Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#166 Geplaatst 19 maart 2009 - 13:36

Maar als niemand zou testen, zou je ook niet weten dat alle voorouders van je katten negatief zijn :)

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#167 Geplaatst 20 maart 2009 - 18:34

Ines zei:

Maar als niemand zou testen, zou je ook niet weten dat alle voorouders van je katten negatief zijn :)

Het plotseling sterven van een volwassen dier aan de gevolgen van HCM.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#168 Geplaatst 20 maart 2009 - 20:07

Gebeurt niet altijd en het wordt ook heel vaak door de fokker in de doofpot gestoken. Overigens ben je er vet mee als je na het fokken op die manier beseft dat de kat HCM had, ipv ervoor. Wat maakt het uit dat deze intussen een hoop nakomelingen heeft he :louche:

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#169 Geplaatst 20 maart 2009 - 20:10

MissKitty zei:

Gebeurt niet altijd en het wordt ook heel vaak door de fokker in de doofpot gestoken. Overigens ben je er vet mee als je na het fokken op die manier beseft dat de kat HCM had, ipv ervoor. Wat maakt het uit dat deze intussen een hoop nakomelingen heeft he :louche:

Opnieuw : zelfs met testen bestaat de kans dat HCM pas uit komt op een iets later leeftijd en dan heeft die kat ook nakomelingen en kan het ook nog in de doofpot gestoken worden.

Je kan niet alles uitsluiten. Dieren zijn levende wezens en levende wezens kunnen nu eenmaal ziek worden en sterven. Das realiteit.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#170 Geplaatst 20 maart 2009 - 20:12

frv zei:

Opnieuw : zelfs met testen bestaat de kans dat HCM pas uit komt op een iets later leeftijd en dan heeft die kat ook nakomelingen en kan het ook nog in de doofpot gestoken worden.

Je kan niet alles uitsluiten. Dieren zijn levende wezens en levende wezens kunnen nu eenmaal ziek worden en sterven. Das realiteit.

En ook opnieuw: je kunt inderdaad niet alles uitsluiten. Maar daarom is het net zo belangrijk om wél uit te sluiten wat uitgesloten kan worden. En als er door preventief te testen op HCM al dieren uit de fok kunnen worden gehaald waarbij wél op jonge leeftijd HCM wordt vast gesteld; wel dan is dat alleen maar beter zo! Dus daarom ben ik pro de HCM test en vind ik dat fokkers die test wél allemaal zouden moeten laten doen op de katten waarmee ze fokken!

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#171 Geplaatst 20 maart 2009 - 20:28

Als je de stamboom van je katten goed bekijkt en info verzameld. Alle cattery's/baasjes controleert van waar de kittens/ broers/zussen/neven/nichten/...naartoe gingen weet je of er veel gezonde fokpoezen/katers tussen zitten. Dit vind ik heel waardevol en boeiend, niet alleen naar gezondheid en fokken toe, maar ook naar kleur. En zeer veel fokkers en gewone kattenbaasjes zijn maar wat bereid om daaraan mee te werken. Dat is de bedoeling toch van fokken, u katten door en door kennen en weten met welke stambomen , lijnen je werkt.
Als beginneling niet eenvoudig, maar je leert het snel. Wij laten ons al lang niet meer misleiden door schoonheid alleen.
Bij de brit colorpoint weet ik perfect welke lijnen ik moet vermijden in België en Nederland. Momenteel met onze Duitse katten is het nog zoekwerk, want ik kan helaas zeer weinig Duits. Toch probeer ik op alle mogelijke manieren aan informatie te geraken. En een goed fokker met veel kennis over het ras zal je zeker willen helpen hierbij. Doofpotaffaires komen snel aan het licht als je doorvraagt en waar teveel vragen gesteld worden als fokker geraak je niet eens meer aan een kitten in veel cattery's. Die plaatsen vermijden we zoiezo. Liever met eerlijke mensen werken die niets te verbergen hebben en zomaar prijsgeven waar vorige kittens, broers , zussen van de poes/kater zich bevinden,....Dat bespaard je veel ellende achteraf en of je dan test of niet is een persoonlijke zaak.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#172 Geplaatst 20 maart 2009 - 20:55

feroesti zei:

Bij de brit colorpoint weet ik perfect welke lijnen ik moet vermijden in België en Nederland.

