Spring naar inhoud

- - - - -

Fairy's fototips

• Log in om te reageren
1 reactie op dit onderwerp
Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#1 Geplaatst 13 december 2009 - 13:18

ALLE TIPS ZIJN VAN TOEPASSING OP TOESTELLEN DIE JE KAN INSTELLEN ! Als je iets niet snapt, please vraag!!

Les 1 : sluitertijd en diafragma

sluitertijd is de snelheid waarmee je lens zich sluit. Hoe groter het getal, hoe korter de lens open is. De meest gangbare sluitertijden voor foto's buiten zijn 1/100, 1/125, 1/250.
Hoe onbeweeglijker je onderwerp, hoe kleiner je sluitertijd kan zijn.
Een rennende kat, hond, kind, ga je een hogere sluitertijd nemen, 1/1000 of zo.

Op de meeste camera's zitten voorkeuzes : sport, landschap, portret, weinig licht.... De sluitertijden (en diafragma's) zijn hier voor jou al vooringesteld.

diafragma is de hoeveelheid licht er binnenvalt, door een groot raam valt meer licht binnen dan door een kleintje, logisch.
hoe meer licht, hoe minder je details zal zien. Als je een scherpe opname wil, moet je dus een klein diafragma kiezen. Hier geldt : hoe groter het getal, hoe kleiner de opening.  F4 is zeer veel licht, F36 is heel weinig licht, maar alles gaat zeer scherp zijn.

Ook hier is je keuze afhankelijk van de omstandigheden. Als het al wat donkerder is kies je voor een grotere opening zodat je meer licht binnenkrijgt. Ook voor portretten kies je vaak een grotere opening, dan wordt je onderwerp scherper dan de achtergrond.

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 14 december 2009 - 15:57

Als ik m'n toestelletje instel op het knopje die ervoor zou moeten dienen om foto's te nemen bij minder licht in huis (donkere dagen), dan zijn m'n foto's niet scherp.  Het toestel doet er dan ook eeeeeeeuuuwig over om zo'n foto te nemen, ik kan zolang niet stilzitten en dan nog, m'n onderwerp (poezeltjes) nog veeeel minder.  Hoe leg ik dit beter aan boord?  

Geplaatste afbeelding