Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#136 Geplaatst 12 maart 2009 - 18:09

feroesti zei:

Niet dat ik iedereen schrik wil aanjagen hoor. Maar fiptitertesten zijn interessant als je er ooit mee te maken kreeg. Zo kan je tenmiste de positieve dragers uitsluiten en katten die hoog titeren scheiden van de rest. Eens je alles onder controle hebt en nieuwkomers titerd, ook poezen die van een dekking komen en appart zet, heb je zeer weinig kans om fip nog te hebben. Wij hebben het jaren geleden zo aangepakt en op die manier 5 jaar vrij. Het grote nadeel is wel dat je niet onmiddelijk resultaat hebt van de test. De testuitslag duurt een paar dagen. Dus moeten ze voorlopig in quarantaine. En als de katten hoog staan ,een maand later nog eens titeren. Als bepaalde katten blijven hoog staan (1000/1500) zijn ze dus soms gezonde dragers, die de kittens in de catteryen kunnen besmetten met fip. Die worden dus best verwijderd uit de cattery.
Daar spendeerden wij dus onze centen aan, omdat wij er mee te maken kregen. En geloof me, kittens die sterven aan natte fip, sterven een vreselijke dood !! Ieder fokker wil zijn problemen oplossen en als je ooit te maken kreeg met fip , doe je hier dus alles aan om het te verhinderen. Is het hcm of pkd daar zal je daar al je energie in steken. We voeren al jaren een strikt fokbeleid rond fip en dat koste ons handenvol geld aan bloedafnames. Maar het loonde de moeite, want we hebben toch resultaat. Geen fipkittens, noch katten al 5 jaar lang !!

Maar is het vervelende met FIP niet dat je enkel de FIP kan beinvloeden in de 13 weken dat het kitten bij jou is? Zodra het bij een nieuw baasje met andere katten is kan het toch even makkelijk mis gaan weer?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#137 Geplaatst 12 maart 2009 - 18:29

frv zei:

Los van het feit of je gedreigd hebt met een ban (is voor interpretatie vatbaar) ... enkele posts verder heb je WEL gedreigd :

Je hebt letterlijk gezegd "Blijf met je fikken van raskatten af".
Dat is een dreigement en het opleggen van je wil.

Ja omdat het pijnlijk is om te lezen dat mensen fokken met raskatten die het niet nodig vinden om te testen op de meest erfelijke aandoeningen die wel degelijk zeer frequent voorkomen.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#138 Geplaatst 12 maart 2009 - 18:30

frv zei:

Dan geef ik dat achteraf ook ruiterlijk toe ipv het gewoon te ontkennen.

Sorry? Wat heb ik juist ontkend?

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#139 Geplaatst 12 maart 2009 - 18:32

Spanishke zei:

Sorry? Wat heb ik juist ontkend?

dat van dat dreigen. Nu het doet niet langer ter zake.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#140 Geplaatst 12 maart 2009 - 21:45

Sorry, maar dat is niet dreigen.
Dreigen zou geweest zijn "als je niet maakt dat je hier ophoudt, dan...." ik ben tot helemaal niets in staat, ik heb gewoon mijn mening neergeplaatst. Dat ik zei dat je met je "fikken van raskatten moet blijven" was bedoeld in de aard van "er zijn al genoeg klodderaars die rassen alleen maar kapotfokken en door noodzakelijke testen te negeren, gaat het er niet op verbeteren".

Als je zoveel reacties wil uitlokken, mag je niet verwachten dat je dan geen wind van voor krijgt.

Geplaatste afbeelding

Guest_chriske_*
Guest_chriske_*

#141 Geplaatst 12 maart 2009 - 22:10

sorry , in Nl staan inderdaad ook de positieve katten op de databank , heb ik gelezen tijdens de erkening van de cinnamon kleur.

