Spring naar inhoud

- - - - -

Ongelukjes naast de kattenbak ...

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#1 Geplaatst 17 januari 2010 - 23:00

Eej iedereen!

Ik zal me kort even voorstellen voor ik m'n verhaal begin te doen. Wij hebben sinds begin November twee hele lieve Britse kortharen in huis. Een katertje, Macho en een katinnetje, Eefje ... broer en zus ... ze zijn twee jaar oud en hebben dus eerst bij een ander baasje gewoond.

De eerste weken ging het allemaal prima, ze waren wel wat teruggetrokken en moesten duidelijk nog een beetje wennen aan hun nieuwe omgeving, maar ze aten goed, gingen beiden in hun kattenbak, ... Sinds kort zijn ze veel aanhankelijker geworden en vragen ze duidelijk aandacht door bij ons te komen liggen in de zetel, hun speelgoedje brengen omdat ze willen dat we met hen spelen, ... Het zijn dus superkatten! :love3:

... Maar er is één probleempje, Eefje doet al een drietal weken (dagelijks minstens één keer) haar grote behoefte naast haar kattenbak. Altijd op hetzelfde plaatsje: naast de kattenbak. Voor haar kleine boodschap gaat ze wel altijd in de kattenbak.

We hebben al vanalles geprobeerd: een tweede kattenbak bijgekocht, van kattenzand verandert, ze regelmatig in haar kattenbak zetten, ...

Heeft er iemand tips hoe we dit zouden kunnen oplossen? Of wat hier misschien de oorzaak van zou kunnen zijn?

Lieve groetjes,
Tina

Bewerkt door Tina, 17 januari 2010 - 23:01.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 17 januari 2010 - 23:22

Zou het niet iets medisch kunnen zijn ?
Tot gisteren gebeurden die accidentjes hier ook nog maar Bas bleek ziek te zijn en koorts te hebben.
Vooral omdat je zegt dat het voordien niet gebeurde...
Of is er een reden voor stress misschien ?
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#3 Geplaatst 17 januari 2010 - 23:38

Hey Marjan,

Bedankt voor je berichtje.
Ik weet niet of het iets medisch zou kunnen zijn ... voor de rest is ze echt in haar gewone doen (goed eten, goed slapen, spelen, ...), maar we gaan er één van de dagen eens mee naar de dierenarts om wat raad te vragen en om ze toch eens een keertje te laten onderzoeken ...

Het kan natuurlijk zijn dat ze nog een beetje stress heeft van de nieuwe omgeving (alhoewel ze hier al wel een dikke twee maanden zijn), maar buiten die ongelukjes die gebeuren is het echt een heel actieve en aagename poes. Ze laat ook uit niets blijken dat ze zich niet goed voelt of stressig is ...

Groetjes,
Tinne

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 17 januari 2010 - 23:56

Drinkt ze misschien meer dan anders ?  Of ben je veranderd van voeding ?
En is het vaste stoelgang ?
Aan Bas was ook niet te merken dat ze ziek was.  Behalve begon ze na enkele dagen  ineens ook minder te eten en toen ben ik diezelfde dag nog naar de DA geweest.
Maar ik denk dat mijn andere kat Lies mee leest want haar heb ik het net ook zien doen, dus daar ga ik morgen ook mee naar de DA.  :catscratchhead
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Guest_leske.j_*
Guest_leske.j_*

#5 Geplaatst 18 januari 2010 - 00:32

Ik heb dit hier ook regelmatig voor, maar het is altijd bij dezelfde ons minousche maar ik denk dat dit komt door haar medicatie die ze moet nemen,ze heeft namelijk een hartafwijking. Ons ander meisje filou doet dit ook regelmatig  maar zei verkiest de badkamermat wat ik eigenlijk niet snap is dat filou dit nooit gedaan heeft, maar de laatste tijd kan ik de deur van de badkamer dus niet meer openlaten.

Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#6 Geplaatst 18 januari 2010 - 10:16

Ze drinkt echt regelmatig (niet meer of minder dan anders denk ik). We zijn niet echt van eten verandert, maar ze krijgen altijd droge voeding met andere smaken (de ene dag met kip, dan weer met vis, ...) ...

Maar is er echt altijd een medisch probleem verbonden aan de ongelukjes naast de kattenbak? Want ik vind het zo raar dat het echt altijd op dezelfde plaats is dat het gebeurt ...

