Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#286 Geplaatst 05 april 2009 - 14:57

echt heel zielig om te lezen

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#287 Geplaatst 05 april 2009 - 17:20

Zeer triestig verhaal... Zo zie je maar dat dit alle rassen kan treffen. Alle katten moeten daar dan eigenlijk op getest worden als er wordt gefokt. Is er eigenlijk iets aan te doen als het zover is ? Bestaat er medicatie om hun leven te verlichten of ergere schade tegen te gaan ?
En bij de dna test, als de kat positief blijkt te zijn, maar nog geen verschijnselen heeft. Bestaan er dan ook middelen om het leven te rekken en te voorkomen dat het zich ontwikkeld ?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#288 Geplaatst 05 april 2009 - 18:30

feroesti zei:

Zeer triestig verhaal... Zo zie je maar dat dit alle rassen kan treffen. Alle katten moeten daar dan eigenlijk op getest worden als er wordt gefokt. Is er eigenlijk iets aan te doen als het zover is ? Bestaat er medicatie om hun leven te verlichten of ergere schade tegen te gaan ?
En bij de dna test, als de kat positief blijkt te zijn, maar nog geen verschijnselen heeft. Bestaan er dan ook middelen om het leven te rekken en te voorkomen dat het zich ontwikkeld ?

Ik vind dit dan weer erg komisch om uit jouw toetsenbord te mogen lezen, terwijl je zelf geen eens test.
oordelen en veroordelen ligt erg dicht naast elkaar.
Ik hbe hier zelf een pers met HCM, ik merk niks aan haar, ze gedraagt zich als een normale kat. Nog voor we wisten dat ze HCM had was ze ook niet benauwd of speelde ze minder. Tot een kleinkind van haar doodneerviel.
Ik heb hierop wel mijn acties genomen en heb vader, moeder en zusje meegenomen om te laten testen. Pa was 'helaas' negatief. Ma en zusje waren positief.
Beiden in een dusdanige mate dat ze aan de betablokkers ging in de vorm van Atenolol, dit verlaagt de bloeddruk waardoor het hart minder hart hoeft te pompen.
Naast de verdikte hartwand hadden beide dames ook een vernauwing in de aorta. Moeder leeft nog, dochter is bijna 1 jaar dood.

Verlang nou niet zo hard naar de DNA test, er is slechts 1 gen bij de ragdoll gevonden en 2 bij de coon. Echter ik heb me ook al van coonmensen en ook doll mensen laten vertellen dat een positief gen ook niet alles zegt.
misschien veroorzaakt gen 1 met gen 7 wel samen HCM.
Er naast blijft gewoon zaak om naast de DNA test, om dan ook te blijven scannen.
Of dacht je dat de coonmensen en de dollmensen niet meer scanden?
Ik denk dat Lissy en Annelies je echt uit deze droom kunnen laten ontwaken.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

anneliesje
anneliesje
  • 335 berichten

#289 Geplaatst 05 april 2009 - 18:56

een dna-test is erg leuk (voor erbij), maar het zegt nog niet superveel. Helaas blijft scannen noodzakelijk, zo heb ik een kitten hcm positief (op beide genen die bij de ragdoll spelen negatief). Ouders negatief (op oude leeftijd)....

tja waar komt het dan vandaan ?

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#290 Geplaatst 05 april 2009 - 19:17

Je ziet dat HCM niet ras gebonden is.De huistuin keuken katten hebben het uiteraard ook.Geen enkel ras ontkomt er aan

Nou ik vind dna wel belangrijk hoor. Maar ook de echo.Met de dna kun je het/pos checken en met echo niet.Al kunnen er dan wel nog andere genen zijn je moet ergens beginnen.Dus ik test op dna en elk jaar echo.En als er weer een gen word gevonden dan doe ik die ook weer.
Er zijn bij de ragdolls 2 genen gevonden. Een wat bij de maincoon voor komt.En de andere is een ragdollgen.

