Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Guest_frv_*
Guest_frv_*

#226 Geplaatst 02 april 2009 - 14:45

MissKitty zei:

Dus jij ziet dat er een discussie ontstaat met iemand die zijn britjes niet test op HCM, gaat die persoon helemaal verdedigen met allerlei argumenten waarom er op testen niet nuttig is, om dan daarna uiteindelijk te zeggen dat je het bij haar ras wel zou overwegen?

Let aub op de nuance. Overwegen en effectief doen liggen mijlenver van elkaar. Ik blijf achter mijn argumenten staan doch ik laat de deur open om eventueel van mening te veranderen. Vandaar ook het "overwegen". Ik heb het volgende gepost :

frv zei:

Verschilt toch niet 100%. In rassen waar het inderdaad VEEL voorkomt is testen geen overbodige luxe en zou zelfs ik overwegen het te doen.

Een luxe is in principe op zich al overbodig. Ik leg er nog eens de nadruk op door specifiek "overbodig" te vermelden en dan nog zou ik het nog maar overwegen als zijnde "geen overbodige luxe" dus niet absoluut nodig. Ik besef dat dit in feite niet zo heel eerlijk was van mij om het op die manier te formuleren. Temeer omdat je hier eigenlijk kan spreken van een listige manier van formuleren (ik speel graag met woorden).

MissKitty zei:

Overigens vind ik het helemaal niet zo er over als iemand zegt dat hij vindt dat je je kop in het zand steekt enzo. Is toch maar een mening als een ander.

Er is een verschil tussen

1. "Ik ben het niet met je eens om reden X , Y en Z".
2. "jij bent fout, ik ben goed, doe jij maar lekker verder ..."
3. "Steek jij je kop maar lekker in het zand ..."

MissKitty zei:

Verder snap ik ook niet waarom je jezelf niet bekend kan maken, als jij achter jouw manier van werken staat zie ik het probleem niet daarmee. Je krijgt allicht zelfs niet eens een label ;)

Om de eenvoudige reden dat de kattenfokkerswereld er eentje is waar veel jaloersheid de ronde doet. Ik ben hier om kennis op te doen en tracht er gaandeweg een beetje te delen. Ik ben hier niet om gans mijn methode te laten doorlichten (daar heb ik reeds een ervaren fokker voor die tientallen jaren ervaring heeft en die ik persoonlijk ken). Tengronde doet het er in feite niet echt toe wie ik ben.

Bewerkt door frv, 02 april 2009 - 15:07.
Reden van bewerken: Foutje : quote was van MissKitty en niet van Spanishke

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#227 Geplaatst 02 april 2009 - 14:48

frv zei:

Om de eenvoudige reden dat de kattenfokkerswereld er eentje is waar veel jaloersheid de ronde doet. Ik ben hier om kennis op te doen en tracht er gaandeweg een beetje te delen. Ik ben hier niet om gans mijn methode te laten doorlichten (daar heb ik reeds een ervaren fokker voor die tientallen jaren ervaring heeft en die ik persoonlijk ken). Tengronde doet het er in feite niet echt toe wie ik ben.

En daarom mogen we niet weten welk ras je fokt?

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#228 Geplaatst 02 april 2009 - 16:26

frv zei:

Je beseft toch dat je je op deze manier erg verdacht opstelt? Het is inderdaad zo dat wie achter zijn theoriën volledig staat, er ook helemaal geen probleem van maakt om zich bekend te maken. Trouwens zeggen welk ras jij je mee bezighoudt, vind ik niet bekendmaken, maar bon. Het zegt wel al iets meer over de persoon natuurlijk en het niet willen bekendmaken zegt ook iets meer.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#229 Geplaatst 02 april 2009 - 19:43

Als ik als een betweter overkom en mijn dierenarts de allerbeste vind, is dit mijn zaak !! Als ik mijn dierenarts niet de allerbeste moest vinden was ik al lang op zoek gegaan naar een andere. Want een dierenarts moet ik voor 100 procent kunnen vertrouwen om mijn dieren door zijn handen te laten gaan. Geen knoeier of iemand die ik niet helemaal vertrouw komt ooit aan mijn katten !! Vandaar dat ik ook zo weigerachtig sta tegenover een cardioloog die ik niet eens ken. En door 1 keer per jaar er naartoe te gaan zal ik die ook niet echt leren kennen. De eerste keer hadden we een zeer slechte ervaring met de hcm echo test en dat zal ik niet meer vergeten !
Een cardioloog kent zijn/haar vak ? Vele dierenartsen kennen ook hun vak en ik ben toch niet altijd zo overtuigd van hun manier van werken...

