Spring naar inhoud


- - - - -

Begrijp je me niet? Lees dit eens.


  • Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*
OFFLINE

#1 Geplaatst 09 maart 2009 - 08:35

Kattentaal: miauwen

                                                                                                                     Geplaatste afbeelding                            
                                                                                                        
                                                          
                        
                                                                     Een moederpoes 'praat' met haar kittens. Door een verandering in toonhoogte geeft ze aan dat er eten is, dat het kitten terug moeten komen of haar moet volgen. Bij volwassen katten horen we deze 'taal' eigenlijk nooit meer. Bij ons in een volle cattery met zo'n 30 katten vindt echt veel uitwisseling van signalen plaats. Maar het onderling pra*ten hoor je niet. Wel blazen, sissen, grommen of de kater-yell, maar dat is een andere vorm dan die welke een vol*wassen kat speciaal in haar omgang met zijn menselijke partner gebruikt.

Bij de communicatie tussen de volwas*sen katten worden meestal luide en ge*spannen klanken gebruikt. De bek blijft hierbij geopend terwijl de vorm onder*tussen verandert. Bij de taal tussen kat en mens (en moeder met kittens) sluit de bek zich na ieder geluid. Op die manier zou je echt van woorden kunnen spreken.
De klanken welke de kat gebruikt om haar bedoelingen duidelijk te maken zijn vooral klinkerachtige geluiden, waarbij het 'miauw' in diverse variaties als bij*voorbeeld `mieuw' of 'mrriep' een eigen betekenis vertegenwoordigt. Op die speciale manier weet de kat te worden, dat ze graag eten wil hebben, dat ze naar buiten wil of gewoon wat aan*dacht vanaf een afstandje. Iedere kat heeft zo'n beetje zijn eigen scala van woorden, die prima in het gezin be*grepen worden. Sommige rassen zijn buitengewoon gevoelig voor de moge*lijkheid van praten met mensen. Siame*zen bijvoorbeeld en andere Oosterse Kortharen vullen vaak de hele dag met hun specifiek stemgeluid.

Wat 'woorden' in de kattentaal
Kittens hebben maar één soort geluid waarvan de intensiteit bepalend is voor de nood van de behoefte: `rnieuw'. In de eerste dagen van het leventje is dat ge*luid zacht, hoog en kort.
Maar allengs kan het geluid dringender worden. Tot het tenslotte zich ontwikkelt tot het meer dwingende 'miauw' van de volwassen kat. Een heel beleefde vorm van vragen om iets is `mieuw' zonder geluid. De bek be*weegt wel en de kop gaat achterover, maar we horen niets. Het is een mimi*sche beweging zonder geluid. Vrijwel iedere katteneigenaar zal deze vorm van beleefdheid kennen van een bedelende kat die geen ergernis wil opwekken door te sterk opdringerig zijn behoefte te to*nen.

Volwassen katten hebben al een breder arsenaal geluiden om hun wensen ken*baar te maken. Het miauw-geluid komt vanaf het voorste gedeelte van de tong, net zoals wij miauwen. De intensiteit ver*andert naarmate de wens verandert. De kat gebruikt het heel zijn leven om opdrachtboodschappen over te brengen. De kat kijkt je aan terwijl de vraag gepro*duceerd wordt: een reeks zachte jam*mergeluiden welke echt vragend van klank zijn.
Een afgebeten, luid miauw betekent 'laat me eruit'. Dit geluid kan een extra di*mensie in kracht krijgen wanneer de kat echt hoge nood heeft. Het klinkt dan hoog, lang aangehouden en wordt onop*houdelijk herhaald. Een klacht wordt gevormd door een dwingend miauw, maar doorweven met een klagelijke, dalende melodie. Een protest klinkt meer als een jenge*lend kind: een klagende melodie verlo*pend van hoog naar laag, met weinig overtuiging gebracht en lager van klank dan de klacht.

Edele, oprechte verontwaardiging wordt geuit in een hoge toon in korte, scherpe syllaben. Bijzonder goed aangeschreven sta je wanneer je kat je begroet met een mie*rrauw met gemompelde r's. Deze liefde*volle groet heeft de moederpoes voor haar kittens. Het geeft een zeer bijzon*dere band met je aan, het geluid is een teken van diepe intimiteit.

Betekenis geluid

Mieuw: verzoek om voeding of aandacht
mieuw (zonder geluid): beleefd verzoek
miauw: een wat eisend verzoek
MIAUW: dwingend bevel tot voeding of aandacht
mie-au-auw (dalend in toonhoogte): jengelend protest omdat de kat niet kreeg wat hij wilde
MIE-auw (jankend maar schel): krachtiger protest
MYUP! (scherpe, korte toon): edele verontwaardiging
MIAUW! MIAUW! MIAUW kreet om hulp bij paniek
mie-rr-auw (brommend geluid met omhooggaande melodie): begroeting van geliefd persoon
  
Taal van moederpoes voor haar kittens

MIEAUW: `eten'
mieAUW: `ga mee'
mie R-R-R-RAUW: verstop je vlug'
mur RAUW: `nee' of 'mag niet'
mrriep: `hallo, hier ben ik’
  Voor iemand die niet geïnteresseerd is of gewoon niets van katten weet, klinken al deze miauwen precies hetzelfde. Maar door de geluiden eventueel op een bandre*corder op te nemen met een exacte om*schrijving van het moment, kan men constateren dat de geluiden in hoogte, ritme, volume, intonatie en uitspraak dui*delijk van elkaar verschillen. De beteke*nis is steeds hetzelfde en afhankelijk van bepaalde omstandigheden wordt het `miauw' steeds anders geformuleerd.

