Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#406 Geplaatst 02 juni 2009 - 12:56

We zien alles enkel maar stijgen en dat is ten koste van de gezondheid van de katten. Waarom moet een test in 2007, plots in 2009, 35 euro meer kosten ? Daar snap ik niets van...
Iedereen is bereidt om alles te testen wat in de mogelijkheid ligt. Maar nu gaat het om keuzes maken, omdat alles zo duur geworden is. Te duur om het hoofd nog boven water te houden als cattery. Dat is zeer spijtig. Moet je eens uitrekenen wat het plan dat ik in de vorige post zette, een cattery kost. En dan ben ik nog heel veel vergeten en niet geschreven. Wij testen op felv, fiv, pkd dna, fiptiterbepalingen, sporadisch hcm en doen bloedgroepbepalingen en bloedonderzoek algemeen beeld. Wat dat alleen ons jaarlijks kost is ongeloofelijk in vergelijking met enkele jaren geleden. Vaccinaties en ontwormingsmiddelen, onvlooiing, voeding , kattenbakvulling,...zijn ook in korte tijd zeer snel gestegen.
De prijzen van de kittens zijn ook gestegen, maar dit in diezelfde verhouding ???

Als het zo doorgaat wordt het onbetaalbaar en wordt het houden van een huisdier pure luxe en nog enkel voor de zeer welstellende klasse. En dat is niet eerlijk...

henny
henny
  • 1.601 berichten

#407 Geplaatst 02 juni 2009 - 13:04

Ik wil absoluut geen onwaarheden de wereld insturen. Maar wil ook niet dat alles zo maar opgedrongen wordt en er een enorm overdreven testgedrag uit voortkomt. Dit komt vooral de overheid en wetenschap goed uit. En het risico wordt verkleind op de ziekte , maar is niet nihil.

De HCM test wordt niet opgedrongen, er is geen vereniging die deze test verplicht stelt.
Het is de fokkersgemeenschap die hier op 'aandringt' voortvloeiend uit ervaring en de mogelijkheid om tegenwoordig te kunnen testen.
De mentaliteit van een fokker is bepalend voor wat hij/zij belangrijk vindt.
Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#408 Geplaatst 02 juni 2009 - 13:20

Wij testen op felv, fiv, pkd dna, fiptiterbepalingen,

En hier bespeur ik nu weer iets van overdrevenheid.
Een FIP titer bestaat niet en FELV en FIV is alleen nodig als men dekkingen geeft of ergens gaat halen.
Een gesloten cattery met allemaal negatieve FELV en FIV katten hoeft deze testen niet te doen.
FIP is een ander verhaal, het overlijden aan FIP wordt veroorzaakt door het muteren van een coronavirus en de katten met een zwak immuunsysteem zijn hier meestal de dupe van.
FIP testen heeft dus geen enkele zin.
Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#409 Geplaatst 02 juni 2009 - 14:16

Dat is u mening en ervaring. Mijn ervaringen  met fip zijn anders.
Dat ga ik hier nu weer niet helemaal gaan uit de doeken doen. Maar wij hebben gemerkt dat onze aanpak werkt en dat we resultaten hebben geboekt wat dat betrefd. En dat er wel veel aan gedaan kan worden en veel vermeden kan worden.
En als het niet gewerkt had, dan zou ik zelfs de vroegspeenmethode en vaccinatie geprobeert hebben. Zelfs daarnaar ben ik zeer benieuwd of dat werkt en of je het daarmee helemaal kunt uitsluiten. Ik volg alles wat over fip beschikbaar is. Bij zoiets doe je er alles aan wat in je macht ligt om het te voorkomen.
Net zozeer als u resulaten boekt met de hcm test en het zo hoopt op die manier te vermijden. En zoals u alles volgt van hcm wat beschikbaar is.

Vandaar dat ik erop wijs dat ieder voor zich uitmaakt wat voor hem/haar belangerijk is. En dat niets zomaar opgedrongen hoeft te worden. Iedere
cattery bepaald zijn methode van werken. En veel hangt af van negatieve ervaringen.
Maar of het nu fip, hcm, pkd, of gelijk wat betrefd, als u de verantwoordelijkheid draagt om het proberen op te lossen en er iets aan doet, dan lever je tenmiste een inspanning.

