Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#31 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:37

hey gushi, mss dat je dit beter in een pb stuurt naar feroesti
de meeste mensen staan niet graag zo volledig op het internet :)

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#32 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:38

Weet je, elke x aantal maanden komt deze discussie terug. Je werkt nu eenmaal met dieren en deze kunnen nu eenmaal ziek worden. Ik zet waarop ik test duidelijk in het contract en  (ook waarop ik niet test en de reden ervoor die afkomstig is van een neutrale bron) vind dat het aan de kittenkoper is om uit te maken of hij/zij vindt dat dat voldoende of niet-voldoende is ...

mensen kunnen ook x aantal duizenden ziektes ontwikkelen. Men test daar toch ook niet systematisch op ? Tegenwoordig is de trend zelfs om enkel de basistesten te doen en verdere testen uit te stellen tot er "tekenen" zijn dat er effectief een probleem kan zijn.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#33 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:38

Onze dierenarts had verteld dat hcm katten gewoon doodvallen, dat je er niets aan merkt, meestal voor 2 jaar. Dat het typisch is dat een kat met hcm zonder enig voorteken gewoon neervalt. Hij zei ook dat er niets aan te doen valt als ze hcm heeft.
In Ruiselede hadden ze verteld dat een overleden kat, door hcm, niet opspoorbaar is door autopsie. Dit doordat er geen bloeddoorstroming is in het hart. Dat veel onverklaarbare sterfte zo wordt afgedaan als hcm, terwijl dit zeer waarschijnlijk niet het geval was.
Daardoor kreeg ik het idee dat de testen overdreven waren en dat het niet zo veel voorkomt als men beweerd. Maar nu ik het allemaal lees, zal ik de test toch maar doen.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#34 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:40

frv zei:

mensen kunnen ook x aantal duizenden ziektes ontwikkelen. Men test daar toch ook niet systematisch op ? Tegenwoordig is de trend zelfs om enkel de basistesten te doen en verdere testen uit te stellen tot er "tekenen" zijn dat er effectief een probleem kan zijn.

ja maar niet al die duizenden ziektes zijn heel ernstig en ze zijn ook niet allemaal zo veel voorkomend
als je weet welke ziektes ernstig kunnen uitdraaien en die ook nog wel frequent voorkomen dan vind ik het wel degelijk beter om regelmatig te testen

want wie weet hoe lang een kat al besmet is met vb: aids voordat die er echt tekenen van toont?

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#35 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:43

feroesti zei:

Onze dierenarts had verteld dat hcm katten gewoon doodvallen, dat je er niets aan merkt, meestal voor 2 jaar. Dat het typisch is dat een kat met hcm zonder enig voorteken gewoon neervalt. Hij zei ook dat er niets aan te doen valt als ze hcm heeft.
In Ruiselede hadden ze verteld dat een overleden kat, door hcm, niet opspoorbaar is door autopsie. Dit doordat er geen bloeddoorstroming is in het hart. Dat veel onverklaarbare sterfte zo wordt afgedaan als hcm, terwijl dit zeer waarschijnlijk niet het geval was.
Daardoor kreeg ik het idee dat de testen overdreven waren en dat het niet zo veel voorkomt als men beweerd. Maar nu ik het allemaal lees, zal ik de test toch maar doen.

Hypertrofische cardiomyopathie (HCM)

Je moet dit eens lezen. Bij mensen wordt er enkel aangeraden systematisch te testen indien er in de familie een voorgeschiedenis is van mensen die effectief gestorven zijn aan de aandoening. Net zoals men in families met veel kankergevallen ook systematisch zal screenen.

Als dit het advies is voor mensen dan heb ik toch serieuze vragen bij de ijver van sommigen om dit als verplichte voorwaarde stellen voor hun dieren terwijl ze hun eigen kinderen bv hier NIET op testen ...

