Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Guest_kate_*
Guest_kate_*

#211 Geplaatst 01 april 2009 - 19:00

Ales aller aller allerlaatste

Ik heb niemand iets toegewenst
je leest wat je wilt lezen schijnbaar

We hebben getracht duidelijk te maken waarom wij testen zinvol vinden
daar ben je het niet mee eens
\dat mag, tis een vrij land

Ik heb alleen gezegd dat ik hoop dat je ervan verschoond blijft

das heel wat anders

en voor iemand die op uw toont `discuseert` vind u mij aggresief???

bijzonder :catscratchhead

kate

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#212 Geplaatst 01 april 2009 - 21:24

Dit zal altijd een eindeloze discussie zijn. "Ik hoop dat iemand ervan verschoond blijft", doet hier ook niets ter zake. Want ookal test je kan je evenzeer hopen dat je ervan verschoond blijft. Het is inderdaad hopen dat iedereen er vrij van blijft , zowel testers als niet-testers. Want nogmaals : het is niet omdat het kitten uit negatieve ouders komt (die zelfs nooit positief zullen worden)  dat het niet aan hcm kan sterven.
Bij het pkd1 dna is het wel zeker dat ze het niet kunnen doorgeven als ze vrij zijn. Dan kunnen ze toch al zeker niet sterven aan pkd1, dat is toch al iets.

Veel katten sterven ook "zogezegd" door hcm gewoon doordat ze te zwaarlijvig zijn. Als hun hart in het vet ligt en de kat plots doodvalt door overgewicht wordt hcm ook gauw als de boosdoener beschouwd. Hcm is volgens onze dierenarts en de cardioloog, na sterfte, zeer moeilijk op te sporen bij lijkschouwing. Dit doordat ze de bloeddoorstroming niet meer kunnen meten in het hart. Veel acute, plotse sterftes worden dan ook afgedaan als hcm terwijl dit niet altijd correct is. Sommige katten kunnen gewoon geen poot meer verzetten van zwaarlijvigheid, een luxeprobleem dus.
Volgens onze dierenarts is het echt een probleem want hij krijgt steeds meer zeer zwaarlijvige katten (en ook honden) over de vloer, met ademhalingsproblemen puur door het vet.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#213 Geplaatst 02 april 2009 - 01:00

kate zei:

en voor iemand die op uw toont `discuseert` vind u mij aggresief???

bijzonder :catscratchhead

kate

ik dacht eerst dat je bedoelde dat ik ergens discussie verkeerd geschreven had. Heb mijn post overlezen en kan niet meteen iets vinden.

Van Dale

Mijn manier van debat voeren is nochthans heel simpel :

To the point.
Cru doch eerlijk.
Ik praat niemand naar de mond.
Onderbouwd.

Ik geef toe dat het bij momenten "droog" wordt maar jah we spreken hier tenslotte over statistiek, testen en medische zaken. Ofwel benader je die emotioneel ofwel nuchter en droog. Ik kies voor het laatste. Totnutoe zijn de meeste replies op mijn posts emotioneel maar wordt er weinig onderbouwend gewerkt ...

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#214 Geplaatst 02 april 2009 - 09:13

feroesti zei:

Dit zal altijd een eindeloze discussie zijn. "Ik hoop dat iemand ervan verschoond blijft", doet hier ook niets ter zake. Want ookal test je kan je evenzeer hopen dat je ervan verschoond blijft. Het is inderdaad hopen dat iedereen er vrij van blijft , zowel testers als niet-testers. Want nogmaals : het is niet omdat het kitten uit negatieve ouders komt (die zelfs nooit positief zullen worden) dat het niet aan hcm kan sterven.
Bij het pkd1 dna is het wel zeker dat ze het niet kunnen doorgeven als ze vrij zijn. Dan kunnen ze toch al zeker niet sterven aan pkd1, dat is toch al iets.

Veel katten sterven ook "zogezegd" door hcm gewoon doordat ze te zwaarlijvig zijn. Als hun hart in het vet ligt en de kat plots doodvalt door overgewicht wordt hcm ook gauw als de boosdoener beschouwd. Hcm is volgens onze dierenarts en de cardioloog, na sterfte, zeer moeilijk op te sporen bij lijkschouwing. Dit doordat ze de bloeddoorstroming niet meer kunnen meten in het hart. Veel acute, plotse sterftes worden dan ook afgedaan als hcm terwijl dit niet altijd correct is. Sommige katten kunnen gewoon geen poot meer verzetten van zwaarlijvigheid, een luxeprobleem dus.
Volgens onze dierenarts is het echt een probleem want hij krijgt steeds meer zeer zwaarlijvige katten (en ook honden) over de vloer, met ademhalingsproblemen puur door het vet.