Trouwens het was niet mijn dierenarts alleen, die me vertelde dat bij lijkschouwing hcm moeilijk kan opgespoord worden, maar de cardiologe van Ruislede. En ik hoop dat die toch ook haar vak kent ?!

En nogmaals moest de hcm dna test er zijn voor britten zou ik die wel doen, maar die is er helaas nog niet.  
Niemand heeft me hier kunnen overtuigen van de echo test op hcm, dus voor mijn katten zal die niet elk jaar gebeuren. Of ik dan mijn kop in het zand steek, blerend overkom of een betweter ben is dan mijn eigen zaak . Mijn katten hebben daar toch geen last van blijkbaar...

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#230 Geplaatst 02 april 2009 - 20:26

Kijk dit is nu precies wat ik bedoel met je reacties.
Ik zeg niet dat je d.a niet goed mag zijn maar dat het lijkt of andere geen d.a hebben die ook goed is. Een goede d.a is altijd super.Ik heb er ook een die 200% is.Heb zelfs zijn privenummer en 06 nummer.Maar iedereen zijn mensen en mensen mogen fouten maken.
Maar je bent erg defensief nu dus ik kap er hier maar mee.Heeft totaal geen nut.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#231 Geplaatst 02 april 2009 - 21:06

En ik ben defensief ? Ik stel me netjes voor op een forum, bloedeerlijk en krijg meteen dezelfde dag kritiek over al dan niet testen. Mijn site wordt onmiddelijk bekeken en ineens krijg ik een massa ongevraagde kritiek over me heen. Per slot van rekening wordt ik bestempeld als 'test niet voldoende' ,als enige en dat moet allemaal zomaar kunnen ?  Ondertussen is het gelukkig verwijdert en verandert in test voldoende. Welkom is iets anders...
Ik krijg ongevaagd en ongewild, de dag daarna thuis een anoniem telefoontje over dit forum en dat ik voorzichtig moet zijn met wat ik post en dat ik niet de enige ben die aangevallen wordt en bla bla bla. Ik viel compleet uit de lucht. En ik ben dan defensief ?

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#232 Geplaatst 02 april 2009 - 21:12

Er is altijd wel iemand die een andere mening is aangedaan.Dat moet toch ook kunnen? Ik en meerdere hebben je niet als slecht betiteld en ik heb je site niet bekeken want ik fok geen britten dus weet niets van die stambomen.Ik heb je niet gebeld of wat dan ook. Wie zoiets doet zo verbannen moeten worden op forums.
Maar we zijn fokkers en liefhebbers onderling en zoveel mensen bij elkaar is vragen om vele meningen.Is niets mis mee dacht ik.Zolang men respect blijft houden voor elkaar.En dat heb ik ook gedaan.Mocht jij het anders ervaren hebben dan was dat niet de bedoeling.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel te zeggen . ;)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#233 Geplaatst 02 april 2009 - 21:31

Natuurlijk geen probleem !!
Met andere meningen kan ik best omgaan. Ik wil ook zeker mijn mening niet opdringen. Dit topic heb ik ook niet gevraagd en ongewild bekomen.
Maar ik werd af en toe ook ferm aangevallen , oneerlijk eigenlijk.
Dat gaat dan niet meer om een mening geven, maar echt afdwingen op een grove manier.
Dan heb ik het niet over u of anderen, maar over enkelen. Gelukkig waren het er maar enkelen, anders was ik al een tijdje geen bezoeker meer van dit forum. Dan had ik net zo goed kunnen zeggen "oké ik zal testen". Zo zou ik er van af geweest zijn. Dat zou liegen zijn en dat zal ik ook nooit doen.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#234 Geplaatst 02 april 2009 - 21:59

frv zei:

Verschilt toch niet 100%. In rassen waar het inderdaad VEEL voorkomt is testen geen overbodige luxe en zou zelfs ik overwegen het te doen. In rassen waar het amper of nooit voorkomt is de toegevoegde waarde van de test te laag om hem uit te voeren.

