Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
henny
henny
  • 1.601 berichten

#391 Geplaatst 31 mei 2009 - 22:54

Henny,
Als die dekkater positief was op latere leeftijd en dekkingen vrij gaf al die jaren, zijn er toch bij de kittens ooit problemen bemerkt van die aard ?
Je moet toch ooit gemerkt hebben dat enkelen van de kittens hartproblemen had of sterfte bemerkt hebben bij de kittens ??
Er was misschien destijds niet veel bekend over hcm en testen werden niet gedaan. Ik wil je dit zeker niet verwijten hiermee, ik weet dat je er niet aan kon doen. Maar er moeten toch intussen problemen aan het licht gekomen zijn of niet ?

Pas in 1999 wist ik van het bestaan van HCM af door een artikel van Ingrid Putcuyps in een verenigingsblad.
In 2000 is mijn eerste poes (op 7 jarige leeftijd) aan HCM overleden, een halfzus van BBS.
Geen van zijn afstammelingen is op vroege leeftijd overleden, sommigen pas met 9/10 jaar.
Hij is niet lang dekkater geweest en ik heb zelf geen afstammelingen van hem maar wel van zijn (postieve) vader.
Door de 'late onset' HCM zijn de problemen na 2000 pas aan het ligt gekomen.
Henny

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#392 Geplaatst 31 mei 2009 - 23:08

henny zei:

Pas in 1999 wist ik van het bestaan van HCM af door een artikel van Ingrid Putcuyps in een verenigingsblad.
In 2000 is mijn eerste poes (op 7 jarige leeftijd) aan HCM overleden, een halfzus van BBS.
Geen van zijn afstammelingen is op vroege leeftijd overleden, sommigen pas met 9/10 jaar.
Hij is niet lang dekkater geweest en ik heb zelf geen afstammelingen van hem maar wel van zijn (postieve) vader.
Door de 'late onset' HCM zijn de problemen na 2000 pas aan het ligt gekomen.

Amai das echt wel heel laat allemaal.. Op die manier wordt het wel heel moeilijk :o

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#393 Geplaatst 01 juni 2009 - 09:06

MissKitty zei:

Amai das echt wel heel laat allemaal.. Op die manier wordt het wel heel moeilijk :o

En dat is nu eenmaal de clue van de zaak...

Henny behoort tot de generatie fokkers die uit ervaring weet dat het lang duurt voordat een kat uitwendig hcm zal tonen/sterven aan hcm.

Dat zijn ervaringen die de jongere generaties fokkers moeten gebruiken. Maw; voorzichtig zijn en voor elk nest testen, daar kan je veel problemen mee voorkomen.

En niet idioot staan brullen dat testen niet meer nodig is als een kat 1 keer negatief is getest of dat het niet nodig is omdat ouders (die nog niet eens 8 jaar zijn) nog steeds negatief zijn.

En Feroesti; het feit dat er ook andere ziekten zijn is toch geen excuus om niet te testen?! En wat levershunt betreft, ook dat kan je testen... Ik heb een poes (ja die dat verwant is aan de jouwe) die buiten een hcm positieve en verdachte zus en broer, ook een broer heeft die bijna is overleden aan een levershunt. Ondanks het feit dat ik niet met dit poesje fok (gezien het hoge hcm-risico) heb ik ook hier mijn verantwoordelijkheid genomen en dit poesje laten testen op een levershunt. Diagnose: ook dit poesje heeft een extra bloedvat op de lever dat er niet zou mogen zijn.

Ik vind het waardevol dit te weten, in eerste plaats voor mezelf: wat kan ik verwachten?

In tweede plaats voor andere fokkers die met deze lijnen fokken.

Jij niet misschien?

feroesti zei:

Dat die kater positief was is er geen enkele aanwijzing dat onze poes een groter risico loopt. Iedere kat loopt risico en door haar elk jaar te testen zal je niet vermijden dat ze het niet krijgt. En als ze het krijgt op latere leeftijd, ondanks elk jaar negatieve testen, dan heeft ze intussen al enkele nakommelingen. Dus het probleem is dan niet anders. Als ik omwille van 1 positieve kat in haar stamboom, bovendien bij haar betovergrootouders, haar uit de fok moest halen, is dit enorm zonde. Want deze poes werd zorgvuldig gefokt, heeft prachtige eigenschappen en is een zeer goede, gezonde mama. Het is niet omdat die kater het gen droeg dat hij dat automatisch heeft doorgegeven bij de volgende generaties. Of dat Oilily dat aan volgende generaties doorgeeft. En als moest blijken dat dat wel zo is , dan wordt ze meteen uit de fok gehaald en kittenbaasjes op de hoogte gebracht ! Wij nemen zoiezo onze verantwoordelijkheid.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat een poes uit de fok moet omdat er ergens een voorouder gestorven is aan hcm. Zo zwart-wit is heel dat hcm-verhaal niet. Maar O werd er bijgehaald omdat je stellig beweerde dat er in "jouw stambomen" nooit hcm is voorgekomen. Dat is nu eenmaal niet zo en zoals ik al zei denk ik niet dat er iemand is die dat kan zeggen. Dat is een voorbeeld van de misleidende info die je lijkt te willen verspreiden. Dat is geen kritiek op de fokkers van O, zeker niet!!!!

feroesti zei:

Als er zich iets voor doet is het moment aangebroken om in te grijpen en alles te doen om dit te vermijden en de verantwoordelijkheid dragen voor de kittenbaasjes.
Je kan wel testen, maar je moet ook niet gaan overdrijven, het blijven levende dieren. We kunnen ze niet volledig gaan doorlichten en garanties willen krijgen en bieden dat zij en hun kittens 20 jaar zullen worden. Want dat is onmogelijk, hoe graag we dat ook zouden willen.

Dat noem ik dweilen met de kraan open... Pas ingrijpen als het te laat is met andere woorden. Als fokker zou het niet je doel moeten zijn om je kittenkopers te troosten als hun kat dood gaat, wel om hen dit leed te besparen. En als er wat gebeurt, ja tuurlijk dan moet je de kittenkoper bijstaan, maar dat is evident.

feroesti zei:

Ik heb toch nergens gezegd dat testen overbodig is ???? Blijkbaar worden hier dingen anders geïnterpreteerd dan ik ze vermeld. Waarom testte ik dan zelf ...
Ik deed alleen de uitspraak dat Dktr. Vinck me vertelde dat ik niet jaarlijks hoef te testen , dat ik gerust een jaar mag overslaan. Dat sloeg enkel op Enrico en Etou. En dat er elk jaar (ook bij de honden) nieuwe testen uitgevonden worden wereldwijd, waarvan zelfs de dierenartsen geen weet van hebben dat ze bestaan. Het test gedrag is enorm en wordt steeds erger, terwijl het totaal geen garanties biedt op een gezonde kat/hond die een lang leven zal krijgen.
De uitspraken die niet kloppen komen dan van Dktr. Vinck zelf.

Ook dit vind ik zeer misleidend. Maar goed, zoals je zegt komt dat dan van Vinck...
Katers om de twee jaar testen??? Nu moet ik toevallig binnenkort met een opvangkitten naar Vinck en ik zal hem ook vragen waarom hij zo'n advies geeft terwijl alle andere cardiologen adviseren om jaarlijks te testen. Daar ben ik nl zeer benieuwd naar...

Ook naar de uitleg achter de uitspraak dat alle perzen die bij hem komen positief getest worden ben ik heel benieuwd naar.

Bewerkt door Smitten Kitten, 01 juni 2009 - 09:28.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#394 Geplaatst 01 juni 2009 - 09:17

Even een denkoefening:

Hoe ver hoppen recessieve genen vaak wel niet mee???

Van hoe ver komt het langhaargen in stambomen soms wel niet?

Als het langhaargen zo kan meehuppelen over al die generaties heen, zou het hcm-gen (al is dat dominant) dat ook niet kunnen misschien???

(Ik zal het antwoord al verklappen: Ja. Net omdat het zolang kan duren voordat het uitkomt of een kat lijdt aan hcm kan het gen al behoorlijk ver zijn geraakt vooraleer de eerste gevallen bekend raken.)

Bewerkt door Smitten Kitten, 01 juni 2009 - 09:34.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#395 Geplaatst 01 juni 2009 - 09:47

Smitten Kitten zei:

Ook naar de uitleg achter de uitspraak dat alle perzen die bij hem komen positief getest worden ben ik heel benieuwd naar.