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#36 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:46

frv zei:

Hypertrofische cardiomyopathie (HCM)

Je moet dit eens lezen. Bij mensen wordt er enkel aangeraden systematisch te testen indien er in de familie een voorgeschiedenis is van mensen die effectief gestorven zijn aan de aandoening. Net zoals men in families met veel kankergevallen ook systematisch zal screenen.

Als dit het advies is voor mensen dan heb ik toch serieuze vragen bij de ijver van sommigen om dit als verplichte voorwaarde stellen voor hun dieren terwijl ze hun eigen kinderen bv hier NIET op testen ...

en ik zeg: kijk naar de incidentie en de prevalentie :r

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#37 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:47

Aldhissla zei:

ja maar niet al die duizenden ziektes zijn heel ernstig en ze zijn ook niet allemaal zo veel voorkomend
als je weet welke ziektes ernstig kunnen uitdraaien en die ook nog wel frequent voorkomen dan vind ik het wel degelijk beter om regelmatig te testen

want wie weet hoe lang een kat al besmet is met vb: aids voordat die er echt tekenen van toont?

kattenAids is een heel andere ziekte dan een erfelijk overdraagbare ziekte.

Bij een besmettelijke ziekte kan men elk moment besmet raken. De kans om aids op te doen is dus veel groter dan om een erfelijke ziekte te hebben (op voorwaarde dat je die kans zal berekenen op de totale populatie en niet als bv 1 van je 2 ouders positief getest is). Basis genetica + kansberekening.

Wat HCM en bv kanker betreft zijn dit in het geval van HCM erfelijke facteren (en deels wat geluk aangezien niet iedereen ook zal overlijden aan HCM die drager is van het gen) en in het geval van kanker deels erfelijk en deels door de omgeving (vervuiling etc).

Wat erfelijke kankers betreft gaat men pas over tot systematisch testen indien in de familie er vaak gevallen van kanker voorvallen (bv borstkanker, longkanker) en men geen omgevingsfacturen kan vinden.

Ik stel opnieuw een zeer pertinente vraag die bij velen in het verkeerde keelgat kan vallen : HCM komt ook bij de mens voor ongevaar 1 op 1000 mensen heeft de symptomen en niet iedereen die deze heeft wordt er ook effectief ziek van. Test u uw kinderen op HCM ?

bron (zie post hierboven)

mvg,

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#38 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:54

HCM kan wel worden vastgesteld bij autopsie. HCM katten hebben meestal een groot hart met een vergrote linker boezem.
Symptomen van HCM kunnen zijn: slechte eetlust, benauwdheid, versnelde ademhaling, etc. Wordt je kat HCM positief getest kan je starten met medicatie waardoor je kat nog jaren lang in leven kan blijven.

@ Frv: Fokpoezen krijgen ongeveer om het jaar eens een nestje. Een nestje waar meerdere kittens uit komen.
Fokkatten kan je onmogelijk met mensen vergelijken. Als er in een mensenfamilie HCM gediagnoseerd is zal er vast ook wel getest worden op nageslachten..
Het lijkt mij dat HCM veel vaker bij katten voorkomt dan bij mensen.

Geplaatste afbeelding

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#39 Geplaatst 11 maart 2009 - 17:58

Aldhissla zei:

en ik zeg: kijk naar de incidentie en de prevalentie :r

Weet je schermen met dergelijke termen vind ik een makkelijke manier om een discussie te manipuleren.

prevalentie = aantal personen dragen van het betrokken kenmerk op een bepaalde populatie op een bepaald moment.

Bij de mens schat men 1 op de 500 a 1 op de 1000 mensen is drager. En men hoeft dan nog niet eens last te hebben ervan.

Incidentie : aantal nieuwe incidenten in een bepaalde tijdsperiode.

Uit de bron komt ook naar vooer dat het aantal mensen die effectief last krijgt van de ziekte dus lager dan 1 op 1000 moet zijn aangezien een deel ervan nooit last heeft. Laat ons uitgaan van een worst case scenario. 1 op 1000 mensen is drager en 100% van hen krijgt de ziekte binnen de 4 jaar.