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#7 Geplaatst 18 januari 2010 - 12:29

*

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 18 januari 2010 - 12:43

Mijn Ninna doet het ook met periodes, zij kan niet zo goed verdragen dat er iemand anders ook in haar bak komt, ook is de plaats van de bak niet altijd naar haar zin.  
Momenteel zit ze meer boven en omdat de andere katten meer beneden hun behoefte doen, is het probleem van de baan.  

Bewerkt door Marina, 18 januari 2010 - 12:44.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 19 januari 2010 - 13:33

Heb je al eens geprobeerd om het kakje dat ze naast de bak doet, in de bak te leggen ?
Het is zeker niet altijd een medisch probleem hoor, maar soms vraagt het wel heel veel tijd en geduld om te achterhalen wat de oorzaak is van het gedrag. Heb je de kattenbak al eens op de plaats gezet waar ze haar behoefte altijd doet ? :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 19 januari 2010 - 13:51

Hoeveel kattenbakken heb je precies?
Het zou altijd kunnen dat ze een kattenbak verkiest die helemaal schoon is, of mss wil ze een bak voor de plasjes en een bak voor de poepjes...
Normaal gezien is de regel: 1 bak per kat + 1 extra, in jouw geval dus 3 bakken ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_mel en pieter_*
Guest_mel en pieter_*

#11 Geplaatst 19 januari 2010 - 17:07

heb dit ook gehad en ik had in totaal 2 bakken!
mijn katerke deed het ook altijd naast de bak.
tot in ontdekt dat hij dit telkens deed als er een andere kat zijn grote behoefte had gedaan in de bak!
hij gaat alleen maar in een propere bak!

zoals je ziet een kat is ook op zijn hygiëne gesteld e :p

Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#12 Geplaatst 19 januari 2010 - 23:10

Hey allemaal!

Eerst en vooral een dikke merci voor alle reacties!

@ PeggyJ: We zetten haar geregeld net nadat ze haar behoefte heeft gedaan in de kattenbak, maar dat helpt niet veel. De kattenbak verzetten hebben we ook al geprobeerd, maar ze blijft 't ernaast doen ...

@Aldhissla: Wij hebben twee kattenbakken (hadden in een boekje gelezen dat je per kat één kattenbak moet rekenen) ... maar waar ze vroeger woonden gingen ze wel samen in één kattenbak, we hebben ook die kattenbak meegekregen (dus het is ook niet dat ze die bak niet kennen)

@Mel en Pieter: Dat zei hun vroeger baasje ook, dat Eefje niet in de kattenbak gaat als er al een behoefte inligt van Macho. Daarom maken we de bak enkele keren per dag schoon ...

Deze middag was het weer zover ... Macho lag bij mij in de zetel en ik hoorde dat Eefje in haar kattenbak zit en twee minuten later rook ik iets en ben ik gaan kijken ... er lag weer iets en in de kattenbak lag een plasje ... Dus ze is eerst in haar bak gegaan om haar kleine behoefte te doen en dan eruit gegaan voor haar grote behoefte ... :(

Hopelijk vinden we ooit een oplossing, want ik zou ons lieve Eefje niet meer willen missen ... maar het zou wel fijn zijn dat dit zou ophouden natuurlijk! :d

Lieve groetjes!

Guest_mel en pieter_*
Guest_mel en pieter_*

#13 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:32

kweet niet of het dit zou kunnen zijn maar mss is jaloers op de kater en probeert ze u zo aandacht te vragen!
want telkens ze het doet krijgt ze aandacht e!
kan mss dat zijn !
dat uw poes vind dat ze te weinig aandacht krijgt

Guest_Tina_*
Guest_Tina_*

#14 Geplaatst 20 januari 2010 - 09:49

Dat hebben wij ook al gedacht ... maar ik moet wel zeggen dat Eefje een vrij bange poes is, van het minste geluidje dat ze niet kent of een bruuskere beweging van ons kruipt ze weg. We proberen hier natuurlijk zoveel mogelijk rekening mee te houden en ze begint ook meer en meer af te komen om geaaid te worden. Zo lang dat er niemand vreemd bij komt is alles in orde en is ze al veel socialer geworden! Maar misschien heeft ze het nog altijd een beetj emoeilijk met haar nieuwe omgevign?

Guest_mel en pieter_*
Guest_mel en pieter_*

#15 Geplaatst 20 januari 2010 - 10:55

dat kan ook, mss die nieuwe omgeving, nieuwe baasjes?
zal voor haar een grote stap geweest zijn!