Hanne als je dat zou willen doen erg graag, zeker gezien er binnen de perzenwereld eigenlijk niet getest wordt.
Dan ga ik uit van natte vinger werk.
Zeker ook als Valerie ook zegt dat ze weinig perzen krijgt, en een minimum daarvan dan positief test.
ze krijgt meer positieve britten en sphynxen. het ragdoll gehalte wat positief is is aan het teruglopen.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#396 Geplaatst 01 juni 2009 - 10:21

jubikelcats zei:

ze krijgt meer positieve britten en sphynxen. het ragdoll gehalte wat positief is is aan het teruglopen.

En de Maine Coone wordt bij beide niet eens vermeld dus dat zal dan toch ook niet zo opvallend veel meer zijn lijkt het.. De DNA testen lijken het nut toch wel te tonen dan.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#397 Geplaatst 01 juni 2009 - 13:10

Ik denk dat bij main coons ook het aantal positieve gevallen aan het teruglopen is. Maar daar is ook een volledig gezondheidsprogramma he bij Pawpeds. Die zijn net als bij de ragdoll ook al veel verder
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#398 Geplaatst 01 juni 2009 - 21:12

Nu blijkt inderdaad dat die kater op late leeftijd positief werd. Maar hij zou voorheen, als hij wel getest was geweest, wel op echo tekenen vertoond hebben van hcm. Als je een kater test op 3 jaar (als Etou) of op 11 maanden (als Enrico) en die negatief is, met goede parameters, dan kan je toch gerust een jaar overslaan... Daarin begrijp ik Dktr. Vinck volledig.

Als je wel elk jaar test en de kater pas positief wordt aan 4 jaar, zit je met dezelfde ellende en hetzelfde probleem. De kittens die hij produceerde zijn ook mogelijke dragers. Of je nu om de twee jaar test of elk jaar, indien hij positief wordt zal dat niet veel kittens schelen en blijft het probleem net even groot. Vandaar dat dokter Vinck doelt op katers die wel dekkingen geven ,elk jaar te laten testen, die produceren veel meer kittens per jaar.
Daarin begrijp ik hem volkomen.

Hoe dan ook moet je je verantwoordelijkheid opnemen tegenover de kittenbaasjes. En of de kater dan elk jaar getest was of pas om de twee jaar, de ellende blijft dezelfde als een kat hcm ontwikkeld.
Wij hebben het hier gelukkig nog niet voorgehad, anders was ik misschien ook een fervent tester. Wij hebben gekozen om fip te voorkomen en daar steken wij al onze energie en mogelijkheden in. Omdat we dit jaren geleden voorgehad hebben en het een echte plaag is bij veel fokkers.
Was het hcm geweest, of levershunt, of welke problemen dan ook, hadden we daar onze energie ingestoken. Als fokker maak je keuzes wat op het moment belangerijk en nodig is.

Wat betrefd bloedlijnen kennis...
Als 3 generaties katten verschillende keren negatief getest zijn op hcm , maak ik me geen zorgen voor hun kittens. Dat vind ik al heel wat en op zich al een veel kleiner risico. Natuurlijk kan er altijd terug iets insluipen, maar daar zijn de juiste combinaties maken, met totaal verschillende bloedlijnen, ook belangerijk in. Het spreekt vanzelf dat je geen twee katten met in de voorouders een hcm geval, aan mekaar koppeld. Of uit dezelfde lijnen aan lijnteelt gaat doen.
Bovendien gaat bloedlijnen kennis over veel meer dan hcm alleen. Ook pkd onderzoek is belangerijk en de bouw van de kat, oogkleur bij de points,...
Het gaat om een ras verbeteren zowel op gezondheid als op schoonheid. Het is keuzes maken en zekerheid heb je nooit. Met onze bloedlijnen ben ik er heel gerust in. Ik blijf erbij voor de juiste te hebben gekozen.

Bij ieder nest ben ik zeer verwonderd over het kleine, prachtige leven dat onze poezen en katers ons schenken.
Het is een hobby en hoe goed je het ook wilt doen je kan niet alles voorkomen of vermijden. Het is de manier waarop je er mee omgaat en het aanpakt die dan van belang is.

