Spring naar inhoud

- - - - -

de kattenbak

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_mama_spookje_*
Guest_mama_spookje_*

#1 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:06

hallo,
het is misschien wel wat raar maar ik vroeg me nu eens iets af.
hoe leer je ze dat eigenlijk het makkelijkste en snelste aan om in een kattenbak te gaan?
ik zou liefst van al hebben dat ze het al wat gewoon zijn om in een kattenbak te gaan maar wie weet komen de kittens vanuit een schuur waar ze de ouder dieren gewoon gebruiken om de muizen weg te houden.
enja dan zijn ze dus nog niet gewoon aan een kattenbak.
dus hoe is het het beste dat ik ze dat aanleer?
ik wil dus een beetje voorbereid zijn voor ik hieraan begin
alle tips welkom.
ik heb nu al zo een grote kattenbak met deksel en zo speciaal gedoe om die proper te maken (dat leek me makkelijker dan met een schepje alles eruit te halen). die heb ik zo uit de collishop besteld.
normaal zou die bak dus in het waskot (een ruimte waar men wasmachien en droogkast staat enzo maar nog veel ruimte voor de katten ook), hier kunnen ze dan rustig zitten en krijgen ze ook een kussen en hun eten. zo kunnen de kindjes hun niet plagen als ze even rust nodig hebben. wees gerust verder mogen ze overal ongeveer komen.
groetjes en dus nogmaals alle tips enzo welkom he

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:12

als je kittens van mijn zus neemt zijn die al zindelijk als ze bij jou komen :LOL:
bij mij thuis staat de kattenbak van Toesje ook in het waskot en als ze moet gaat ze gewoon aan de deur zitten kijken tot iemand die opendoet voor je

met zindelijkheidstraining van kittens heb ik verder niet echt ervaring :/

Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 11 maart 2009 - 14:58

Ik heb een kat die van een boederij kwam en had dus nog nooit een kattenbak gezien. Vanaf het moment dat we een kattenbak hadden, ging ze er gewoon op. Dat hebben we haar nooit aangeleerd.
Ook het katje dat we van het straat geplukt hebben, ging vanaf het eerste moment op de kattenbak. Daar weten we natuurlijk niks van voorgeschiedenis.

Ik vermoed dus eigenlijk dat kittens het vanzelf doen. En als ze het niet doen, kan je misschien proberen om de plasjes en strontjes op te kuisen en dan in de kattenbak te leggen. Zodat ze weten waar het hoort te zijn. Natuurlijk nooit de kitttens met hun neus in een ongelukje smeren, daar leren ze niks van.

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 11 maart 2009 - 15:14

Normaal zijn kittens al kattenbakzindelijk wanneer ze verhuizen.
Mijn kittens heb ik eigenlijk niets moeten leren. De kattenbak stond klaar, ze waren erg nieuwsgierig en plots hadden ze door dat ze kakjes en plasjes in de bak moesten doen. Moederpoes vond het zelfs niet altijd even plezant en soms ging ze de kleintjes gewoon van de bak halen :ha

Als de kittens bij je zijn, regelmatig eens op de kattenbak zetten. Wanneer je ergens een kakje vind, kan je dat (zoals Ines zegt) in de bak leggen.
Poezen zijn slimme dieren, ze hebben het meestal wel snel door. :)

Wat heb je precies gekocht om de bak proper te maken? Een schepje is best wel handig hoor ;)

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 11 maart 2009 - 15:44

ik vermoed dat het zo'n bak met een zeef is?

Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#6 Geplaatst 11 maart 2009 - 15:46

Onze eerste kat was een klein vondelingetje en had dus ook nog nooit een kattenbak gezien.
Hij ging in het begin ook altijd buiten zen behoefte doen. Toen hij ziek werd en niet meer veel buiten mocht hebben we hem de eerste dag een paar keer in de kattenbak gezet en inderdaad ook, zoals Ines al zei, een kakje van buiten in de kattenbak gelegd.
Hij was er direct mee weg en als hij dan nog eens even in de tuin zat kwam hij zelfs naar binnen om in de kattenbak zen behoefte te doen :) .

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#7 Geplaatst 11 maart 2009 - 18:22

Goh..toen Mellon en Echo hier eerst waren, had ik ook wat schrik dat ze niet op de kattenbak zouden gaan omdat het hier gesloten bakken zijn met een deurtje maar ik heb ze gewoon af en toe er eens ingezet en hen geassisteerd met hoe ze door het deurtje moesten..en ja, op den duur deden die dat zelf! Ze hadden het vrij snel door! En ik heb ook een schepje om de "vuiltjes" eruit te scheppen..heel handig! :)

Guest_mama_spookje_*
Guest_mama_spookje_*

#8 Geplaatst 11 maart 2009 - 18:39

hallo,
ik heb zo schepjes van de kattenbak van onze buitenpoes, die is daar het gelukkigst omdat ze dan met rust gelaten wordt, ze heeft een zwaar en moeilijk verleden... (heel ander verhaal)
maar nu die nieuwe bak is zo eentje die je moet kantelen en dan wordt inderdaad alles gezeefd en dan kan je gewoon als je die terug recht zet de hoopjes met een bakje (schuifje) eruit halen. ik ben wel nog nieuwsgierig of het gaat werken. er is wel geen deurtje in maar het is echt wel een hele grote bak.
maar zo te horen zou dat dus geen probleem mogen worden. oke dan ben ik wel al wat gerust, ik maakte me zo een beetje zorgen.
in ieder geval al heel erg bedankt voor alle tips enzo
groetjes

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 12 maart 2009 - 13:06

De dag dat je de poesjes gaat halen, zet je ze bij thuiskomst best eens eventjes op de kattenbak, zodat ze weten waar deze staat. Verder verloopt het normaal zonder problemen, ze kennen het heel vlug hoor.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#10 Geplaatst 12 maart 2009 - 13:37

ik voorzie ook niet direct problemen hoor. soms helpt het wel de kattenbak in het begin niet te ver in een aparte kamer ofzo te zetten.

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 12 maart 2009 - 15:56

Ik weet nog toen ik Angel ging halen op een boerderij zat mams met de kleintjes in een bench met een tapijt eronder. Thuis had ik ook een tapijt liggen en Angelke ging altijd daar haar behoefte gaan doen. Na een paar keer had ik door wanneer ze haar toilet moest maken want ze begon heel hard te miauwen dan en dan nam ik haar op en zette haar in de kattebak en ze had het snel door hoor.