Annelies jij had HCM? Je bedoeld dat kitten van bijna 1 jaar van jou? Was toch eigenlijk FIP of begin ik nu te malen :s ;)

anneliesje
anneliesje
  • 335 berichten

#291 Geplaatst 05 april 2009 - 21:22

lissy zei:

Je ziet dat HCM niet ras gebonden is.De huistuin keuken katten hebben het uiteraard ook.Geen enkel ras ontkomt er aan

Nou ik vind dna wel belangrijk hoor. Maar ook de echo.Met de dna kun je het/pos checken en met echo niet.Al kunnen er dan wel nog andere genen zijn je moet ergens beginnen.Dus ik test op dna en elk jaar echo.En als er weer een gen word gevonden dan doe ik die ook weer.
Er zijn bij de ragdolls 2 genen gevonden. Een wat bij de maincoon voor komt.En de andere is een ragdollgen.

Annelies jij had HCM? Je bedoeld dat kitten van bijna 1 jaar van jou? Was toch eigenlijk FIP of begin ik nu te malen :s ;)

het was idd een kitten van mij en ook degene die jij bedoeld ;) echter net een half jaar. Het vermoeden is idd FIP wat er op een of andere manier hier te maken mee heeft gehad, maar tja bewijzen is lastig en ook de DA-en zijn het er niet over eens. (ookal zijn twee andere broertjes uit hetzelfde nest overleden aan FIP).

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#292 Geplaatst 05 april 2009 - 22:14

anneliesje zei:

het was idd een kitten van mij en ook degene die jij bedoeld ;) echter net een half jaar. Het vermoeden is idd FIP wat er op een of andere manier hier te maken mee heeft gehad, maar tja bewijzen is lastig en ook de DA-en zijn het er niet over eens. (ookal zijn twee andere broertjes uit hetzelfde nest overleden aan FIP).

had ik het toch een beetje onthouden :thumb:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#293 Geplaatst 19 april 2009 - 16:10

Jublicats,

Als ik katten uit Polen moest hebben zou ik ze ook testen op hcm.
In Polen is de hcm test nog niet eens uitgevonden, laat staan dat er getest wordt. De Oostbloklanden is wel het laatste waar ik katten uit wil.
Laat staan dat ik er onderzoek naar bloedlijnen e.d. zou willen uitzoeken.
Zelf fervent tester, maar katten halen uit niet geteste catteriën lijkt me niet echt eerlijk om deze discussie aan te gaan en dingen op te dringen.

En ik test wel !! Gewoon niet elk jaar omdat zich nog nooit problemen van die aard opdrongen. En omdat mijn katten uit geteste ouders komen vind ik het niet zo echt zinvol om het elk jaar te doen. Profiteer ik hiermee omdat die catteryen het wel doen. Ja, maar dat is mijn volste recht.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#294 Geplaatst 19 april 2009 - 17:34

feroesti zei:

Jublicats,

Als ik katten uit Polen moest hebben zou ik ze ook testen op hcm.
In Polen is de hcm test nog niet eens uitgevonden, laat staan dat er getest wordt. De Oostbloklanden is wel het laatste waar ik katten uit wil.
Laat staan dat ik er onderzoek naar bloedlijnen e.d. zou willen uitzoeken.
Zelf fervent tester, maar katten halen uit niet geteste catteriën lijkt me niet echt eerlijk om deze discussie aan te gaan en dingen op te dringen.

En ik test wel !! Gewoon niet elk jaar omdat zich nog nooit problemen van die aard opdrongen. En omdat mijn katten uit geteste ouders komen vind ik het niet zo echt zinvol om het elk jaar te doen. Profiteer ik hiermee omdat die catteryen het wel doen. Ja, maar dat is mijn volste recht.