Ik begrijp volkomen dat als je zoiets als hcm meemaakt er alles aan doet om dit te vermijden. En zoveel mogelijk fokkers wil inlichten en hen erop wijst. Maar er zijn ook net zoveel fokkers die nooit zoiest meemaken en hen dan iets opdringen vind ik ook niet echt nodig. Als er geen problemen zijn en katten sporadisch getest worden, kan je hen toch niet verplichten elk jaar zo'n test te laten doen...
Net zomin als dat ik iedereen zou verplichten fiptiterbepalingen te laten doen, want die vind ik dan persoonlijk zeer noodzakelijk. Of de test van levershunt wat voor anderen dan weer belangerijk is. Of gelijk welke afwijkingen of test dan ook...
Dat moeten fokkers voor zichzelf uitmaken.

Er zijn heel veel britten die nooit hcm ontwikkelen en als ik het hier lees lijkt het net alsof iedere kat het automatisch krijgt. Wij fokken 8 jaar en hebben geen problemen van die aard al voorgehad. Net als veel andere fokkers die het nog niet hebben meegemaakt. De test is belangerijk, maar moet nu ook niet zo serieus opgedrongen worden. Het jaagt schrik aan op die manier en het lijkt alsof iedere brit uit niet geteste ouders hcm zal onwikkelen en dat is absoluut niet waar !!! Het risico bij geteste ouders is kleiner, maar niet onbestaand.

Het is triest dat je dat hebt moeten meemaken. Net zo triest als ik destijds ons fipnest verloor. Maar je hebt gehandeld toen het gebeurde en volgehouden en op zich alleen al is dit een dikke pluim waard !!!!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#399 Geplaatst 01 juni 2009 - 21:21

Smitten Kitten zei:

En dat is nu eenmaal de clue van de zaak...

Henny behoort tot de generatie fokkers die uit ervaring weet dat het lang duurt voordat een kat uitwendig hcm zal tonen/sterven aan hcm.

Dat zijn ervaringen die de jongere generaties fokkers moeten gebruiken. Maw; voorzichtig zijn en voor elk nest testen, daar kan je veel problemen mee voorkomen.

En niet idioot staan brullen dat testen niet meer nodig is als een kat 1 keer negatief is getest of dat het niet nodig is omdat ouders (die nog niet eens 8 jaar zijn) nog steeds negatief zijn.

En Feroesti; het feit dat er ook andere ziekten zijn is toch geen excuus om niet te testen?! En wat levershunt betreft, ook dat kan je testen... Ik heb een poes (ja die dat verwant is aan de jouwe) die buiten een hcm positieve en verdachte zus en broer, ook een broer heeft die bijna is overleden aan een levershunt. Ondanks het feit dat ik niet met dit poesje fok (gezien het hoge hcm-risico) heb ik ook hier mijn verantwoordelijkheid genomen en dit poesje laten testen op een levershunt. Diagnose: ook dit poesje heeft een extra bloedvat op de lever dat er niet zou mogen zijn.

Ik vind het waardevol dit te weten, in eerste plaats voor mezelf: wat kan ik verwachten?

In tweede plaats voor andere fokkers die met deze lijnen fokken.

Jij niet misschien?

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat een poes uit de fok moet omdat er ergens een voorouder gestorven is aan hcm. Zo zwart-wit is heel dat hcm-verhaal niet. Maar O werd er bijgehaald omdat je stellig beweerde dat er in "jouw stambomen" nooit hcm is voorgekomen. Dat is nu eenmaal niet zo en zoals ik al zei denk ik niet dat er iemand is die dat kan zeggen. Dat is een voorbeeld van de misleidende info die je lijkt te willen verspreiden. Dat is geen kritiek op de fokkers van O, zeker niet!!!!

Dat noem ik dweilen met de kraan open... Pas ingrijpen als het te laat is met andere woorden. Als fokker zou het niet je doel moeten zijn om je kittenkopers te troosten als hun kat dood gaat, wel om hen dit leed te besparen. En als er wat gebeurt, ja tuurlijk dan moet je de kittenkoper bijstaan, maar dat is evident.

Ook dit vind ik zeer misleidend. Maar goed, zoals je zegt komt dat dan van Vinck...
Katers om de twee jaar testen??? Nu moet ik toevallig binnenkort met een opvangkitten naar Vinck en ik zal hem ook vragen waarom hij zo'n advies geeft terwijl alle andere cardiologen adviseren om jaarlijks te testen. Daar ben ik nl zeer benieuwd naar...

Alle perzen positief ??? Waar heb ik dat neergezet ??
'Meestal' positief is een groot verschil...er zijn ook negatieve bij !!

