Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#301 Geplaatst 19 april 2009 - 20:19

Dat je het beu bent om jezelf te verdedigen snap ik maar je plaatst zelf ook steeds maar dingen waar een ander op moet reageren.Dat is natuurlijk ook de bedoeling van een forum.Zoals deze uitspraak die echt niet klopt.
" Als je kat inderdaad hcm echo neg. en dna negatief is heb je weinig te vrezen"
Waarom denk je dat ik elk jaar op echo blijf testen? Omdat ik zoveel geld over heb? Of om leuk gevonden te worden in Gent? Nee omdat er toch nog zoveel andere genen kunnen zijn die hcm kunnen veroorzaken. Dus vandaar ik jaarlijks test.Dus hoezo heb ik dan weinig te vrezen?
Dna test is mooi maar niet zo mooi dat ik hierdoor geen hcm meer kan fokken.Dat iedere fokker het op hun eigen manier doet is normaal.Jij voelt je weer aangevallen in je niet testen .Ik in mijn wel testen dan ;)

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#302 Geplaatst 19 april 2009 - 21:05

feroesti zei:

En bovendien wordt er bij de perzen niet minder getest als bij de britten/britannica's. Het probleem 'zou' trouwens door de perzen op de britten zijn overgegaan. Bovendien zijn er wel veel fokkers in België en Nederland die testen op HCM, evenveel als er brittenfokkers zijn.

:trance: :trance:
Forget it maar bij de perzen wordt nagenoeg niet getest!!!!
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#303 Geplaatst 19 april 2009 - 21:25

jubikelcats zei:

:trance: :trance:
Forget it maar bij de perzen wordt nagenoeg niet getest!!!!

Zo raar eigenlijk he, bij een hele hoop rassen hoor je dat sommige problemen er door de pers in zijn gekomen en toch wordt er bij de perzen zelf zo weinig getest.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#304 Geplaatst 19 april 2009 - 21:39

MissKitty zei:

Zo raar eigenlijk he, bij een hele hoop rassen hoor je dat sommige problemen er door de pers in zijn gekomen en toch wordt er bij de perzen zelf zo weinig getest.

Ik weet het.
Kijk maar hier op het forum.
Ik meen dat alleen Gaëtane test.
Echter als het dan zo weinig voorkomt HCM binnen de pers, komt dan de problemen in de andere rassen ook echt door de pers?
Dat de pers er PKD in de rassen erbij heeft gebracht, dat zal ik niet ontkennen.
Echter als ik zie dat ik van de zoveel perzen dat mijn cattery rijk is, toch momenteel moeder en dochter positief heb, dan valt het wel mee. Echter ik zal niet zeggen dat het helemaal niet voorkomt.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#305 Geplaatst 20 april 2009 - 06:47

Het is ook normaal dat het bij de perzen veel meer voorkomt. Een hele tijd geleden was de pers het favoriete ras, wereldwijd. Er werd ook behoorlijk geknoeid. Toen was het ook nog pupulair om aan lijnteelt te doen (en helaas ook nu soms nog). En achteraf kwamen plots de problemen. In het begin primeerde schoonheid, gelukkig nu ook gezondheid.
De britten kwamen stukken later. Maar er werd in het begin ook pers in gekruisd, om de vachten te verbeteren, vandaar ook af en toe problemen bij de brit.
Wij hebben tussen 2002-2005 ook getest (en ja, echotest bestaat al zo lang) en nooit 1 positieve kat ontdekt. De ouders van onze katten zijn allen getest en ook nooit 1 positieve gevonden in die catteryen. Vandaar dat ik er dan ook niet zo achter sta om hier te blijven testen op hcm.
Als jullie enkele gevallen gehad hebben (als was dat maar eentje) vind ik het normaal dat jullie wel testen. Dat zou ik ook doen. Maar dring het dan wel niet op naar mensen die geen problemen van die aard hebben.

Guest_lissy_*
Guest_lissy_*

#306 Geplaatst 20 april 2009 - 08:20

Ja klopt helemaal.De pers heeft de pkd erin gebracht door inkruisingen, maar de hcm zit gewoon in elk ras.Komt dus echt niet van de pers af.