Of je nu in Polen of in Nederland je pers haalt, perzenfokkers die op HCM testen komen amper voor. Is dat dan maar een rede om zelf ook niet te testen? Jubikelcats test als één van de weinigen toch, ondanks dat het amper gedaan wordt binnen haar ras en ik zie dus niet in waarom zij deze discussie niet zou mogen aangaan?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#295 Geplaatst 19 april 2009 - 17:48

MissKitty zei:

Of je nu in Polen of in Nederland je pers haalt, perzenfokkers die op HCM testen komen amper voor. Is dat dan maar een rede om zelf ook niet te testen? Jubikelcats test als één van de weinigen toch, ondanks dat het amper gedaan wordt binnen haar ras en ik zie dus niet in waarom zij deze discussie niet zou mogen aangaan?
Dankjewel Miss Kitty

Enne Feroesti, of Polen nu een oostblokland is of niet, de fokker van mijn 3 kanjers test zo ie zo op PKD via DNA en ook zij heeft wel ook getest op HCM met 1 kat.
Cartousche daarin tegen die een volbloed nederlander is, heeft wel HCM, dit heeft geen reet ermee te maken of het buitenlands bloed is.
Ik verbreed graag mijn horizon.
Ik wil geen lijn die op elke straathoek te vinden is.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#296 Geplaatst 19 april 2009 - 18:06

Waarvandaan een kat ook komt maakt niets uit.Ik heb ook fokkers gevonden in polen die testen.Dna kun je gewoon opsturen naar amerika.
Mensen die uit de oostbloklanden komen zijn niet allemaal per defenitie slecht.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#297 Geplaatst 19 april 2009 - 18:08

Neen, maar als fervent en opdringend tester verwacht je ook dat die hun katten halen uit geteste lijnen. Natuurlijk dat je test als je niet weet of de ouders al dan niet positief zijn. Dan vind ik dat ook maar normaal.
Maar om dan iemand te gaan aansporen en aandringen tot wel testen, indien die uit negatieve lijnen komt ?

Onze katten komen enkel en alleen uit generaties hcm geteste lijnen, vandaar dat ik ook een gegronde reden heb om niet te testen op hcm. Op den duur blijf je jarenlang negatief testen en waar is dat goed voor ? Stress en geduw en getrek voor een telkens negatief papiertje.

En bovendien wordt er bij de perzen niet minder getest als bij de britten/britannica's. Het probleem 'zou' trouwens door de perzen op de britten zijn overgegaan. Bovendien zijn er wel veel fokkers in België en Nederland die testen op HCM, evenveel als er brittenfokkers zijn.

Het lijkt misschien niet eerlijk voor jullie dat een ander niet test, terwijl jullie het wel doen. Maar sommige hebben daar misschien een gegronde reden voor. Een 'test voldoende' is voor mij ook zeker evenzeer geschikt voor cattery's die hun katten uit negatieve ouders of lijnen hebben. En al zeker als er verschillende generaties negatief werd getest.
De meeste van die cattery's hebben trouwens ook nooit last van hcm en zijn even betrouwbaar.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#298 Geplaatst 19 april 2009 - 18:53

Als ik een kat koop uit neg/neg geteste ouders dan ga ik dat kitten opnieuw testen op dna.Waarom? Omdat er ook fouten gemaakt kunnen worden.Is ook gebeurd.Ik test dan liever nogmaals want ik woon niet in de buurt van die fokkers en weet er nooit alles van.
In amerika is testen echt niet zo als hier.Canada al helemaal niet.Dna ja echo nee. Dus er blijft altijd een risico.

Fervent en opdringend tester?? Begrijp dit even niet zo goed :oops:
Juist omdat ik hcm heb gefokt, toen er nog geen test was, test ik alles.
Dat jij het niet doet moet je zelf weten.Vind het wel een beetje apart hoe je uitspraken zijn over jou 100% neg lijnen.Hoelang word er dan al gestest bij de britten?
Zelfs een kater van 14 jaar die nooit ziek was en de echo altijd mooi negatief was,  bleek ineens te sterven aan hcm.En dan ook de erfelijke vorm hoor.Denk je een kitten uit hem te hebben met een even goede moederlijn en voila hcm pos poes. Ik zou nooit beweren dat iemand fokt met 100% neg lijnen.

