Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#121 Geplaatst 12 maart 2009 - 09:44

Achja, weetje, er zijn nu eenmaal mensen die nooit het licht zullen zien. Jammer vind ik dat... Ik ga me er ook niet druk om blijven maken dat er mensen zijn die niet willen inzien dat het wél nuttig is om te testen op HCM. (Alleen jammer natuurlijk dat zij er op die manier mee voor zorgen dat prachtige kattenrassen om zeep worden geholpen :( ). Ik weet in ieder geval voor mezelf dat ik nooit ofte nimmer een kitten zal aanschaffen bij een cattery die niet test op HCM, PKD, FIV/FELV. En tegenwoordig vind ik het eigenlijk ook belangrijk dat er bv bij een ras als de Maine Coon getest wordt op PL en HD. En ik hoop voor de cattery's die al die testen niet doen, dat ze nooit problemen zullen krijgen met een van deze aandoeningen; dat ze nooit ter verantwoording geroepen zullen worden door de kittenkopers wanneer het wél gebeurt. Maar als ze er wel door in de problemen geraken; dan zal ik het - misschien cru, maar het is wel zo - nooit erg voor ze vinden. Boontje komt om zn loontje. Steek je kop maar lekker in het zand. Maar vergeet niet dat de kans dan ook groot is dat je dan wel eens heel veel zand zult moeten eten! :evil:
Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#122 Geplaatst 12 maart 2009 - 10:19

feroesti zei:

Ik ben een pro fiptiter tester, dan mogen er bij de rest van de sites ook 'test onvoldoende staan ' , want die test vind ik ook zeer noodzakelijk !!!
En wie dan zegt dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat die fiptiters werkt, wel kijk dan maar naar het wetenschappelijke over hcm. Net hetzelfde, ook geen sluitende bewijzen !!!!!

Nogmaals feroesti, een FIP test bestaat niet. dit lijkt maar niet tot je door te dringen.
Er wordt getest op het coronavirus, echter het coronavirus is een geheel onschuldig virus.
Pas op het moment dat dit virus gaat muteren, dan komt het tot het dodelijke FIP verhaal.
Er gaan geruchten op dat het virus muteert als gevolg van stress.
m.a.w kittens worden bij jou geboren, krijgen het coronavirus mee. Tot nu toe is er totaal geen probleem. Het kitten gaat verhuizen en op dat moment is er een kans dat dit coronavirus gaat muteren. Het kitten zal dan wel bezwijken aan FIP. Je hebt je katten getest op het coronavirus, echter wat zegt dit in dit geval nu voor het kitten........................... juist geen ene malle moer.

We gaan de brug maken naar HCM, want voor HCM kan dezelfde theorie opgaan echter wanneer de kat op het moment van testen verdacht is, dan kan je de kat wel direct uit de fok halen en zal de kat geen HCM meer kunnen doorgeven.
HCM is net als FIP dodelijk. En met HCM zijn ze ook nog vollop bezig, zeker omdat je een genetische HCM vorm heb, maar ook de niet erfelijke HCM vorm heb, dit is een zogeheten vorm die a.g.v. is ontstaan. Een onderliggende oorzaak is dan iets compleets anders.
Deze laatste vorm zie je vaak ontstaan op latere leeftijd.
Ik heb hier een kater genaamd Sander. Van Sander zijn voorouders weet ik betreffende HCM niks ( duh in de perzenwereld wordt nagenoeg niet getest) Sander is voor het eerst getest op leeftijd van 5 jaar. En waarvoor omdat ik op dat moment toch die rotkop van me uit het zand heb getrokken en ik me er wel bewust van werd dat HCM niet alleen voorkomt bij britten, ragdolls, maincoons en sphynx maar dat het bij alle zoogdieren voorkomt. Sander was op dat moment goddank vrij, net als zijn zus. op advies van de radioloog kon Sander over 2 jaar weer getest worden. Sander werd 7 en weer getest. Sander is nog steeds keurig vrij, evenals zijn zus. over 2 jaar mag hij weer voor zijn kinderen.
Je kan gewoon geluk hebben en de kat wordt vrij getest. Echter je kan ook enorm veel pech hebben. Helaas heb ik inmiddels ook ondervonden dat je HCM niet aan de buitenkant ziet. Ook hier heb ik een HCM slachtoffer. aan haar kan ik niet merken dat ze HCM heeft, ze doet normaal, rent als een bezetene en is totaal niet uitgeput daarna. Is niet benauwd. Toch is haar kransslagader voor 2/3e dicht. en ze heeft HCM. ze krijgt betablokkers om haar bloeddruk naar benee te krijgen. Want ja een hoge bloeddruk kan er voor zorgen dat haar kransslagader volledig dicht gaat slippen.
En hoe ik er achter ben gekomen.................... te laat.
Een kleinkind van haar is doodneer gevallen. Voor mij is zij nu wel de reden om te zeggen. Ik test al mijn katten, dan vreet ik maar zelf een droge boterham.