Testen is vanaf 2002 indd maar ik vind dat echt nog niet lang.Maar ja ik ben ook wat ouder dan jullie dus kijk misschien anders tegen aantal jaren aan ;)

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#307 Geplaatst 20 april 2009 - 09:18

feroesti zei:

Het is ook normaal dat het bij de perzen veel meer voorkomt. Een hele tijd geleden was de pers het favoriete ras, wereldwijd. Er werd ook behoorlijk geknoeid. Toen was het ook nog pupulair om aan lijnteelt te doen (en helaas ook nu soms nog). En achteraf kwamen plots de problemen. In het begin primeerde schoonheid, gelukkig nu ook gezondheid.
De britten kwamen stukken later. Maar er werd in het begin ook pers in gekruisd, om de vachten te verbeteren, vandaar ook af en toe problemen bij de brit.
Wij hebben tussen 2002-2005 ook getest (en ja, echotest bestaat al zo lang) en nooit 1 positieve kat ontdekt. De ouders van onze katten zijn allen getest en ook nooit 1 positieve gevonden in die catteryen. Vandaar dat ik er dan ook niet zo achter sta om hier te blijven testen op hcm.
Als jullie enkele gevallen gehad hebben (als was dat maar eentje) vind ik het normaal dat jullie wel testen. Dat zou ik ook doen. Maar dring het dan wel niet op naar mensen die geen problemen van die aard hebben.

Goh, dit is het laatste dat ik hier kom posten, want om eerlijk te zijn erger ik me dood aan alle drogredenen...

Men heeft het pkd-probleem inderdaad kunnen terugleiden tot aan de pers. Een of andere kater in de USA zou dat moeten zijn, maar correct me if I'm wrong...

Maar hcm is een algemene kattenziekte... waar het vandaan komt staat helemaal nog niet vast, om het dan maar op de pers te steken vind ik toch wel een beetje onzinnig... Wel handig zo'n zondebokje waar je alles op kan steken...

Jij denkt dat de pers een groot hcm-probleem heeft? Jij fokt zelf britten, doe toch aub je ogen open! Bij britten is hcm een groot probleem! Ik vroeg het deze week nog aan Putcuyps en geloof me, zij weet wel degelijk wat over hcm en zij vertelde dat het de laatste tijd weer erg is met hcm bij de brit. Een tendens die de brittenfokkers die serieus bezig zijn met gezondheid ook al gemerkt hadden...

Je spreekt over "nooit een positieve gevonden" bij de voorouders van je katten, maar heb jij eigenlijk al wel eens serieus onderzoek gedaan wat de lijnen betreft en hcm erin? Aan ELKE eerlijke fokker die echt begaan is met gezondheid kan je het vragen en die zal zeggen "In alle lijnen zit er wel ergens hcm."
De truc is alleen om het zo ver mogelijk naar achter in de stamboom te duwen en daar zijn verschillende methodes voor.

Ik ben zelf nog geen jaren en jaren bezig, maar toon mij een stamboom en ik haal er altijd wel eentje (of vaak meerdere) uit die hcmpos/hcmverdacht of die gestorven is aan hartfalen (pre-hcm-test-tijdperk, dus voor 2000)
Door je ogen en oren open te houden kom je veel te weten, veel bezig zijn met stambomen, veel bezig zijn met databanken, pawpeds, hcmtest.com en uiteraard de bekende britten-hartfalenlijst met oa al de gevallen van voor 2000.
Want hoe je het ook draait of keert, ook de katten van voor het testen hebben nakomelingen in het huidige fokken.

En net zoals Lissy zegt 2002 is nog niet lang geleden...

Maar goed, iedereen doet het op zijn/haar manier. Dat de testers het niet eens zijn met de niet-testers is logisch. Laten we het daar maar gewoon op houden en niet met allerlei drogredenen of onwaarheden komen, want dat is alleen maar belachelijk...

Bewerkt door Smitten Kitten, 20 april 2009 - 09:20.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#308 Geplaatst 20 april 2009 - 10:08

feroesti zei:

En bovendien wordt er bij de perzen niet minder getest als bij de britten/britannica's. Het probleem 'zou' trouwens door de perzen op de britten zijn overgegaan. Bovendien zijn er wel veel fokkers in België en Nederland die testen op HCM, evenveel als er brittenfokkers zijn.

Dan mag je helaas uit deze droom ontwaken.
Ik heb zelf geen eigen dekkater en moet dus op zoek gaan naar een leuke, gezonde en geteste kater voor mijn poezen. Ik ben niet één kater tegengekomen die ook op HCM getest werd. En ja, ik zocht verder dan België alleen.
Na Amira's eerste dek heb ik mijn zoektocht verder gezet en ik ben 1 kater tegengekomen die op HCM teste.