Tja ieder zijn ding , maar ik test toch ook hoor.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#142 Geplaatst 12 maart 2009 - 23:09

Miss Kitty

Ja, inderdaad dan kan het ook weer mis gaan. Die raad geef ik ook zeker mee met de kittenkopers.
Maar... Een kitten krijgt de coranavirussen mogelijk van zijn/haar moeder en de rest van de katten in de cattery. Dan is het op z'n zwakst, de overdracht gebeurt aan 4-5 weken als de antistoffen die het meekreeg van de moeder totaal uitgewerkt zijn.( Daarom wordt het vroeg spenen en totaal verwijderen van de kittens uit de groep aangeraden bij hoge titers). Als dat kitten zwaar met coronavirussen in contact komt en dan op 12 weken nog eens verhuisd is de kans zeer groot om ook fip te ontwikkelen. Door de stress van de verhuis begint het op te flakkeren en wordt meetsal natte fip aan 6 maanden of een jaar.
Als je een kitten daartegen beschermd , door het bij negatieve katten te laten opgroeien komt het maar later (aan 13 weken bij de verhuis) in contact met de virussen. Dan heeft het al  terug wat meer weerstand en gezonde, niet gestresseerde kittens zullen zo'n aanval met coranavirussen dan gemakkelijker overwinnen en geen fip ontwikkelen. Enkel bij extreme stress of ziekte kan het hen wel fataal worden. Vandaar dat ook terug oudere katten vaak aan fip overlijden en dat meestal de blijvende kittens in de cattery niet overlijden omdat ze niet aan stress werden blootgesteld.

Het spenen aan 4 weken hebben we overwogen , maar dat is wel heel ingrijpend. Voor de moeder en de kittens zou dat verschrikkelijk zijn aan 4 weken van hun moeder weg. Als moest blijken dat er toch plots een hoge titer in mijn cattery zou verschijnen zou ik het wel doen. Liever dat , dan het risico op fip.
Fip bestaat trouwens al veel langer dan hcm, spijtig dat hier niet meer onderzoek wordt naar gedaan...

Guest_Sheily_*
Guest_Sheily_*

#143 Geplaatst 13 maart 2009 - 12:02

frv zei:

Ik kan hier hele bladzijden met onderbouwingen schrijven ... Dat wordt echter telkens met een boutade afgedaan als "zever en statistiekjes". Ik zal het dus simpel samenvatten door te zeggen dat ik niet van die mening ben dat iemand een slechte fokker is omdat hij/zij geen test doet op HCM indien deze let op een aantal zaken zodat het risico tot een minimum beperkt is.
Wat is daar verkeerd aan? Ik ben geen tegenstander van testen maar uit de lijnen enz. is veel meer informatie te halen dan een momentopname. Ook ben je 1 van de weinige die met verschillende bronnen komt waar je je argumenten mee ondersteunt. Je hebt een bewuste keuze gemaakt op basis van veel gegevens en informatie die je verzameld hebt. Raar dat er zoveel moeite is om andere keuzes te respecteren.

Ginnie: je test jezelf pas voor een kind als er aanwijzingen voor zijn maar als iemand er zo over denkt bij een kat is dat ineens not done? Rare prio.

Wist trouwens niet dat forums opgedeeld waren in pro-testen forums en anti-testen forums? :s

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#144 Geplaatst 13 maart 2009 - 12:11

Sheily zei:

Ik ben geen tegenstander van testen maar uit de lijnen enz. is veel meer informatie te halen dan een momentopname.
Je hebt niet altijd de luxe om veel te weten over de lijnen. Je kan dan wel een kitten uit geteste ouders kopen, maar soms weet je niet meer dan dat. je kan wel zeggen dat je het vb op bepaalde sites kan gaan zoeken (zoals hcmtest) maar niet iedere fokker stuurt zijn testuitslagen door. Daarbij wordt die site al een tijd niet meer geupdate.

Sheily zei:

Wist trouwens niet dat forums opgedeeld waren in pro-testen forums en anti-testen forums? :s

Ik denk dat geen enkel kattenforum anti-testen is :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#145 Geplaatst 13 maart 2009 - 13:11

Sheily zei:

Ginnie: je test jezelf pas voor een kind als er aanwijzingen voor zijn maar als iemand er zo over denkt bij een kat is dat ineens not done? Rare prio.