Dat je het predikaat krijgt test onvolledig en dat de mensen die niet op het coronavirus testen niet het predikaat onvolledig testen krijgen heeft de doodsimpele reden.
Het coronavirus is een onschuldig virus en zegt niks voor de kittens.
Echter HCM is inmiddels wel bewezen dat dit voorkomt in de britten en hier is simpel wat tegen te doen, door ze voor de fok te testen hierop.
Ik moet ruim 3 uur rijden om naar valerie te gaan. Ik heb het er graag  voor over. De katten hebben er geen moeite mee. Ik ben er continue bij en de katten mogen gewoon rondlopen in de praktijk ruimte. Geen stress dus voor de katten. Maar ik weet op dat moment dat mijn katten wel vrij zijn
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#123 Geplaatst 12 maart 2009 - 10:59

feroesti zei:

Ja , ja, en toch zit ik wel met het label 'test onvoldoende' !
Net of ik een fokker ben die bewust kittens op de wereld zou zetten met hcm. Want daar komt het wel op neer...
Ik ben een pro fiptiter tester, dan mogen er bij de rest van de sites ook 'test onvoldoende staan ' , want die test vind ik ook zeer noodzakelijk !!!
En wie dan zegt dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat die fiptiters werkt, wel kijk dan maar naar het wetenschappelijke over hcm. Net hetzelfde, ook geen sluitende bewijzen !!!!!

Nee maar je test er wel bewust niet op omdat het jou niet overkomen is.
Ook de rasverenigingen raden HCM testen aan, misschien dit bvb eens lezen: Neocat Britten
Je label komt gewoon overeen met de voor het ras aangeraden testen hoor. Overigens heb je zelf aangegeven dat je wilt wachten op de DNA test voor HCM. Maar hoe denk je dat ze zo een test ontwikkelen misschien? Op basis van de resultaten van de scans he. Ook geef je wel aan dat je je fokkatten bij geteste ouderdieren haalt. Je weet dus best dat de test nuttig is maar laat gewoon liever anderen de moeite doen.
Het nut van testen op HCM is wel degelijk wetenschappelijk bewezen, het is niet omdat het niet 100% uitsluitend is dat het plots geen nut meer heeft he. Wat de FIP testen betreft, daar is enkel bewezen dat die test
het coronavirus aangeeft.. Maarja dat vind je terug in 95% van alle katten ofzo. Wilt niks zeggen, het is gewoon stress dat je moet zien te vermijden zoveel mogelijk. Dat is voorlopig alles dat je kan doen helaas.. Tenzij jij mij ander advies kan aantonen, ik pas mij graag aan in dat geval.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#124 Geplaatst 12 maart 2009 - 11:04

Spanish dreigt met een waarschuwing (die ze blijkbaar kan doen geven door de moderatie te contacteren). Logica zegt dat indien je dan verder post (dus de waarschuwing negeert) er een ban volgt. Ik was niet van plan om ondanks haar dreigement, of de eventuele waarschuwing mijn mening aan te passen. Vandaar dat een ban me een logisch gevolg leek. Aangezien spanish hier ook al langer vertoeft dan mij en dat vervolgposts haar steunden nam ik aan dat de moderatie haar ging volgen. Een foutieve aanname dus.