Prevalentie momenteel is 1 op 1000
Incidentie op 4 jaar gemeten is dus 10. Uitgaande vaan een populatie van 10000 waar 1 op 1000 drager is en men binnen de 4 jaar de ziekte krijgt en het meer dan 4 jaar duurt om eraan te sterven.

Zonder effectiefe cijfers te kennen kun je hier moeilijk besluiten uit trekken...

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#40 Geplaatst 11 maart 2009 - 18:02

elixeryen zei:

@ Frv: Fokpoezen krijgen ongeveer om het jaar eens een nestje. Een nestje waar meerdere kittens uit komen.
Fokkatten kan je onmogelijk met mensen vergelijken. Als er in een mensenfamilie HCM gediagnoseerd is zal er vast ook wel getest worden op nageslachten.. Het lijkt mij dat HCM veel vaker bij katten voorkomt dan bij mensen.

Statistisch gezien zal er niets veranderen. Je blijft met een verhouding zitten. Als je een kans van 1 op 4 hebt zal de verhouding 25% blijven. of er nu 10000 nakomelingen zijn om maar 10. Kwantitatief zullen er bij 10000 idd meer nakomelingen met de ziekte zijn dan als er maar 10 zijn. Je kan daar echter opnieuw geen besluiten uit trekken.

Vb : Kans op ziekte is 1 op 10. Uit de kansleer komt naar voor dat een steekproef of populatie slechts representatief is bij voldoende aantal leden/metingen. Je kan bij een ziekte waar de kans 1 op 10 is en je 4 nakomelingen hebt , 4 nakomelingen krijgen die de ziekte hebben. Je denk dan 100% ? Mis. Als de volgende 36 niks hebben is je verhouding correct : 4 op 40. bij statistieken moet je dus allereerst enorm veel randdata en gegevens hebben om besluiten te trekken.

Waaruit besluit jij trouwens dat HCM veel vaker bij katten voorkomt dan bij mensen ? Ik heb mijn stellingen bewezen met een bron.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#41 Geplaatst 11 maart 2009 - 18:05

HCM prevalentie bij mensen : 0.2 % van de bevolking ( 1 op 500 dus)
De meest frekwentie genetische cardiovasculaire aandoening.
Belangrijke oorzaak plotse dood op jonge leeftijd (atleten).

Bovenstaande komt uit een studie van UZ leuven. Men test hier dus niet systematisch op ondaks dat het de meest frekwente genetische cardiovasculaire aandoening is onder jonge mensen.

http://www.uzleuven....iomyopathie.pdf

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#42 Geplaatst 11 maart 2009 - 18:12

http://www.springerl...text.pdf?page=1

(volledige bron is betalend. uit de free preview :

HCM

HCM currently is the most common heart disease in
cats, and its incidence appears to be increasing. In the
1970s and 1980s, the prevalence of DCM and HCM
was similar in the feline population and the prevalence
of HCM in a veterinary referral hospital was reported
to be 1.6% of all admissions [5]. Another study reported
evaluating approximately 26 cats per year in the 1990s

[6]. Thus, although HCM had become the most com..

1.6% ...

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#43 Geplaatst 11 maart 2009 - 18:15

ScienceDirect - Journal of Feline Medicine & Surgery : Feline idiopathic cardiomyopathy: a retrospective study of 106 cats (1994–2001)

tussen 1994 en 2001 heeft men een studie gedaan bij alle dieren die zich aangemeld hebben bij dit universitair centrum.

In die periode van 7 jaar zijn er slechts 106 katten binnengekomen. opnieuw zonder te weten hoeveel dieren er in die periode met andere klachten binnengekomen zijn kun je geen verhouding bepalen. Maar het toont aan dat als er maar 106 gevallen zijn op een dergelijk grote praktijk er toch aanwijzigingen zijn om eventueel enkel te testen in geval de familielijn verontrustende zaken bevat.