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#400 Geplaatst 02 juni 2009 - 08:28

Ok, "meestal" dan. De vraag is echter krijgt Vinck veel katten over de vloer om te testen (ook preventief) of krijgt hij meer katten over de vloer die doorverwezen zijn door een dierenarts. Als je kijkt op bv hcmtest.com of pawpeds zie je zijn naam bv maar heel weinig opduiken. De meeste fokkers in België gaan naar Putcuyps of Bavegems denk ik.

En 1 jaar kan wel degelijk een verschil maken, Feroesti, ook al wil jij dat blijkbaar niet zien. Hier een voorbeeldje:
Candido Dulci - kastraten

Dus jij zou liever niet weten dat een kat positief is en er maar mee verder fokken (terwijl je met een simpele test had kunnen weten of de kat hcm heeft of niet) ipv jaarlijks te testen? Daar ligt dan gewoon het grote verschil tussen jou en mij denk ik en dat is een meningsverschil dat wel zal blijven aangezien voor mij gezondheid gewoon super belangrijk is en ik niet bespaar op mijn katten. Net zoals met die levershunt bv, als er reden is om te testen (maw als het gaat om de gezondheid van mijn lieverds) dan test ik. Geld is bij ons bijzaak.

Maar goed, ik begrijp dat het voor jou misschien moeilijker is aangezien je meer katten hebt, ik heb er maar twee, ik besef wel dat het een heel dure aangelegenheid is om al jouw katten te testen (op alles), maar ga dan aub geen onwaarheden in de wereld sturen... er is een reden waarom cardiologen gezamelijk een hcm-protocol hebben gemaakt waarbij gezond geteste katten tot een bepaalde leeftijd om het jaar moeten terug komen.

En zoals mijn linkje misschien al wel duidelijk had kunnen maken, maar ik zeg het nog eenmaal in de hoop dat het tot je doordringt:

Neen, het is niet zeker dat Bubbling Brown Sugar ook op jongere leeftijd al tekenen van hcm zou hebben getoond bij testen. Dat is de kern van de zaak die je maar niet lijkt te kunnen vatten... Hcm heeft een variabele onset. Daarom is het zo belangrijk om jaarlijks te testen! Op die manier kan je ook in de gaten houden hoe de waarden evolueren. Niet dat dat alles zegt, ik ken ook een kater die jaren mooi negatief was met quasi dezelfde waarden ieder jaar en die op 6 jaar ineens volledig andere en positieve waarden had.

Maarrr... de kans had wél bestaan dat hij al op jongere leeftijd tekenen had vertoond van hcm. En dat op zich had erg nuttige info kunnen zijn. Moraal van het verhaal; met testen kan je potentieel veel leed voorkomen.

Bewerkt door Smitten Kitten, 02 juni 2009 - 08:31.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#401 Geplaatst 02 juni 2009 - 10:04

Met testen kan je inderdaad potentieel leed voorkomen.
Maar :
Als fokkers moet je keuzes maken wat het meest belangerijke is voor jezelf als cattery.
Als we alles strikt moeten geloven en volgen wat op forums aangeraden wordt moet je :
Iedere kat jaarlijks laten testen op felv, fiv, fip, hcm, pkd dna en pkd echo. Bovendien ook eens bloedgroepbepaling, bloedcontrole naar tekorten en om mogelijke ziektes alsnog op te sporen,  levershunt, baarmoeder echo laten maken voor- na en tijdens de bevalling, en best ook een een echo van de longen en een neurologisch onderzoek af en toe. Dan doe je ook best aan vroegcastratie bij de kittens, laat je je kittens volledig inënten met de meest complete vaccins en ontwormen en behandelen tegen giardia, kittenpakket verzamelen en bovendien een ruime garantie bieden. Bij sterfte kan je dan meteen een ander kitten aanbieden of een geldteruggave toepassen.
En ook hanteer je een zeer strikte hygiëne, de allerbeste voeding, heb je een drinkfontein, rook je het huis jaarlijks uit om schimmel te voorkomen, vitaminesupplementen bijgeven indien nodig, maandelijkse controle door de dierenarts om te kijken of er echt niets makeert, heb je de allergrootste en allesbeste ,properste krabpalen in huis, veel speelgoed en hoop je verder nog wat tijd over te hebben om veel te knuffelen en te spelen met de katten.
Welk fokker houdt dit financieel allemaal vol en bovendien wat moet de kittenkoper dan betalen en zal die dat willen betalen ???????? Het biedt trouwens geen enkele garantie dat het kitten een lang leven kan tegemoed gaan (kan alsnog sterven aan pkd, hcm, fip, felv, fiv, kanker, epilepsie, vergifiging of ongeluk, ...)
Als fokker gaat het erom de keuzes te maken die belangerijk zijn voor je eigen cattery en zoveel mogelijk ellende proberen te voorkomen.

