Spring naar inhoud

- - - - -

hoe laat ik m'n kat wennen aan een tuigje

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Guest_peterwalker_*
Guest_peterwalker_*

#1 Geplaatst 04 januari 2010 - 18:15

Kan er mij iemand helpen, hoe leer ik m'n kat wennen om aan zijn tuigje te lopen. Iedere keer als ik het hem aan doe laat meneer zich vallen als dood. Zolang hij het omheeft blijft hij liggen. Graag had ik hem mee naar buiten genomen tussen de honden nu komen deze binnen maar hij wil dolgraag mee. over 3 weken komt ons nieuw poesje er en het zou leuk zijn als ik met deze twee aan een tuigje mee naar buiten kon nemen.
Dus alle raad is welkom.
In ieder geval al bedankt.
:catwalk2

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 januari 2010 - 18:49

Ik heb hier thuis met Adam ook al mee geoefend.
Inderdaad is de eerste reflex: zich boenk laten vallen :LOL:

Enige manier die hier werkte: niet trekken, maar 'kom' roepen en lokken met een brokje.
Dan weer 'kom' roepen, en terwijl hij naar je toewandelt, een klein beetjeverder wandelen en weer belonen met een brokje.

Enz...

Dat ging op den duur wel goed hoor.

Hij zal er ook wel aan moeten wennen dat het tuigje hem tegenhoudt...
Dat heb ik hier ook meegemaakt: hij schrok, wou weglopen, maar hing natuurlijk vast aan de lijn... met veel paniek en bokkensprongen tot gevolg.
Dus daar moeten ze ook aan wennen.

Helaas denk ik niet dat ik met Adam ooit buitengeraak, want hij is zo schrikachtig, en ik zou sowieso een stukje over straat moeten :(

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 04 januari 2010 - 19:45

Ik zou ook eerst het gareeltje binnenhuis aan doen dat ze daar eerst aan kunnen wennen, als ze dat gewoon zijn dan pas meenemen naar buiten maar nog niet laten lopen, je moet ze oppakken, dat moet je herhalen tot dat ze geen bang meer hebben en dan kan je ze pas op de grond zetten.

aspoous
aspoous
  • 39 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 04 januari 2010 - 19:49

wij hebben het ook eerst binnen gewoon aangedaan en ze wat laten rondlopen. niet te lang aan laten en geduld hebben ;)
snoepjes kunnen wel wonderen doen, plots kunnen ze dan wel rondlopen ermee

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 januari 2010 - 20:54

Solotje zei:

Ik zou ook eerst het gareeltje binnenhuis aan doen dat ze daar eerst aan kunnen wennen, als ze dat gewoon zijn dan pas meenemen naar buiten maar nog niet laten lopen, je moet ze oppakken, dat moet je herhalen tot dat ze geen bang meer hebben en dan kan je ze pas op de grond zetten.

Ik zit me er soms echt suf over te piekeren... ik zou het hem zo graag gunnen, en ik heb een parkje vlakbij, maar hoe er geraken? :catscratchhead

In de transportbox flipt hij sowieso al.

Hem dragen lijkt me ook niet makkelijk: hij vindt dat enkel OK als hij echt in mijn armen kan liggen. Maar ja, hoe doe je dan deuren open als je maar twee armen hebt en die bezet zijn met 4,8 kg kat?

Als ik via de garage ga, dan moet ik nauwelijks over straat, maar wel hier in het gebouw twee trappen af, twee deuren door en dan de automatische garagepoort, waar hij zich gegarandeerd rot van schrikt...