Velen die te maken hadden met fip doen gewoon verder, alsof er niets aan de hand is, geen garanties, geen voorzorgsmaatregelen , niets.
Bij sommige catteryen is het een echte plaag. En ze gaan gewoon door...

Net als bij hcm, kitten overleden aan hcm, sorry, beide ouders waren
negatief. Of ze testen niet eens, zelfs niet als ze zich voordoet en gaan
vooral door.
Zoiets stoort mij vooral. En veel kittenkopers maken dit mee.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#410 Geplaatst 02 juni 2009 - 14:40

Wat felv en fiv betrefd kan je toch niet weten of de katten in de cattery negatief zijn als ze geen recent testbewijs hebben ? Dus moet je toch testen ?

Guest_christine_*
Guest_christine_*

#411 Geplaatst 02 juni 2009 - 15:55

Hey,

Mag ik nu eens iets zeggen hierop, maar dan is dan weer mijn mening. Hcm bij brits kortharen kun je toch niet testen? Zij zeggen van wel, in gent, mechelen enz... Weet je wat er op de syte staat van de HCM test zelf waar ze de poezen registreren? Dat het een momentopname is. Nu mag je het draaien en keren zoals je wil. Ik leg vandaag mijn poes onder de echo en ze test negatief. Ik leg volgende week mijn poes onder de scanner en ze test positief. Awel, wat heb je daar nu aan aan zo'n test? Stel ik test haar morgen, negatief, ik laat haar dekken en wolgende week test ze positief. En wat dan???? Wat ben je nu met zo'n test. Ah, ja, je kunt ze uit de fok weren. Ja, en wat met die kittens dan? Mijn poes kan zo ook een hartinfarct doen zonder HCM te hebben. Jij kunt vandaag bloed laten trekken en gezond zijn, over 2 maand hetzelfde doen en je hebt kanker. Zo'n test zegt totaal niets, maar dan ook totaal niets omdat het een moment opnamen is. Je bent er niets mee. Een positieve kat kan jaren negatief testen. Weggesmeten geld, en een geldkloperij is het. Geef dan liever de mensen een garantie op hun kitten als het sterft op HCM. Dat zal u meer geld besparen als ieder jaar uw poezen onder de echo te laten leggen. Moeten wij ook onder de echo gaan als we willen in verwachting geraken om te zien of alles in orde is, want je bent ook met leven bezig he. Je mag het draaien en keren zoals je wilt, een HCM test is geen garantie en zegt voor mij totaal niets. En al wie er wel in geloofd, succes ermee

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#412 Geplaatst 02 juni 2009 - 17:03

Beste Feroesti,

ik heb liever een op hcm geteste kat dan een op coronatiter geteste kat.
daar coronatitters dermate kunnen varieren. Ik ken een fokker die haar kat 3 maal heeft laten onderzoeken en telkens een andere waarde kreeg.

Ik heb eenmaal een kitten verloren aan FIP op 11 wkn oud!
Dat is mijn enigste kat in 5 jaar tijd die daar aan overleden is.

Waarom een coronavirus muteerd naar fip is onzeker.
Maar wanneer men niet de rust neemt en maar door blijft gaan blijft het immuunsysteem ondermijnt!

mensen beseffen niet dat je soms ook eens rust moet inbouwen in je huis zodat je katten tot rust kunnen komen.
vroegspenen creeer je stress bij mama en haar kleintjes ze missen dan toch een deel opvoeding.
Vaccinatie geeft juist meer risico op FIP en misschien niet de geente kat maar de generatie erna! Zeer omstreden!!!

wat hcm betreft je haalt wel katten uit het buitenland maar in duitsland werd tot voor kort nog minder getest dan in nederland/ belgie!
Dus je haalt iets van ver met weinig kennis, en fokkers kunnen zeggen het komt niet voor maar ja ze willen dat kitten verkopen dus zeg maar dat je het niet kent en dan is het er niet.

maar goed als fokker doen we dat wat in onze macht ligt, waar nodig fiv/felv testen wanneer ik geen buitendekking haal. Dekkater zowie zo als hij buitendekkingen geeft. Coronatiters test ik niet.
HCM volgens advies Radioloog, PKD laat ik zn de dna testen doen, en zn als ikhet nodig vindt ook per echo.