Frv, zijn er daadwerkelijk rassen waar HCM amper of nooit voorkomt?
Ik denk dat dit een zeer gevaarlijke uitspraak is om te doen.
Zolang er mensen zijn met rassen, die niet testen, waarbij een kat die dood neervalt, wordt afgedaan als hartfalen, ouderdom oid dan zal je toch immers nooit te weten komen dat er HCM voorkomt.
Binnen de perzen wereld wordt ook gezegd HCM komt niet voor bij de perzen.
Jammer dat ik hier 1 levend bewijs heb lopen. 1 poes die aan bewezen HCM is overleden en 1 die niet goed meer getest kon worden, maar wel aan het hart is overleden.
Tuurlijk dit zijn er nu maar 3, van mijn 18 katten die getest zijn en momenteel nog negatief zijn.
Maar wat komt er boven wanneer iedereen gaat testen.
Binnen de huiskattenwereld wordt ook gezegd, nee HCM en PKD en andere erfelijke ziektes komen niet voor want dit zijn rasgerelateerde kwalen.
Echter hoeveel wordt er getest.
Ga jij met je huiskat een aantal testen uitvoeren?
Helaas is bij mij een huiskat op nog geen 8 jarige leeftijd doodgevonden, doodsoorzaak het hart.
Zolang er binnen de rassen niet getest worden, zal er altijd gezegd worden binnen mijn ras komt dat niet voor.
Zeiden ze vroeger ook bij de Ragdolls en bij de Britten.
Echter het verschil is, bij deze rassen wordt op grote schaal getest, waardoor er veel meer duidelijkheid is en er gezegd kan worden, ja het komt voor binnen het ras.
Het enige wat je gewoon kan doen is testen.
Je wilt toch alles doen om je ras gezond te maken?
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#235 Geplaatst 02 april 2009 - 22:15

feroesti zei:

Ik krijg ongevaagd en ongewild, de dag daarna thuis een anoniem telefoontje over dit forum en dat ik voorzichtig moet zijn met wat ik post en dat ik niet de enige ben die aangevallen wordt en bla bla bla. Ik viel compleet uit de lucht. En ik ben dan defensief ?

Heb je dan gelijk gekregen of heeft deze persoon je nog meer aangevallen? In het laatste geval zou het wel erg zijn, iedereen is nog altijd vrij van zijn mening te uiten en mensen gaan opbellen hierover, begint toch wel ver te gaan in mijn ogen.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#236 Geplaatst 02 april 2009 - 22:17

feroesti zei:

Dit vind ik ook wel heel bizar...jammer dat het gebeurd is maar ben wel blij dat je terug blijft komen hoor. Iedereen zijn eigen mening hé..

Guest_kate_*
Guest_kate_*

#237 Geplaatst 03 april 2009 - 00:52

er zijn ook oosterlingen en heilige birmanen overleden aan bewezen hcm
maar als er binnen het ras niet getest word, kom je er ook niet achter idd

je test om de positieven uit de fok te halen
want elke positieve waarmee gefokt word of is, die makkelijk uit de fok te halen was geweest dmv een test is er een teveel

een ieder die dat niet in wil zien......