Niet voor het een of het ander, maar komen er niet steeds cattery's bij en wordt er niet veel verdoezeld wat betreft de slechte cattery's? Ik denk niet dat je ooit echt ZEKER kan zijn welke lijnen te vermijden en welke niet, het is nog altijd een evolutie waarin veel "gesjoemeld" wordt en ik denk dat het juist gevaarlijk dreigt te worden als je jezelf echt een heel ervaren fokker noemt die zogezegd alles weet te mijden, want net door die zelfzekerheid kan de beste dokter (althans denkende) grote fouten maken.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#173 Geplaatst 20 maart 2009 - 22:49

Het gaat me niet over de cattery of de fokkers. Het gaat me over de katten die in een stamboom vermeld staan. Dat zijn de lijnen, niet de catteryen, die hebben daar niets mee te maken. Het gaat erom dat bepaalde katten in stambomen staan waar ik niets van wil. En andere lijnen dan weer wel omdat we daar zeer goede ervaringen mee hebben.
Als een nieuwe cattery fokt dan weet je meteen ook uit welke lijnen die kittens komen via de stamboom en dat is net belangerijk. Er zijn heel veel mooie katten te vinden. Op show heb ik geen moeite om te verliezen van een zeer mooie kat. Maar als ze geen goede lijn heeft dat wil ik zeker zo geen kat in onze cattery. Hoe trots de baasjes ook zijn en hoe mooi de kat ook is. Daar gaat het om. En als je jaren met bepaalde lijnen werkt, probleemloos, dan weet je al veel mee. Het vraagt wat research, maar dat is ook leuk !
Als je fokt puur op schoonheid, dan verlies je op gezondheid. Er komt meer bij kijken dan schoonheid alleen. Als je met veel kattenrassen zeer dicht tegen de vereiste showgrenzen zit , dan kan je veel problemen krijgen. Kijk maar bij de hele platte perzen of exotics en zelfs ook al topkwaliteit showbritten die heel plat zijn en gebitsproblemen aan hun kinderen kunnen bezorgen. Of met de Scottish fold die bij overfok of verkeerde cominaties stijve staarten krijgen.
Natuurlijk moeten katten zo mooi mogelijk gefokt worden, maar we mogen nooit de gezondheid uit het oog verliezen. En als je test weet je of je kat op dat moment positief is of niet, maar meer ook niet, ze kan wel ooit positief worden. Lijnen onderzoeken vind ik handiger en betrouwbaarder.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#174 Geplaatst 20 maart 2009 - 23:58

feroesti zei:

Het gaat me niet over de cattery of de fokkers. Het gaat me over de katten die in een stamboom vermeld staan. Dat zijn de lijnen, niet de catteryen, die hebben daar niets mee te maken. Het gaat erom dat bepaalde katten in stambomen staan waar ik niets van wil. En andere lijnen dan weer wel omdat we daar zeer goede ervaringen mee hebben.
Als een nieuwe cattery fokt dan weet je meteen ook uit welke lijnen die kittens komen via de stamboom en dat is net belangerijk. Er zijn heel veel mooie katten te vinden. Op show heb ik geen moeite om te verliezen van een zeer mooie kat. Maar als ze geen goede lijn heeft dat wil ik zeker zo geen kat in onze cattery. Hoe trots de baasjes ook zijn en hoe mooi de kat ook is. Daar gaat het om. En als je jaren met bepaalde lijnen werkt, probleemloos, dan weet je al veel mee. Het vraagt wat research, maar dat is ook leuk !
Als je fokt puur op schoonheid, dan verlies je op gezondheid. Er komt meer bij kijken dan schoonheid alleen. Als je met veel kattenrassen zeer dicht tegen de vereiste showgrenzen zit , dan kan je veel problemen krijgen. Kijk maar bij de hele platte perzen of exotics en zelfs ook al topkwaliteit showbritten die heel plat zijn en gebitsproblemen aan hun kinderen kunnen bezorgen. Of met de Scottish fold die bij overfok of verkeerde cominaties stijve staarten krijgen.
Natuurlijk moeten katten zo mooi mogelijk gefokt worden, maar we mogen nooit de gezondheid uit het oog verliezen. En als je test weet je of je kat op dat moment positief is of niet, maar meer ook niet, ze kan wel ooit positief worden. Lijnen onderzoeken vind ik handiger en betrouwbaarder.

