest omdat mijn man werken was. Toen vorige week mijn moeder haar hond moest laten inslapen heb ik haar hierin ook bijgestaan. Na het overlijden neem ik hen ook altijd terug mee naar huis, ofwel om te begraven ofwel om te laten cremeren.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#17 Geplaatst 10 december 2009 - 14:09

Helaas heb ik een paar maanden geleden ons flessenkitten moeten laten inslapen omdat hij Fip had.  In eerste instantie twijfelde ik om mijn kinderen erbij te laten zijn omdat je ze wil behoeden voor wat er gaat gebeuren.
Maar mijn twee oudsten wilden er persé bij zijn, hoe erg het ook was.
Ons kitten is al spinnend heengegaan in de armen van mijn zoon, en dat was echt het allerlaatste wat we voor hem konden doen want genezing zat er niet meer in.  Dit is dan ook een hele troost geweest in de verwerking van mijn kids hun verdriet, dat ze erbij geweest zijn en hem liefdevol vastgehouden hebben toen hij moest gaan (waar ze zelf op stonden).  Ondanks dat het een heel emotioneel en uiterst verdrietig gebeuren was, heb ik tot op dit moment geen spijt gehad van de beslissing om hen erbij te laten zijn.  Ik zal dan ook nooit een dier laten inslapen zonder zelf aanwezig te zijn maar inderdaad, het weegt heel zwaar en je moet het kunnen, dus alle begrip voor mensen die hiertoe niet in staat zijn, wat zeer individueel is.  En uiterst grote bewondering voor mijn kids, dat ze er zo mee konden omgaan, ze zijn dikwijls tot veel meer in staat dan je denkt ...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#18 Geplaatst 10 december 2009 - 15:19

goh...wel wat moet ik zeggen...

ik ben erbij gebleven toen william is ingeslapen. Maar tot op de dag van vandaag ben ik daar niet goed van. Dat inslapen is namelijk niet echt van een leien dakje gegaan, maw, william heeft daar minutenlang (minstens 5 minuten) nog naar adem zitten snakken dat ik zelf al in mijn gedachten zei 'maar williampje, sterf toch, dan is het gedaan!'
(lap zit hier weeral om te wenen)
Ik ben er nu ook zeker van dat hij niet genoeg verdoofd was. maar volgens die DA, was dat allemaal normaal omdat hij vocht in zijn longen had.
Mijn vroegere DA was ook niet goed van dat verhaal en zei dat dit echt niet kon. Ze zei dat als zoiets gebeurt, je direct bijgeeft, maar dat deed die andere dus niet. ze zei dat ik hiervoor zelfs klacht bij de orde van DA kon indienen, maar ik heb dat toen niet gedaan en daar heb ik eigenlijk nog altijd spijt van.

het ergste is dat heel die herinnering aan william vertroebeld wordt door dat gruwelijk einde. en ik verzet me daar tegen want dat heeft william niet verdient, hij verdient om leuk herinnert te worden. Maar toch blijf ik me daar schuldig over voelen omdat ik die DA heb gebeld.

dat is dan ook een stuk van het verhaal waarom we nu nog steeds naar mijn oude DA gaan alhoewel die op een uur rijden van ons ligt na onze verhuis.

sherida
sherida
  • 91 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 10 december 2009 - 15:35

Poeh!!! Wat een zwaar onderwerp als je erbij stil staat....
Ik zou het ook niet kunnen hoor! Mijn diertjes geven mij hun onvoorwaardelijke liefde en gezelschap en om ze dan zo te dumpen bij een DA...nee dat gaat mij echt te ver.
Ik weet ook uit ervaring hoe het is om een diertje in je handen te hebben wanneer het stervende is (2 cavia's en 2 parkietjes) en het doet enorm veel pijn! Maar dat is het minste wat je kunt doen in mijn beleving om het diertje rustig heen te laten gaan :(
Je wilt per slot van rekening toch ook niet alleen zijn wanneer je zelf op sterven ligt lijkt me?
Ik heb zelfs tranen gelaten toen mijn goudvissen dood gingen! En die heb ik "plechtig"door het toilet gespoeld. Ik hield zelfs nog een speech (ja ik ben een rare :) )
Wanneer het emotioneel te heftig is kan ik mij wel voorstellen dat je de kamer van de DA uitloopt, maar daarna neem je toch afscheid van je trouwe vriendje?
He jakkes...ik krijg nu ook traantjes :(

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 10 december 2009 - 15:37

Wea, mijn haren komen overeind, vreselijk !!  Hoe lang is dat geleden ?  Niet jij moet je schuldig voelen, wel die :censored: DA !  Jij hebt gehandeld uit goeder trouw !  Net zoals bij jezelf en een huisdokter leg je je leven (in sommige gevallen toch) in zijn handen omdat je hem volop vertrouwt, idem met de DA en je diertje...  Ik vertrouw de mijne toch volledig met mijn diertjes.
Kan hier op KS niet iemand die (relatief) in de buurt woont je een adres geven van een GOEDE dierenarts ?