nu reactie op christiene u hebt ergens de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Dit getuigt volledig uit uw posting!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#413 Geplaatst 02 juni 2009 - 17:09

Dat is ook een beetje mijn bezorgdheid. Dat je op alles test zonder enige garantie dat de kittens een lang leven tegemoed gaan. Wie wordt daar beter van, de raskat ? Daar geloof ik eigenlijk ook weinig van. Het zijn vooral de dierenarts, wetenschappers en de overheid die er beter van worden.
Sporadisch testen is niet slecht en wie jaarlijks wil testen, doe gerust, als het je er jezelf beter door voelt waarom niet. Sommige testen brengen mij ook gerustheid, anderen dan weer minder. Het gaat erom welke negatieve ervaringen je het meeste raken.
Maar dring het niet op aan iedereen. En veroordeel niemand die het niet doet.

Als je alles test en katten helemaal laat doorlichten op alle mogelijke afwijkingen, wat enorm veel kost, houdt je het financieel dan nog vol om ook nog garantie te geven ? Om na zoveel moeite als het foutloopt, toch het totaal bedrag terug te geven of een ander kitten te schenken ? En de positieve poes of kater of wel beiden uit de fok halen en castreren ? Dan lijkt het toch snel duidelijk dat al die testen hopeloos voor niets geweest zijn. En ook 'dat' zijn dingen die gebeuren ondanks de test.
En door het negatieve papiertje dat de test je bezorgde al die jaren op rij, zal je jezelf dan beter voelen en minder schuldgevoelens hebben als het foutloopt ? Dat denk ik niet, want je bent daarom niet minder schuldig dan als je niet getest had. Het probleem zal even groot en even erg zijn. En je zal het alsnog moeten aanpakken...

Het testgedrag is enorm en zal op die manier enkel nog uitbreiden. Dat kan toch de bedoeling niet zijn van al die tests. Ze zijn gemaakt ziektes bij dieren op te sporen en ze te helpen , om diagnoses te kunnen stellen. Dit bij mogelijk ziekte dieren, maar niet bij kerngezonde katten. Dierenartsen misbruiken die testen enorm en slaan er heel veel munt uit. (Wie heeft op show trouwens de test hcm zo opgedrongen enkele jaren geleden ?)

Hun apperatuur en kosten zijn zo zeer snel terug betaald. Van veel fokkers gaan de ogen open en velen hebben sterk hun twijfels bij dit alles. Zelfs sommige ervaren dierenartsen zijn het daar niet mee eens en noemen het echt overdreven...

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#414 Geplaatst 02 juni 2009 - 17:09

Nog een punt van overdenking:

Fokkers die verantwoordelijkheid bezitten laten overleden katten voor sectie gaan.
Zodat er duidelijkheid komt waaraan de kat overleden is, maar laten dan ook zeker even het hartje onderzoeken.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#415 Geplaatst 02 juni 2009 - 17:19

Nahs zei:

Beste Feroesti,

ik heb liever een op hcm geteste kat dan een op coronatiter geteste kat.
daar coronatitters dermate kunnen varieren. Ik ken een fokker die haar kat 3 maal heeft laten onderzoeken en telkens een andere waarde kreeg.

Ik heb eenmaal een kitten verloren aan FIP op 11 wkn oud!
Dat is mijn enigste kat in 5 jaar tijd die daar aan overleden is.

Waarom een coronavirus muteerd naar fip is onzeker.
Maar wanneer men niet de rust neemt en maar door blijft gaan blijft het immuunsysteem ondermijnt!

mensen beseffen niet dat je soms ook eens rust moet inbouwen in je huis zodat je katten tot rust kunnen komen.
vroegspenen creeer je stress bij mama en haar kleintjes ze missen dan toch een deel opvoeding.
Vaccinatie geeft juist meer risico op FIP en misschien niet de geente kat maar de generatie erna! Zeer omstreden!!!

wat hcm betreft je haalt wel katten uit het buitenland maar in duitsland werd tot voor kort nog minder getest dan in nederland/ belgie!
Dus je haalt iets van ver met weinig kennis, en fokkers kunnen zeggen het komt niet voor maar ja ze willen dat kitten verkopen dus zeg maar dat je het niet kent en dan is het er niet.

maar goed als fokker doen we dat wat in onze macht ligt, waar nodig fiv/felv testen wanneer ik geen buitendekking haal. Dekkater zowie zo als hij buitendekkingen geeft. Coronatiters test ik niet.
HCM volgens advies Radioloog, PKD laat ik zn de dna testen doen, en zn als ikhet nodig vindt ook per echo.

nu reactie op christiene u hebt ergens de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Dit getuigt volledig uit uw posting!