Dit heb je inderdaad verkeerd verstaan. Ik heb niet het recht om een waarschuwing te geven of wat dan ook, ik kan alleen maar mijn mening posten en dat had ik bij deze dan ook gedaan. Mijn mening gaat er gewoon over dat ik vind dat je al genoeg gepost hebt en dat het niet veel uithaalt om iedereen te quoteren, wij hebben ons gedacht, jij hebt jouw gedacht. Ik vind het gewoon spijtig voor de dieren dat jij HCM testen niet aanziet als een verreiste en je baseert op 1000 en 1 statistieken waarvan er zoveel beweerd wordt, maar niets effectief bewezen kan worden. En trouwens ik heb nooit gedreigd, ik kon mij gewoon niet meer bedwingen om hier iets kleins neer te typen. Net zoals dat jij je mening uit, zou ik dat ook graag doen.

Ik zag het meer als een bedreiging voor de Raskatten omdat je testen op HCM baseert op statistieken en dit forum zit VOL met kattenliefhebbers. De meeste hun haar komt er recht van als ze lezen dat "het overbodig is of niet noodzakelijk is om te testen op HCM". Ik wil gewoon een bijdrage leveren aan de evolutie van het ras en zoveel mogelijk inteelt vermijden. Uitspraken zoals "testen op HCM lijkt me niet nodig", ga je het niet kunnen verhelpen. Er zijn generaties voor nodig om dit zoveel mogelijk te beperken, maar het is dan toch een begin om te testen.

Bewerkt door Spanishke, 12 maart 2009 - 11:10.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#125 Geplaatst 12 maart 2009 - 11:23

De reden waarom ik zo hevig gereageerd had, was omdat ik zelf bedrogen ben uitgekomen bij de aankoop van een raskat. Deze fokker heeft me HELEMAAL niet op de hoogte gebracht hoe hij juist te werk ging en is dus ook alles behalve eerlijk geweest. Het spreekt dan voor zich denk ik, dat ik veel voorzichtiger ben geworden en ik zo'n praktijken niet graag voortzet.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#126 Geplaatst 12 maart 2009 - 13:09

Hier mijn reactie over fip
Website over FIP en het Coronavirus, FCoV
Met de methode van het scheiden van positieve dieren kan je het wel voorkomen !! Dat werkt bij ons zeer duidelijk.
Bovendien is het aangetoont dat het in bepaalde bloedlijnen meer voorkomt dan in andere. Het is dus wel een erfelijke zaak net als hcm!
En ja, onze katten zijn negatief !!!!!
Positieve katten werden enkel  jaren geleden gescheiden van de negatieve tot ze terug negatief werden.Blijvende dragers werden uit de cattery verwijderd en steriel bij familie en vrienden geplaatst.Geen enkele kat is overleden, ze zijn blijkbaar alle twee gezonde dragers. Die mensen zijn op de hoogte, vermijden stress en de poezen worden verwend. Enkel met de negatieve katten wordt gefokt. Nieuwe binnenkomers gaan in quarantaine voor 4 weken en worden getiterd. Als ze veilig zijn komen ze in de groep. Maar in veel cattery's is die methode niet mogelijk omdat men op dek gaat.
Het vroeg spenen doen we niet omdat de poezen negatief zijn en dus hun kittens niet besmetten. En vaccineren ook niet omdat dit vaccin niet bewezen is.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#127 Geplaatst 12 maart 2009 - 14:19

Spanishke zei:

En trouwens ik heb nooit gedreigd, ik kon mij gewoon niet meer bedwingen om hier iets kleins neer te typen. Net zoals dat jij je mening uit, zou ik dat ook graag doen.

Los van het feit of je gedreigd hebt met een ban (is voor interpretatie vatbaar) ... enkele posts verder heb je WEL gedreigd :

Je hebt letterlijk gezegd "Blijf met je fikken van raskatten af".
Dat is een dreigement en het opleggen van je wil.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#128 Geplaatst 12 maart 2009 - 14:20

frv zei:

Je hebt letterlijk gezegd "Blijf met je fikken van raskatten af".
Dat is een dreigement en het opleggen van je wil.

iedereen raakt wel eens oververhit hoor :)
jij toch ook wel een keertje?