Niet eerlijk?? Dat heeft er weinig mee van doen.Het zijn gewoon andersdenkende en andere meningen ;)

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#299 Geplaatst 19 april 2009 - 19:09

Hoeveel generaties zijn die ouders van jouw katten dan wel niet getest trouwens? Ik dacht ook dat er nog niet zo lang getest werd? En als jij dan met die lijnen verder fokt en daar een kitten uit houdt dan is er dus telkens een generatie langer niet meer getest en dan ga je zelf die kittens wel eventueel voor de fok verkopen terwijl je zelf nooit uit ongeteste ouders zou kopen? Vind ik toch wel apart dat je beginnende fokkers dan gaat aanraden (door te verkopen) wat je zelf nooit zou doen.. Maar ja zoals al vaker gezegd in dit topic, iedereen moet natuurlijk doen waar hij zich zelf goed bij voelt. Krijg alleen bij jou soms het gevoel dat je denkt dat je deel uitmaakt van een select clubje brittenfokkers dat niks kan overkomen omdat ze 100% negatieve lijnen hebben, hoewel die dus niet bestaan..

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#300 Geplaatst 19 april 2009 - 19:11

Die 100 procent garantie heb je nooit, ook niet als je test.
Dna hcm is voor ons niet beschikbaar. Als je kat inderdaad hcm echo neg. en dna negatief is heb je weinig te vrezen. Maar wij moeten het doen met enkel echo. Bovendien als je jarenlang neg. test kan je ook een kat van 14 jaar hebben die plots positief is. Spijtig dan van al die echo testen die er aan vooraf gingen en die tot niets lijden.  Maar 'zeer waarschijnlijk' zal je als je met die kat foktte wel al enkele gevallen van hcm bij de kittens hebben bemerkt. Als je niet testte ook en dan haal je toch ook zo'n kat uit de fok ? Dan wacht je niet tot ze aan 14 jaar plots positief is om in te grijpen ! Dan zegt in mijn ogen zo'n echo negatief papiertje zeer weinig tot niets.
Bij de britten zitten we toch al aan 3 de generaties negatieve ouders en  broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes. Dat zegt to al heel veel. Als er nooit enige problemen met bepaalde bloedlijnen zijn of geweest zijn, waarom dan toch telkens opnieuw jaarlijks verder testen ? Zinloos vind ik dat.
Dna is dan weer iets anders, hoeft maar 1 keer te gebeuren.

Die eindeloze discussie ben ik echt beu en of je nu test of niet is voor mij geen garantie dat het je niet kan overkomen. Zoiezo leef ik echt mee met mensen die hun kitten/kat verloren. Getest of niet, gevac. of niet,...dat is hun zaak. En mogelijk hadden ze er ook een gegronde reden voor. Ik zal niemand veroordelen !! Als een kat toch positief blijkt te zijn wat doe je er dan aan ? Of je nu test of niet het kan je toch overkomen. Neemt niet weg dat ik benieuwd ben, naar als het gebeurt, wat je er dan kan aan doen. Hoe je het leven van die kat kan verzachten. Gelukkig is het ons nog nooit overkomen. Maar ik mag toch wel benieuwd zijn naar pijnverzachting of het leven rekken ? Tenslotte ben ik hier om bij te leren...

Dan hoef ik ook zo geen reactie te krijgen omdat ik met iemand meeleef die zijn kat verloor. Zoals die reactie van Jublicats dat het vreemd is dat zoiets uit mijn toetsenbord is gekomen terwijl ik niet eens test !!! Grof vind ik dat !