Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Guest_frv_*
Guest_frv_*

#151 Geplaatst 13 maart 2009 - 19:17

Voor de geinteresseerden ivm FIP :

Waarschuwing : deze link bevat foto's van een autopsie

http://www.vetmed.uc...is_Jan13_09.pdf

ben deze nog aan het doornemen. Zal straks mijn bevindingen posten.

Interessant :

Artikel zei:

Several risk factors for FIP have been identified in catteries (Foley et al 1997a). FIP in this study was not significantly associated with particular catteries, mean cat number, mean age, gender, cattery median coronavirus antibody titer, husbandry and quarantine practices, caging and breeding practices, or prevalence of concurrent diseases. However, individual cat age, individual cat coronavirus titer, overall frequency of fecal coronarvirus shedding, and the proportion of cats in the cattery that were chronic FECV shedders, were associated with increased risk of FIP.

en

Artikel zei:

One of the most significant factors appeared to be genetic susceptibility, which accounts for up to 50% of the incidence (Foley and Pedersen 1996).

en

Artikel zei:

A report of 42 confirmed FIP cases from Australia between 1990 and 2002 has shown FIP to be over-represented in certain pure breeds (Burmese, Australian Mist, British Shorthair and Cornish Rex) and under-represented in other breeds (Domestic shorthair, Persian) and a more even distribution across the age spectrum (Norris et al 2005). The breed incidence of another veterinary teaching hospital was determined over a 16-year period and the breed, gender6
and reproductive status of affected cats were compared to the general cat population and to mixed breed cats evaluated during the same period (Pesteanu-Somogyi et al 2006). As with previous studies, sexually intact cats and purebreed cats were significantly more likely to be diagnosed with FIP; males and young cats also had a higher prevalence of disease. Abyssinians, Bengals, Birmans, Himalayans, Ragdolls and Rexes had a significantly higher risk, whereas Burmese, Exotic Shorthairs, Manxes, Persians, Russian Blues and Siamese cats were at decreased risk. Such studies indicate that the incidence of FIP among breeds can vary greatly between countries and regions and FIP loses are probably more related to bloodlines within a breed than to breeds themselves.

en

Artikel zei:

Because of the vagaries of FIP serology, FIP antibody testing should also not be used as a means to control or eliminate FIP from catteries. Vast amounts of money are spent each year by cattery owners on FIP testing. In almost all cases, the results are non-interpretable, even by the veterinarians ordering the testing. Virtually all catteries having 6 to 8 cats and an active breeding program will have FECV in their cattery and 50-80% or more of their animals will have titers of 1:100 or greater (usually 1:25-1:1600). Cattery testing usually confirms what is already known, that FECV is enzootic in the cattery. Antibody titers do not answer the critical questions: 1) do any of the cat actually have FIP?, 2) are any of the cats subclinically infected with FIPV, 3) will a particular cat develop FIP in the future?, and 4) which cats are shedding FECV? Over- and mis-interpretation of various coronavirus antibody tests result in considerable mortality from senseless euthanasia of healthy cats and undue emotional and financial stress.

en

Artikel zei:

The practice of isolating queens and early weaning of kittens has been advocated for the control of FIP in catteries (Addie et al 2004; Addie and Jarrett 1995) and is widely practiced. Cattery kittens are not infected with FECV until around 9-10 weeks of age (Pedersen et al 200 8) . If queens are isolated just prior to parturition, kept in strict quarantine from other sources of FECV exposure, removed from their kittens at the earliest possible time (4-6 weeks after birth), and kittens maintained thereafter in isolation, it is possible to prevent kittens from becoming infected with FECV and hence prevent FIP. However, this practice works best on small catteries, and in larger catteries or breeding colonies it requires very elaborate quarantine facilities and strict control of exposure

Bovenstaande is precies wat feroesti doet geloof ik.