Ik was super blij, maar kan deze kater helaas niet gebruiken omdat de stamboom van hem & Amira teveel overeen komen. Die kater zat in NL trouwens.
Als ik op zoek was naar een golden kitten heb ik wederom geen enkele cattery gevonden die HCM teste. NIET ÉÉN!! Fokkers die al jarenlange ervaring hebben wisten mij te zeggen dat HCM helemaal niet voorkomt binnen het ras Perzisch Langhaar. :catnoknow
Ik maak mij geen illusies, HCM komt wel degelijk voor. Ik test ieder jaar, voor mezelf, voor mijn katten, maar ook voor de toekomstige baasjes van mijn kittentjes.
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#309 Geplaatst 20 april 2009 - 10:17

Ik ken echt wel de lijnen waar ik mee werk zeeeeer goed. En ik ga ook niet overal zomaar een kat aankopen. Trouwens werk ik liever met mijn eigen lijnen verder en houdt ik daar kittens uit. Veel poezen kopen wij niet aan, we houden liever eigen fok in de groep. En als we katten kopen weten we uit welke lijnen we die willen en dat zijn geteste lijnen. Natuurlijk loop je dan wel af en toe vast en moet je een nieuwe kater binnenhalen. We zijn dan ook zeer selectief waar die vandaan komt en uit welke lijnen.
We profiteren wel een beetje omdat anderen wel testen, maar dat is onze zaak natuurlijk. Wij testen ook af en toe, maar echt niet elk jaar. En nooit werd 1 positief  of verdacht bevonden.

Natuurlijk zullen er veel positieve britten bij een cardioloog zijn, het is momenteel het populairste kattenras. Er worden ook veel meer britten bij een cardioloog aangeboden dan andere rassen. Maar om te zeggen dat het problematisch is ? Wij hebben het in 8 jaar niet tegengekomen en vele andere britten baasjes genieten al jaren van gezonde britten. In catterys worden ook maar zeer weinig katten ooit positief getest. Een enkeling is positief en komt dan ook meestal uit een gevaarlijke lijn waar lijnteelt en inteelt in zit. Want daar zitten de meeste problemen !! Vroeger werd dit veelal gebruikt om puur de schoonheid vast te leggen. Met alle gezondheidsproblemen van dien. Gelukkig wordt dat bijna niet meer gedaan.

Ik vind het allemaal ferm overdreven dat indien er geen problemen zijn in een  cattery, er jaarlijks zo fanatiek getest moet worden op hcm. Ook pkd hebben we nog nooit gehad. Onze katten zijn wel pkd1 dna getest , maar dat moet maar 1 keer gebeuren en dat is zeer éénvoudig. Bovendien kan het door mijn eigen vertrouwde dierenarts gebeuren, die onze katten zeer goed kent. En het wordt gecombineerd met bloedonderzoek naar felv, fiv, fiptiterbepaling en bloedgroepbepaling ,gemakkelijk in één keer. Ik heb het er echt niet voor over om met mijn gezonde katten elk jaar een uur te rijden, er een halve dag intens getresseert te helpen draaien en keren aan mijn katjes en om geduw en getrek en veel stress aan mijn katten te bezorgen. Want leuk vinden ze het niet en ik ook niet. Dit terwijl er zich nog nooit geen enkel probleem van die aard voordeed.

Veel brittenfokkers die ook al sedert 2002 testen, zijn het eigenlijk ook wel beu aan het worden, want ook zij hebben nooit een positieve kat ontdekt.
Velen slaan nu ook al eens een jaartje over of testen enkel hun dekkaters en niet meer de poezen. Vele van onze kittens zitten ook in de fok en enkele zijn ook getest, alles negatief ! Dus waarom panikeren ?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#310 Geplaatst 20 april 2009 - 10:32

elixeryen,

Je hebt dan wel ook niet voor het gemakkelijkste kleur gekozen hé ? Groot gelijk, dat wel ,ze zijn prachtig !!!! Maar er zijn wel niet zo veel golden perzen meer te vinden hé.Dus een geschikte dekkater vinden lijkt me zoiezo niet gemakkelijk. Het lijkt mij dat de perzen steeds meer aan het teruglopen zijn, op show vind je weinig mooie exemplaren meer. Ik heb trouwens een enorm respect voor perzenfokkers. Hoe die het klaar krijgen om zo'n prachtige vachten en perfecte schoonheden te showen is mij in al die jaren een raadsel. Op show vind ik het altijd heel eerlijk om te verliezen van een mooie pers in de best general. Wat jullie aan vachtverzorging presteren dient ook beloond te worden !!!

