Spring naar inhoud

- - - - -

naar buiten?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#16 Geplaatst 12 maart 2009 - 14:13

Bij ons gaan de 4 oudste poezels buiten en bébé ga ik gewoon maken aan een tuigje om de omgeving leren te kennen. Daarna mag hij als hij goesting heeft ook buiten gaan wanneer hij zin heeft behalve 's nachts. Maar laat ze eerst goed wennen aan het huis dan kan je stap voor stap ze nog buiten leren gaan. Ik zou ze in elk geval geen halsbandje aandoen wegens gevaar voor ophanging of verstikking als ze ergens blijven achterhangen, ik opteer dan liever voor de chip te laten plaatsen.
Het is wel duurder maar ook veiliger.  :)

Guest_Mineshell_*
Guest_Mineshell_*

#17 Geplaatst 15 maart 2009 - 15:19

Als je je kat een tijdje aan het huis en de omgeving laat wennen en je laat hem dan buiten, komt hij altijd vanzelf weer terug ;)

Picasso
Picasso
  • 377 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 18 maart 2009 - 18:13

Als ik zie hoe Toulouse en Matisse trillend van enthousiasme hun neusjes door de spleet van de deur naar de tuin duwen als die even op een kiertje openstaat, dan weet ik dat ze het buiten geweldig zullen vinden. Maar ik woon vlakbij een drukke weg en ik wil niet op een dag thuiskomen en dan een van beiden van het asfalt moeten schrapen...
Gisteren liep een van de buurkatten langs, kwam blazend en met een hoge rug voor diezelfde deur staan (is een deur met venster in) terwijl Matisse zonder geluid te maken maar wel met zwaaiende staart binnen zat. Ineens springt die ander met vier poten vooruit met een bons tegen de deur op. Niks aan de hand, omdat het raam ertussen zat. Maar moest dat niet het geval geweest zijn, wat dan? Een oogje kwijt? Een oor aan flarden?
Misschien overdrijf ik nu, maar ik denk echt dat een catproof tuin of een ren het beste is, zeker voor dieren die nooit los buiten zijn geweest, omdat zij nooit anders gekend hebben.
Een kat die zijn hele leven buiten mocht, ineens opsluiten, is dan ook weer niet ideaal... 't Is een kwestie van de gulden middenweg kiezen, zeker?

:paw van Romeo (†) - Toulouse - Matisse - Fouga (†) - Picasso (†) - Milo

Geplaatste afbeelding

Sarah*
Sarah*
  • 1.218 berichten

#19 Geplaatst 23 maart 2009 - 09:05

Ik vind het altijd gek dat mensen van de tijd van nu nog steeds kiezen voor hun kat los buiten te laten. Er zijn zoveel mogelijkheden om het veiliger aan te pakken.

Ikzelf zou met mijzelf niet kunnen leven als ik mijn katten zou buiten laten en ze volgens anderen dan optimaal laten genieten van hun leven en ze dan of niet meer terugkomen, aids of leucose hebben opgelopen, of gewoon dood terugvind ergens op straat.

Nu kan je zeggen van we wonen in een rustige buurt, maar vaak is het nog daar waar het meeste overrijdingen gebeuren.

Zo dat was het voor mij, wat iedereen met zijn eigen kat doet, maakt mij niet uit, daarom kijk ik ook niet bij vaarwel topics als een kat dood is door tjah de schuld van de eigenaar vind ik dan.

Sarah*
Sarah*
  • 1.218 berichten

#20 Geplaatst 23 maart 2009 - 09:09

Picasso zei:

Als ik zie hoe Toulouse en Matisse trillend van enthousiasme hun neusjes door de spleet van de deur naar de tuin duwen als die even op een kiertje openstaat, dan weet ik dat ze het buiten geweldig zullen vinden. Maar ik woon vlakbij een drukke weg en ik wil niet op een dag thuiskomen en dan een van beiden van het asfalt moeten schrapen...
Gisteren liep een van de buurkatten langs, kwam blazend en met een hoge rug voor diezelfde deur staan (is een deur met venster in) terwijl Matisse zonder geluid te maken maar wel met zwaaiende staart binnen zat. Ineens springt die ander met vier poten vooruit met een bons tegen de deur op. Niks aan de hand, omdat het raam ertussen zat. Maar moest dat niet het geval geweest zijn, wat dan? Een oogje kwijt? Een oor aan flarden?
Misschien overdrijf ik nu, maar ik denk echt dat een catproof tuin of een ren het beste is, zeker voor dieren die nooit los buiten zijn geweest, omdat zij nooit anders gekend hebben.
Een kat die zijn hele leven buiten mocht, ineens opsluiten, is dan ook weer niet ideaal... 't Is een kwestie van de gulden middenweg kiezen, zeker?

Hij zal wss wel gewond geraakt zijn. Toen ik jonger was en nog samen met mijn zus bij mijn moeder woonde had mijn zus ook een kat, die ging ook buiten en die kwam altijd terug met wonden, op een keer zo erg dat het vel gewoon serieus los hing van zijn hoofd en van zijn kaak echt een open etterige wonde. Uiteindelijk stierf hij aan leucose op 3 à 4 jarige leeftijd.

Idem haar katten nu, ze had twee katten op st amandsberg, één ervan is al in de kanaal beland, één er van open wonde op zijn buik aan zijn lies, daarna één dood gevonden op een werf. Nu krijgt ze eindelijk het verstand om ze niet meer buiten te laten. Ook keert ze nu een tijdje terug bij mijn moeder wonen en heb k haar verplicht om haar katten te testen op leucose en aids voor ze haar katten met de mijne mengt.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#21 Geplaatst 23 maart 2009 - 09:10

ik ben ook net verhuisd en wacht tot mijn tuin catproof is gemaakt zodat ze veilig buiten kunnen , ze stan al wel aan te schuiven ....
Hindou was onlangs langs de voordeur buitengeglipt , ik in paniek , mijn achternicht naar binnen vr de sleutel en snoepjes maar hij begon al te miauwen en zat rap terug binnen
Dus zal blij zijn als mijn tuintje veilig is ;)
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#22 Geplaatst 23 maart 2009 - 09:24

@Sarah*: sorry, maar ik vind wel dat je je wat vriendelijk mag uitdrukken. Mensen die verdriet hebben om hun kat op het hart gaan drukken dat het toch allemaal hun eigen schuld is, vind ik niet netjes. En zo hoog-uit-de-boom over je moeder dat ze toch eindelijk haar verstand gevonden heeft, vind ik ook grof. Ik dacht dat je zei dat het ieder zijn keuze was? Ik zit toch ook zo niet bezig tegen mensen die hun kat niet buiten laten?

Wat je doet hangt af van de situatie thuis, de omgeving waarin de kat kan rondlopen, de kat zelf natuurlijk, hoeveel je thuis bent, enz. En dat is voor iedereen op het forum hier verschillend, dus daar kan je moeilijk een oordeel over vellen.