Over preventie is er ook veel in terug te vinden. De eindconclusie van de auteur is :

Artikel zei:

The most cost-effective means to control FIP losses are five-fold: 1) eliminate over-crowding, and if possible, maintain no more than 6 breeding animals; 2) maintain a larger proportion of older cats (3 years of age and older); 3) manage feces to mouth spread by properly managing litter boxes, litter replacement, and gross and microscopic spread of litter and litter dust; 4) be highly selective in the breeding program and produce a minimum number of litters, and 5) control genetics by not using any tom (at a minimum) that has produced kittens that have developed FIP, or preferably, use neither toms 31
nor queens that have produced kittens that died from FIP. These steps are far more effective than improperly conducted isolation and early weaning programs and can be easily implemented.

Bewerkt door frv, 13 maart 2009 - 20:04.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#152 Geplaatst 14 maart 2009 - 10:26

Omstreden of niet, hier werkt het toch.
Toen ik jaren geleden het fip nest verloor, was dat iets wat ik NOOIT meer wilde meemaken of ik zou nooit meer fokken. We hebben toen enorm afgewogen om er ook mee te stoppen. Het lag aan mij, dat was zeker. Ik had onbewust een nestje fipkittens gefokt, ik zou er dus ALLES aan doen om dit te vermijden. Had ik toen geweten dat mijn poes aan een titer stond van 1350 had ik nooit met haar gefokt. Mijn dierenarts heeft er zich in verdiept en ook ikzelf. Massa' s werken gelezen, cattery's opgebeld (al kreeg ik niet veel meewerking) om te informeren,....Deze aanpak was het proberen waard.  En deze aanpak werpt al 5 jaar zijn vruchten af, geen fipkittens/katten meer gehad. Onze dierenarts en ikzelf hebben hier enorm uit geleerd. Onze kater heeft geen dekkingen om niet met virussen in aanraking te komen, onze poezen worden getiterd, nieuwelingen in quarantaine en zo weinig mogelijk nieuwe katten in de cattery. Als er een nieuwe kat noodgedwongen binnenkomt gaan ze in quarantaine, dan krijgen alle katten extra vitamines en wordt er extra getiterd. Verder hanteren we extreme kattenbakhygiëne, voedsel en kattenbakken zover mogelijk uit elkaar. Bovendien zorg ik er ook voor dat pasgeboren kittens (zeker bij grote nesten) binnen het uur na de geboorte drinken bij hun moeder. Zodoende dat ze de nodige antistoffen binnen krijgen. Ze worden extra aangelegd bij hun moeder.
Op shows worden de katten heel goed afgeschermd, want dat is het grootste risico om toch met virussen thuis te komen. Kittens gaan NOOIT mee op show, te groot risico (stress, te weinig weerstand).
Onze dierenarts wilde ook het vroegspenen proberen en daarna vaccineren. Maar ik wilde geen testcattery worden, deze aanpak vond ik onvoldoende bewezen. Een cattery met 20 jaar ervaring heeft het eens geprobeert en het draaide uit op een fiasco. Bijna alle gevaccineerde kittens stierven aan fip Maar we weten natuulijk niet of alles wel strikt verlopen is zoals voorgeschreven. Als de kittens gescheiden werden aan 4 weken mochten ze absoluut niet in contact komen met geen enkele kat. Of dat ook zo was is moeilijk te controleren.

Het vraagt een zeer strikte aanpak. Voor veel cattery's onmogelijk omdat ze niet de ruimte hebben om katten te scheiden. Als hun katers dekkingen geven heeft het ook geen zin. Hier werkt het en we zijn enorm blij.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#153 Geplaatst 14 maart 2009 - 14:42

feroesti zei:

Onze kater heeft geen dekkingen om niet met virussen in aanraking te komen, onze poezen worden getiterd, nieuwelingen in quarantaine en zo weinig mogelijk nieuwe katten in de cattery. Als er een nieuwe kat noodgedwongen binnenkomt gaan ze in quarantaine, dan krijgen alle katten extra vitamines en wordt er extra getiterd. Verder hanteren we extreme kattenbakhygiëne, voedsel en kattenbakken zover mogelijk uit elkaar. Bovendien zorg ik er ook voor dat pasgeboren kittens (zeker bij grote nesten) binnen het uur na de geboorte drinken bij hun moeder. Zodoende dat ze de nodige antistoffen binnen krijgen. Ze worden extra aangelegd bij hun moeder.
Op shows worden de katten heel goed afgeschermd, want dat is het grootste risico om toch met virussen thuis te komen. Kittens gaan NOOIT mee op show, te groot risico (stress, te weinig weerstand).
Onze dierenarts wilde ook het vroegspenen proberen en daarna vaccineren. Maar ik wilde geen testcattery worden, deze aanpak vond ik onvoldoende bewezen. Een cattery met 20 jaar ervaring heeft het eens geprobeert en het draaide uit op een fiasco. Bijna alle gevaccineerde kittens stierven aan fip Maar we weten natuulijk niet of alles wel strikt verlopen is zoals voorgeschreven. Als de kittens gescheiden werden aan 4 weken mochten ze absoluut niet in contact komen met geen enkele kat. Of dat ook zo was is moeilijk te controleren.