Het allerleukste is misschien wel te con*stateren dat je kat voor jou een zeer spe*cifiek geluid heeft ontwikkeld. Je kunt dit haast beschouwen als een naam, zo speciaal is dat geluid aan jouw verschijning gekoppeld.  
  © Martin Gaus

Asunto
Asunto
  • 834 berichten
  • 5 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 09 maart 2009 - 08:47

Het is toch wel ingewikkeld, al dat gemiauw. Ik begrijp er soms niets van.
Wanneer hier nog ooit een poes bijkomt moet het er eentje zijn met ondertiteling. :LOL:

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*
OFFLINE

#3 Geplaatst 09 maart 2009 - 08:47


:LOL: :LOL: :LOL:

Guest_garnet_*
Guest_garnet_*
OFFLINE

#4 Geplaatst 09 maart 2009 - 09:39

:LOL: :LOL: :LOL:

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
    • Locatie: Dormaal - Zoutleeuw
  • 5 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 09 maart 2009 - 09:47

Over het algemeen begrijp ik wel wat mijn katten willen zeggen met hun ge"prrrt" en ge"mrrrauww", maar het bovenstaande is ook voor mij een beetje ingewikkeld. Al was het wel erg leuk om te lezen! :LOL:
Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
    • Locatie: Beernem
  • 5 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 09 maart 2009 - 09:54

leuk om te lezen, spijtig genoeg doet toelouse alleen nog maar mieuw...

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 09 maart 2009 - 10:01

Ik vind Martin Gaus nou niet direct een expert op kattengebied, maar hier moet ik zeggen herken ik toch wel veel in!
De geluidjes zijn wat anders hier, maar de intonatie klopt wel ongeveer. Grappig!


Misschien ga ik wel een studie kattentaal doen ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
    • Locatie: Dormaal - Zoutleeuw
  • 5 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 09 maart 2009 - 10:10

ginnie zei:

Ik vind Martin Gaus nou niet direct een expert op kattengebied


Ohhh daar kan ik het alleen maar mee eens zijn... Heb hem bezig gezien op de Fife World Winner Show in Maastricht een paar jaar geleden en jeeeezes wat heb ik me aan die vent doodgeërgerd die dag!! O:) O:) O:)
Geplaatste afbeelding

Guest_Asrael_*
Guest_Asrael_*
OFFLINE

#9 Geplaatst 09 maart 2009 - 10:26

Ik leg mij meer toe op het begrijpen van hun non-verbale taal, hun lichaamstaal (oren, staart,ogen,...), want tegenover mensen is dit hun meest gebruikte communicatiemiddel... (allé toch volgens de boeken die ik lees) en het is natuurlijk beter waarneembaar en verstaanbaar dan miauwen.... :catcurs

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 09 maart 2009 - 10:44

Karolientje zei:

Ohhh daar kan ik het alleen maar mee eens zijn... Heb hem bezig gezien op de Fife World Winner Show in Maastricht een paar jaar geleden en jeeeezes wat heb ik me aan die vent doodgeërgerd die dag!! O:) O:) O:)

He! Daar was ik ook!! :LOL:

Hij stond op een gegeven moment bij iemand om te leren hoe de turkse Vannen en turkse Angora's waren. En ging daarna toch nog de mist in. En werd bijna opengehaald door een Vannetje die hij verkeerd vasthield (hihi)

Ik kan er niks aan doen, ik vind het een verschrikkelijke man.


Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
    • Locatie: Dormaal - Zoutleeuw
  • 5 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 09 maart 2009 - 10:46

Ik vind het ook een vreselijke man! Bij de maine coons is hij trouwens ook grandioos de mist in gegaan toen... :louche:
Geplaatste afbeelding

Niels + Evelyn
Niels + Evelyn
  • 3.389 berichten
    • Locatie: Nieuwkerken-Waas
  • 2 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 09 maart 2009 - 11:45

Super deze uitleg!

Ook echt "gek" dat we echt de verschillende miauwtjes kunnen herkennen he. Bij ons Vib is er duidelijk een evolutie in miauwtjes: van een kort stilleke 's morgens tot een aanhoudende mi-auhauhauw als ze haar zin niet krijgt :LOL:
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*
OFFLINE

#13 Geplaatst 09 maart 2009 - 12:07

leuke uitleg! het meeste weet je intuitief wel he. Het jengelen zoals een kind enzo...

Zwartje begroet mij met een heel korte hier-sta-ik-pak-me-nu-op-piep. Piepen doet hij om mijn aandacht op een lieve manier te trekken. Miauwen is als hij vind dat de wereld aan't vergaan is en hij dringend zijn sheba moet hebben ;)

Guest_Sheily_*
Guest_Sheily_*
OFFLINE

#14 Geplaatst 09 maart 2009 - 12:17

Leuk artikel, best goed te herkennen zoals het beschreven is.

twinsisterjoyce
twinsisterjoyce
  • 1.507 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 2 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 09 maart 2009 - 12:19

Onze noppes kan ook zo dringend miauwen en me aankijken en dan is er echt iets aan de hand denk ik maar dan kan ik me niet bedenken wat het is. Ze heeft al voer gehad en aandacht genoeg en dan nog is er niets... Kon ze maar praten he.