ok onderbouwen(omdat er nu toch ineens overwogen word erover te denken, iets wat in de eerste 15 pagina`s van deze discussie niet echt duidelijk was ;) )
http://www.dracoonfl...ents/HCM QA.pdf
vooral antwoord op vraag 8 kan intressant zijn
en dr mark kittleson, tja diens oordeel vertrouw ik best, en dr susan little draait ook al even mee
http://catvet.homest...rs_rev_2006.pdf

ook hier is te lezen dat niet alle positieven te vinden zijn,maar die wel gevonden worden kun je uitsluiten van fok,en hun eventuele nakomelingen zeer nauwkeurig volgen, zeker als ook die in de fok zitten

verder denk ik dat als dit niet gedaan word, je op een gegeven moment katten krijgt homozygoot voor hcm !!
want als je 2 katten kruist die beide hcm hebben(en dit al dan niet al getoont hebben,mits getest) word de kans op HCM wel heel groot

dan als laatste

men wacht liever tot er een dna test is ontwikkeld
hoe moet die er ooit komen als er geen materiaal van hcm positieve katten word overhandigd aan mensen als dr Meurs?

en hoe vind je materiaal van Hcm positieven??

door materiaal te overhandigen van katten die door een hcm test positief gescand zijn toch???

verder misschien nog een klein linkje naar www.hcmtest.com

kijk er eens rond en zie de variabele leeftijden waarop hcm gevonden word, en ook hoe eea regelmatig doorgegeven word vroeg of laat

je kunt daar ook mooi zien hoe een kind soms eerder hcm toont dan de ouder
en dit benadrukt de variabele expressie.

testen door scan is niet DE oplossing,maar wel de enige oplossing momenteel voor handen
en IK vind dat je dit niet moet nalaten

ben je verplicht aan de nakomelingen van je katten,de liefhebbers aan wie je je kittens verkoopt en aan je ras.
Ik vind overigens ook bedreigingen en telefonische waarschuwingen buiten alle proporties.

Kate

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#238 Geplaatst 03 april 2009 - 08:54

Het telefoontje was om 21.00 u s' avonds. Praten was niet aan de orde, je kon er geen speld tussen krijgen, iemand die dus een zeer duidelijke uitgeproken mening had. En al mijn argumenten werden gewoon niet beluisterd. Het leek net of ik een echt groentje ben en niets van de kattenwereld afweet....
Het was blijkbaar iemand die uit dit forum werd verwijdert, redenen wilde ze niet geven en absoluut anoniem blijven. Ik werd uigenodigd om naar een ander forum over te stappen. Zelf ben ik het niet gewoon van op forums te zitten en ben ik toevallig op verzeild geraakt, natuurlijk viel ik dan ook compleet uit de lucht.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#239 Geplaatst 03 april 2009 - 09:06

Tjee wat een zielige personen om tot dit soort akties over te gaan.
Trek het je niet aan.Hier worden adviezen gedeeld.En ik zal niemand beoordelen of aanvallen al heb ik een andere mening.

@kate

Ik heb zelfs van siamezenfokkers vernomen dat het ras hcm vrij is.Alleen tja het ras word vaak niet zo heel erg oud(7 jaar) maar dat had niets met hcm te maken. :goofy:
Hoe dom kun je zijn dan?
Niet testen is niet weten.Dus je siam sterft met 7 jaar en dan zeg je och het is hun tijd!!!!!!

Indd door de testresultaten naar kate meurs op te sturen hebben wij als ragdollfokkers (door onze gelddoneringen en bloed) de dna testen kunnen verwezelijken.En daar ben ik heel blij mee.Maar er zijn ook fokkers die zeggen het is een schijnzekerheid. Tja ik denk dan eerder.Stel mijn kat is drager en ik ga op uitdekking bij een op ongeteste dna kater.Blijk ik ineens hcm te fokken .Rara dan geef ik de kater natuurlijk de schuld zoals het vaak gebeurd helaas.Maar stel mijn poes is drager en ik ga op uitdekking bij een neg op dna geteste kater dan kan ik die lijn behouden door er een neg/neg getest kitten uit houden.Of ik fok er niet meer mee.Dat zijn dan 2 opties natuurlijk.Maar onder testen weet je niets.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#240 Geplaatst 03 april 2009 - 11:11

feroesti zei:

Het telefoontje was om 21.00 u s' avonds.

Hoe kan die persoon aan jou telefoonnummer komen? Eigenlijk toch wel vreemd... Misschien staat die op je site?

Geplaatste afbeelding