Waarom is het een rare prio om te testen als er aanleiding toe is? Gezien de situatie in elk kattenras denk ik dat er in ieder geval aanleiding toe is. In elke lijn.
Bovendien test je een kat preventief. Wij kunnen een keuze maken, de katten niet.

Eigenlijk zeg ik niet veel anders dan Feroesti en Frv, alleen heb ik juist gekozen om wel te testen. Bij de mensheid hebben we medische dossiers. De geschiedenis van de familie en uiteraard ons eigen gezond (hoop ik) verstand. Op basis daarvan neem ik aan dat je een bewuste keuze maakt.

De katten doen dat zelf niet. Dus doe ik dat voor ze. Daar maak ik extra strenge keuzes in. Juist omdat ze het zelf niet kiezen. Je kunt uiteraard niet op alles testen, dat is onmogelijk, dan hou je geen ras over en kan iedereen wel stoppen met fokken. Maar dit soort nare ziektes kun je zoveel mogelijk uitsluiten.

Vaak zeggen mensen dat het bij hen niet voorkomt. Maar als je niet test, hoe weet je dat dan? Dat weet je dus niet. Je vermoed het, je neemt het aan. Maar je weet het niet.
Bij het ras dat ik fok staan de testen in de kinderschoenen. Niet iedereen test en vaak wordt het afgedaan als niet nodig omdat hcm en pkd niet voor  zouden komen. Dat is dus niet waar, en dat is bewezen. Maar, dan komt eigenlijk direct het volgende argument naar voren: het gebeurd sporadisch, we zouden dan toch meer moeten horen. Ja hallo..... als een kat overlijk op een prachtige leeftijd (zeg, gemiddeld een jaar of 16?) dan wordt gezegd: hij was oud. En wordt niet onderzocht waarom dat was. Katten die omvallen op een hele jonge leeftijd hoor je vaak niets meer van. Van een aantal echter wel. En dat is voor mij aanleiding genoeg om te gaan testen. Als er dan uitkomt, uiteindelijk, dat het niet tot nauwelijks voorkomt en dat testen geen toegevoegde waarde heeft, dan zal ik erover nadenken om het niet meer te doen. Vooralsnog is alles bij elkaar voor mij voldoende aanleiding.

Meten is weten. Bij de mens en bij de kat. Prio is hetzelfde bij beiden. Hoe het een rare prio is........ kan ik er niet uithalen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Sheily_*
Guest_Sheily_*

#146 Geplaatst 13 maart 2009 - 16:17

ginnie zei:

Waarom is het een rare prio om te testen als er aanleiding toe is?
Dat staat er toch niet.
Ik vind het raar dat je je kat belangrijk genoeg vind om vooraf te testen ook als daar geen enkele gelijke aanleiding voor is.
Maar bij het misschien krijgen van een kindje vind je het pas belangrijk om te testen als er aanleiding voor is.
De gezondheid van een kind is voor mij belangrijker dan die van een kat of op zijn allerminst even belangrijk.
En die hcm komt overal voor, die maakt geen onderscheid in soort of ras.

Guest_Sheily_*
Guest_Sheily_*

#147 Geplaatst 13 maart 2009 - 16:26

elixeryen zei:

Je hebt niet altijd de luxe om veel te weten over de lijnen. Je kan dan wel een kitten uit geteste ouders kopen, maar soms weet je niet meer dan dat. je kan wel zeggen dat je het vb op bepaalde sites kan gaan zoeken (zoals hcmtest) maar niet iedere fokker stuurt zijn testuitslagen door. Daarbij wordt die site al een tijd niet meer geupdate.
Ik vind testen ook niet verkeerd maar veel reacties wel overdreven op iemand die anders kiest, da's waar het mij om ging.

elixeryen zei:

Ik denk dat geen enkel kattenforum anti-testen is :catscratchhead
Lijkt me ook niet maar forums zijn toch ook niet verplicht pro-testen? Zoals het er stond mag iemand met een andere mening over testen maar aangevallen worden en er niet over zeuren want dit is een pro-testen forum blijkbaar. Vind ik een rare uitspraak.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#148 Geplaatst 13 maart 2009 - 17:05

Sheily zei:

Dat staat er toch niet.
Ik vind het raar dat je je kat belangrijk genoeg vind om vooraf te testen ook als daar geen enkele gelijke aanleiding voor is.
Maar bij het misschien krijgen van een kindje vind je het pas belangrijk om te testen als er aanleiding voor is.
De gezondheid van een kind is voor mij belangrijker dan die van een kat of op zijn allerminst even belangrijk.

Dan heb ik dat verkeerd gelezen.

Ik denk ook dat je het laatste stukje van wat ik heb gezegd uit zijn verband haalt.
Ja, je moet zeker testen als je aanleiding hebt, bij mensen heb je dat eerder dan bij katten moet ik zeggen. Medische geschiedenis van mijn familie is wat makkelijker te achterhalen dan die van mijn katjes moet ik zeggen. Daar zit meer speurwerk in en als meerdere betrokkenen niet mee (willen) werken houdt het al snel op.
Maar alle informatie moet toch ergens vandaan gehaald worden?

Als je niet test, hoe weet je dan wanneer het nodig is om te testen en wanneer niet?

Dat was een beetje de strekking van mijn verhaal.
Zonder te testen weet je niet wat er aan de hand is en is elke stap die je zet een gok. Met het testen weet je gewoon meer en kun je in ieder geval een aantal van die gokken uit de berekening halen.

Maar goed. Ik denk het standpunt van in ieder geval frv en toch ook een beetje wel van feroesti duidelijk is.
Ze willen niet testen omdat ze denken zeker te weten dat er in hun lijnen geen hcm voorkomt en dat er dus geen noodzaak is om te testen. Heb ik het zo een beetje goed samengevat?

In ieder geval is het vechten tegen de bierkaai zo. Ik ga niet van mening veranderen, feroesti en zeer zeker ftv al helemaal niet. Het is niet anders.

Ieder zijn mening. Ik hoop alleen maar dat over een tijdje niet blijkt dat er toch ergens een noodzaak was die jullie gemist hebben. Dat zou heel vervelend zijn.

Wil ik nog 1 dingetje zeggen over dat onderzoek over het coronavirus. Dat is volgens mij allang achterhaald en zijn de diverse geleerden het over slechts 1 ding eens. Fip is een raadselachtige ziekte, waarvan alleen bekend is dat het coronavirus moet muteren om het te ontwikken en dat stress een rol speelt.

Een coronavirusvrije cattery is volgens mij vrijwel niet te bereiken, tenzij je de kittens al op extreem vroege leeftijd bij de moeder weghaalt en je geen kittens uit andere catteries aanschaft. Lijkt me niet zo gezond voor je kattenbestand en bovendien zwaar zielig voor je kittens en moederpoezen!!

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening (en ja, daar heb ik diverse onderzoeken over gelezen om tot die mening te komen)

Feroesti, sterkte met beslissen of je het nu wel of niet wil doen.
frv, hopelijk kom je eens tot besluit dat je iemand met cijfers om de oren slaan niet altijd de juiste manier is om een gevoelskwestie af te doen. Want dat is m.i. hier het geval.

alle argumenten voor en tegen testen zijn gegeven. Ik stop met deze discussie, want ik blijf mezelf herhalen en daar hou ik niet van ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#149 Geplaatst 13 maart 2009 - 18:19

[quote name='ginnie']
Eigenlijk zeg ik niet veel anders dan Feroesti en Frv, alleen heb ik juist gekozen om wel te testen. Bij de mensheid hebben we medische dossiers. De geschiedenis van de familie en uiteraard ons eigen gezond (hoop ik) verstand. Op basis daarvan neem ik aan dat je een bewuste keuze maakt.
[/quote]

En net daarom ben ik de discussie aangegaan. Ik heb een weloverwogen en bewuste keuze gemaakt gebaseerd op meerdere bronnen. Hierdoor weiger ik te aanvaarden dat daarom een slechte fokker ben en bijhorend etiket zou opgekleefd krijgen.

