Spring naar inhoud


- - - - -

Testen / niet testen


  • Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
    • Locatie: Aalst
  • 2 katten
OFFLINE

#241 Geplaatst 03 april 2009 - 11:15

lissy zei:


@kate

Ik heb zelfs van siamezenfokkers vernomen dat het ras hcm vrij is.Alleen tja het ras word vaak niet zo heel erg oud(7 jaar) maar dat had niets met hcm te maken. :goofy:
Hoe dom kun je zijn dan?
Niet testen is niet weten.Dus je siam sterft met 7 jaar en dan zeg je och het is hun tijd!!!!!!

Dat is wel heel bizar!!!

Toch raar dan dat de Ocicat afkomstig is van de Abessijn EN de SIAMEES en dat deze wel getest moet worden op HCM??? Dit is gewoon te belachelijk voor woorden, ik ga even mijn vingers ergens anders plaatsen, voor ik hier iets typ waar ik spijt van krijg :evil: :trance:

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_frv_*
Guest_frv_*
OFFLINE

#242 Geplaatst 03 april 2009 - 11:21

lissy zei:


Ik heb zelfs van siamezenfokkers vernomen dat het ras hcm vrij is.Alleen tja het ras word vaak niet zo heel erg oud(7 jaar) maar dat had niets met hcm te maken. :goofy:
Hoe dom kun je zijn dan?
Niet testen is niet weten.Dus je siam sterft met 7 jaar en dan zeg je och het is hun tijd!!!!!!

De gemiddelde leeftijd van de siamees is zeker niet zo laag. Wie je dat wijsgemaakt heeft zit met andere problemen ...

Wat wel een oorzaak kan zijn is huidkanker. Komt relatief meer voor bij siamezen dan bij andere rassen en komt meestal tot uiting rond 8 a 9 jaar. Opletten geblazen dus als je rare dingen opmerkt op de huid.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*
OFFLINE

#243 Geplaatst 03 april 2009 - 11:22

Spanishke zei:

Dat is wel heel bizar!!!

Toch raar dan dat de Ocicat afkomstig is van de Abessijn EN de SIAMEES en dat deze wel getest moet worden op HCM??? Dit is gewoon te belachelijk voor woorden, ik ga even mijn vingers ergens anders plaatsen, voor ik hier iets typ waar ik spijt van krijg :evil: :trance:

Ach ik denk dan maar zo.Sommige willen het niet weten en roepen om het hardst dat hun ras super gezond is.En ik laat ze maar.Heb wel gereageerd toendertijd maar nu echt niet meer.Kost nl erg veel energie en die geef ik liever ergens anders aan. ;)



Guest_lissy_*
Guest_lissy_*
OFFLINE

#244 Geplaatst 03 april 2009 - 11:24

frv zei:

De gemiddelde leeftijd van de siamees is zeker niet zo laag. Wie je dat wijsgemaakt heeft zit met andere problemen ...

Wat wel een oorzaak kan zijn is huidkanker. Komt relatief meer voor bij siamezen dan bij andere rassen en komt meestal tot uiting rond 8 a 9 jaar. Opletten geblazen dus als je rare dingen opmerkt op de huid.

Was op een siamforum notabene.En vele waren het er roerend mee eens.



Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
    • Locatie: Aalst
  • 2 katten
OFFLINE

#245 Geplaatst 03 april 2009 - 11:24

lissy zei:

Ach ik denk dan maar zo.Sommige willen het niet weten en roepen om het hardst dat hun ras super gezond is.En ik laat ze maar.Heb wel gereageerd toendertijd maar nu echt niet meer.Kost nl erg veel energie en die geef ik liever ergens anders aan. ;)


Ja, maar ik word er toch e cht helemaal niet goed van hoor. Zo alles negeren en met oogkleppen op rondlopen. Dan vraag ik me af hoe de Siamezenwereld er na zoveel jaar gaat uitzien als ze gewoon afwijkingen uit de weg gaan?

Je hebt HEEEEEL groot gelijk dat je liever je energie aan iets anders geeft, daar krijg je tenminste iets van terug ook :love3: , maar het doet toch wel pijn te lezen dat sommige rassen toch ooh zo gezond verklaard worden terwijl ik tijdens mijn zoektocht over HCM en PKD iets helemaal anders gelezen heb. Ondertussen vraag ik me af welk ras hier wel nog vrij van kan verklaard worden. Misschien de nieuwste rassen zoals de Savannah ofzo?? :trance:
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_frv_*
Guest_frv_*
OFFLINE

#246 Geplaatst 03 april 2009 - 11:31

Spanishke zei:

Dat is wel heel bizar!!!