Helaas is deze discussie dus nog steeds op hetzelfde punt blijven staan.Mijn mening ga ik hier dan ook niet meer opnieuw neerzetten want dat heeft geen nut hier.
Maar wel een reactie op de hcm en zwaarlijvigheid uitspraak van jou dierenarts.
Hcm is wel degelijk te vinden met autopsie mits je de kat snel na laat kijken door experts en niet door een d.a al is die nog zo goed.
Ik vind je antwoorden overkomen als een allesweter die de beste d.a allertijden heeft en dat geeft me een niet zo prettig gevoel sorry.
Elke goede fokker kent zijn lijnen ook maar hcm is een sluipmoordenaar die zelfs na nog nooit hcm te hebben gegeven ineens kan toeslaan als de wel degelijk erfelijke afwijkingen.Als ragdollfokkers veelvuldig testen op echo en dna dan lijkt mij dat bij de britten het helemaal noodzakelijk is.Daar zzit heel veel hcm dat is een algemene bekendheid.
Jij hebt een andere mening en dat respecteer ik, al vind ik het super dom en erg makkelijk zoals jij het afdoet met bep uitspraken.
Misschien dat je het iets plezierig kan schrijven in plaats van zo belerend naar iedereen die een andere mening heeft dan jij. :-k ;)

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#215 Geplaatst 02 april 2009 - 09:42

lissy zei:

Misschien dat je het iets plezierig kan schrijven in plaats van zo belerend naar iedereen die een andere mening heeft dan jij. :-k ;)

Lissy,

Sorry maar hier ga je wel erg kort door de bocht.

Ik heb een andere mening, feroesti ook. Wij probeerden onze standpunten uiteen te zetten op een beredeneerde manier en hebben geprobeerd zo weinig mogelijk emotie te laten meespelen. In de loop van deze thread zijn een aantal niet zo mooie uitspraken gedaan in het genre van "kop in het zand", "slechte fokker", etc ... Die komen niet vanuit mijn richting.

Over belerend gesproken : het label die hier in eerste instantie gegeven werd "Test onvoldoende" ... hoe zou je dat noemen dan ?

En eigenlijk is heel deze discussie begonnen NIET omdat wij mensen willen bekeren maar omdat we weigerden om een "label" opgekleefd te krijgen die een aantal zaken impliceerde die niet zo positief waren. Ik respecteer de mening van de mensen die testen (ondanks dat ze naar mijn mening onvoldoende de noodzaak hebben kunnen aantonen) en zal die ook blijven respecteren en niemand hierom veroordelen. Het enige wat ik vraag is dat er omgekeerd hetzelfde respect opgebracht wordt ...

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#216 Geplaatst 02 april 2009 - 10:15

frv zei:

Lissy,

Sorry maar hier ga je wel erg kort door de bocht.

Ik heb een andere mening, feroesti ook. Wij probeerden onze standpunten uiteen te zetten op een beredeneerde manier en hebben geprobeerd zo weinig mogelijk emotie te laten meespelen. In de loop van deze thread zijn een aantal niet zo mooie uitspraken gedaan in het genre van "kop in het zand", "slechte fokker", etc ... Die komen niet vanuit mijn richting.

Over belerend gesproken : het label die hier in eerste instantie gegeven werd "Test onvoldoende" ... hoe zou je dat noemen dan ?

En eigenlijk is heel deze discussie begonnen NIET omdat wij mensen willen bekeren maar omdat we weigerden om een "label" opgekleefd te krijgen die een aantal zaken impliceerde die niet zo positief waren. Ik respecteer de mening van de mensen die testen (ondanks dat ze naar mijn mening onvoldoende de noodzaak hebben kunnen aantonen) en zal die ook blijven respecteren en niemand hierom veroordelen. Het enige wat ik vraag is dat er omgekeerd hetzelfde respect opgebracht wordt ...