[quote name='ginnie']
Meten is weten. Bij de mens en bij de kat. Prio is hetzelfde bij beiden. Hoe het een rare prio is........ kan ik er niet uithalen.
[/quote]

Bij de mens wordt er niet systematisch getest. Enkel indien er risicofactoren zijn zoals bv historiek van de familie HCM ofwel indien de betrokkene op hoog niveau sport doet omdat daar een lichte vorm van HCM al een sterfgeval kan veroorzaken. (we spreken dan wel over topsport)

[quote name='Sheily']Wat is daar verkeerd aan? Ik ben geen tegenstander van testen maar uit de lijnen enz. is veel meer informatie te halen dan een momentopname.
[/quote]

Nergens heb ik beweerd dat ik TEGEN die testen ben. Ik persoonlijk vind ze niet nodig. Alle respect voor de mensen die ze wel doen (Dat is hun keuze). Het enige waar ik niet akkoord mee ben is dat diegenen die wel testen een label/etiket kleven op diegenen die kiezen om het niet te doen.

[quote name='Sheily']
Ook ben je 1 van de weinige die met verschillende bronnen komt waar je je argumenten mee ondersteunt. Je hebt een bewuste keuze gemaakt op basis van veel gegevens en informatie die je verzameld hebt. Raar dat er zoveel moeite is om andere keuzes te respecteren.
[/quote]

Ik zit nog niet zo lang in de wereld en probeer me over elke keuze die ik maak op een aantal zaken te baseren :

1. Mijn dierenarts
2. Resultaten van onderzoeken die op "neutrale" bronnen te vinden zijn.
3. Ervaringen van fokkers die ik persoonlijk ken (sponsors)
4. Ervaringen van fokkers op internet (fora)
5. Algemene artikelen op internet.

Gerangschikt in volgorde van belang. Ik hecht dus duidelijk veel belang aan de mening van mijn dierenarts net omdat deze een arts is en ikzelf niet.

[quote name='Sheily']
[/quote]

Dat is net het punt dat ik al een paar pagina's tracht te maken.

[quote name='Sheily']
[/quote]

Prachtig betoog. Het past perfect bij mijn mening over dit onderwerp. Mocht ik ooit voor de keuze gesteld worden : kinderen of katten dan vrees ik dat ik voor mijn kinderen zal kiezen. Ik zie mijn katten heel graag, enorm graag maar mijn eigen (toekomstige) kinderen zullen altijd voorrang krijgen. Ik denk niet dat ik in die redenering alleen ben.

[quote name='Sheily']Ik vind testen ook niet verkeerd maar veel reacties wel overdreven op iemand die anders kiest, da's waar het mij om ging.
[/quote]

Bedankt voor de steun.

[quote name='Sheily']
Lijkt me ook niet maar forums zijn toch ook niet verplicht pro-testen? Zoals het er stond mag iemand met een andere mening over testen maar aangevallen worden en er niet over zeuren want dit is een pro-testen forum blijkbaar. Vind ik een rare uitspraak.
[/quote]

Iemand aanvallen die zijn mening grondig kan onderbouwen vind ik persoonlijk ook not done. Ik heb respect voor diegenen die wel testen, het enige wat ik vraag is dat ze me geen label of etiket opkleven waaruit zou blijken dat ik een slechte fokker ben. Een beetje wederzijds respect ...

[quote name='ginnie']
Maar goed. Ik denk het standpunt van in ieder geval frv en toch ook een beetje wel van feroesti duidelijk is.
Ze willen niet testen omdat ze denken zeker te weten dat er in hun lijnen geen hcm voorkomt en dat er dus geen noodzaak is om te testen. Heb ik het zo een beetje goed samengevat?
[/quote]

Ongeveer. Verder baseer ik me niet enkel op het ontbreken van HCM in de lijnen maar gebruiken we ook een aantal statistische middelen om het risico zo klein mogelijk te houden zodat het onder een aanvaardbare grens komt. Met "aanvaardbare grens" bedoel ik een grens die zo laag is dat het nadeel van de test niet opweegt tegen het voordeel die ze heeft (het wegnemen van een deel van het risico) Zie eerdere posts over de specifics.