Toch raar dan dat de Ocicat afkomstig is van de Abessijn EN de SIAMEES en dat deze wel getest moet worden op HCM??? Dit is gewoon te belachelijk voor woorden, ik ga even mijn vingers ergens anders plaatsen, voor ik hier iets typ waar ik spijt van krijg :evil: :trance:

Yahoo! Groups

Deze is een mooie ...

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*
OFFLINE

#247 Geplaatst 03 april 2009 - 11:31

Geen enkel ras kan als hcm vrij worden betiteld mijn inziens.Vele rassen zijn niet als ras geboren dus die komen allemaal uit combi's van htk katten!!! En die worden nooit getest wat ook wel begrijpelijk is natuurlijk.
En door bep combi's te maken.In de ragdoll bv is het rood erin gekomen door een ongeteste pers. Heel dom maar toen was men nog niet zo ver.
Dus hiermee is er weer een probleem gekomen.En zo gaat dat in elk ras.
Het word verweven met andere rassen om een bep kleur oid te verkrijgen.
Je kunt er niet onderuit dat er nu eenmaal mensen op deze aardbol wonen die geld zien in dieren.Waarom denk je dat er zoveel dierenleed is? Door hunzelf? Nee door het slechtste zoogdier ter wereld nl De Mens

Guest_frv_*
Guest_frv_*
OFFLINE

#248 Geplaatst 03 april 2009 - 11:33

lissy zei:

Was op een siamforum notabene.En vele waren het er roerend mee eens.


Link ? Zou graag eens willen weten wie fokt met dieren en ze gewoon mar 7 jaar laat komen zonder daar ook effectief iets aan te doen. Oosterlingen komen veel ouder dan dat ... (een paar uitzonderingen daar gelaten). Wel hebben ze vaker last van ouderdomskwalen. wat vaak voorkomt is bv tandproblemen ...

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*
OFFLINE

#249 Geplaatst 03 april 2009 - 11:41

pff dat weet ik echt niet meer want is al bijna 1,5 jaar geleden.Na dit soort uitspraken ben ik er ook weggegaan.
?ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden maar beloof niets hoor

Guest_frv_*
Guest_frv_*
OFFLINE

#250 Geplaatst 03 april 2009 - 11:41

Spanishke zei:

Ja, maar ik word er toch e cht helemaal niet goed van hoor. Zo alles negeren en met oogkleppen op rondlopen. Dan vraag ik me af hoe de Siamezenwereld er na zoveel jaar gaat uitzien als ze gewoon afwijkingen uit de weg gaan?

Je hebt HEEEEEL groot gelijk dat je liever je energie aan iets anders geeft, daar krijg je tenminste iets van terug ook :love3: , maar het doet toch wel pijn te lezen dat sommige rassen toch ooh zo gezond verklaard worden terwijl ik tijdens mijn zoektocht over HCM en PKD iets helemaal anders gelezen heb. Ondertussen vraag ik me af welk ras hier wel nog vrij van kan verklaard worden. Misschien de nieuwste rassen zoals de Savannah ofzo?? :trance:

Geen enkel ras kan "vrij" verklaard worden. Je werkt best in termen van "Vaak voorkomend" , "gemiddeld voorkomend", "weinig voorkomend" en "zelden voorkomend" ...

Nogmaals : je dient de test in relatie te zetten met een aantal factoren om te besluiten het risico al dan niet te nemen.

Zie post van die yahoogroups die ik eerder gedaan heb.

Wat de siamezenwereld betreft zou ik me geen zorgen maken. Volgens wat ik lees is men daar goed op weg (wegwerken odd-eyed, wegwerken knik in de staart, terughoudendheid om het type nog verder richting extremen te duwen etc). Trouwens in hoeverre is de lichaamsbouw van een maine coone niet de oorzaak dat HCM Daar bv sneller als gevolg heeft dat het dier sterft ? Hoe groter het lichaam, hoe meer werk voor het hart ... Zijn allemaal factoren die meewegen in een beslissing. (wat de maine coone betreft is de literatuur relatief duidelijk...)

Guest_frv_*
Guest_frv_*
OFFLINE

#251 Geplaatst 03 april 2009 - 11:43

lissy zei:

pff dat weet ik echt niet meer want is al bijna 1,5 jaar geleden.Na dit soort uitspraken ben ik er ook weggegaan.
?ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden maar beloof niets hoor

Alvast bedankt dat je wil kijken :) Zou heel blij zijn met die link kwestie van es rond te neuzen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Los van de hele rassenkwestie : iemand die katten fokt die gemiddeld maar7 jaar oud worden en reageert "tis hun tijd" ... lijkt me maar dubieus

Guest_frv_*
Guest_frv_*
OFFLINE

#252 Geplaatst 03 april 2009 - 11:44

lissy zei:

Geen enkel ras kan als hcm vrij worden betiteld mijn inziens.