Ik ken fokkers die de vroegspeenmethode gebruikten en vaccineerden en die totaal geen problemen ondervonden. En er zijn ook fokkers die gewoon hun katten jaarlijks laten indruppelen en ook geen last ondervinden.
Je kan heel veel doen om het te vermijden. Ze inderdaad rust gunnen, niet op dek gaan, stress vermijden, voeding en kattenbak zover mogelijk uit elkaar houden, ...
Maar sommigen doen gewoon verder alsof hun neus bloed en fokken het ene fipnest na het andere en doen alles af aan toeval en stress...
Het is wel vreemd dat na al onze aanpak en methodes onze titerbepalingen bij al onze poezen qua waarden gelijk lopen. Zeer lage waarden tussen 0 en 250. Dus het helpt dus wel en je kan er heel veel zelf aan doen als fokker.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#416 Geplaatst 02 juni 2009 - 17:24

feroesti zei:

Wat felv en fiv betrefd kan je toch niet weten of de katten in de cattery negatief zijn als ze geen recent testbewijs hebben ? Dus moet je toch testen ?

Je zegt steeds dat je een gesloten cattery bent.
je hebt vaak genoeg gezegd dat je katten ook direct FIV en FeLV getest worden en ook in quarantaine gaan, voor dat ze de groep in gaan.
Hoe wil je FIV en FeLV binnen je cattery krijgen?
Er komt toch geen vreemde kat van buiten je cattery binnen, bv een buitenkat.
Je laat toch je katten niet buiten lopen, waardoor ze kunnen knokken met positieve katten of bruut verkracht worden door vreemde katten.
Door ze continue weer te laten testen op FIV en FeLV, da's pas geld uit de zak kloppen.
Hier zijn ze 1 keer getest, wanneer een kater een uitdekking gaf, werd die kater getest, natuurlijk vrij. Wanneer een poes een uitdekking moet halen ( zou niet weten waarvoor maar ok) dan wordt die ook getest.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#417 Geplaatst 02 juni 2009 - 19:10

iedereen mag van mij dat doen wat hij/zij goed dunkt als feroesti elk jaar fiv/felv wil testen zal haar dierenarts dit erg fijn vinden en kan daar weer een deeltje mercedes voor aflossen.

Hier worden de fiv/felv testen gedaan waar nodig, buitendekking, ik koop uit fiv/ felv vrije ouder dieren en mijn katten komen niet in aanraking. Zou bij god niet weten hoe ik het binnen mijn huis kan halen op deze wijze!

Mijn dierenarts vraagt me altijd vooraf wat is de uitslag ik doodleuk negatief maar ja wie gelooft mij op mijn mooie blauwe ogen :goofy:

Oja en ik zet mijn katten niet in quarantaine!
Nieuw kitten wordt in een rustige omgeving gezet, en vervolgens druppelen de katten dier er zijn langzaam binnen.
Is nog altijd goed gegaan.
En iets fiv/ felv testen voor het mijn huis in komt tjsa dan zou ik dus de fokker niet vertrouwen waar ik mijn kat gehaald had de vraag is dan waarom koop je daar?

testen is goed maar wel in de goede verhouding en tijdstippen.
40 euro voor een zinloze snap stop ik liever bij een extra hcm voor mijn castraten!

betreft coronatiter": ik ken een kat met 1250 coronatiter waardes die een super gezond nest gekregen heeft  en een kat met een coronawaarde van 40 die zelf doodging aan fip maar haar nestje deed het voorspoedig!!

Nog een nadenkertje:
Te veel hygiene kan ook immuunzwakte geven.

