Spring naar inhoud

- - - - -

Gardia

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#1 Geplaatst 10 december 2009 - 00:35

heb ergens in een topic gelezen over deze ziekte maar vind het niet terug , een franstalige vriendin van ons heeft blijkbaar een probleem daarmee en vraagt raad , weet niet of gardia ook zo noemt in het nederlands , hoe is het overdraagbaar , wat kan je er tegen doen , hoe behandelen enzo ,

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 10 december 2009 - 02:00

De ziekte die je bedoelt heet giardia, misschien daarom dat je het niet terug vindt. :)

Giardia is een parasiet in de darmen die helaas heel erg overdraagbaar is, zowel op mens als dier. Je moet continu ontsmetten, alle dieren behandelen met Panacur of Metrazol, het is vaak een intensieve kuur om alles weer giardia-vrij te krijgen.

Als je op het forum de zoekterm 'giardia' ingeeft, zal je er wel veel over terugvinden. :geluk:

Op deze site vind je er meer over: Giardia

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 10 december 2009 - 04:02

Als je zoekt onder giardia kan je meer vinden. Giardia kan alleen vastgesteld worden door de da via ontlasting onderzoek. Hiervoor 3 dgn ontlasting sparen en voor microscopisch onderzoek wegbrengen.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#4 Geplaatst 10 december 2009 - 10:25

bedankt voor de link en de juiste benaming ,
ben even gaan zien en ben al wat geruster , het poesje komt namelijk van bij ons en is samen met haar zusje 4 maand geleden verhuisd naar Frankrijk , haar zusje en de 2 andere poezen van het gezin hebben geen probleem en ook bij ons is er niks van te zien , was even bang dat het een genetisch overdraagbare ziekte was ,
gr
Pierre

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#5 Geplaatst 10 december 2009 - 10:50

Sokkie heeft enorm lang gesukkeld met giardia en geloof me, het is hardnekkig.
Hij heeft er medicatie voor moeten nemen, meerdere malen zelfs om er vanaf te geraken. Als ze hun grote behoefte doen dan kunnen er een soort eitjes van die giardia bijzitten en ja... dan begint heel die besmetting opnieuw.

Het is ook voor de mens besmettelijk dus ik heb alles in mijn huis met dettol zitten reinigen.
Ze moet zeker naar de dierenarts gaan voor goede medicatie en ja zo goed mogelijk alles ontsmetten.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 10 december 2009 - 11:55

Naar de ervaringen van de opvanggezinnen hier in de buurt zou stomorgyl PA ook goed werken... (en vlotter dan panacur voor genezing zorgen..)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 10 december 2009 - 12:07

Pietje zei:

ben even gaan zien en ben al wat geruster , het poesje komt namelijk van bij ons en is samen met haar zusje 4 maand geleden verhuisd naar Frankrijk , haar zusje en de 2 andere poezen van het gezin hebben geen probleem en ook bij ons is er niks van te zien

Op zich is het niets ernstig, maar ik zou de Giardia toch niet onderschatten ook niet hoor, want als je het niet goed en voldoende behandeld, dan blijf je er wel mee zitten, en zouden de andere poezen uit het gezin ook wel eens vlug besmet kunnen zijn.
:geluk: :geluk: :geluk:

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag