Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Guest_Simon Says_*
Guest_Simon Says_*

#106 Geplaatst 12 maart 2009 - 00:11

frv zei:

Dus met je eigen woorden kan ik aan de hand van een onderzoek nooit bewijzen dat de niet test nodig is. Net zomin als jij niet kan bewijzen dat hij nodig is. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat niemand ook maar iets kan bewijzen.

Yay, eindelijk eens iets zinnig.

Btw, wat betreft je antwoord op Spanishke... Je beseft niet goed wat mensen allemaal niet aanhalen als 'reden' van hun gelijk. Zoals bijvoorbeeld een of ander onderzoek met statistiekjes. Irrelevant of niet. Je kan enkel klanten helpen, die willen geholpen worden. In jouw geval, val jij onder de klanten die niet geholpen willen worden. Daar zijn ook statistieken van. ;)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#107 Geplaatst 12 maart 2009 - 00:28

frv zei:

Ook de post waarin gedreigd wordt met een waarschuwing en eventuele ban omdat ik een mening heb en die mening ook beleefd verdedig zegt voor mij genoeg :)

En waar leest u dat bericht...?  :catscratchhead

frv zei:

En hiermee sluit ik mijn poging af om de TS een alternatief aan te bieden. De TS kiest ervoor om alsnog te testen. De mensen hier zijn overtuigd dat testen moet als serieus fokker terwijl ik een serieus fokker beoordeel op andere criteria. :)

Waarop baseert u dan een goede fokker? Wel testen vind ik één van de vereisten.

Bewerkt door elixeryen, 12 maart 2009 - 00:30.

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#108 Geplaatst 12 maart 2009 - 00:34

frv zei:

Dan is het jouw keuze om geen gebruik te maken van die lijnen. Neem daar nota van en ga verder. Op die manier beperk je de risicofactoren. ALs jij kiest uiteraard om WEL met die lijn te fokken loop je een verhoogd risico en is testen wel verantwoord (ik zou zeggen verplicht) MAAR zoals ik al eerder aangehaald heb : dan nog is het onverantwoord. De echo testen tonen enkel de 100% duidelijke gevallen aan. Wat als die poes drager was maar geen hartverdikking heeft. Haar nakomelingen krijgen HCM terwijl jij de kopers een "negatieve test" meegaf. Krijg je opnieuw het vals gevoel van veiligheid.

Hier krijgen de kittenkopers info mee over HCM. Daar staat ook duidelijk in dat een HCM test niet 100% veilig is en dat een test maar een momentopname is. Het lijkt mij niet dat ik een vals gevoel van veiligheid geef.

Natuurlijk wil ik geen kitten uit inteeltlijnen. Er zijn echter wel mensen die die kittens kopen en juist omdat de vraag blijft, blijven die fokkers verder fokken.
Nogmaals, ik vind inteelt in combinatie met niet testen russische roulette.  
Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#109 Geplaatst 12 maart 2009 - 00:41

[quote name='elixeryen']
En waar leest u dat bericht...? :catscratchhead
[quote]

Zie een van de posten door Spanishke.

[quote]
Waarop baseert u dan een goede fokker? Wel testen vind ik één van de vereisten.[/quote]

Ik kan hier hele bladzijden met onderbouwingen schrijven ... Dat wordt echter telkens met een boutade afgedaan als "zever en statistiekjes". Ik zal het dus simpel samenvatten door te zeggen dat ik niet van die mening ben dat iemand een slechte fokker is omdat hij/zij geen test doet op HCM indien deze let op een aantal zaken zodat het risico tot een minimum beperkt is. Volgens mij biedt een test in die omstandigheden te weinig meerwaarde voor de moeite/kost die een dergelijke test met zich meebrengt.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#110 Geplaatst 12 maart 2009 - 00:47

elixeryen zei:

Natuurlijk wil ik geen kitten uit inteeltlijnen. Er zijn echter wel mensen die die kittens kopen en juist omdat de vraag blijft, blijven die fokkers verder fokken. Nogmaals, ik vind inteelt in combinatie met niet testen russische roulette.

Nogmaals, ik vind door de risico's te beperken (geen inteelt, screening) en een goede selectie te maken na screening van de een verantwoord risico om de test niet te doen en enkel de test te doen als er extra aanwijzingen zijn om deze te doen.

Dit betreft specifiek de test voor HCM.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#111 Geplaatst 12 maart 2009 - 00:48

Spanishke heeft niets gezegd over een ban. Zij heeft enkel gezegd dat ze een moderator wou contacteren. Grappig dat u dat denkt dat u hierdoor een ban of een waarschuwing zal krijgen.

Ik baseer een goede fokker niet alleen op testen. Een goede fokker is voor mij zoveel meer. Wel vind ik testen erg belangrijk. En ik vind dat het aan de fokker ligt om dan ook te testen.
Vaak weten kittenkopers niet veel van een bepaald ras en al helemaal niet welke ziekten erin voorkomen. Ik vind dat het aan de fokker ligt om hier open en duidelijk in te zijn.

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#112 Geplaatst 12 maart 2009 - 00:55

elixeryen zei:

Spanishke heeft niets gezegd over een ban. Zij heeft enkel gezegd dat ze een moderator wou contacteren. Grappig dat u dat denkt dat u hierdoor een ban of een waarschuwing zal krijgen.

Spanish dreigt met een waarschuwing (die ze blijkbaar kan doen geven door de moderatie te contacteren). Logica zegt dat indien je dan verder post (dus de waarschuwing negeert) er een ban volgt. Ik was niet van plan om ondanks haar dreigement, of de eventuele waarschuwing mijn mening aan te passen. Vandaar dat een ban me een logisch gevolg leek. Aangezien spanish hier ook al langer vertoeft dan mij en dat vervolgposts haar steunden nam ik aan dat de moderatie haar ging volgen. Een foutieve aanname dus.  

elixeryen zei:

Ik baseer een goede fokker niet alleen op testen. Een goede fokker is voor mij zoveel meer. Wel vind ik testen erg belangrijk. En ik vind dat het aan de fokker ligt om dan ook te testen.
Vaak weten kittenkopers niet veel van een bepaald ras en al helemaal niet welke ziekten erin voorkomen. Ik vind dat het aan de fokker ligt om hier open en duidelijk in te zijn.

Ik geef u daar gelijk in. Maar waarom wordt er dan zo emotioneel gereageerd indien een fokker de keuze maakt om niet te testen. Ik ben hier bedreigd dat ik met mijn "fikken" van raskatten moet blijven omdat ik ervoor kies die bepaalde test niet te doen. Ik werd ook persoonlijk aangevallen dat ik "in mijn eigen wereld" leef en nog meer van dat moois.  Elke link/onderbouwing die ik aanbracht werd meestal afgedaan als "zever" of "statistiekjes". En opnieuw werd de indruk gewekt dat WEL testen de enige valabele optie is. Als je dat omdraait geeft dit dat mensen die het niet doen dan niet goed bezig zijn. Iemand heeft het ook letterlijk gepost : "Je bent lekker goed bezig" ...

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#113 Geplaatst 12 maart 2009 - 01:03

frv zei:

Spanish dreigt met een waarschuwing (die ze blijkbaar kan doen geven door de moderatie te contacteren). Logica zegt dat indien je dan verder post (dus de waarschuwing negeert) er een ban volgt. Ik was niet van plan om ondanks haar dreigement, of de eventuele waarschuwing mijn mening aan te passen. Vandaar dat een ban me een logisch gevolg leek. Aangezien spanish hier ook al langer vertoeft dan mij en dat vervolgposts haar steunden nam ik aan dat de moderatie haar ging volgen. Een foutieve aanname dus.  
Enkel een waarschuwing van een moderator telt.
Ik volg dit topic zelf ook, een waarschuwing had ik u al lang kunnen geven. Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag geven en een ban/waarschuwing omwille van iemand die zijn katten niet test lijkt me wel ver gezocht.

frv zei:

Ik geef u daar gelijk in. Maar waarom wordt er dan zo emotioneel gereageerd indien een fokker de keuze maakt om niet te testen.
Er wordt vaak emotioneel gereageerd omdat er veel mensen al in aanraking gekomen zijn met HCM of omdat ze katten kennen die overleden zijn aan deze ziekte.
Daarom is het voor veel mensen ontzettend belangrijk dat een fokker alles zal doen om HCM positieve katten uit de fok te halen.

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#114 Geplaatst 12 maart 2009 - 01:13

elixeryen zei:

Enkel een waarschuwing van een moderator telt.
Ik volg dit topic zelf ook, een waarschuwing had ik u al lang kunnen geven. Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag geven en een ban/waarschuwing omwille van iemand die zijn katten niet test lijkt me wel ver gezocht.

Bedankt voor de bevestiging. Ik dacht dat ik me telkens beschaafd en aan de regeld gehouden had. Vandaar dat ik ook reageerde op de opmerking van Spanish.

Er wordt vaak emotioneel gereageerd omdat er veel mensen al in aanraking gekomen zijn met HCM of omdat ze katten kennen die overleden zijn aan deze ziekte.
Daarom is het voor veel mensen ontzettend belangrijk dat een fokker alles zal doen om HCM positieve katten uit de fok te halen.

Dan verschillen we niet echt veel van mening wat het einddoel betreft nl het voorkomen van HCM. Ik persoonlijk hanteer liever een statistisch geinspireerde methode dan tot in het absurde te beginnen testen bij dieren waar de kans dat het zich voordoet miniem is.

Wat ik eigenlijk doodgraag eens zou weten is wat de statistieken van de arts uit gent zijn. Namelijk % dieren die positief testen op de totale geteste populatie en de rasverdeling van de positieve dieren op totale popalatie van geteste dieren van hetzelfde ras. Dat zouden cijfers zijn die meteen alle twijfel wegnemen. Dat zijn harde bewijzen en indien die in de richting wijzen dat in het ras waar ik fan van ben vaak voorkomt dan wil ik gerust mijn mening bijstellen maar totnutoe ben ik nog steeds niet overtuigd van het "verplicht" testen voor bepaalde rassen waar het weinig tot niet voorkomt.

PS : Elixeryen: bedankt om de avond toch nog met een positieve noot af te sluiten. In die zin dat het veel aangenamer is om op deze manier te kunnen posten dan steeds weer aangevallen te worden.

Bewerkt door frv, 12 maart 2009 - 01:17.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#115 Geplaatst 12 maart 2009 - 01:46

frv zei:

PS : Elixeryen: bedankt om de avond toch nog met een positieve noot af te sluiten. In die zin dat het veel aangenamer is om op deze manier te kunnen posten dan steeds weer aangevallen te worden.

Mja wat verwacht je nu eigenlijk wanneer je op een pro-testen forum vol kattenliefhebbers een bewijsvoering begint over dat testen eigenlijk niet nodig is.. Ik vind dat de meeste mensen nog behoorlijk vriendelijk zijn gebleven.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#116 Geplaatst 12 maart 2009 - 01:53

MissKitty zei:

Mja wat verwacht je nu eigenlijk wanneer je op een pro-testen forum vol kattenliefhebbers een bewijsvoering begint over dat testen eigenlijk niet nodig is.. Ik vind dat de meeste mensen nog behoorlijk vriendelijk zijn gebleven.

Toch bizar dat Elix wel in staat is op een deftige manier haar stelling te verwoorden terwijl ook Elix pro testen is. Ik denk dat wij uitgepraat zijn. Tis te zeggen : ik ben uitgepraat.  Veel meer nieuws heb ik niet toe te voegen zonder in herhaling te vallen. Als er mensen zijn die nog wat verdere info willen of eventueel nog wat willen verder babbelen over hetgeen hierboven staat -> contacteer me gerust via de daarvoor voorziene functies in dit forum (privé boodschap of email sturen).

Bewerkt door frv, 12 maart 2009 - 02:10.
Reden van bewerken: spelfout

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#117 Geplaatst 12 maart 2009 - 07:02

Ja , ja, en toch zit ik wel met het label 'test onvoldoende' !
Net of ik een fokker ben die bewust kittens op de wereld zou zetten met hcm. Want daar komt het wel op neer...
Ik ben een pro fiptiter tester, dan mogen er bij de rest van de sites ook 'test onvoldoende staan ' , want die test vind ik ook zeer noodzakelijk !!!
En wie dan zegt dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat die fiptiters werkt, wel kijk dan maar naar het wetenschappelijke over hcm. Net hetzelfde, ook geen sluitende bewijzen !!!!!