Volledig mee akkoord. Een genuanceerd antwoord waar veel waarheid in zit.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#175 Geplaatst 21 maart 2009 - 00:05

Karolientje zei:

En ook opnieuw: je kunt inderdaad niet alles uitsluiten. Maar daarom is het net zo belangrijk om wél uit te sluiten wat uitgesloten kan worden. En als er door preventief te testen op HCM al dieren uit de fok kunnen worden gehaald waarbij wél op jonge leeftijd HCM wordt vast gesteld; wel dan is dat alleen maar beter zo! Dus daarom ben ik pro de HCM test en vind ik dat fokkers die test wél allemaal zouden moeten laten doen op de katten waarmee ze fokken!

Om verder te bouwen op het antwoord van feroesti :

Ik wil niet pochen met mezelf maar als het op mensenkennis aankomt heb ik redelijk wat ervaring (vaak in posities gestaan waar ik moest oordelen of iemand betrouwbaar was of niet ... daar leer je zeer veel uit).

Toen ik mijn fokplannen aan het opstellen was heb ik na veel research een sponsor gekozen. een keuze waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds achter sta en die me geen windeieren gelegd heeft. De contacten die ik daar opgebouwd heb, hebben me enorm geholpen. Hoe "modern" ik ook ben -> ik ga nooit beslissen over iets zonder op zijn minst gesproken te hebben met iemand (eventueel via telefoon). Email is onvoldoende om een oordele te vellen over iemand. Je leert enorm veel uit een telefoongesprek. Vandaar dat ik een bloedhekel heb aan sms'en. Wie mij een sms stuurt bel ik gewoon op ivp terug te sturen.

Je kan haast evenveel leren uit de reactie van een fokker dan uit een stamboom ... Hoe reageert hij/Zij op bepaalde kritische vragen ? Geeft hij/Zij openheid ? etc

Wie de serie "Lie to me" kent, weet waarover ik het heb. Een serie waarin veel zaken, die mensen gevoelsmatig toepassen om uit te maken of iemand liegt , aan bod komen!

Een aanrader!

Om to the point te antwoorden : Wat jij haalt uit testen (die niet zeker zijn) haal ik uit mijn research/mensenkennis (wat ook geen 100% zekerheid heeft)

mvg,

Bewerkt door frv, 21 maart 2009 - 00:07.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#176 Geplaatst 21 maart 2009 - 00:25

feroesti zei:

Lijnen onderzoeken vind ik handiger en betrouwbaarder.