Bij de britten speelt dat zo niet om een dekkater te vinden, keuze genoeg. Als is het voor colorpoint ook niet gemakkelijk, die zijn toch ook iets zeldzamer, zeker britannica colorpoint. Vandaar dat ik alleen werk met eigen katten en geen dekkingen vrij geef. Dan heb ik alles zelf in de hand.
Sedert we nooit meer op dek gingen zijn de problemen volledig van de baan. Voorheen was er altijd wel iets. Open gehemeltes, knikjes in de staart, sterfte bij de kittens en fip. We hebben toe sterk overwogen er mee te stoppen.
Nu we eigen katers hebben, verdwenen de problemen vanzelf.
We weten waar onze katten vandaan komen, uit welke lijnen en we houden alles zelf in de hand.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#311 Geplaatst 20 april 2009 - 11:21

feroesti zei:

Ik ken echt wel de lijnen waar ik mee werk zeeeeer goed. En ik ga ook niet overal zomaar een kat aankopen. Wij testen ook af en toe, maar echt niet elk jaar. En nooit werd 1 positief of verdacht bevonden.

Natuurlijk zullen er veel positieve britten bij een cardioloog zijn, het is momenteel het populairste kattenras. Er worden ook veel meer britten bij een cardioloog aangeboden dan andere rassen. Maar om te zeggen dat het problematisch is ? Wij hebben het in 8 jaar niet tegengekomen en vele andere britten baasjes genieten al jaren van gezonde britten.
Ik vind het allemaal ferm overdreven dat indien er geen problemen zijn in een cattery, er jaarlijks zo fanatiek getest moet worden op hcm. Ook pkd hebben we nog nooit gehad. Onze katten zijn wel pkd1 dna getest , maar dat moet maar 1 keer gebeuren en dat is zeer éénvoudig. Bovendien kan het door mijn eigen vertrouwde dierenarts gebeuren, die onze katten zeer goed kent. En het wordt gecombineerd met bloedonderzoek naar felv, fiv, fiptiterbepaling en bloedgroepbepaling ,gemakkelijk in één keer. Ik heb het er echt niet voor over om met mijn gezonde katten elk jaar een uur te rijden, er een halve dag intens getresseert te helpen draaien en keren aan mijn katjes en om geduw en getrek en veel stress aan mijn katten te bezorgen. Want leuk vinden ze het niet en ik ook niet. Dit terwijl er zich nog nooit geen enkel probleem van die aard voordeed.

Veel brittenfokkers die ook al sedert 2002 testen, zijn het eigenlijk ook wel beu aan het worden, want ook zij hebben nooit een positieve kat ontdekt.
Velen slaan nu ook al eens een jaartje over of testen enkel hun dekkaters en niet meer de poezen. Vele van onze kittens zitten ook in de fok en enkele zijn ook getest, alles negatief ! Dus waarom panikeren ?

Nooit, nooit, nooit dat is blijkbaar je stopwoordje of je ontkenningswoord? Ik begrijp het niet dat je er zoooo licht kan overgaan waar een ander helemaal geen moeite mee heeft om toe te geven dat er inderdaad positieve katten in hun stamboom zitten en dat je dit bijna zo goed als niet kan vermijden, ga jij even weer gaan zeggen dat je het NOOIT tegenkomt, dat er GEEN enkele postitieve kat in je stambomen voorkomt en dit terwijl je een zeer populair ras fokt met veel inteelt en kruisingen waarvan deze aandoeningen zo frequent bij voorkomen. Volgens mij ga je niet realistisch te werk op deze manier. Je zegt "waarom panikeren?" panikeren is misschien niet nodig, maar ik vind dat je wel je ogen mag openhouden voor mogelijke gevaren, ziektes, afwijkingen, aandoeningen etc zeker als je zoveel katten hebt. Hoe meer katten, hoe meer kans. Dat je niet wil testen, is inderdaad je eigen keuze, maar dat je zomaar kan zeggen "NOOIT" vind ik toch wel extreem.

Bewerkt door Spanishke, 20 april 2009 - 11:23.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#312 Geplaatst 20 april 2009 - 11:29

Inteelt komt in geen enkele stamboom van onze katten voor !!
Daar letten we enorm op als we een kat aankopen. En 'nooit is ook nooit' als we het nog niet voorgehad hebben. Ik kan toch moeilijk liegen dat ik ooit al een geval heb gehad als dat niet zo is ? Het is geen stopwoordje, het is gewoon zo !

