Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#16 Geplaatst 11 maart 2009 - 13:25

Geloof in je eigen.
Wij geloven ook in ons eigen en ook de testen.
OOk al bieden ze die schijnveiligheid, maar ik heb dan liever die schijnveiligheid, dan helemaal geen veiligheid.
Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen ik fok met HCM negatieve dieren. Echter op dit moment zijn ze ook niet positief.
Echter bij helemaal niet testen, kan je niet zeggen ik fok met negatieve dieren, tenslotte je weet het niet.
Je kan nog zo voor struisvogel spelen, al douw je hem voor mijn part 2 meter de grond in, zal me an me reet roesten echter zet dan ook niet op je website ik fok met HCM negatieve bloedlijnen, want dat weet je geen eens.

En 9 van de 10 fokkers hebben een open en eerlijk fokbeleid, als deze niet open en eerlijk is, mag je je toch afvragen wat er aan de hand is.
Ik ben verrot blij dat ik geen britten fok.
Wanneer ik ze wel zou hebben, dan weet ik ook waar ik absoluut niet moet wezen.

Heerlijk voor mijn bloeddruk dit :censored:
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#17 Geplaatst 11 maart 2009 - 13:26

Daarbij of er positieve opstaan.
Wel je zal de volledige keurrapporten moeten opsturen.
Misschien zijn juist de fokkers die het nut van de database inzien ook wel de eerlijke fokkers.
Geeft je toch wel te denken he.

Ben je altijd zo negatief?? en zo pessimistisch??

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#18 Geplaatst 11 maart 2009 - 13:38

Ik fok zelf niet op dit ogenblik, maar ik vind het als kittenkoper wel belangrijk dat de ouders van de kittens die ik koop getest zijn - óók op HCM. OK, de test is misschien niet 100% sluitend, maar in elk geval toch representatiever dan testen op FIP (want dit kun je niet preventief testen, wat je dierenarts ook beweert!). Een kat kan trouwens elke ziekte ontwikkelen waarop getest kan worden, ook al zou dit in de lijnen nergens voorkomen. Genetische aanleg is maar 1 van de manieren waarop een kat ziek kan worden. Maar als die genetische aanleg al op zn minst voor een stuk kan worden getest en uitgesloten, dan geeft dat mij wél een veiliger gevoel. Want wat ga je doen als er een van je kittenkopers met het verhaal komt dat er bij hun kat HCM is vastgesteld en blijkt dat je dit had kunnen voorkomen door de ouders van die kat te laten testen? Wat ga je antwoorden als ze je vragen waarom je de ouders hier niet op hebt getest? Zeggen dat het zever is? Het is dan wel het leven van hun kat waar je mee gespeeld hebt. Zij zullen zich dan bedrogen voelen - en naar mijn mening terecht!
Moest één van onze katten ooit HCM blijken te hebben (wat ik natuurlijk van harte hoop dat het nooit gebeurt!), dan kan ik tenminste de fokker van onze katten geen verwijten meer maken, want zij heeft haar stukje van de verantwoordelijkheid opgenomen door de ouders van onze katten te laten testen. En daar gaat het me dus ook om bij die testen. Niet enkel het feit of een ziekte volledig uitgesloten kan worden; maar ook dat er niet zomaar iemand als zondebok zal worden aangewezen in het geval er wel eens een keer wat misloopt.

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:00

Karolientje zei:

Ik fok zelf niet op dit ogenblik, maar ik vind het als kittenkoper wel belangrijk dat de ouders van de kittens die ik koop getest zijn - óók op HCM. OK, de test is misschien niet 100% sluitend, maar in elk geval toch representatiever dan testen op FIP (want dit kun je niet preventief testen, wat je dierenarts ook beweert!). Een kat kan trouwens elke ziekte ontwikkelen waarop getest kan worden, ook al zou dit in de lijnen nergens voorkomen. Genetische aanleg is maar 1 van de manieren waarop een kat ziek kan worden. Maar als die genetische aanleg al op zn minst voor een stuk kan worden getest en uitgesloten, dan geeft dat mij wél een veiliger gevoel. Want wat ga je doen als er een van je kittenkopers met het verhaal komt dat er bij hun kat HCM is vastgesteld en blijkt dat je dit had kunnen voorkomen door de ouders van die kat te laten testen? Wat ga je antwoorden als ze je vragen waarom je de ouders hier niet op hebt getest? Zeggen dat het zever is? Het is dan wel het leven van hun kat waar je mee gespeeld hebt. Zij zullen zich dan bedrogen voelen - en naar mijn mening terecht!
Moest één van onze katten ooit HCM blijken te hebben (wat ik natuurlijk van harte hoop dat het nooit gebeurt!), dan kan ik tenminste de fokker van onze katten geen verwijten meer maken, want zij heeft haar stukje van de verantwoordelijkheid opgenomen door de ouders van onze katten te laten testen. En daar gaat het me dus ook om bij die testen. Niet enkel het feit of een ziekte volledig uitgesloten kan worden; maar ook dat er niet zomaar iemand als zondebok zal worden aangewezen in het geval er wel eens een keer wat misloopt.

een dikke ²!!!