Had het niet tegen jou eigenlijk ;) bedoeld maar tegen Feroesti.Heb in het begin enkele keren gereageerd maar andere meningen worden van tafel geveegd.Daarom stopte ik er ook mee.
De hierboven gedane uitspraken waren niet van mij dus ga hier dan ook geen mening over geven.Ik heb hcm gefokt en ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn.Dat is mijn mening zonder emotie.
En of ik nu kort door de bocht ben geweest volgens jou dat was niet mijn bedoeling sorry.
Maar mijn mening verschilt 100% van jullie mening .Ik ben als fokker van mening dat je alles moet doen om erfelijke afwijkingen te voorkomen.In mijn ras dan.Maar ook in rassen waar hcm fors voorkomt lijkt testen geen overbodige luxe.Ik zeg ook niet dat een niet tester slecht is, alleen zou ik die deur wel voorbij lopen.Puur om risico te vermijden.Ik zou een fokker zoeken die en goed is en schoon is en test en veel weet van haar lijnen.
Je gaat nu mij dingen aangeven die niet uit mijn mond komen.Ik voel me alleen niet prettig bij de manier van reageren van feroesti. En jij bent haar medefokster of vriendin neem ik aan. Jullie moeten niets en dat is voor ieder hun eigen mening.Ik ga hier dan ook alweer niet meer reageren om dezelfde reden als ik eerst schreef. Er word zo snel defensief gereageerd daar heb ik geen zin in.En wie dat nog meer doen is voor mij niet nodig om te weten want ik lees niet alles hier

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#217 Geplaatst 02 april 2009 - 11:23

lissy zei:

Maar mijn mening verschilt 100% van jullie mening .Ik ben als fokker van mening dat je alles moet doen om erfelijke afwijkingen te voorkomen.In mijn ras dan.Maar ook in rassen waar hcm fors voorkomt lijkt testen geen overbodige luxe.

Verschilt toch niet 100%. In rassen waar het inderdaad VEEL voorkomt is testen geen overbodige luxe en zou zelfs ik overwegen het te doen. In rassen waar het amper of nooit voorkomt is de toegevoegde waarde van de test te laag om hem uit te voeren. Dat was eigenlijk de kern van mijn betoog. Vooral het labelen was er volgens mij iets teveel aan.

lissy zei:

Ik zeg ook niet dat een niet tester slecht is, alleen zou ik die deur wel voorbij lopen.Puur om risico te vermijden.Ik zou een fokker zoeken die en goed is en schoon is en test en veel weet van haar lijnen.

Geef ik je gelijk in. Jij kiest uiteindelijk met wie je handelt en waar je mee overeenkomt. Het ging mij puur om het zonder enige nuance bestempelen als "niet testen = niet goed".

lissy zei:

Je gaat nu mij dingen aangeven die niet uit mijn mond komen.
Ik voel me alleen niet prettig bij de manier van reageren van feroesti.

Je had die dingen inderdaad niet gepost. Waar ik echter wilde op reageren was het feit dat je de manier van reageren van feroesti niet erg leuk vond terwijl er volgens mijn toch een aantal zaken gepost geweest zijn uit het "pro testen" kamp die veel verder over de grens zaten ...

lissy zei:

En jij bent haar medefokster of vriendin neem ik aan.

Ik heb geen enkele relatie met Feroesti. Ik ben me beginnen mengen in deze discussie omdat er volgens mij onrechtvaardig gereageerd werd tegenover iemand met goede bedoelingen die een onderbouwde keuze maakt die door anderen niet echt gesmaakt werd.

lissy zei:

Jullie moeten niets en dat is voor ieder hun eigen mening.Ik ga hier dan ook alweer niet meer reageren om dezelfde reden als ik eerst schreef. Er word zo snel defensief gereageerd daar heb ik geen zin in.En wie dat nog meer doen is voor mij niet nodig om te weten want ik lees niet alles hier

Het debat voeren is net hetgeen waarvoor een forum dient en een van de hoofdredenen waarvoor ik hier zit. Ervaring op doen door met andere een debat aan te gaan. Jouw posts waren genuanceerd en (vaak) beredeneerd. Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt want het was zeker de bedoeling niet ... integendeel...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#218 Geplaatst 02 april 2009 - 11:28

frv zei:

Verschilt toch niet 100%. In rassen waar het inderdaad VEEL voorkomt is testen geen overbodige luxe en zou zelfs ik overwegen het te doen. In rassen waar het amper of nooit voorkomt is de toegevoegde waarde van de test te laag om hem uit te voeren. Dat was eigenlijk de kern van mijn betoog. Vooral het labelen was er volgens mij iets teveel aan.

Welke zijn dan de rassen waarin het veel voorkomt volgens jou? :catscratchhead

Het ging mij puur om het zonder enige nuance bestempelen als "niet testen = niet goed".

Er is vaak genoeg gezegd door bijna iedereen dat Feroesti geen slechte fokker is lijkt me.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#219 Geplaatst 02 april 2009 - 11:44

MissKitty zei:

Welke zijn dan de rassen waarin het veel voorkomt volgens jou? :catscratchhead

Ik weet 1 ras waar het  zelden voorkomt en das meer dan voldoende voor mij. Met de andere rassen kom ik niet in aanraking en heb ik me ook niet over ingelezen.

MissKitty zei:

Er is vaak genoeg gezegd door bijna iedereen dat Feroesti geen slechte fokker is lijkt me.

Na een hele discussie daarover. Zie het begin van dit topic waar er anders gereageerd geweest is. Bovendien heeft men het label "onvoldoende" aangepast naar "test voldoende". Toch ook een toegeving.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#220 Geplaatst 02 april 2009 - 12:13

frv zei:

Ik weet 1 ras waar het zelden voorkomt en das meer dan voldoende voor mij. Met de andere rassen kom ik niet in aanraking en heb ik me ook niet over ingelezen.

Ik dacht dat zowel jij als Feroesti britjes fokten? Welk ras fok jij dan? :catnoknow

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#221 Geplaatst 02 april 2009 - 12:29

MissKitty zei:

Ik dacht dat zowel jij als Feroesti britjes fokten? Welk ras fok jij dan? :catnoknow

Geen britten. Sorry dat ik me hier niet volledig bekend maak maar heb geen zin in toestanden zoals in het begin van dit topic ...

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#222 Geplaatst 02 april 2009 - 13:00

frv zei:

In de britten komt het veel voor daar feroesti britten fokt ging het daarover.En dan zeg ik nee is niet mijn mening.En labelen? Nee adviseren werd er gedaan.Zo noem ik dat. En ik durf echt wel te zeggen dat ik een fokker, die niet op hcm test om de redenen die al genoemd zijn, erg dom vind.Niet slecht dus.

Geef ik je gelijk in. Jij kiest uiteindelijk met wie je handelt en waar je mee overeenkomt. Het ging mij puur om het zonder enige nuance bestempelen als "niet testen = niet goed".
Was niet zonder enige nuance vind ik.

Je had die dingen inderdaad niet gepost. Waar ik echter wilde op reageren was het feit dat je de manier van reageren van feroesti niet erg leuk vond terwijl er volgens mijn toch een aantal zaken gepost geweest zijn uit het "pro testen" kamp die veel verder over de grens zaten ...
Ik ga niet oordelen over andere mensen die dit topic niet hebben gestart.En oordelen is een heel zwaar woord dat ik ook niet zou willen gebruiken hier

Ik heb geen enkele relatie met Feroesti. Ik ben me beginnen mengen in deze discussie omdat er volgens mij onrechtvaardig gereageerd werd tegenover iemand met goede bedoelingen die een onderbouwde keuze maakt die door anderen niet echt gesmaakt werd.
Die keuze is indd haar eigen keuze net als de keuzes om het wel te doen.

Het debat voeren is net hetgeen waarvoor een forum dient en een van de hoofdredenen waarvoor ik hier zit. Ervaring op doen door met andere een debat aan te gaan. Jouw posts waren genuanceerd en (vaak) beredeneerd. Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt want het was zeker de bedoeling niet ... integendeel...
Debatteren is prima maar voor mij is het een debat van welles en nietes en daar kom je niet uit.En is voor mij geen discussie meer
Wat bedoel je dan met genuanceerd en beredeneerd? Ik voel me echt niet zo snel aangevallen hoor.Heb een hele brede rug gekregen in 10 jar ragdolls fokken :LOL: ;)

Bewerkt door lissy, 02 april 2009 - 13:03.
Reden van bewerken: sorry maar ik weet niet hoe de delen aan te passen dus heb het in het rood gedaan

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#223 Geplaatst 02 april 2009 - 13:01

frv zei:

Geen britten. Sorry dat ik me hier niet volledig bekend maak maar heb geen zin in toestanden zoals in het begin van dit topic ...

Ik dacht dat je jezelf hier eerst moest voorstellen.Vind ik ook wel zo netjes eigenlijk.Je hoeft dan echt niet alles te vertellen ;)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#224 Geplaatst 02 april 2009 - 13:30

@ Frv: Waarom is het zo'n geheim te weten welk ras jij je mee bezig houdt? Dat is toch een normale vraag denk ik? :catscratchhead
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#225 Geplaatst 02 april 2009 - 14:26

frv zei:

Dus jij ziet dat er een discussie ontstaat met iemand die zijn britjes niet test op HCM, gaat die persoon helemaal verdedigen met allerlei argumenten waarom er op testen niet nuttig is, om dan daarna uiteindelijk te zeggen dat je het bij haar ras wel zou overwegen?

Overigens vind ik het helemaal niet zo er over als iemand zegt dat hij vindt dat je je kop in het zand steekt enzo. Is toch maar een mening als een ander.

Verder snap ik ook niet waarom je jezelf niet bekend kan maken, als jij achter jouw manier van werken staat zie ik het probleem niet daarmee. Je krijgt allicht zelfs niet eens een label ;)