Het vraagt een zeer strikte aanpak. Voor veel cattery's onmogelijk omdat ze niet de ruimte hebben om katten te scheiden. Als hun katers dekkingen geven heeft het ook geen zin. Hier werkt het en we zijn enorm blij.

Uit wat ik uit het artikel opmaak is de oorzaak van FIP een mutatie van een alom aanwezig virus dat in quasi elke cattery aanwezig is.

Je aanpak is in principe de volledig laatste paragraaf die ik gepost heb. bovenstaand virus wordt uitgescheiden via uitwerpselen. Je beperkt het risico dus door de blootstelling aan dit virus tot een minimum te beperken (enerzijds door te testen en lage titers te hanteren bij de aanwezige dieren) anderzijds door de uitscheiding te beperken via kattenbakhygienen. Het virus volledig buitenhouden is volgens de link niet mogelijk (getuige daarvan de titerwaarden).

Je aanpak is dus in principe exact wat de mensen uit mijn link aanraden. Preventie, preventie en nog es preventie. BLootstelling zoveel mogelijk minimaliseren. Wat in principe logisch is. Hier is het belangrijker om dat in de juiste omstandigheden de volledige groep ziek kan worden (volledig nest weg). Bij iets als hcm is de kans op een volledig nest of cattery al weer wat kleiner.

Je leert wat bij in zo'n topic :)

Advies uit artikel

1. Zoveel mogelijk overbevolking beperken (niet meer dan 6 fokdieren)
2. Meer oudere dieren dan jongere dieren (ouderen (3 jaar en ouder) hebben verhoogde weerstand)
3. Verspreiding via uitwerpselen zoveel mogelijk voorkomen (hygiene!)
4. Zeer selectief zijn bij het fokken (zo weinig mogelijk nesten met zo hoog mogelijk kwaliteit)
5. Zeer selectief zijn bij de keuze van kater/poes -> Niet fokken met een kater die ooit FIP kittens voortgebracht heeft. Indien mogelijk idem voor de poes.

Bij stap 5 komt weer gezond verstand kijken : Indien de kater op meerdere nesten maar 1 fip kitten gehad heeft kan het zijn dat de kater hiern iets mee te maken had maar dat er externe factoren waren. Bij meerdere fip kittens wordt het opletten.

-> bovenstaande is vertaald uit het artikel en laat dit nu net de aanpak van feroesti zijn. Een aanpak die dus niet alleen onderbouwd is maar dus ook daadwerkelijk werk. Het enige wat ik persoonlijk dan weer niet zou doen is die uitgebreide quarantaine. MAar dat is dan een keuze van mijn gebaseerd op de info die ik heb. Als je bovenstaande 5 stappen volgt denk ik dat je het risico al tot een aanvaardbaar minimum kan herleiden.

Bewerkt door frv, 14 maart 2009 - 14:49.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#154 Geplaatst 14 maart 2009 - 15:11