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#313 Geplaatst 20 april 2009 - 11:34

Hopelijk blijft het dan ook bij "nooit"
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#314 Geplaatst 20 april 2009 - 12:16

Brrr met tegenzin toch nog 1 bericht in dit topic:

Wat ligt aan de basis van elk gecultiveerd (dus door inmenging van de mens ontstaan) kattenras? Inteelt, inteelt, inteelt...
Ga maar eens terugkijken in de stambomen. Het is nogal artificieel om te denken dat een stamboom stopt waar het papiertje eindigt. Wat staat er op een stamboom een generatie of 6? Wat zat er daarvoor? Was het "divine intervention"? "deus ex machina"? Daalde de kat inclusief stamboom neer uit de hemel? Neen, de kat heeft uiteraard nog heel wat voorouders, al staan die niet op de stamboom, maar ook deze voorouders zijn bepalend voor de genetische samenstelling van de kat. In elke stamboom zit er wel wat dat niet pluis is.
Kattengeneraties volgen supersnel op elkaar, ziektes kunnen generaties en generaties meeliften alvorens er wat uitkomt...

Dat is gewoon een feit! We kunnen ontkennen dat dat zo is, maar zo is het nu eenmaal, ontkennen is onszelf bedotten...

Ik heb bijvoorbeeld een poes die verwant is aan een van jouw katten. Enige vorm van "Inteelt" zit overigens wel in de lijn van die poes (nog zichtbaar op de stamboom zelfs) maar ik maak me dan ook niet de illusie dat er ergens een ras is zonder enige inteelt. Zoals ik al zei, inteelt is de basis van de gecultiveerde rassen.

Twee nestgenoten zijn hcmverdacht/positief. Wijzelf testen haar ook en zij is tot nu toe negatief met heel mooie waarden. Wij hebben (dat is voor ons heel vanzelfsprekend) besloten niet te fokken met de poes in kwestie ondanks haar goede testresultaten. Zij is nl nog jong, dus goede testresultaten kunnen nog veranderen in minder goede...  al hopen wij van niet!
In de stamboom kan ik zo een aantal katten aanduiden die ik liever niet in de stamboom heb, maar dat kan ik in elke stamboom wel. Daar kan ik gewoon eerlijk over zijn. Fokken is helaas compromis sluiten en zoeken naar stambomen waar de namen die je niet zo graag terug ziet zover mogelijk in de stamboom staan. Inteelt, zo ver mogelijk naar achter etc.
Met een open geest blijven kijken naar de dingen, in de gaten houden hoe broertjes, zusjes, ouders, grootouders, nakomelingen het doen...

Weet ik waar die hcm vandaan komt? Neen. Geen idee of het van vader of moederkant komt of misschien wel van beiden... Je kan speculeren wat je wilt, maar tot er duidelijk bewijs is, is dat allemaal onzin!
Zal ik dat ooit weten? Misschien wel als alle betrokken partijen blijven testen en blijven hun verantwoordelijkheid nemen en gelukkig kan ik daar in dit geval op rekenen. Want ik heb deze kat gekocht bij een erg verantwoordelijke fokker die test en blijft testen en ook open is over de resultaten. Wat dat betreft hadden wij het niet beter kunnen treffen!

Met het vingertje wijzen naar haar of de fokkers van de ouders is overigens ook onnodig. Hen treft absoluut geen schuld, ook zij testen en doen wat met de testresultaten! En ook zij zijn eerlijk in hun communicatie.

Inteelt is overigens niet de enige reden dat zulke ziektes tot uiting komen, maar soit. Het stoort me dat er zulke uitspraken worden gedaan want het getuigt van weinig kennis ter zake... We moeten en kunnen niet allemaal wetenschappers zijn, maar doe dan toch ook geen uitspraken die kant noch wal raken en durf toe te geven dat je iets niet weet. Ipv stellig te beweren dat je alles kent wat er in "jouw" bloedlijnen omgaat. Tenzij je omnipotent bent weten jij en ik dat dat op dit moment en met de huidige kennis van de wetenschap gewoon niet kan. Als je wat zegt laat dat dan aub relevante informatie ad hoc zijn... Er gaat al zoveel grijze ruis rond in de kattenfokwereld :(

Bewerkt door Smitten Kitten, 20 april 2009 - 12:27.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#315 Geplaatst 20 april 2009 - 12:22

@ Feroesti: Nog zoveel onduidelijkheid en toch spreek je erover alsof alles al 100% of toch zo goed als 100% vastligt. Gisteren nog contact gehad met mensen van het medische center voor dna te laten testen en zelfs die spraken met veel onduidelijkheid en onzekerheid over welke testen en welke niet al dan niet al ontdekt waren. Als zij het niet weten, waarom zou jij het dan wel zo met zekerheid kunnen vaststellen?
Geplaatste afbeelding