[quote name='ginnie']
In ieder geval is het vechten tegen de bierkaai zo. Ik ga niet van mening veranderen, feroesti en zeer zeker ftv al helemaal niet. Het is niet anders.
[/quote]

Ik ben bereid van mening te veranderen indien ik overtuigd ben van de argumenten van de tegenpartij. Voorlopig ben ik dat nog niet. (Moet wel nog een en ander lezen uit die 1 bron die aangedragen geweest is door iemand hier).

[quote name='ginnie']
Ieder zijn mening. Ik hoop alleen maar dat over een tijdje niet blijkt dat er toch ergens een noodzaak was die jullie gemist hebben. Dat zou heel vervelend zijn.
[/quote]

Een risico die ik neem en waar ik, indien blijkt dat het een foutieve beslissing was, zal mee moeten leven.

[quote name='ginnie']
Een coronavirusvrije cattery is volgens mij vrijwel niet te bereiken, tenzij je de kittens al op extreem vroege leeftijd bij de moeder weghaalt en je geen kittens uit andere catteries aanschaft.
[/quote]

Ik dacht ook dat dat quasi onmogelijk was.

[quote name='ginnie']
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening (en ja, daar heb ik diverse onderzoeken over gelezen om tot die mening te komen)
[/quote]

Heb je daar links van ? Altijd geinteresseerd in extra leesmateriaal.

[quote name='ginnie']
frv, hopelijk kom je eens tot besluit dat je iemand met cijfers om de oren slaan niet altijd de juiste manier is om een gevoelskwestie af te doen. Want dat is m.i. hier het geval.
[/quote]

Ik werk in een omgeving waar gevoelsmatig een punt proberen te maken afgestraft wordt. Vaak doe je het met de beste bedoelingen maar het loopt altijd verkeerd af. De beste reactie op een emotionele reactie is meestal, volgens mij dan, zo neutraal en zakelijk mogelijk een punt proberen te maken. Had ik even gevoelsmatig gereageerd dan bestond de mogelijkheid dat het ging ontaarden in een scheldpartij. Ik hoop dat ik mijn bijdrage geleverd heb aan de discussie door niet die weg in te slaan en rustig en beredeneerd te blijven.

Alvast bedankt voor de nuttige bijdragen. Zo raken we tenminste ergens.

Guest_Sheily_*
Guest_Sheily_*

#150 Geplaatst 13 maart 2009 - 18:25

feroesti zei:

Fip bestaat trouwens al veel langer dan hcm, spijtig dat hier niet meer onderzoek wordt naar gedaan...
Dat snap ik nou ook niet vooral als je ziet hoeveel dieren hieraan doodgaan.

Ginnie: Ja, je moet zeker testen als je aanleiding hebt, bij mensen heb je dat eerder dan bij katten moet ik zeggen.
Da's dus je eigen woorden tegenspreken. Bij mensen heb je dat eerder zeg je, maar welke mensen testen allemaal voor ze aan kinderen beginnen? Bijna niemand en jij dus ook niet zonder aanleiding. Terwijl je je katten standaard test, welke gezonde achtergrond en stamboom dan ook. Maar herhalen is zinloos en vermoeiend dus voor mij genoeg ;)

Ginnie: frv, hopelijk kom je eens tot besluit dat je iemand met cijfers om de oren slaan niet altijd de juiste manier is om een gevoelskwestie af te doen. Want dat is m.i. hier het geval.
Als iemand niet met cijfers komt wordt er geroepen dat ze het maar eens moeten onderbouwen. Nou probeert iemand wat met cijfers te onderbouwen, is het ineens een gevoelskwestie :onzeker:

Het is jammer dat er geen echte FIP test is, dat zou een boel ellende kunnen sparen maar misschien komt er iets voor in de toekomst. Maar kittens met 4 weken van de moeder weg is wel zwaar alleen op titer. Zou ik niet doen maar ieder maakt een eigen keuze vind ik. Ik fok niet en alles is geholpen dus die keuzes hoef ik ook gelukkig allemaal niet te maken :) . Jammergenoeg blijven er altijd risico's met alles wat leeft.