Ik zal de laatste zijn die gaat beweren dat dat niet inderdaad nodig en nuttig is. Het is alleen dat ik vind dat het testen mij nog meer zekerheid geeft, of mja, minder onzekerheid :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#177 Geplaatst 21 maart 2009 - 08:39

Het gaat niet over gestoef en hoog van de toren blazen. Het gaat er inderaad om wat een fokker belangerijk vind en keuzes maken. Als iemand zich heel goed voelt bij het testen op hcm, heb ik daar zeker geen problemen mee. Doe dit gerust, als het je wat meer zekerheid en gerustheid biedt. Maar bedenk dan wel dat niet ieder fokker daar voor moet kiezen. Iemands mening respecteren is heel belangerijk. En niet zomaar aanvallen of veroordelen. Termen als 'je kop in het zand steken, of hier zou ik nooit te rade gaan,... is veroordelen nog voor je de cattery kent of hun werking. Mijn mening over fip dring ik ook niet op, het is gewoon mijn ervaring die ik wil delen met anderen. Doe je het niet, geen probleem, waarschijnlijk had je er nog niet mee te maken , je zal er dan ook niet wakker van liggen.
Mensenkennis is inderdaad belangerijk,maar dat leer je door ervaring en helaas ook door eens echt tegenslag te hebben. Hier tellen émailtjes ook niet, nieuwe baasjes moeten naar hier komen of ik ga zelf bij hen op bezoek. De eerste telefoongesprekken zijn al zeer boeiend en bij een bezoek en een vragenvuur vallen veel mensen met slechte bedoelingen door de mand. Soms is het echt onwetendheid, en als je dan veel info geeft lukt het wel. Onze colorpoints zijn echte watjes en komen best niet terecht bij mensen met een zeer druk gezin, als je dat uitlegt aan mensen die heel veel van huis zijn of drukke kinderen hebben, begrijpen ze het wel. Dan kiezen ze voor een ras dat wel bij hun levensstijl past. En hoef ik er niet wakker van te liggen over hoe het met het kitten zou gaan.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#178 Geplaatst 23 maart 2009 - 03:16

feroesti zei:

Hier tellen émailtjes ook niet, nieuwe baasjes moeten naar hier komen of ik ga zelf bij hen op bezoek. De eerste telefoongesprekken zijn al zeer boeiend en bij een bezoek en een vragenvuur vallen veel mensen met slechte bedoelingen door de mand. Soms is het echt onwetendheid, en als je dan veel info geeft lukt het wel.

Onwetendheid kun je makkelijk oplossen door info te geven. Iemand die moedwillig ervoor kiest om iets te doen wat niet correct is en er ook van overtuigd is dat het niet correct is maar het toch doet (luiheid, geldgewin,etc) is heel wat anders.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#179 Geplaatst 28 maart 2009 - 12:53

Nog even een verhaaltje rond wat voor situaties kunnen ontstaan als je niet test:
HCM: Our Cat's Sad Story

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#180 Geplaatst 28 maart 2009 - 13:26

Als hier zo veel problemen zich moesten opdringen had ik het fokken al lang opgegeven. Zo zie je ook dat de katten wel  negatief gestest werden en toch enkele jaren later positief werden, er werd intussen toch wel mee gefokt. Dus een vals gevoel van vertrouwen volgens mij. Zo zie je maar dat je met het testen op hcm de problemen niet tegenhoud of uitsluit. Als ik hier zoveel ellende van fip of hcm, of wat dan ook moest meemaken zou ik in elk geval niet meer fokken !!! Over zo'n verhalen heb ik toch mijn twijfels...
Voor mij zal er dus enkel duidelijkheid zijn als de hcm dna test komt. Hopelijk duurt dit niet al te lang meer...
Sedert de pkd dna test hoor je toch maar weinig gevallen meer van pkd bij de raskatten; die test raad ik wel volledig aan. En niet 1 keer, maar verschillende keren, stel je voor dat er in het labo iets fout liep met het bloedstaal en dat de kat onterecht negatief werd bevonden ?
Van de fiptiter test ben ik ook overtuigd, gewoon al maar omdat we daar resultaat mee boekten. De hoge titers zeggen niets over het al dan niet hebben van fip, maar tonen wel aan dat ze toch tegen iets aan het vechten zijn of teveel stress hebben. Dan vind ik ze eigenlijk al niet meer geschikt voor de fok.