Picasso zei:
Als ik zie hoe Toulouse en Matisse trillend van enthousiasme hun neusjes door de spleet van de deur naar de tuin duwen als die even op een kiertje openstaat, dan weet ik dat ze het buiten geweldig zullen vinden. Maar ik woon vlakbij een drukke weg en ik wil niet op een dag thuiskomen en dan een van beiden van het asfalt moeten schrapen...
Gisteren liep een van de buurkatten langs, kwam blazend en met een hoge rug voor diezelfde deur staan (is een deur met venster in) terwijl Matisse zonder geluid te maken maar wel met zwaaiende staart binnen zat. Ineens springt die ander met vier poten vooruit met een bons tegen de deur op. Niks aan de hand, omdat het raam ertussen zat. Maar moest dat niet het geval geweest zijn, wat dan? Een oogje kwijt? Een oor aan flarden?
Misschien overdrijf ik nu, maar ik denk echt dat een catproof tuin of een ren het beste is, zeker voor dieren die nooit los buiten zijn geweest, omdat zij nooit anders gekend hebben.
Een kat die zijn hele leven buiten mocht, ineens opsluiten, is dan ook weer niet ideaal... 't Is een kwestie van de gulden middenweg kiezen, zeker?
Hij zal wss wel gewond geraakt zijn. Toen ik jonger was en nog samen met mijn zus bij mijn moeder woonde had mijn zus ook een kat, die ging ook buiten en die kwam altijd terug met wonden, op een keer zo erg dat het vel gewoon serieus los hing van zijn hoofd en van zijn kaak echt een open etterige wonde. Uiteindelijk stierf hij aan leucose op 3 à 4 jarige leeftijd.
Idem haar katten nu, ze had twee katten op st amandsberg, één ervan is al in de kanaal beland, één er van open wonde op zijn buik aan zijn lies, daarna één dood gevonden op een werf. Nu krijgt ze eindelijk het verstand om ze niet meer buiten te laten. Ook keert ze nu een tijdje terug bij mijn moeder wonen en heb k haar verplicht om haar katten te testen op leucose en aids voor ze haar katten met de mijne mengt.