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#129 Geplaatst 12 maart 2009 - 14:45

Aldhissla zei:

iedereen raakt wel eens oververhit hoor :)
jij toch ook wel een keertje?

Dan geef ik dat achteraf ook ruiterlijk toe ipv het gewoon te ontkennen.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#130 Geplaatst 12 maart 2009 - 14:47

frv zei:

Dan geef ik dat achteraf ook ruiterlijk toe ipv het gewoon te ontkennen.

jij bent een man, jij begrijpt zo'n dingen niet :ha :ha :ha

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#131 Geplaatst 12 maart 2009 - 15:02

Aldhissla zei:

hehe. Touché

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#132 Geplaatst 12 maart 2009 - 15:47

feroesti zei:

Hier mijn reactie over fip
Website over FIP en het Coronavirus, FCoV
Met de methode van het scheiden van positieve dieren kan je het wel voorkomen !! Dat werkt bij ons zeer duidelijk.
Bovendien is het aangetoont dat het in bepaalde bloedlijnen meer voorkomt dan in andere. Het is dus wel een erfelijke zaak net als hcm!
En ja, onze katten zijn negatief !!!!!
Positieve katten werden enkel jaren geleden gescheiden van de negatieve tot ze terug negatief werden.Blijvende dragers werden uit de cattery verwijderd en steriel bij familie en vrienden geplaatst.Geen enkele kat is overleden, ze zijn blijkbaar alle twee gezonde dragers. Die mensen zijn op de hoogte, vermijden stress en de poezen worden verwend. Enkel met de negatieve katten wordt gefokt. Nieuwe binnenkomers gaan in quarantaine voor 4 weken en worden getiterd. Als ze veilig zijn komen ze in de groep. Maar in veel cattery's is die methode niet mogelijk omdat men op dek gaat.
Het vroeg spenen doen we niet omdat de poezen negatief zijn en dus hun kittens niet besmetten. En vaccineren ook niet omdat dit vaccin niet bewezen is.

Ik ga het eens bekijken en ook eens met mijn DA bespreken. Wie weet is het inderdaad de moeite om ook die test te gaan doen.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#133 Geplaatst 12 maart 2009 - 15:49

Aldhissla zei:

:ha :ha

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#134 Geplaatst 12 maart 2009 - 15:56

feroesti zei:

Lees ik dat nu goed dat ze al sinds '87 onderzoek doet? Vorig jaar zei een bepaalde DA mij dat FIP een vrij nieuwe ziekte was die nog maar een dikke 5 jaar bestond. Dat was precies ook zever dan :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#135 Geplaatst 12 maart 2009 - 17:34

Niet dat ik iedereen schrik wil aanjagen hoor. Maar fiptitertesten zijn interessant als je er ooit mee te maken kreeg. Zo kan je tenmiste de positieve dragers uitsluiten en katten die hoog titeren scheiden van de rest. Eens je alles onder controle hebt en nieuwkomers titerd, ook poezen die van een dekking komen en appart zet, heb je zeer weinig kans om fip nog te hebben. Wij hebben het jaren geleden zo aangepakt en op die manier 5 jaar vrij. Het grote nadeel is wel dat je niet onmiddelijk resultaat hebt van de test. De testuitslag duurt een paar dagen. Dus moeten ze voorlopig in quarantaine. En als de katten hoog staan ,een maand later nog eens titeren. Als bepaalde katten blijven hoog staan (1000/1500) zijn ze dus soms gezonde dragers, die de kittens in de catteryen kunnen besmetten met fip. Die worden dus best verwijderd uit de cattery.
Daar spendeerden wij dus onze centen aan, omdat wij er mee te maken kregen. En geloof me, kittens die sterven aan natte fip, sterven een vreselijke dood !! Ieder fokker wil zijn problemen oplossen en als je ooit te maken kreeg met fip , doe je hier dus alles aan om het te verhinderen. Is het hcm of pkd daar zal je daar al je energie in steken. We voeren al jaren een strikt fokbeleid rond fip en dat koste ons handenvol geld aan bloedafnames. Maar het loonde de moeite, want we hebben toch resultaat. Geen fipkittens, noch katten al 5 jaar lang !!