:(

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 04 januari 2010 - 21:35

Onze Biggles van 7,5 kilo loopt aan een tuigje maar hij loopt en wij volgen. Het is dus nooit zoals met een hondje echt gaan wandelen. Wij hebben Biggles het geleerd omdat we hem niet meer naar de ren konden dragen. Daar was hij te zwaar voor en als hij ging spartelen dan konden we hem niet meer houden, zodoende.
Eerst doe je hem binnenshuis gewoon het gareeltje aan en laat hem daar aan wennen. Dat doe je  tot hij er geen problemen meer van maakt om het aan te doen en er mee rond te lopen.
Dan hang je er de leiband aan en laat hem rondlopen zonder dat je de leiband vasthoudt. Wel bijblijven want met die leiband kunnen ze overal mee vast gaan zitten en dan panikkeren ze en dat wil je juist vermijden. Dan oefen je binnen met de leiband in de hand en als dat goed gaat probeer je het buiten. Ik hang aan de leiband zo'n uitrolbaar hondenlijntje. Als hij dan ineens gaat spurten dan heb ik tenminste een paar meter lijn om zelf in gang te komen vooralleer de kat met een snok tot stilstand komt.
Oefenen en geduld hebben dat is de beste manier. Bij Biggles is het zo dat hij als hij ons naar het laatje ziet gaan waar de leiband en gareel liggen hij al op de tafel springt om het te laten aandoen! Leuk om zien. Mijn dochter kan met haar Orry ook gaan wandelen met leiband en gareel!
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 04 januari 2010 - 21:49

Alicia zei:

Ik zit me er soms echt suf over te piekeren... ik zou het hem zo graag gunnen, en ik heb een parkje vlakbij, maar hoe er geraken? :catscratchhead

In de transportbox flipt hij sowieso al.

Hem dragen lijkt me ook niet makkelijk: hij vindt dat enkel OK als hij echt in mijn armen kan liggen. Maar ja, hoe doe je dan deuren open als je maar twee armen hebt en die bezet zijn met 4,8 kg kat?

Als ik via de garage ga, dan moet ik nauwelijks over straat, maar wel hier in het gebouw twee trappen af, twee deuren door en dan de automatische garagepoort, waar hij zich gegarandeerd rot van schrikt...

:(

Dan zou je die stap er moeten bij nemen met die garagepoort, elke keer stapsgewijs oefenen met de poort op en neer te gaan tot dat hij dat gewoon is, ja ik weet het veel geduld moet je hebben, ons Sala die kent dat ook allemaal, wij hebben dat van kleinst af aan gedaan en dan is het gemakkelijker tegenover een volwassenen kat.
Sala volgt ons maar als ze geen zin meer heeft dan dragen wij haar.
Ik weet niet of je toen mijn topic hebt gezien van "poezel mee gaan kamperen, het kan" in dat topic kan je zien dat ze veel gewoon is, zelfs een groot kampvuur :d

Bewerkt door Solotje, 04 januari 2010 - 21:50.
Reden van bewerken: tikfout

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 januari 2010 - 21:52

Tja, misschien ga ik het toch eens proberen... Beginnen met aan het tuigje hier de deur uit te stappen en de gang te verkennen.

Ik hoop alleen maar dat er niemand in het gebouw woont met een katten-allergie... Ben een beetje bang voor negatieve reacties, officieel mag je hier zelfs geen huisdier hebben (hoewel er al menige hond hier heeft gewoond ;) )

cheryl
cheryl
  • 1.822 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 januari 2010 - 22:23

Yep, eerst laten wennen. Ik heb mijn poezels laten wennen aan een tuigje van toen ze nog kitten waren en kunnen er nu heel goed mee naar buiten, hebben ze helemaal geen last van. Als ik zeg "gaan we naar buiten" en ik laat het tuigje zien, dan zit onze Rosse al gereed om het aan te laten doen :)
Als het weer het toe laat dan laat ik ze een hele dag buiten aan een hele lange lijn (denk dat hij 7 meter is) en ondertussen weten ze tot waar ze kunnen reiken met hun lijn :) Dan spurten ze opeens weg en stoppen net daar waar de lijn eindigt :) heel leuk om te zien! Ze kunnen bij ons in de boom kruipen, in het zand, op gras,... Maar we houden ze wel ALTIJD in het oog, want ze kunnen hun wel eens vast lopen rond de bomen en zo.
Dus de boodschap is; eerst laten wennen en dan ga je er veel plezier aan beleven.