Het is inderdaad zo dat Dktr. Vinck meestal de patienten doorgestuurd krijgt van andere dierenartsen na een onderzoek. En dan is het veelal inderdaad met een positief resultaat. Hij heeft niet de praktijk nog de intentie om massaal raskatten te gaan testen. Dan ben je voor statistieken inderdaad beter af bij zo'n dierenkliniek die zich daar wel in specialiseerd. Maar daarom is hij niet minder kundig in zijn vak. Zoiezo mag je je ook niet blind staren op statistieken en moet je het individueel als cattery beoordelen en op je eigen katten gaan toepassen. Als er zich iets voordoet handelen en aanpakken. En of je nu kiest voor hcm, pkd, levershunt, neurologie of fip. Het blijft keuzes maken want alles tegelijk willen doen is iets wat mij onmogelijk lijkt.
Of je nu 2 katten hebt of 10, financieel is het even zwaar. Met meerdere katten heb je een keer een nestje meer waar je met de opbrengst terug kan mee investeren in tests, nieuw materiaal, sterilisatie of castratie, ... Maar er iets aan overhouden doe je zoiezo niet, integendeel. En of het er dan twee zijn of 10 maakt geen verschil.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#402 Geplaatst 02 juni 2009 - 10:57

Beste Feroesti,

Het is zoals je zegt een kwestie van keuzes.... en keuzes van verschillende mensen verschillen nu eenmaal.

Wat voor jou blijkbaar een utopisch beeld is, is voor mij redelijk normaal. Al rook ik mijn huis niet preventief uit, want dat vind ik dan weer zever. Het is bovendien ook niet gezond, niet voor mens, noch dier.

Wel laat ik mijn katten testen op schimmel als ik dat nodig acht (zo had een van mijn katten een hele tijd terug een kaal plekje, maar dat was door voedselallergie).

Voor ik met een kat fok wordt op alles getest en wordt er ook een volledige echo gedaan. Dus niet enkel hart en nieren.

Ziektes als kanker heb ik natuurlijk ook niet in de hand, en ja het zijn levende wezentjes dus er kan vanalles gebeuren. Maar ik heb (voor mijn normen en waarden) wel alles gedaan wat ik kan om leed te voorkomen.

Het beste voer, de beste zorgen, waterfonteintjes (drie), veel speelgoed en veel krabpalen (ga er binnenkort nog twee van petfun kopen :LOL: ), perfecte hygiëne... dat vind ik allemaal maar logisch. Volgens mij is hygiëne cruciaal in een cattery (ook wat betreft Fip enz) en ondanks het feit dat ik echt niet van kuisen hou, wordt er dagelijks (meermaals) gestofzuigd, 2 keer per week met nat en tegenwoordig ook wekelijks gestoomd, dagelijks de kattenbakken leeggeschept en wekelijks volledig schoongemaakt en gestoomd. En daarbuiten hou ik natuurlijk nog veel tijd over voor mijn lieverds. Daar zorg ik wel voor! Vroeger was ik een echt feestbeest, nu vind ik een avond thuis met de katjes (en eventueel wat vrienden over de vloer) zoveel leuker. Daar kan ik zo van genieten en mijn katjes ook.

Volledig inenten, ontwormen, garantie, ook dat lijkt me alleen maar logisch.

En zoals ik al vaker heb gezegd is het iets dat ik in eerste plaats voor mezelf doe. Ik wil zelf weten hoe het met de gezondheid van mijn katten is gesteld, het zijn dan ook geen kosten die ik doorreken aan mijn kittenkopers en mijn prijs die ik vraag voor mijn kittens is echt niet hoog in vergelijking met andere catteries.