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#44 Geplaatst 11 maart 2009 - 18:18

Acta Veterinaria Scandinavica | Full text | Prevalence of myocardial hypertrophy in a population of asymtomatic Swedish Maine Coon Cats.

Volgens deze studie die enkel Maine coon katten getest heeft (een ras waarvan aangenomen wordt dat het zeer vatbaar is voor hcm) :

Conclusion
Depending on the reference values used, the prevalence of HCM in this study varied from 9,5% to 26,2%. Our study suggests that the left ventricular wall thickness of a normal cat is 5,0 mm or less, rather than 6,0 mm, previously used by most cardiologists. Appropriate echocardiographic reference values for Maine coon cats, and diagnostic criteria for HCM need to be further investigated.

iets verder relativeren ze die bevindingen :

Echocardiographic findings
According to the criteria specified above, 4 cats (9,5%) in the present study were diagnosed with HCM. One of them (a male, 4 years old) had hypertrophy of the entire left ventricular wall, but the basal part of septum was most thickened, (IVSd 9,3 mm, LVFWd 6,4 mm). The papillary muscles were moderatly hypertrophied in this cat, but the left atrium was not dilated. The other 3 cats diagnosed with HCM (1 male, 9 years of age and 2 females, 11 months and 8 years and 4 months old) had regional hypertrophy of the basilar septum (IVSd 7,3; 7,0 and 6,9 mm, respectively) but normal dimensions of the free wall. The male cat in this group, also had moderately hypertrophied papillary muscles.
Two more cats (1 male and 1 female) had wall dimensions < 6,0 mm, but were suspected of having HCM because of SAM. The measurement of the basilar part of interventricular septum of one of these cats was borderline (5,9 mm).

Uiteindelijke conclusie :

Conclusion
Irrespective of the reference values used, the prevalence of echocardiographic findings consistent with HCM in this population of asymptomatic cats was high.
Using a reference value of ≥ 6 mm for the left ventricular wall, we found that in the present study 4 (9,5%) cats were definitively diagnosed with HCM, and two additional cats with SAM were suspected of having the disease, which added together makes 14,3% of this population. The most interesting result of our study is that it suggests that the left ventricular wall thickness of a normal cat is 5,0 mm or less. Using this value as reference, 5 (11,9%) more cats with a left ventricular wall thickness of more than 5,0 mm but less than 6,0 mm can be suspected of being affected with HCM. In that case a total of 11 (26,2%) cats will be considered abnormal.
By echocardiography, we are however unable to detect cats that carry mutant genes, but have mild or no echocardiographic changes. Hopefully, it will in the future be possible to identify all specific mutations causing HCM carriers by analysis of blood samples, but until then more studies about normal reference values and diagnostic criteria for HCM are needed.

De onderzoekers besluiten dus dat met aanvaardbare criteria je een percentage hebt van rond de 9.5% in de meest gevoelige populatie

Bewerkt door frv, 11 maart 2009 - 18:21.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#45 Geplaatst 11 maart 2009 - 18:20

Heel erg nuttig dat je je zo te zien liever bezighoudt met wetenschappelijke redeneringen bedenken waarom je niet zou moeten testen ipv wel. Raskatten zijn meesal ontstaan uit een hele hoop incest en de kans op ziektes als HCM bvb is daardoor sterk vergroot geraakt. Jaarlijks testen is de enige manier om dit zoveel mogelijk in te perken, nog meer eens de DNA test er eindelijk is. Ik neem aan dat jij je kittens een stuk goedkoper verkoopt aangezien je testen op erfelijke aandoeningen niet nodig vind?

Trouwens, in elke lijn van raskatten zit er wel een HCM geval. En ben jij niet degene die net nog zei dat er getest dient te worden in families waar het in voorkomt?