Hier lopen de kleintjes tegenwoordig buiten als ze goed 6 wkn oud zijn lekker in de kattenren geen enting gehad nog!
Heerlijk om ze in de frisse lucht te zien spelen en onderzoeken.

Bewerkt door Nahs, 02 juni 2009 - 19:13.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#418 Geplaatst 02 juni 2009 - 19:53

Om eerlijk te zijn, ik vertrouw weinig fokkers. Vandaar ook mijn zeer grote voorzichtigheid om aan fokkers te verkopen en om zelf nieuwe katten aan te kopen. We zijn te dikwijls al bedrogen geweest om zomaar ergens blindelings op te vertrouwen. We kijken intussen heel erg goed uit waar we kopen en vragen inderdaad testbewijzen op papier. Geen enkele fokker had daar problemen mee en vond dat trouwens heel normaal. Het is zoiezo niet gemakkelijk om als fokker een goed vertrouwen op te bouwen met een ander fokker. Er zijn heel veel wantrouwige fokkers, hoe zou dat toch komen ?

Het is vreemd dat wij zeer veel kittenbaasjes over de vloer krijgen die het ook niet meer vertrouwen. Die al eerder een kitten verloren en geen garanties kregen, kitten verloren, emotioneel heel zwaar en geld kwijt.

Zelf heb ik veel cattery's bezocht in Nederland, België en Duitsland en wat ik er te zien kreeg was zeker niet naar mijn normen. Bij sommige kreeg ik zelfs behoorlijk draaiingen in m'n maag.
Sproeiende dekkaters in huis tussen alle poezen, alle rassen door elkaar, vieze kattenbakken, stinkende woningen, katten in kooien, ...Naar testen hoefde ik daar niet eens te vragen.

Imuunzwakte, nog nooit van gehoord... Sterfte door slechte hygiëne echter al heel veel .... Schoonmaken vind ik dus wel erg belangerijk, zowel voor de leefomgeving als voor de katten zelf.
Wat we zelfs soms op show te zien krijgen tart alle verbeelding. Als op een show zelfs sommige katten vieze oren , vlooien en vettigheid in de vacht hebben, hoe moet het er dan thuis niet uitzien ??? En dat is nog wel een schoonheidwedstrijd. Stel je voor dat een miss België vettig en vies en met luizen op een misverkiezing verschijnt...

We hebben hier bij ons thuis een kinderopvang. Daar zijn strikte hygiënenormen aan verbonden en er zijn controles hierop. Hebben onze kinderen dan ook last van imuunzwakte ? Het valt hier trouwens zeer goed op dat we nochthans weinig zieke kinderen hebben.
Natuurlijk moet je niet constant met Dettol gaan zwaaien dan maak je ze niet imuum, maar vergiftig je ze gewoon. Met gewone schoonmaakmiddelen en water, een goede stofzuiger en af en toe wat javel bereik je al heel wat.

Onze kittens komen niet buiten, onze poezen trouwens ook niet. Zijn ze daarom meer vatbaar ? Daar geloof ik niets van. Als een huis goed verlucht en onderhouden wordt hebben ze het heel goed naar hun zin.
Onze kittens zijn nu 7 weken en ik zou ze niet buiten durven laten lopen.
Zelfs de trap is keurig afgezet omdat ze niet zouden naar beneden tuimelen. Onze britjes zijn nu eenmaal niet de slimste katten wat betrefd gevaar en ongelukken zouden hier heel snel kunnen gebeuren. Zelfs eens goed uitrekken op de zetelleuning of krabpaal en ze tuimelen al eens naar beneden. Ze hebben veel speelgoed, ruime krabpalen en we spelen er heel veel mee. Jonge kittens horen een veilige omgeving te hebben, uit de tocht en lekker binnen. Die kunnen echt nog niet aanvoelen wanneer ze in de tocht gaan zitten. Daarna loopoogjes of verkoudheid en je kan gaan behandelen. Zelfs met onze airco hebben we dit probleem, die moet al goed geregeld staan. Onze katten letten echt niet op als ze in de blaasstroom gaan liggen van dat toestel, daar zijn ze net niet intelligent genoeg voor.
Heet dat imuumzwakte ? Neen, hoeveel mensen hebben geen hoofdpijn na een autorit in een auto met airco die te koel staat...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#419 Geplaatst 02 juni 2009 - 20:32

Haha, eens iets waar we het over eens zijn :LOL:
Ik gruwel ook van catteries (of gewoon mensen thuis) waarbij het stinkt naar de kattenbakken, waar het vies is, waar de katten er vettig en vuil uit zien.