Het draait allemaal om keuzes en dit is nu eenmaal de mijne, dat heeft dan misschien wel financiële gevolgen voor mij, maar ach dat hoort erbij want het is voor ons slechts een hobby en vooraleer we eraan begonnen heb ik een heel mooi spaarpotje aangelegd. Ik zou me ook nooit zonder spaarcenten in het avontuur durven werpen, want aangezien je met levende wezentjes werkt is de kans behoorlijk groot dat er ooit wat mis loopt.

Dat jij andere keuzes maakt en andere dingen belangrijk vindt als mij maakt je natuurlijk geen slecht mens en ik geloof zeker dat jij super bent voor jouw katjes! Maar je moet begrijpen dat ik me wel kan doodergeren als je misleidende info de wereld instuurt, of het nu uit onwetendheid of onwillendheid is.

Enfin, de discussie is hier voor mij eigenlijk over. We zijn het niet helemaal eens en zullen het nooit worden denk ik.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#403 Geplaatst 02 juni 2009 - 11:02

PS Overigens is het nu wel een stuk duidelijker waarom Vinck bovenstaande uitspraken heeft gedaan.
Om een accuraat beeld te hebben van HCM in een bepaalde raskattenpopulatie lijkt het me beter om advies in te winnen bij een testadres waar er zowel een significant aantal preventieve als opvolgende hcm-tests worden gedaan.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#404 Geplaatst 02 juni 2009 - 11:30

Laten we ook niet vergeten dat :

Vroeger werden er zeer veel dierenproeven gedaan. Betaald door de overheid in testcentra. Met de evolutie van de wetenschap en dna onderzoek is dit sterk teruggelopen. Mede door de dierenrechten organisaties die er sterk op tegen waren en de media die alles aan het licht bracht. Want die proeven gebeuren soms op zeer onvriendelijke wijze voor de dieren.

Met die evolutie en door bloedproeven en dna onderzoek  (die er trouwens kwamen door de vele onvriendelijke dierenproeven) wereldwijd zijn die testcentra sterk terug gelopen.
Maar wie betaald nu het prijskaartje voor die testen overal ter wereld ?
Wel ja, voor een groot stuk de fokkers rechtsstreeks en de kittenkopers onrechtstreeks.
En als het ene wat verbeterd wordt , zal er telkens iets nieuws uitgevonden worden of aan het licht komen. Op zich is dit niet slecht, wetenschappers leren er heel veel uit als al die testresultaten verzameld en bestudeerd worden. Het is veel vriendelijker tegenover de dieren die hier totaal geen last van ondervinden, niet opgesloten hoeven te worden en niet dagelijks geprikt. Maar je moet nu ook niet gaan overdrijven hierin. Uit die dierentesten wordt veel gehaald ook voor mensengeneeskunde. Want op mensen testen is veel moeilijker en minder gemakkelijk verantwoordbaar. Waarom wordt op alle mensen, alle rassen, geen preventief hcm test gedaan, genen die  nierproblemen kunnen geven opgespoord, kanker genen selecteren,...en wel op onze dieren ?
Op die manier worden dna testen op dieren zeer handig en betaalbaar voor wetenschappers. Ze worden op elk dier toegepast. In testcentra op de veel goedkopere en gemakkelijke fokbare muizen en ratten, bij fokkers bij honden, katten , paarden, koeien,...
Maar helaas betalen wij mee het prijskaartje hiervan.

Niet dat ik daar iets op tegen heb. Er moet onderzoek gedaan worden en problemen aangepakt worden. Maar je moet ook niet gaan overdrijven.
Veel dierenartsen/praktijken worden rijk op de rug van fokkers die al te graag veelvuldig allerlei testen willen laten doen en daar zelf heel veel voor betalen. Het wordt opgedrongen en lijkt van levensbelang voor de kat. Maar is dit in elk geval individueel wel zo ? Dit is niet altijd even eerlijk...

Ik wil absoluut geen onwaarheden de wereld insturen. Maar wil ook niet dat alles zo maar opgedrongen wordt en er een enorm overdreven testgedrag uit voortkomt. Dit komt vooral de overheid en wetenschap goed uit. En het risico wordt verkleind op de ziekte , maar is niet nihil.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#405 Geplaatst 02 juni 2009 - 11:41

Ps Nog een laatste opmerking:

Ik vind ook dat de testen goedkoper zouden moeten zijn. Zou ook drempelverlagend werken naar fokkers die niet of weinig testen. En eerlijk is eerlijk, ook voor zij die wel testen zou het welkom zijn.