Ja, je leert enorm veel bij. Dat is ook de bedoeling van forums, denk ik.
Is het niet zo dat bij hcm de kans groot is dat indien er met een positieve kat gefokt wordt, 1 op 2 kittens sterven aan de aandoening ? En dat bij 2 positieve dieren de kittens het zelfs niet overleven ? Er wordt zoveel gezegd en geschreven dat ik het zelf niet meer weet. We zullen voor alle zekerheid eens goed overleggen met onze dierenarts en cardioloog.
Persoonlijk vind ik dat er enorm veel kittens sterven door fip en daar wordt niets aan gedaan en zelfs geen garantie op gegeven. Moesten wij toen niet de beslissing genomen hebben om in te grijpen ben ik ervan overtuigd dat we nog meer fipkittens/katten gekregen zouden hebben. In elk geval zou ik er nooit meer gerust in geweest zijn en veel slapeloze nachten hebben gehad.
Bij hcm is dat anders, we hebben nooit een hcm kitten gehad. Dus waarom panikeren ? Ik ben ervan overtuigd dat indien één van onze katten positief is, we al lang problemen zouden gehad hebben in die aard. Het kan toch niet dat je met positieve katten al 7 jaar geen hcm geval gehad hebt ? En moesten er ooit problemen van die aard naar boven komen dan zouden we er ook alles aan doen om dit te vermijden. Iedere cattery moet voor hem/haar uitmaken wat zij het belangerijkste vinden en op alles gaan testen is niet mogelijk. Dan moet je ze allemaal door de scanner halen en dan nog....

Mijn dochter van 10 jaar is heel erg klein , te klein. Ze is maar 1m20 groot en heel tenger. We gingen naar de kinderarts om dit te bespreken en stelden een harttest voor. Dit werd zelfs gewoon niet gedaan, er waren geen erfelijke factoren, was onnodig omwille dat ze er gezond uit ziet,....Men wilde geen harttest doen, hoe we ook aandrongen. Ze namen wel een foto van haar hand om een veroudering bij de botten vast te stellen en een bloedafname voor hormonenonderzoek. Ze zal indien ze zo doorgroeit volgens de arts geen anderhalve meter groot worden.
Kom binnen een 3 maanden eens terug, we zullen haar groei opvolgen, kregen we te horen...
We gaan nu op eigen houtje naar Gent om haar daar toch helemaal te laten nakijken. Tegen het advies van de kinderarts in. Het zal je maar overkomen dat je kind plots doodvalt aan een verborgen hartafwijking of iets anders....Kinderartsen willen geen harttesten doen om de ongerustheid weg te nemen en dan zou het bij de katten verplicht moeten zijn ?!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#155 Geplaatst 14 maart 2009 - 15:22

frv,
De quarantaine passen we toe omwille van het feit dat de titerwaardebepaling 14 dagen op zich laat wachten. Het bloed wordt opgestuurd naar een labo en het duurt helaas 14 dagen vooraleer we hiervan resultaat hebben. Indien de titers te hoog staan, wordt het kitten/kat niet in de groep toegelaten en na 14 dagen opnieuw getest. Pas nadat we zeker zijn dat het veilig is, mogen ze in de groep. We nemen dus geen enkel risico.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#156 Geplaatst 14 maart 2009 - 16:05

feroesti zei:

Onze kater heeft geen dekkingen om niet met virussen in aanraking te komen

Hierover heb ik een vraag. Ik denk dat het voor beginnende fokkers al heel moeilijk is om een goede kater te vinden, maar als iedereen zo denkt is het helemaal onmogelijk. Hoe sta je daar dan tegenover? Ik vermoed dat je ook niet vanaf het begin een eigen dekkater hebt gehad, maar beroep hebt gedaan op een kater van een andere cattery.

feroesti zei:

Bij hcm is dat anders, we hebben nooit een hcm kitten gehad. Dus waarom panikeren ? Ik ben ervan overtuigd dat indien één van onze katten positief is, we al lang problemen zouden gehad hebben in die aard. Het kan toch niet dat je met positieve katten al 7 jaar geen hcm geval gehad hebt ? En moesten er ooit problemen van die aard naar boven komen dan zouden we er ook alles aan doen om dit te vermijden. Iedere cattery moet voor hem/haar uitmaken wat zij het belangerijkste vinden en op alles gaan testen is niet mogelijk. Dan moet je ze allemaal door de scanner halen en dan nog....

