Spring naar inhoud

- - - - -

krols en gedekt

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Guest_Only_Mii_*
Guest_Only_Mii_*

#1 Geplaatst 09 maart 2009 - 14:54

Wij hebben een poes van 8 maanden en ze is sinds een paar dagen krols (ong 3a4 Dagen). ze komt niet buiten maar de drang is nu groter door dat ze krols is . Ong een uurtje geleden is ze stiekem door het keuken raampje naar buiten gegaan terwijl wij aan het eten waren. Toe we er achter kwamen dat ze weg zijn we gelijk naar buiten gegaan,, lang zoeken hoefde we niet ,ze zat in onze tuin, en we hebben gezien ze met een kater aan het paren was. nu zijn mijn vragen:

* hoe groot is de kans dat ze zwanger is ?
* is dat gevaarlijk op zo'n jonge leeftijd??

Veel liefs, :)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 09 maart 2009 - 15:02

Iedere bevalling houdt een zeker risico met zich mee.
8 maand is wel erg jong. Ze is zelf nog een kitten.  De kans is natuurlijk groot dat ze zwanger is..

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 09 maart 2009 - 15:08

Oei dat is inderdaad een akelige ontdekking.. hopelijk is ze niet zwanger en als ze het toch is, hoop ik voor jou dat die kater felv/fiv negatief is. Die leeftijd lijkt me inderdaad ook niet zo gezond.. :( , maar ik zal meehopen op een goeie afloop
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Only_Mii_*
Guest_Only_Mii_*

#4 Geplaatst 09 maart 2009 - 15:17

als eerst heel erg bedankt voor jullie reactie!! TOp!
WAt nog niet heb verteld is dat ik de kater ken ( namelijk van onze buren)
Ik heb bij hen ook meteen verhaal gedaan ( gezondheid kat,sterilisatie ect..) de kater heeft een goede gezondheid is erg groot/breed tot tegenstelling van onze poes... (die is nog tamelijk klein voor haar leeftijd)
... Ik zit nog erg te twijvelen of ik de kittens wil laten komen of niet .. wat zouden jullie doen???

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 09 maart 2009 - 15:27

Aids en leukemie moet je laten testen. Ik vermoed niet dat de kater van de buren hierop getest is. Jammer trouwens dat ze een open kater gewoon buiten laten lopen.

Ik heb geen ervaring met poezen die op zo'n jonge leeftijd gedekt worden en zou het verschrikkelijk vinden moest ik in jouw schoenen staan. Ik heb geen idee wat ik zou doen.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 09 maart 2009 - 15:30

Als ze al klein is voor haar leeftijd, dan is ze maw lichamelijk nog niet volgroeid, en dan kan het ook zijn dat ze zo'n zware inspanning als een bevalling niet aan zal kunnen. Ik zou dan toch ook eens overwegen om de kittens niet te laten geboren worden. Want ik denk toch ook niet dat een nestje kittens het leven van je kat in gevaar zou mogen brengen...
Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 09 maart 2009 - 16:14

Neem eens contact met je dierenarts zou ik zo zeggen.

Geplaatste afbeelding

Guest_Mirella_*
Guest_Mirella_*

#8 Geplaatst 09 maart 2009 - 16:27

Ik kan niet direct zeggen of ik de kittens zou laten komen of niet... Alleszins is ze wel nog heel jong (TE jong eigenlijk) om al kittens te krijgen. Zoals elixeryen ook al zei, zou ik ze toch ook maar laten testen op aids en leukemie....je weet maar nooit.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 09 maart 2009 - 17:48

8 maanden is heel jong voor een nest. Je moet het eigenlijk zien als een kind dat een kind krijgt. Aan alle zwangerschappen en bevallingen zijn risico's verbonden, maar aan de zwangerschap en bevalling van een kitten (wat ze dus eigenlijk nog is) kleven extra risico's.

In dit geval weet je helemaal niets van de gezondheid behalve wat de buren zeggen. Helaas zijn er veel ziektes die je niet ziet, daar moet dus op getest worden om erachter te komen. Denk hierbij niet alleen aan aids en leukemie, maar ook aan hcm (hartziekte) en pkd (nierziekte) om de meest bekende maar eens te noemen.

Is er een reden dat ze nog niet is gecastreerd? Zo niet, dan zou ik denk ik een afspraak maken om de poes deze week nog te laten helpen. Als ze dan bevrucht is zijn er nog geen eitjes genesteld en hoeven er ook geen kittens weggehaald te worden.

De poes wordt dan 'gewoon' gecastreerd. Wel de baarmoeder dan weg laten halen, anders schiet je er nog niets mee op natuurlijk. ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Only_Mii_*
Guest_Only_Mii_*

#10 Geplaatst 09 maart 2009 - 18:01

Okee.. heel erg bedank voor jullie reacties,, en ik ga morgen gelijk een afspraak maken met de DA!
Veel liefs..

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 09 maart 2009 - 18:04

de mama van toulouse is van gestalte ook een hele kleine poes, bij haar is alles goed gegaan

toch zou ik ook even contact opnemen met de dierenarts, idd zoals ginnie zegt als je er nu al bij bent hoeven er zelfs geen kittens weggehaald worden.

Op aids en leucose zou ik ook laten testen
als je kat een htk is en de kater ook, zou ik niet echt laten testen op hcm, voor zover ik weet is dat meer een raskattenziekte :)

veel succes en courage!

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 09 maart 2009 - 18:15

hcm en pkd zijn ziektes die bij alle katten voorkomen. Het is dus niet voorbehouden aan raskatten. Helaas.

Alleen worden htktjes vaak niet getest op deze ziektes, waardoor je dus niet weet in hoeverre het voorkomt. Ook als een kat opeens dood neervalt (sorry voor de oneerbiedigheid van de opmerking) wordt er vaak niet getest waarom dat is. Begrijpelijk hoor, als je katje dood gaat is het vaak niet zo belangrijk waarom dat is. Dat maakt het verdriet niet minder.

Voor raskatten is het dan echter van belang om te weten waarom het is gebeurd, omdat er toch gefokt wordt met de beestjes. Dan is het prettig om te weten als er iets erfelijks goed mis zit. Dan kun je proberen om dit verder te voorkomen.

(typefoutje verbeterd)
De meeste ziektes zijn trouwens niet voorbehouden aan raskatten. Alleen wordt er dus meer getest, waardoor er meer bekend is.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 09 maart 2009 - 18:16

go ik dacht echt dat hcm bij raskatten meer voorkwam...

sorry voor de verkeerde info dus ^^

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#14 Geplaatst 09 maart 2009 - 18:56

Ik zou ze gewoon laten steriliseren. Het is het risico niet waard. En dat risico is toch wel best groot op zo jonge leeftijd, er kan vanalles misgaan. Zeker als ze al maar vrij klein is zoals je aangaf. En dan maar duimen dat ze geen leucose of aids heeft overgekregen van de kater. Ik heb hier ook een kater gehad die hier als zwerver is aangekomen. Hij lijkt nog steeds gezond maar is wel al bijna een jaar geleden positief getest voor leucose. Dat de kater van de buren gezond lijkt wilt dus helaas niet zeggen..

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#15 Geplaatst 09 maart 2009 - 18:57

'k zou de experts hierin volgen..en 8 maanden is inderdaad nog jong hé..