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#21 Geplaatst 10 december 2009 - 15:43

nee, ik heb hier al rondgevraagd en toen gaven ze me een adres van een DA die ik hier ook geprobeerd had en de diagnose van nierfalen bij william (een 16 jaar oude kat die sterk was afgevallen op korte tijd en niet meer at) volledig had gemist. toen ik dan naar mijn oude da ging, was het al erg gevorderd en omdat ik hem de lange rit naar de DA wou besparen, koos ik een andere hier in de buurt. Dus na 2 DA in de buurt te proberen, durven mijn man en ik eerlijk gezegd niet meer om nog een derde te proberen.
ok, 't is een lange rit, maar het is belangrijk dat je je DA vertrouwd. dus blijven we bij haar.

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#22 Geplaatst 10 december 2009 - 16:40

Gelukkig al een heel eind geen diertje meer moeten afgeven.

Na dat allemaal te lezen zit ik al te blèten gelijk een klein kind.
Ik zou er het liefst van al bijzijn, ook al is het wss heel moeilijk, maar dan moet er wel iemand mee zijn om mij op te vangen. Alleen zou ik het niet aankunnen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#23 Geplaatst 10 december 2009 - 16:43

ja, alleen al om veilig terug thuis te geraken want met al dat geween kan je niet meer rijden natuurlijk.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 10 december 2009 - 18:30

Lies zei:

Ik zou het daar ook heel moeilijk mee hebben om erbij te blijven. Vandaar dat ik mij al heb voorgenomen dat wanneer het ooit zo ver zou moeten komen, de dierenarts naar thuis mag komen.

Ja,
zo redeneerde ik ook, mijn trouwe Tosca laten inslapen in haar vertrouwde omgeving,
maarrrrrrrrrrrrr
dit zou ik nooit meer doen,
weken zag ik haar liggen op die plaats en liep er met een boog omheen.
Als het ooit moet met één van mijn poezen zou ik het bij de da laten doen, en er natuurlijk wel bijblijven

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#25 Geplaatst 11 december 2009 - 22:37

ben ik daar verkeerd in?????

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#26 Geplaatst 11 december 2009 - 23:20

Nee, dat denk ik niet Tiny, ik zou dat ook hebben volgens mij...
't Laatste wat je van je poezeltje ziet, is wat je bijblijft denk ik.
Ik zou heel erg graag een ander beeld van mijn lieve Tuur hebben, maar (voorlopig?) is dat jammer genoeg nog steeds het beeld van dat hij overleden op straat ligt.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 11 december 2009 - 23:22

Marjananas zei:

Nee, dat denk ik niet Tiny, ik zou dat ook hebben volgens mij...
't Laatste wat je van je poezeltje ziet, is wat je bijblijft denk ik.
Ik zou heel erg graag een ander beeld van mijn lieve Tuur hebben, maar (voorlopig?) is dat jammer genoeg nog steeds het beeld van dat hij overleden op straat ligt.

vreselijk :(

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 11 december 2009 - 23:29

Marjananas zei:

Sommige mensen komen blijkbaar (hou u vast!) met hun diertje als 't oud of ziek is om te laten inslapen en vertrekken onmiddellijk na 't te hebben afgezet bij haar. :trance: Als ze dan verschrikt vraagt of de eigenaar er niet even wil bijblijven, tenminste tot het slaapt, antwoorden ze daar botweg nee op. Uit desinteresse he, niet uit verdriet of onmacht...

Sorry hoor, maar hoe weet die DA dat?
Het enige dat die weet, is dat de eigenaar er niet bij wil blijven.
De reden (desinteresse?): dat is GISwerk van de DA.

Ik vind het héél kort door de bocht.

En bovendien, een DA die kwaad spreekt over zijn cliënten tegen een andere cliënt, vind ik weinig professioneel.

Bewerkt door Alicia, 11 december 2009 - 23:30.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#29 Geplaatst 11 december 2009 - 23:46

Alicia zei:

Sorry hoor, maar hoe weet die DA dat?
Het enige dat die weet, is dat de eigenaar er niet bij wil blijven.
De reden (desinteresse?): dat is GISwerk van de DA.

Ik vind het héél kort door de bocht.

En bovendien, een DA die kwaad spreekt over zijn cliënten tegen een andere cliënt, vind ik weinig professioneel.

Ik weet niet hoe jouw dierenarts te werk gaat maar de mijne praat met de eigenaars van de beestjes.  En je moet volgens mij niet gestudeerd hebben om aan te voelen hoe mensen tov hun diertje staan.  Als je al járen dierenarts bent zul je het fingerspitzengefühl wel hebben.  Geen idee wie die mensen zijn die hun dieren zo maar achter laten en aangezien ze mij niet zegt wie dat zijn (wat zou ik daar trouwens aan hebben?) vind ik niet dat ze daar in de fout gaat.  

En als je ziet in welke context (ik in tranen om het heengaan van mijn kat) ze dat tegen mij heeft gezegd, vind ik het, sorry hoor, eerder een beetje kort door de bocht van jou.

Ik ben hééééél erg tevreden van haar !

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 11 december 2009 - 23:53

Goed voor jou.

Ik moet er niet van hebben... kapper, dokter, of dierenarts.. als ik daar ga, dan ben ik niet geïnteresseerd in wat de andere cliënten doen.

Integendeel... als mensen slecht spreken over hun cliënten... wie weet wat zeggen ze dan over mij?

Kijk wat er gebeurt: zij vormt zich een mening, jij vormt zich een mening, een heel forum vormt zich een mening... over mensen die we nooit gezien hebben.

Ik vind het niet professioneel.
Dat is niet kort door de bocht, dat is mijn mening.

Bewerkt door Alicia, 11 december 2009 - 23:56.