Hieruit kan ik eigenlijk opmaken dat als je wel HCM-gevallen had gehad, je wel zou testen. Waarom moet er dan eerst iets gebeuren voordat je gaat testen of voorzorgen nemen zoals bij je FIP-gevallen? Ik wil ook zeggen dat ik het echt super van je vind dat je geen FIP-gevallen meer gehad hebt door je voorzorgsmaatregelen.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#157 Geplaatst 14 maart 2009 - 16:23

Ja, we deden vroeger beroep op een dekkater van een andere cattery. Maar we hadden daar enkel slechte ervaringen mee. Veel afwijkingen, gestreseerde poezen, serieus bedrogen geweest, ... Nooit zou ik nog op dek gaan, dan laat ik m'n poezen nog liever steriliseren. Dat is persoonlijk, als iemand anders wel op dek gaat en het lukt perfect , waarom niet...Dat zijn persoonlijke ervaringen en ik weet dat het niet voor iedereen haalbaar is om een kater te houden. Maar wij ondervinden enkel voordelen bij het houden van eigen katers en geen enkel nadeel. Zo zijn we tenmiste ook zeker als er iets gebeurt dat het van bij ons komt en kunnen we er iets aan doen.

Wat hcm betrefd hebben we al een eindeloze discussie gevoerd hierover. Zelf ben ik van mening dat het me geen garantie bied dat mijn katten negatief zouden zijn. De positieve zouden we wel kunnen opsporen, maar ik ben ervan overtuigd dat ze negatief zijn, door nooit problemen voorgehad te hebben in al die jaren. Ik denk ook niet dat we het moeten overroepen, zo veel hcm gevallen zijn er niet. Noch in onze cattery, noch in bevriende cattery's hebben ze ooit met hcm te maken gehad. En testen doe ik wel, maar gewoon niet elk jaar. Vind ik onnodig en overdreven !
Dat is wat anders met fip, hier kan ik echt iets aan doen. Maar zoals eerder vermeld, we zullen het zeker met onze dierenarts overleggen en een cardioloog raadplegen.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#158 Geplaatst 14 maart 2009 - 16:28

Ines zei:

Hieruit kan ik eigenlijk opmaken dat als je wel HCM-gevallen had gehad, je wel zou testen. Waarom moet er dan eerst iets gebeuren voordat je gaat testen of voorzorgen nemen zoals bij je FIP-gevallen? Ik wil ook zeggen dat ik het echt super van je vind dat je geen FIP-gevallen meer gehad hebt door je voorzorgsmaatregelen.

HCM heb je aanleg voor of niet. Is grotendeels erfelijk.

bij fip is dit voor zover ik er zicht op heb veel minder erfelijk bepaald en zijn het meer de omgevingsfactoren.

VB :

Je hebt een nest van 5 kittens. Je kan het volledige nest verliezen aan FIP terwijl bv de ouders negatief zijn ... dit kan door stress komen, blootstelling aan virussen door externe factoren, vermindere immuniteit, etc.

Bij HCM ligt dat anders. Daar is het genetisch bepaald en kun je er weinig of geen invloed op uitoefenen. Wat je wel kan doen is het risico beperken via selectie. Temeer omdat de test geen foolproof methode is. Het valt dus ook veel minder voor in tegenstelling tot FIP die je kan krijgen door overpopulatie, slechte hygiene, etc.

Persoonlijk vind ik het FIP titeren indien je toch bloed moet laten trekken een goed idee om het risico te bepalen. Echter volgens het eerder gepost artikel :a ls je alle 5 de voorzorgsmaatregelen treft is de kans dat je het hebt zeer klein. Feroesti heeft dit ook bewezen door de manier waarop ze haar cattery runt. overigens vermoed ik dat ze zonder die quarantaine ook weinig tot geen FIP zou hebben (dit is een gevoel, kan dit niet bewijzen)

In tegenvallende omstandigheden is de kans op HCM gelijk terwijl deze van FIP enorm toeneemt. een groter risico dus.

toch een behoorlijk verschil denk ik.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#159 Geplaatst 14 maart 2009 - 19:01

frv zei:

Persoonlijk vind ik het FIP titeren indien je toch bloed moet laten trekken een goed idee om het risico te bepalen. Echter volgens het eerder gepost artikel als je alle 5 de voorzorgsmaatregelen treft is de kans dat je het hebt zeer klein. Feroesti heeft dit ook bewezen door de manier waarop ze haar cattery runt. overigens vermoed ik dat ze zonder die quarantaine ook weinig tot geen FIP zou hebben (dit is een gevoel, kan dit niet bewijzen)