@
WhiteWitch; heb jij een groter tuigje voor je (7.5kg) kat? Ik heb zo een gewoon formaat (ik vind geen groter) de kat heeft er gene last van maar ik heb schrik dat het trekt aan zijn nekje??

Guest_jyotsna_*
Guest_jyotsna_*

#10 Geplaatst 05 januari 2010 - 09:55

onze Hobbes ging ook altijd voor dood liggen, en als hij dan begon te lopen was dat zo heel spastisch. Maar ik heb dan gewoon binnenhuis enkel het gareeltje aan gelaten, en na een half uur liep hij er vrolijk mee rond, en sindsdien maakt hij er niks meer uit. Echt wandelen doet hij niet hoor, maar in de zomer kan hij zo wel mee op het terras (want dat is niet catproof)

cheryl
cheryl
  • 1.822 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 05 januari 2010 - 11:12

Echt wandelen gelijk met een hondje kan ik ook niet met mijn poezels. Zij gaan waar ze willen en ik erachter aan.

Zij gaan eigenlijk met mij wandelen ;)

Guest_peterwalker_*
Guest_peterwalker_*

#12 Geplaatst 05 januari 2010 - 11:19

Hartelijk dank voor al die goede raad, ik ga onmiddelijk aan de slag. :d

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 05 januari 2010 - 11:49

Inderdaad, eerst het tuigje aan doen binnen voor een korte tijd, en dan steeds langer laten wennen tot je er de lis aan kan doen en er uiteindelijk mee naar buiten kan.

Ik zou wel niet verwachten dat jij met de kat gaat wandelen hoor, toulouse wandelt hier met mij ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_lvp_82_*
Guest_lvp_82_*

#14 Geplaatst 26 februari 2011 - 16:41

Onze gecastreerde kater, Josse, wordt binnenkort 4 jaar. We hebben hem  tot nu toe regelmatig buiten gelaten, maar ik heb een paar keer gezien  dat hij voor ons huis de straat overstak, vlak voor een auto. We hebben  wel een grote tuin, maar hij kan er makkelijk uit wegraken. Omdat ik  echt niet wil dat hem iets overkomt, heb ik vorige week bij Zooplus een degelijk  kattentuigje besteld. Ik hoop dat ik hem er rustig aan kan laten wennen,  en dat ik dan met hem na verloop van tijd kan rondwandelen in de tuin.  Hij geniet er duidelijk van om buiten te zijn, en hem de hele tijd bij  mij binnen houden, vind ik maar zielig... Toch zie ik hem te graag om  hem aan de gevaren van buitenshuis bloot te stellen. Is dat ego├»stisch  van me? Ik verwacht dat het tuigje binnen enkele dagen geleverd wordt.  Ik ben bereid om hem er geduldig aan te laten wennen, zodat ik hem toch  een stukje van zijn vrijheid kan teruggeven! :love3:
Denken jullie dat het vlot zal gaan? Ik hoop alleszins van wel!

Groetjes
Lies

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 02 maart 2011 - 11:17

Ik ben mijn ragdolls van ruim 1 jaar ook aan het laten wennen aan een tuigje. Het aanhebben vinden
ze al niet erg meer, maar ze laten zich inderdaad vallen zodra je ze aanlijnt en vooruit loopt ;)
Ik heb ze eerst zonder lijn aangeleerd te komen als ik roep, en ze dan een snoepje te geven.
Een paar weken later met tuigje om, en nog later met riempje eraan.
Ze liepen gister zowaar aan het riempje naar me toe! :d
Nou is het een kwestie van oefenen oefenen oefenen voordat we naar buiten kunnen.
Ik ga dit gebruiken om bijvoorbeeld naar de DA te kunnen of op vakantie. Twee katten van
ruim 5 kg tillen is geen pretje O:)
With A Cat At Home, You're Never Alone! :heart:
*Hanna*