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#118 Geplaatst 12 maart 2009 - 07:30

Ik ga in elk geval morgen een dagje naar de dierenkliniek in Utrecht; en volgens de berichten die ik al van de collega van mijn vriend heb gehoord (en die persoon werkt samen met het labo waar de testen op katten worden onderzocht) zijn alle testen die de fokkers vandaag laten doen (op de eigenlijk nog altijd onbestaande FIP-test na dan :twisted: ) zeker weten niet nutteloos! Het is ook door deze testen te laten doen, dat er verder onderzoek kan worden gedaan naar aandoeningen zoals HCM en PKD en dat er misschien op termijn wel een geneesmiddel of behandeling voor gevonden zal kunnen worden. Maar ach ja... testen is zever he... :trance: t Is ook daarom dat een voedingsmerk als Royal Canin zoveel geld in het onderzoek naar die aandoeningen steekt. Omdat het allemaal nutteloos is. :p

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#119 Geplaatst 12 maart 2009 - 09:21

Royal Canin is een zeer commercieel merk met mooie verpakkingen.
Toen mijn katten op Royal Canin Sensible 33 en kitten stonden werden er vitaminetekorten vastgesteld bij mijn katten. We kregen verschillende nesten met zwemmertjes en dat wijst toch op vitamine tekort. Nu we al 3 jaar Bento Premium gebruiken hebben we nooit nog zwemmertjes gehad. Noem het maar toeval ?
Toen we een paar maanden geleden, via een dierenwinkel, door een verdeler van RC, Royal Canin Brit aangesmeert kregen "omdat dit het beste voer voor britten is", werden al onze katten ziek.  Nochthans had ik het keurig gemengd om de overgang niet  te snel te maken. Resultaat : ferme diaree en overgeven. Toen ik het melde bij Royal Canin kreeg ik zelfs nooit reactie hierover. Dat vonden ze blijkbaar de moeite niet, 10 zieke katten 2 weken lang.
En zo'n commercieel merk moet mij dan garanties geven over zo'n testen ?? Testen of niet ,dat zegt niets over de cattery. Het is een grote misvatting als men beweerd dat de cattery slecht is omdat ze niet test op hcm. En nog erger als men beweerd dat ik mijn kop in het zand steek. Ik zal me nooit verschuilen achter negatieve testresultaten !! Eerlijk zijn met kittenkopers is het voornaamste en ik zal nooit beweren dat een kitten gezond oud zal worden, er kan altijd vanalles mis gaan. Onze katten komen uit negatieve bloedlijnen, de ouders werden getest, geen hcm bekend in de lijnen , geen enkele kat komt voor in de databanken. De stelling dat er in elke bloedlijn wel een hcm kat zit vind ik larie. De meeste fokkers met zelfs al 20 jaar ervaring hebben zelfs nooit een hcm geval gehad. Er zijn heel zuivere en goede bloedlijnen, het is aan de fokker om te beslissen met welke lijnen hij/zij werkt. Dat is fokken, informatie inwinnen, stambomen uitpluizen en kennis opdoen en nog veel meer .
Men kan geen enkel fokker persoonlijk aanvallen voor zoiets ? Het is ook geen wettelijke verplichtig, maar hiervoor iemand een etiket opplakken is wel gemakkelijk natuurlijk.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#120 Geplaatst 12 maart 2009 - 09:28

Royal Canin is inderdaad een commercieel merk. Net daarom dat ze investeren in onderzoek waar ze toekomst (en dus ook wel geld) in zien. Als het onderzoek naar ziektes als HCM en PKD compleet nutteloos zou zijn, zouden mensen sowieso niet laten testen hierop, zouden mensen nooit geïnteresseerd zijn om hun geld te besteden aan de onderzoeken én dus zou een merk als RC nooit geïnteresseerd zijn om daar zelf ook geld in te investeren. De medische sector is ook een keiharde business, en hoe je het ook draait of keert, het zijn enkel de onderzoeken die nuttig zijn voor het grote publiek (en die daardoor dus het meeste geld opbrengen), waar met grote middelen in geïnvesteerd wordt. Da's trouwens zo bij mensen én dieren.
Ik wil dus niet zeggen dat een commercieel merk je garantie moet geven, maar het wil wel véél zeggen dat een multinational geïnteresseerd is in dergelijk onderzoek. Als het compleet nutteloos zou zijn, zouden ze daar helemaal niet naar omkijken.
Geplaatste afbeelding