Bedoel je nu de quarantaine van nieuwkomers?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#160 Geplaatst 14 maart 2009 - 19:44

Ik denk dat hier bedoeld wordt met het bloed prikken in het algemeen. Van zodra hier een poes/kater bloed afgenomen wordt voor bloedgroepbepaling, felv, fiv of pkd dna dat er meteen ook fiptiterbepaling aangevraagd wordt. Zo is het maar 1 keer bloedafname en hoef je het niet speciaal te laten doen. Want al dat geprik is ook niet zo leuk voor de katten.
Zo gebeurt het hier ook en nieuwkomers worden toch altijd extra getest op al die dingen voor ze in de cattery binnen komen.
Maar er zijn ook extra bloedafnames voor ze een nestje krijgen. Dat geeft als voordeel dat ze dan extra worden onderzocht (stoelgang, hart beluisteren, ogen nakijken, buik aftasten, vacht nakijken,...) door de dierenarts en hij kan kijken of alles in orde is. Dan zijn we zeker dat de poes er klaar voor is om een nestje te krijgen.

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#161 Geplaatst 15 maart 2009 - 10:39

een vraagje; wat bedoel je met "ik ben bestempeld als test onvoldoende"

waar zie je dat?

en kan ik dat van mijn eigen ook zien?rf

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#162 Geplaatst 15 maart 2009 - 11:17

Tirza zei:

een vraagje; wat bedoel je met "ik ben bestempeld als test onvoldoende"

waar zie je dat?

en kan ik dat van mijn eigen ook zien?rf

Bij het deel over de cattery's was er een label "test onvoldoende" ingevoerd. Inmiddels is dat veranderd en nu kan je er enkel nog het label "test voldoende" krijgen eventueel.

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#163 Geplaatst 15 maart 2009 - 11:19

waar zie je dat label?

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#164 Geplaatst 15 maart 2009 - 12:13

Het is een prefix. Staat dus gewoon voor de titel van je topic.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#165 Geplaatst 19 maart 2009 - 11:20

Persoonlijk heb ik liever niet dat iemand anders een (positief of negatief) etiket op onze cattery plakt. We hebben er al veel energie en moeite in gestoken om jarenlang te bereiken wat we nu hebben. En al zeker niet van mensen die ik niet eens ken. Het is gemakkelijk om mensen te beoordelen op basis van een website. Zonder hun werking of wat dan ook te kennen.
Als wij een nieuwe kat/kitten aankopen gaat er enorm veel research aan vooraf, we kopen niet zomaar bij gelijk wie en er wordt zeker zeer goed gekeken naar de stambomen en voorgeschiedenis van de katten. Misschien hebben wij geluk gehad om telkens bij zeer goede, eerlijke fokkers terecht te komen. Al onze katten komen uit het buitenland (of hebben we zelf gefokt), om over volledig nieuwe bloedlijnen te beschikken.
We mailen naar andere kittenbaasjes van bij die cattery en onderzoeken al wat mogelijk is. Ook achteraf worden de katten die op de stamboom vermeld staan gecontroleerd en zo komen al snel eventuele problemen aan het licht. Het vraagt moeite, maar je leert er veel uit.  Geen enkele hcm geval uit al mijn katten hun bloedlijnen opgemerkt, het risico is dan ook klein dat we er ooit mee te maken krijgen.
Zoals bij ons Oilily, geen enkel geval in heel die bloedlijn van hcm. Ook niet bij ons Oby en de lijn van Noesy en Kiké (waar ik trouwens al 7 jaar zonder enig probleem mee verderwerk). Etou zal zeker getest worden omdat ik er te weinig over terug vind, bij de britannica's is het moeilijker omdat die in Nederland geen stamboom kregen. Dus is er ook weinig resaerch mogelijk.
Fokken is u verstand en ervaring gebruiken en of u nu test of niet is heel persoonlijk. Niemand hoeft daarvoor aangevallen te worden met beweringen "de kop in het zand steken,..." of een etiket te krijgen.