Spring naar inhoud

- - - - -

Testen / niet testen

• Log in om te reageren
456 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#421 Geplaatst 02 juni 2009 - 21:20

We zullen het over meer dan dat wel eens zijn, daar ben ik van overtuigd. Meningen verschillen  nu eenmaal en veel fokkers zijn wat hun katten betrefd erge stijfkoppen !! Laat het ervaringen noemen en handelen ernaar. Ik ben één van die stijfkoppen...
Ik ben ervan overtuigd dat jullie katten het naar hun zin hebben.
Velen hier op dit forum hebben de allerbeste bedoelingen en hun katten worden enorm in de watten gelegd !! Al ben ik het over sommige dingen niet altijd eens, ik weet dat de bedoeling heel goed is !! Discussies kunnen eindeloos doorgaan en het gaat er me zeker niet om mijn gelijk halen.
Wat jaarlijks testen betrefd op hcm ben ik nog niet overtuigd. Maar dat zal moeilijk worden om mij daarvan te kunnen overtuigen, probeer het dan ook niet verder. Zonde van de energie die je erin stopt... :) :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#422 Geplaatst 02 juni 2009 - 21:32

Wat betrefd die imuunzwakte...
Komt die niet door al dat strooien van antibiotica's ? Bij kinderen is het toch ook zo dat na veel antibiotica, siropen en allerhande middeltjes, ze enorm flauw zijn en geen weerstand bezitten ? Daarom heb ik de leuze beter voorkomen dan genezen. En daar helpt een goede hygiëne , vaccineren, goede voeding en verzorging bij.
Onze katten hebben nog geen vorm van antibiotica geproefd. Wel eens terramycine zalf in de ogen, die ook ontsmetting is. Homeopathie, dat ook wel, maar dat helpt het imuunsysteem niet naar beneden, integendeel. Ontworming, dat ook, maar dat is onvermijdelijk. Net als vaccineren, maar dat versterkt net het immuunsysteem.
Als het echt nodig is en katten heel ziek zijn, is antibiotica of cortisones of wat dan ook wel noodzakelijk. Maar je moet er nu ook niet mee gaan overdrijven en enkel op dierenartsen voorschrift geven.
Velen gebruiken dit zomaar bij het minste probleem, en dan kan je inderdaad spreken van imuunzwakte bij de katten.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#423 Geplaatst 02 juni 2009 - 21:49

immuun zwakte komt oa door het strooien met AB.
Wordt hier alleen gedaan wanneer het nodig mocht zijn!

immuunzwakte komt ook door dingen die fokkers verzwijgen!
Hun katten zijn zogenaamd nooit ziek!
Of gewoon een kitten dat kost wat kost groot moet worden getrokken met de sonde, een kitten dat niet zelf kan drinken sterft in de natuur maar wij fokkers willen persee het uk laten leven, en dan zijn we eraan gehecht, en houden het, o het groeit leuk uit, ach doen we er toch een nestje mee.
Weer een kittentje in weer dat zelfde cirkeltje!!

Zo fok je ook immuunzwakte!

maar helaas nietmand reageerd op mijn nadenkertjes!!!

Feroesti nog een voor jou:

zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten!

Ik snap niet dat jij nog wilt fokken als je zo achterdochtig bent ik zou panisch zijn iets te verkopen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#424 Geplaatst 03 juni 2009 - 08:09

Nahs zei:

immuun zwakte komt oa door het strooien met AB.
Wordt hier alleen gedaan wanneer het nodig mocht zijn!

immuunzwakte komt ook door dingen die fokkers verzwijgen!
Hun katten zijn zogenaamd nooit ziek!
Of gewoon een kitten dat kost wat kost groot moet worden getrokken met de sonde, een kitten dat niet zelf kan drinken sterft in de natuur maar wij fokkers willen persee het uk laten leven, en dan zijn we eraan gehecht, en houden het, o het groeit leuk uit, ach doen we er toch een nestje mee.

Zo fok je ook immuunzwakte!

maar helaas nietmand reageerd op mijn nadenkertjes!!!

Feroesti nog een voor jou:

zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten!

Ik snap niet dat jij nog wilt fokken als je zo achterdochtig bent ik zou panisch zijn iets te verkopen.