Zelf kuis ik overigens ook weinig met kuisproducten, de vloeren met een beetje schoonmaakproduct en daarna ga ik er met proper water over. (Vind het zo'n vies idee dat de katten over de nog natte vloeren lopen en dan ook sporen van schoonmaakproduct op de pootjes krijgen en dan hun pootjes wassen en het zo binnen krijgen. Dat kan gewoon niet gezond zijn), stomen altijd zonder product in de tank, kattenbakken met javel en heel goed naspoelen.

Het huis goed proper houden doe ik niet alleen in functie van de katten en hun gezondheid, maar ook omdat ik zelf niet graag in een vuil huis woon. We hebben dan wel 6 katten, maar ik vind niet dat de mensen dat moeten ruiken of zien als ze bij ons binnen komen.

En tja, als je regelmatig kuist, dan moet je nooit echt de grove middelen boven halen is mijn ervaring.

Ik geloof er wel in dat te veel hygiene tot een verzwakt immuunstelsel kan leiden, maar ik denk niet dat ik overdrijf met de hygiene.
Ik ben echt niet zo'n gek die voortdurend met een of andere spuitbus rondloopt om vanalles op te blinken, heb wel leukere dingen te doen :LOL:

Maar een basic hygiëne als je huisdieren in huis hebt vind ik wel belangrijk. Enkele sympele regeltjes, eetbakjes niet naast de kattenbak, eetbakjes en drinkbakjes dagelijks afwassen, hygiëne in de kattenbakken dat vind ik eigenlijk doodnormaal.

Ik zeg niet dat fip veroorzaakt wordt door slechte hygiëne, maar ik geloof wel dat slechte hygiëne weerstandsverlagend kan werken en zo de deur kan openzetten voor het gemuteerde coronavirus.

We hebben een groot afgemaakt terras en daar mogen onze toekomstige kittens ook op vertoeven als ze oud genoeg zijn, natuurlijk niet als er veel wind staat op als het regent ofzo. Maar als het rustig weer is met een aangenaam zonnetje en de kittens zijn oud genoeg en stabiel... waarom niet?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#420 Geplaatst 02 juni 2009 - 20:43

Zelf heb ik veel cattery's bezocht in Nederland, België en Duitsland en wat ik er te zien kreeg was zeker niet naar mijn normen. Bij sommige kreeg ik zelfs behoorlijk draaiingen in m'n maag.
Sproeiende dekkaters in huis tussen alle poezen, alle rassen door elkaar, vieze kattenbakken, stinkende woningen, katten in kooien, ...Naar testen hoefde ik daar niet eens te vragen.

Dat zijn juist cattery's waar ik heel hard bij wegren.
Een kat moet sociaal zijn. die moet je niet ergens uit een kooi plukken, uitzondering wanneer de poes kittens heeft, hier zitten de meiden dan met kids in een bench, tot een week of 5, dan wordt de omgeving groter.

Kattenbakken, de strond hoort niet 2 meter opgestapeld zijn, maar schoon zijn.
Sterker nog wanneer er mensen komen, dan loop ik nog even een rondje langs alle bakken.

Sproeiende katers en katers tussen de poezen. tja da's een verschil.
Een kater die sproeit hoort een eigen verblijf te hebben en ook niet te lang open. hier gaan bij sproeiende katers direct de ballen eraf.
Katers tussen de poezen. Hier lopen de jongens ook geregeld tussen de poezen, op uitzonderingen na gelaten.
Sander, die dekt geen enkele poes in een groep, ook al is de poes in kwestie nog zo krols, het intresseert hem geen bal.
Hurrican, mag niet bij de poezen lopen, hij verkracht alles met een gat
Shadow, geen probleem, alleen als de poes krols is......................
Max heeft een hulpje nodig, echter Max is geslagen door Sabrina, dus Max wil niet benee zijn.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!