Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe zie je een ontsteking op bruin tandvlees?

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 12 december 2009 - 13:04

Bij katten met roze tandvlees kan je gemakkelijk zien of het ontstoken is. Maar hoe zie je dat dan bij katten met bruin/zwart tandvlees?

Jaro krijgt elke ochtend en avond zijn pilletje voor zijn hart in enkele brokjes RC digestive control (vindt hij lekker, pilletje eet hij zo mee op uit mijn hand). De laatste tijd kwijlt hij daar erg(er) bij. De druppels vallen uit zijn bekje.

Gisteren was Jaro niet zo lekker, hij had wat diarree. En er is ook een haarbal uitgekomen. Verder was alles nog wel ok. 's Avonds had hij moeite met de RC brokjes, hij spuwde ze telkens terug uit.

Daarstraks hetzelfde... ik was in de kattenkast bezig, de katten wilden graag een lekker hapje. Dus ik geef Sam en Jaro enkele Sanabelle Dental brokjes. Jaro is daar normaal dol op. Maar nu had hij moeite om ze op te eten. Hij probeerde, maar spuwde ze weer uit. Hij heeft geen enkel brokje opgegeten en Sam is met zijn brokjes gaan lopen (normaal is het omgekeerd en moeten we Sam apart tandenbrokken geven, omdat hij anders niks krijgt).

Ik dacht aan tandpijn of toch pijn in zijn bekje. Ik wist al dat hij wat tandsteen had (op 1 jaar en ongeveer 9 maanden al, vind ik best jong voor tandsteen).
Maar toen ik in zijn bekje keek, zag ik dus niet veel meer dan dat beetje tandsteen... Ik kon niet zien of het tandvlees rood was. Misschien is zijn maagje gewoon niet helemaal in orde?

Verder gaat alles goed met hem, hij speelt, drinkt en eet wel van de kleine Hills z/d brokjes van Sam. Ik kijk het nog even aan, maar ik vraag me dus af of je een ontsteking kan zien op bruin/zwart tandvlees.

Guest_denis20_*
Guest_denis20_*

#2 Geplaatst 12 december 2009 - 13:07

toch even naar DA bellen om te vragen wat het zou kunnen zijn

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 12 december 2009 - 16:03

Goh, ik zou toch denken dat het dan ietsje anders van kleur is dan het omgevende tandvlees. Anders moet je inderdaad eens bij de DA langs geen om het te laten nakijken. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 12 december 2009 - 16:25

Maandag moet ik met Sam gaan voor zijn inentingen. Moest Jaro dan niet goed zijn of nog last hebben met eten, dan kan hij meekomen. Kan er ook altijd eens naar vragen dan.

Zolang hij goed blijft eten van andere dingen en niet ziek lijkt, kijk ik het nog aan. Maar als ik denk dat het niet goed gaat sta ik meteen bij de dierenarts, ik weet nog goed hoe ziek Sam geweest is van zijn tandvleesontstekingen.

Morgen probeer ik nog eens in zijn mondje te kijken. Nu is het al zo donker. En Jaro is ook zo gene gemakkelijk ;) .

Bedankt voor de antwoorden :) .

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 13 december 2009 - 16:35

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#6 Geplaatst 13 december 2009 - 16:41

Ik zou het ook zo direct niet weten Nathalie, maar je kan het idd morgen eens navragen of als hij echt niet goed is, hem meenemen! :geluk:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 14 december 2009 - 11:09

Jaro was de laatste dagen toch echt een beetje ziekjes, maar sinds gisterenavond voelt hij zich weer super, en dat heeft hij laten merken :) . Heel de avond was hij zijn muisje aan het apporteren. En de brokjes bij zijn pilletje gingen er ook weer goed in. Geen diarree meer gezien sinds zaterdag... (al maar goed, anders moest ik hem weer een beetje wassen en dat is niet simpel).

Het is dus gelukkig alweer in orde en hij moet niet mee naar de dierenarts straks :thumb: .

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 14 december 2009 - 11:13

Misschien ben ik hartstikke abuis, maar bij elke kat hoort het tandvlees roze te zijn.
Of een kat nu blauw, zwart, rood of pimpelpaars met een goudrandje is, maar tandvlees hoort roze te zijn.
Dus bruin/ zwart tandvlees klinkt helemaal niet goed en daar zou ik gister al mee bij de d.a. gezeten hebben.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#9 Geplaatst 14 december 2009 - 11:15

jubikelcats zei:

Misschien ben ik hartstikke abuis, maar bij elke kat hoort het tandvlees roze te zijn.
Of een kat nu blauw, zwart, rood of pimpelpaars met een goudrandje is, maar tandvlees hoort roze te zijn.
Dus bruin/ zwart tandvlees klinkt helemaal niet goed en daar zou ik gister al mee bij de d.a. gezeten hebben.

Bij Bix is dat ook niet roze dacht ik. Zal dadelijk eens proberen te kijken.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 14 december 2009 - 11:23

jubikelcats zei:

Oh? Volgens mij is dit compleet normaal... gewoon pigment. Donkere katten hebben toch wel eens een gedeeltelijk donker gehemelte bijvoorbeeld? En donkere lippen? Jaro heeft ook een deel van zijn gehemelte donker en een deel roze, altijd al gehad. En zijn lippen en tandvlees zijn eerder bruinig... Ik dacht dat het net zoals bij de huid om pigment ging.
Maar nu wil ik wel weten of er nog mensen zijn die er over denken zoals jij... of nog mensen van wie de kat ook zoals Jaro donkerder gekleurd is in het bekje. Als ik verkeerd ben is een bezoekje aan de dierenarts uiteraard nodig. Maar ik denk eigenlijk echt dat het normaal is...
Toch bedankt om me hierop te wijzen, ik zal zeker een keer zoeken of het normaal is of niet.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#11 Geplaatst 14 december 2009 - 11:25

Eens gegoogled. Een foto van een kat 1 maand na de behandeling tegen tandsteen.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 14 december 2009 - 11:50

Awel ik ben zo ook al eens in paniek met Gabriƫl naar de da gevlogen en het was perfect normaal die verkleuring van zijn tandvlees. En als hij geeuwt en je kan dan in zijn mondje kijken, dan zie je op zijn verhemelte ook een donkergekleurde plek.

Geplaatste afbeelding

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 14 december 2009 - 15:03

:catnoknow  Ik dacht ook dat enkel de lipjes konden verschillen van kleur maar dat alle tandvleesjes 't zelfde waren: roze ???  :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#14 Geplaatst 14 december 2009 - 15:07

heb gekeken bij Bix vanmiddag en ja, er zijn verkleuringen op zijn tandvlees. En dat terwijl hij een perfect gezond gebit heeft.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#15 Geplaatst 14 december 2009 - 18:20

De enige 2 donkere katten die ik heb, Rumpleteezer en Asha, beiden Tortie silver tabby zonder wit, hebben normaal roze tandvlees.
Mijn brown tabby's met wit hebben ook roze tandvlees, ja en daarnaast is alles rood, rood/wit, cream wit of een harlekijn.
Ohja heb nog een blauw/cream geval en zij heeft ook roze tandvlees.
Ben dan denk ik teveel verpest.

Toch op de foto die er staat, zie je naast bruinig tandvlees, boven de tanden roze tandvlees, wel een klein randje, maar de ontsteking valt het eerste op direct boven de tanden.
En ja ruik ook maar aan het giecheltje.
Een kat met ontstoken tandjes, die meurt uit zijn smoeltje.
Nierproblemen even buiten beschouwing gelaten, want dat ruikt nog even iets meer.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!