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#20 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:10

feroesti zei:

Ieder voert zijn eigen fokbeleid dat wordt bepaald door eigen ervaringen en je bloedlijnen kennen.

Ben best benieuwd naar wat jij verstaat onder kennis van bloedlijnen als je HCM testel al niet eens nuttig vindt.. Als ik kijk naar de lijnen van een kat dan kijk ik net of daar HCM positief geteste katten tussen zitten bvb.. Hoe kijk je daar dan naar als je testen niet nodig vind? :catscratchhead
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je het goed voorhebt met je katten. Ik snap gewoon niet waarom je je eigen redeneringen niet meer volgt plots wanneer het om HCM gaat en dan ineens je kop in het zand gaat steken. Jammer dat we je niet kunnen overtuigen van het nut.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#21 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:14

Aldhissla zei:

een dikke ²!!!

??? :catnoknow
(een dikke wat :catnoknow ?)
Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#22 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:46

Karolientje zei:

??? :catnoknow
(een dikke wat :catnoknow ?)

wilt zeggen dat ze er ook zo over denkt ;)
Het betekent I second that

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#23 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:48

MissKitty zei:

wilt zeggen dat ze er ook zo over denkt ;)
Het betekent I second that

inderdaad ^^
internet-forumtaal :oops:

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#24 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:49

ahhh ok... ben jammer genoeg geen vergevorderde in internettaal... :oops: Maar bedankt voor de opheldering! ;)
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#25 Geplaatst 11 maart 2009 - 16:18

Oké, oké 'k ben overtuig !! 'k zal ze laten testen. Al zal ik me er niet beter door voelen of er achteraf gerust in zijn. Nog voor deze zomer zullen ze getest zijn. We zullen er een dagje van maken. Bij het bekijken van de site van genetic counseling services zit de dna test er voor britten nog niet aan te komen, helaas.
Onze Noah, Noesy en Suusje waren eind 2007 getest bij Dktr. Vinck te Destelbergen. Hij is toch ook een erkend cardioloog ??

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#26 Geplaatst 11 maart 2009 - 16:43

feroesti zei:

Oké, oké 'k ben overtuig !! 'k zal ze laten testen. Al zal ik me er niet beter door voelen of er achteraf gerust in zijn. Nog voor deze zomer zullen ze getest zijn. We zullen er een dagje van maken. Bij het bekijken van de site van genetic counseling services zit de dna test er voor britten nog niet aan te komen, helaas.
Onze Noah, Noesy en Suusje waren eind 2007 getest bij Dktr. Vinck te Destelbergen. Hij is toch ook een erkend cardioloog ??

:dancer: :dancer: :dancer: :dancer: :dancer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
hoera, proficiat!
Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#27 Geplaatst 11 maart 2009 - 16:44

feroesti zei:

Op HCMtest.com staan de erkende cardiologen :)

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#28 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:10

Hier op het forum vind je ze ook, nl hier.
Blij dat je je toch bedacht hebt, vind ik echt super. Het maakt inderdaad nog niet dat je er gerust in kan zijn, maar je kan jezelf ook niets verwijten achteraf en je kan sneller handelen wanneer HCM ontdekt is. Als je het ziet op scan kan je bvb medicatie beginnen geven zodat je poezel er toch nog langer goed mee kan leven, ipv dat je beestje plots dood neervalt en er helemaal niks meer te doen valt. En je kan op die manier de kat sneller uit de fok halen, alsook zonen en dochters. Het is helaas het enige dat kan zolang er geen vooruitgang komt in die DNA testen.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#29 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:21

feroesti zei:

Oké, oké 'k ben overtuig !! 'k zal ze laten testen.

Fantastisch! :dans:

Geplaatste afbeelding

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#30 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:36

Begin december heb ik gebeld naar dierenkliniek Anubis voor een afspraak te maken bij Dr. H. Vinck. Maar je kan voor Dr. Vinck geen afspraken meer maken bij Anubis .
Je kan hem wel bereiken op zijn adres.

DESTELBERGEN: Dierenartsenpraktijk Dr. H. Vinck
Dendermondesteenweg 624
tel: [0032]-(0)9-228 74 19
Op afspraak: Dr. Hugo Vinck, dierenarts/cardioloog/radioloog
Mail: hugo.vinck@...

Waarschijnlijk is dit nog steeds van toepassing!