Tja, dat snap ik ook al heel lang niet, gelukkig hebben we niet het hele jaar door kittens, anders had ik allang een maagzweer. Bij ieder kitten dat vertrekt voel ik enorme bezorgdheid. Gelukkig stellen de kittenbaasjes me daarin zeer gerust. Net zoals Marieke met Fientje en Chopin, ik ben er zeeeer van overtuigd dat ze daar goed zitten en Marieke begreep best dat ik het moeilijk had met het vertrek. Hier is het meestal de kittenkoper die mij moet overtuigen van de goede bedoelingen en niet enkel omgekeerd.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#425 Geplaatst 03 juni 2009 - 09:02

Een cattery heeft wel eens een probleem met een kitten of een slechte bevalling of wat dan ook.  Hier hadden we ook met ons Sanneke  een doodgeboren kitten. Toch blijf je er alles aan doen om ellende te voorkomen. Deze keer ondergaat Sanneke maandag een echo om te controleren of het wel goed gaat. Indien iets fout dan wordt ze meteen gecastreerd . Ik wil het haar echt geen tweede keer aandoen om van een dood kitten te moeten bevallen. In sommige gevallen is sondevoeding niet slecht, als een mamapoes geen melk geeft of overleden is. Je doet er toch als fokker alles aan om je kittens te helpen ? Het is niet leuk ze te zien sterven, want je hecht je er nogal snel aan.
Dat gaat niet om de verkoop, noch over imuunzwakte creëren, het gaat erom je dieren enorm graag te zien en er alles aan doen om hen het leven zo comfortabel mogelijk te maken.
Bijflessen is hier ook het laatste redmiddel, maar met een nest van 6-8 is het soms noodzakelijk. Die kittens zullen echt niet zwakker zijn dan andere omdat ze af en toe een flesje (of sondevoeding) kregen.
Als een dierenarts beslist dat er geen reden is om te vechten voor een kitten, omwille van te zwak en te ellendig, dan geef ik het ook op. Dan neemt onze dierenarts het mee om in te laten slapen. Maar ieder kitten krijgt hier een eerlijke kans.
En veel fokkers maken het mee, het kleinste ukkepukje van het nest is niet noodzakelijk een probleemkitten. Veel kleintjes  zijn net vechtertjes en komen er zeer sterk uit ! Als je een jaar later de foto's krijgt zijn ze zelf soms groter dan hun nestgenootjes...

Het lijkt wel of iedere cattery moet problemen hebben of het zijn leugenaars...Dat is niet zo, er zijn fokkers die nooit wat voor hebben en er zijn fokkers die niets anders dan ellende hebben. Het gaat ook om een grote portie geluk bij de aankoop van de fokkatten en de combinaties, over wat ervaring en kennis. Fokkers met een ruime ervaring weten wat het beste is en kunnen ook meteen handelen. Wij zijn dan ook echt niet verlegen om af en toe bij zeer ervaren cattery's hulp te vragen. Je kan veel ellende voorkomen als je wat hulp hebt van iemand die er wel veel van afweet. Vandaar dat ik een goede dierenarts, waar je op kan rekenen en cattery's met ervaring heel erg belangerijk vind !!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#426 Geplaatst 03 juni 2009 - 12:51

feroesti je snapt mijn punt niet:

Ik  heb het niet over een groot nest of incidenteel een flesje of dooie moederpoes.

Ik heb het over :

een zwakke schakel maar door menselijk toedoen blijft het leven en dan weer doorfokken.

Feroesti elke cattery maakt dingen mee en over een doodgeboren kitten daar maak ik me geen zorgen om, een bevalling is topsport voor moeder en kitten.
Heb zelf al doodgeboren kittens gehad nest van zes de laatste dood geboren reden??????? Dat is totaal geen reden om moeder uit de fok te nemen.
Dan had ik geen enkele fokpoes meer een nestje mogen laten krijgen.
Daarnaast vindt ik overbezorgdheid een slechte eigenschap. En overtesten en overmatig controle willen houden idem.

Wij vergeten dat het dieren zijn die zichzelf zouden moeten kunnen redden.
Maar doordat wij mensen de dieren te veel vermenselijken ontstaan vaak de problemen en kweek je afhankelijkheid.
Ik maak me hier ook schuldig aan.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#427 Geplaatst 03 juni 2009 - 13:14

Nahs :
Feroesti elke cattery maakt dingen mee en over een doodgeboren kitten daar maak ik me geen zorgen om, een bevalling is topsport voor moeder en kitten.
Heb zelf al doodgeboren kittens gehad nest van zes de laatste dood geboren reden??????? Dat is totaal geen reden om moeder uit de fok te nemen.
Dan had ik geen enkele fokpoes meer een nestje mogen laten krijgen.
Daarnaast vindt ik overbezorgdheid een slechte eigenschap. En overtesten en overmatig controle willen houden idem.

reactie :
Dan hoop ik dat je toch niet terug dezelfde combinatie gaat proberen...
Je hebt als fokker veel zelf in de hand en zoekt om alles zo goed mogelijk te doen. Inderdaad testen op alles is overdreven, je blijft met levende dieren werken en die testen bieden geen garanties. Die mening deel ik zeker ook.
Maar als je iets voorhebt is het heel begrijpelijk en ook maar normaal dat je de oorzaak zoekt en aanpakt. Voor ons was het fip destijds en die fiptiterbepalingen en het globaal bloedbeeld, hebben ons erdoor geholpen. Door de hoge titers van de lage te scheiden en de poezen op non-actief te zetten, kwamen we er door. Eén poes die steeds hoge titers bleef hebben werd herplaatst bij kennisen. Ze is nog steeds in leven na al die jaren, maar met haar had ik het zeker niet aangedurft nog verder te fokken. Voor ons was dit de juiste beslissing, want we hebben het nooit meer voorgehad. Nu laten we sporadisch nog eens een titerbepaling doen, als er toch bloed moet geprikt worden voor een bloedgroepbepaling of felv, fiv. Gewoon ter controle en uit voorzichtigheid.
Het gaat om verantwoordelijkheid dragen of dat nu fip, hcm, pkd, of wat dan ook is. Je kiest wat op dat moment het belangerijkste is.
Ook ik ben van mening dat lijkschouwing nog altijd veel meer info opleverd dan al die testen. Veel sterftes worden afgedaan als fip, hcm, pkd,...door dierenartsen. Maar na nader onderzoek door een erkend labo kwam dikwijls een heel ander verhaal aan het licht...

Zo was een kitten van 8 maanden ook volgens de dierenarts aan hcm gestorven, het was plots doodgevallen. Bij lijkschouwing (door ons aangevraagd en betaald) bleek dat hij van de kast was gevallen, ribben gebroken, klaplong en hartstilstand hierdoor had gekregen.
Nu laat ik bij elk gestorven kitten een lijkschouwing gebeuren, dat levert veel meer duidelijkheid en correcte info.
Trouwens op onze contracten staat dat dat verplicht is bij sterfte om aan de garnatie te kunnen voldoen.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#428 Geplaatst 03 juni 2009 - 13:25

van de kast gevallen tsja als je een hartstilstand krijgt val je van de kast en breekt de kat zijn ribben dus een hartkwaal zou prima kunnen.

Ik zou die combinatie zo nog eens doen als poes niet een baarmoederontsteking had gehad na de bevalling en kitten nr 7 in slurpie toestand normaal uitgekomen was.
Kitten nr 6 is overleden tijdens de bevalling, en waarom mag je dan niet nog eens doen??

een dood kitten bij geboorte kan diverse oorzaken hebben, een heel nest kan ook een oorzaak hebben in infectie of ziekte van de moederpoes, of medicatie toediening.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#429 Geplaatst 03 juni 2009 - 13:36

sectie verplichten om garantie te krijgen.

mja ik geeft gewoon een nieuw kitten, en vraag of men bereidt is sectie te doen, veel mensen vindt het vreselijk de gedachte te hebben dat hun geliefde kat open gesneden wordt.

moet je eerlijk zeggen bij mijn weten leven al mijn gefokte kittens in goede gezondheid bij hun eigenaren.

De kittens die overleden zijn zijn doodgeboren of doodgegaan bij mij in 5jaar tijd en 8 nestjes gaat het daarbij om 6-7 kittens
en dan heb ik GEEn open gehemeltes gehad.
Wel een heftige niesziekte tgv een bezoekende fokker die een ziek kitten in haar auto had. Was ZO pissig. Dat grapje heeft het leven gekost van een kleintje! Maar bijna mijn hele nest was er aan onderdoor!

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#430 Geplaatst 03 juni 2009 - 13:48

oeps foutje

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#431 Geplaatst 04 juni 2009 - 09:42

Hier ondervinden we ook geen problemen. Maar als een kat sterft wil ik duidelijkheid waaraan die is gestorven. Al te veel wordt fip of hcm of pkd als boosdoener gezien en dat blijkt niet altijd te kloppen.
Bij een lijkschouwing heb je 'meestal' duidelijkheid en kan je handelen.
Als er toen het bewuste katertje gestorven was, wel hcm aan het licht zou zijn gekomen was zowel de moeder als vader uit de fok gehaald geweest en zouden de baasjes van broertjes en zusjes ingelicht geweest zijn om toch zeker te laten testen. En zelfs toen werden zoiezo de vader en moeder van het overleden katertje getest op hcm, alsook hun dochter van het jaar ervoor die bij ons was gebleven, toch voor alle zekerheid....En gelukkig allemaal negatief. Dat was voor mij een geruststelling, en negatieve test en negatieve lijkschouwing.
Die mensen kregen een nieuw kitten aan de prijs van de vaccinaties en waren er op die manier ook heel gerust in en hadden duidelijkheid dat het om een ongeluk ging. Inmiddels hebben ze drie katten van bij ons.

Wat fip betrefd worden soms ook katten doodgespoten die niet eens een eerlijke kans krijgen. Als er geen oorzaak voor een ziekte gevonden wordt is het nogal gauw fip en wordt tot euthanasie overgegaan. Het gebeurt niet zelden dat een kat die volgens de dierenarts fip heeft plots op miraculeuze wijze geneest...(vooral bij droge fip) Al moet je bij duidelijke tekenen van fip ook geen katten nodeloos laten lijden natuurlijk.

De keuzes die een fokker maakt om te handelen zijn heel persoonlijk en vooral gebasseert op positieve en vooral negatieve ervaringen. De dierenarts speelt daarin ook een rol , die verschaft de uitleg en tips over wat er kan gedaan worden. Niet ieder fokker volgt de adviezen van zijn dierenarts en niet ieder dierenarts is even kundig. Het is zoeken en fokken zal nooit een gemakkelijke hobby zijn. Er komt heel wat emotioneels bij kijken, maar soms moeten die emoties even aan de kant kunnen gezet worden en je voor duidelijkheid kiezen.
En of je die duidelijkheid en geruststelling nu krijgt door lijkschouwing , testen, garanties, door je dierenarts of wat dan ook dat moet ieder fokker voor zichzelf uitzoeken.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#432 Geplaatst 05 juni 2009 - 10:39

@Karin: Vandaag ben ik in Merelbeke geweest en heb ook eens aan Bavegems gevraagd of zij het gevoel had dat er bij de perzen zoveel positieven zijn getest aangezien andere dierenartsen deze ervaring zouden gehad hebben...

Zij vertelde dat er bij haar niet veel perzen kwamen aangezien er niet veel op getest wordt bij de perzen, dat het wel degelijk voor komt, maar dat ze niet de indruk heeft dat het dus zo rampzalig is gesteld als "de meeste perzen zijn positief/verdacht". Bij welke rassen kwam het dan wel veel voor? Tja, uiteraard zat de brit wel in het lijstje dat ze opsomde, al zei ze wel dat zij niet zo heel veel britten over de vloer krijgt. Putcuyps dan weer meer.

Ze vond het overigens zelf heel raar dat Vinck zoveel positieven zou testen aangezien hij veel losser is als andere cardiologen. Hij rekent tot 6 als een normale waarde. Bij haar (en Putcuyps) is dat positief. Tot 5 is normaal. (even heel simplistisch gesteld natuurlijk, want er speelt meer mee dan gewoon de waarden, ook hoe die zich tov elkaar verhouden is belangrijk, maar dat moet ik jullie niet meer uitleggen he)

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#433 Geplaatst 05 juni 2009 - 10:46

Smitten Kitten zei:

@Karin: Vandaag ben ik in Merelbeke geweest en heb ook eens aan Bavegems gevraagd of zij het gevoel had dat er bij de perzen zoveel positieven zijn getest aangezien andere dierenartsen deze ervaring zouden gehad hebben...

Zij vertelde dat er bij haar niet veel perzen kwamen aangezien er niet veel op getest wordt bij de perzen, dat het wel degelijk voor komt, maar dat ze niet de indruk heeft dat het dus zo rampzalig is gesteld als "de meeste perzen zijn positief/verdacht". Bij welke rassen kwam het dan wel veel voor? Tja, uiteraard zat de brit wel in het lijstje dat ze opsomde, al zei ze wel dat zij niet zo heel veel britten over de vloer krijgt. Putcuyps dan weer meer.

Ze vond het overigens zelf heel raar dat Vinck zoveel positieven zou testen aangezien hij veel losser is als andere cardiologen. Hij rekent tot 6 als een normale waarde. Bij haar (en Putcuyps) is dat positief. Tot 5 is normaal. (even heel simplistisch gesteld natuurlijk, want er speelt meer mee dan gewoon de waarden, ook hoe die zich tov elkaar verhouden is belangrijk, maar dat moet ik jullie niet meer uitleggen he)

Thx Hanne, voor mij is dit hele duidelijke taal.
Bij Valerie kom ik zelf ook, in haar heb ik dan toch echt veel en veel meer vertrouwen dan het hele l** verhaal wat Feroesti ophangt
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#434 Geplaatst 05 juni 2009 - 11:12

Ik zou dus nooit naar Vinck gaan met die wetenschap :o
Henny

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#435 Geplaatst 05 juni 2009 - 11:12

jubikelcats zei:

Thx Hanne, voor mij is dit hele duidelijke taal.
Bij Valerie kom ik zelf ook, in haar heb ik dan toch echt veel en veel meer vertrouwen dan het hele l** verhaal wat Feroesti ophangt

We hebben het zelfs nog over jou gehad ;)

(Niets slechts hoor ;) Ze vertelde gewoon dat er bij haar eigenlijk maar 2 perzenfokkers komen. )