Spring naar inhoud

- - - - -

overbezorgde mama

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 11 maart 2009 - 20:57

de habituées hier op het forum weten dus dat Lana 1 kittentje heeft. ze is al een hele goeie mama geweest, maar nu wil 'minimau' ;) dus meer en meer rondlopen, spelen en alles verkennen. wat dus niet in goeie aarde valt bij mama... ze zit constant te miauwen, volgt haar overal, plus verplaatst ze dan ook als ze de kans krijgt (en dan liefst in een mand redelijk hoog zodat het kleintje er niet uit durft)

als Minimau dus wil rondlopen, moet ik haar constant in de gaten houden, en berisp ik Lana als ze haar wil verplaatsen. dat lukt wel, maar ik kan dat natuurlijk niet constant doen. heeft er iemand ervaring met zo'n situatie? voorstellen hoe ik dit kan aanpakken?
want eerlijk gezegd word ik er een beetje :evil: :trance: van...

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 11 maart 2009 - 21:09

Nele zei:

als Minimau dus wil rondlopen, moet ik haar constant in de gaten houden, en berisp ik Lana als ze haar wil verplaatsen. dat lukt wel, maar ik kan dat natuurlijk niet constant doen. heeft er iemand ervaring met zo'n situatie? voorstellen hoe ik dit kan aanpakken?
want eerlijk gezegd word ik er een beetje :evil: :trance: van...

is het fair de mama te berispen omdat ze haar kleintje beschermd?? ik denk dat jouw lana een hele goede moeder is.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#3 Geplaatst 11 maart 2009 - 21:11

Wel, ik heb er geen ervaring mee dus ik weet niet wat goed of slecht is..ik snap dat de mama goed voor haar kitten wil zorgen maar als het niet mag loslopen, kan het ook niks leren kennen. Ofwel vindt mama het nog te vroeg?

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 11 maart 2009 - 21:29

nuja, met berispen bedoel ik niet dat ik haar straf ofzo hé. ik roep haar, en meestal verlegt ze dan haar aandacht naar mij. als ze het kleintje al vastheeft, ga ik ernaartoe en neem het voorzichtig vast,en dan laat ze haar los.

en morgen is minimau 5 weken, dus ik denk niet dat dit te vroeg is?? ze loopt al heel goed rond, hoor! ik stel me ook die vraag, als ze niet mag en kan rondlopen, zal ze ook niet veel leren hé! :catnoknow

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 11 maart 2009 - 21:33

Lana is een overbeschermde moeder, ze zal mss vinden dat het nog te vroeg is om haar zo te laten rondschieten in huis.
Lana berispen is denk ik niet nodig zij volgt haar instinct maar. Kun je geen deel afbakenen waar minimau kan spelen en lana alles in het oog kan houden zodat ze niet door het hele huis direkt loopt en telkens na een tijdje de ruimte om te spelen vergroten zodat op den duur lana het gewoon is?

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 11 maart 2009 - 21:56

daarom dat ik de kittenren terug heb geplaatst. en zolang het kleintje slaapt, of bij haar ligt, is ze op haar gemak, maar vanals het begint rond te lopen is het paniek...na een paar keer tegen haar te praten, en het kleintje dan bij me te nemen in de zetel, en me met lana zelf bezig te houden terwijl het kleintje speelt, is ze wel een beetje geruster. tot plots terug die 'klik' dat ze haar kleintje moet beschermen! nuja, hopelijk betert het... kdenk dat het vooral nadelig is dat ze er maar eentje heeft..

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 11 maart 2009 - 22:02

Wat gaat dat geven als Minimau oud genoeg is om naar haar nieuwe mandje te gaan?
Dan zal Lana ook nog wel al zoekend en miauwend door het huis een paar dagen lopen. Ja mss is het omdat ze maar 1tje heeft nu geeft ze de volle aandacht aan haar kleintje. Ik hoop voor jou dat het snel betert. :miauw:

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 11 maart 2009 - 22:23

catherine zei:

Wat gaat dat geven als Minimau oud genoeg is om naar haar nieuwe mandje te gaan?
Dan zal Lana ook nog wel al zoekend en miauwend door het huis een paar dagen lopen. Ja mss is het omdat ze maar 1tje heeft nu geeft ze de volle aandacht aan haar kleintje. Ik hoop voor jou dat het snel betert. :miauw:

ja, en ik heb gelezen dat mau's pas aan 16 weken naar hun nieuwe thuis mogen, dus haar vertrek zal een ramp zijn... :cry:

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 12 maart 2009 - 00:14

Toen de kittens hier 5 weken waren liepen zij al mooi rond. :mrgreen:
Amira was in het begin ook niet echt op haar gemak. Als de ukjes in de kattenbak gingen, ging zij ze eruit halen en legde ze de kittens weer waar ze zelf wou. Eerst hebben de kittens in een ren gezeten en toen de tijd rijp was mochten ze gewoon vrij in huis rondlopen.
Wanneer de ren voor het eerst weg was was het ook niet altijd naar de zin van mams. Als er een kittentje wat te ver ging, ging Amira ze gaan halen en versleepte ze ze naar ergens anders.
Ik ben nooit boos geweest op Amira, ik liet haar gewoon doen maar probeerde haar wel op haar gemak te stellen.
Soms was het echt hilarisch zicht, want toen de kittens al groter waren deed ze het ook nog af en toe :ha .

Een leeftijd van 5 weken is toch een mooie leeftijd op de wereld te verkennen vind ik. Ik vind dat zeker niet te vroeg. :)
Wat je kan proberen is om de moederpoes wat af te leiden (met een speeltje ofzo).
Wanneer de kittens hier te ver gingen (volgens mams) ging ik er naartoe en speelde ik wat met de kleine. Amira kwam dan gewoon kijken en vond het prima.
Berispen zou ik inderdaad niet doen.  Gewoon wat geduld hebben en misschien vind Lana het na een tijdje wel ok :)

Ik vond Amira echt een schittered moedertje en kan alleen maar hopen dat haar dochter het even goed zal doen. ;)

Waarom mogen Mau's pas op 16 weken verhuizen?

Bewerkt door elixeryen, 12 maart 2009 - 00:16.

Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#10 Geplaatst 12 maart 2009 - 01:35

waarom precies weet ik niet, er stond bij dat ze meer moeten leren van de mama en veel hechter zijn. nuja, elk kitten toch? kzal het nog eens opzoeken en laten weten!
ja, zoals ik al zei is het jammer voor Minimau dat ze alleen is, zo kan mama haar constant in de gaten houden!
het terugleggen op zich vind ik niet zo erg, maar ze legt haar dan echt in een mand op mijn rek, redelijk hoog, waardoor het verplaatsen op zich al gevaarlijk is voor het kleintje (vind ik toch) plus ze kan er niet uit, en als ze toch zou proberen, zou ze eruit kunnen vallen. daar zit ik vooral mee in!
plus ik vind het zielig dat ze heel de tijd in de ren zou moeten blijven, als ze naar buiten wil naar de kittens van Mollie die hier rondcrossen..ze heeft geen broertjes of zusjes dicht bij haar hé.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#11 Geplaatst 12 maart 2009 - 19:21

elixeryen zei:

Waarom mogen Mau's pas op 16 weken verhuizen?

Ja, vroeg ik me ook af...