Inderdaad. ZIe link naar artikel op yahoo groups een paar posten terug. (ik heb ook nog nooit beweerd dat een ras "vrij" zou zijn).

Wie zoiets beweert heeft nood aan nuancering ...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*
OFFLINE

#253 Geplaatst 03 april 2009 - 12:23

frv zei:

Geen enkel ras kan "vrij" verklaard worden. Je werkt best in termen van "Vaak voorkomend" , "gemiddeld voorkomend", "weinig voorkomend" en "zelden voorkomend" ...

Of misschien beter nog in termen van "vaak getest", "gemiddeld getest", "weinig getest" en "zelden getest" denk ik dan..
Kijk maar naar het voorbeeld van de pers dat Jubikelcats gaf, in de Pers komt het zogezegd ook zelden tot niet voor maar als zij dan aan het testen gaat blijkt toch wel iets heel anders. Moet je je de vraag stellen wat zou blijken als daar veel getest zou worden, dan zou de pers plots in een heel andere categorie thuishoren volgens jouw indeling :)

Bewerkt door MissKitty, 03 april 2009 - 12:28.


Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
    • Locatie: Aalst
  • 2 katten
OFFLINE

#254 Geplaatst 03 april 2009 - 12:30

frv zei:

Yahoo! Groups

Deze is een mooie ...

Een mooie ervaring is het niet, wel een leerrijke. Voila op twee jarige leeftijd al sterven door een hartaandoening, dat is toch wel een heel erg jonge leeftijd. Trouwens... onlangs heb ik eens gezocht naar een dekkater voor de onze, tot vorig jaar leefde die nog. Nu is hij er ook niet meer... waarom weet ik niet, daar hebben we enkel het raden naar.
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
    • Locatie: Aalst
  • 2 katten
OFFLINE

#255 Geplaatst 03 april 2009 - 12:39

frv zei:

Geen enkel ras kan "vrij" verklaard worden. Je werkt best in termen van "Vaak voorkomend" , "gemiddeld voorkomend", "weinig voorkomend" en "zelden voorkomend" ...

Nogmaals : je dient de test in relatie te zetten met een aantal factoren om te besluiten het risico al dan niet te nemen.

Zie post van die yahoogroups die ik eerder gedaan heb.

Wat de siamezenwereld betreft zou ik me geen zorgen maken. Volgens wat ik lees is men daar goed op weg (wegwerken odd-eyed, wegwerken knik in de staart, terughoudendheid om het type nog verder richting extremen te duwen etc). Trouwens in hoeverre is de lichaamsbouw van een maine coone niet de oorzaak dat HCM Daar bv sneller als gevolg heeft dat het dier sterft ? Hoe groter het lichaam, hoe meer werk voor het hart ... Zijn allemaal factoren die meewegen in een beslissing. (wat de maine coone betreft is de literatuur relatief duidelijk...)

Dat geen enkel ras HCM-vrij verklaard kan worden, was dan ook mijn punt. Dat van die Savannah was om het nog eens extra duidelijk te maken...

Ik weet niet in hoeverre de Siamezenwereld er nu voorstaat, maar zoals Lissy zei dat er gewoon van gezegd wordt van sommige dat ze zo gezond zijn als een visje, vond ik gewoon spijtig om te lezen. Het kan best zijn dat ze er nu wel mee bezig zijn, maar odd-eyed, knikstaarten, karakterkenmerken, ... lijken me niet echt op hcm? Natuurlijk is HCM niet de enige aandoening, maar buiten alle andere kwaaltjes van dit ras, mag hier evenveel aandacht aan besteedt worden vind ik. Als je ziet hoe dom men is geweest om een HCM-positieve kat te kruisen met een Ragdoll om zo gewoon het rood te bekomen, dan denk ik niet dat het hier bij gaat blijven en dan heb ik het over alle rassen. De Maine Coon ken ik bitter weinig van, enkel dat hij de grootste kattensoort is en dat kan misschien inderdaad de oorzaak zijn waarom HCM meer voorkomt, maar volgens mij komt het ook vooral doordat dit 1 van de katten is waar ook veel mee gekruist is geweest, veel inteelt, ... en alles wat men wil vermijden...


Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart: