Spring naar inhoud

- - - - -

Aanvraag erkenningsnummer

• Log in om te reageren
197 reacties op dit onderwerp
Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#46 Geplaatst 30 april 2009 - 00:15

Occasionele fokker
- Fokt minder dan 3 nesten per jaar.
- Mag een erkenning aanvragen, maar is dit niet verplicht.
Hobbyfokker
- Fokt minder dan 10 nesten per jaar en heeft minimum 2 fokpoezen
- Moet een erkenning aanvragen.
Professionele fokker
- Fokt meer dan 10 nesten per jaar en heeft minimum 5 fokpoezen.
- Moet een erkenning aanvragen.
Kweker - Handelaar
- Verkoopt ook dieren niet afkomstig uit eigen kwekerij.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#47 Geplaatst 30 april 2009 - 00:25

Is dat uit die nieuwe wet want het is pas veranderd he toch?
Maar uit dit stukje haal ik dat eigenlijk evezeer.. Als je 2 fokpoezen hebt dan val je toch onder hobbyfokker, want je "fokt minder dan 10 nesten per jaar en hebt minimum 2 fokpoezen"..

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#48 Geplaatst 30 april 2009 - 00:54

Niemand snapt er iets van.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#49 Geplaatst 30 april 2009 - 07:41

MissKitty zei:

Spanishke, wat betreft jouw plannen om een vakmagazine te maken ipv een HK aan te vragen, ik las dus net in een ander topic (Nieuwe wet) dat Feroesti het volgende zei over het al dan niet nodig hebben van dat nummer:

Als jij dus in orde wilt zijn met de wet dan zal voor jou dat vakmagazine niet genoeg zijn he, vermits jij 2 (3?) fokpoezen hebt. Zelfde geldt dan voor Magic Coonie. Ik zeg het maar zodat jullie niet voor niks je tijd in een vakmagazine gaan steken speciaal om net wel in orde te zijn met de wet om het dan evezeer weer niet te zijn.

Hmm ja, maar waarschijnlijk gaat het maar bij 2 blijven max, want met Taiga denk ik niet dat ik ga fokken, je weet wel waarom ;)
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#50 Geplaatst 30 april 2009 - 08:13

Wij zullen mogelijk 2 fokpoezen hebben dus een occasionele fokker blijven, MM mag ook een nestje krijgen, maar die moet eerst nog op alles getest worden dus dat is nog helemaal niet zeker. Het zoeken naar een geschikte partner vlot ook niet zoals het zou moeten. Nu, zouden wij zowiezo geen 3 nestjes per jaar hebben met 2 poezen dat is toch gewoon teveel??? Die arme mamapoezen moeten toch meer dan voldoende kunnen recupereren? Trouwens Yumi gaat een vrij groot nestje hebben, dan heeft ze nog meer recuperatietijd nodig.

Belachelijke wetgeving voor hobbyfokker, min 2 fokpoezen en minder dan 10 nesten per jaar, is vooral HEEEEEEEEL haalbaar. Die wetgeving trekt op geen kl :censored:

Bewerkt door Spanishke, 30 april 2009 - 08:31.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#51 Geplaatst 30 april 2009 - 08:43

Wat ik me afvraag... Elixeryen heeft ook 2 fokpoezen, heeft die een HK? Ik kan er geen terugvinden op haar website?
Geplaatste afbeelding

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#52 Geplaatst 30 april 2009 - 11:11

Ik dacht van niet.

Heb vorige week zo eens rondgesurfd, ze mogen bij de puppies ook iets doen. Iemand dat 20 honden heeft en fokt???????????????? :misselijk: Das nog erger dan bij katten.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#53 Geplaatst 30 april 2009 - 11:14

Ik dacht dat de wetgeving rond het fokken van honden nog strenger was?

Als hier inderdaad niet zoveel aan gedaan wordt, vraag ik me af of het gewoon is omdat Raskatten meer kunnen opbrengen? Er zijn zoveel kruisingen met honden en dergelijke die zogezegd doorgaan als rasecht en die dan wel maar verkocht worden voor een 3e of 4e van de prijs... ik blijf het puur geldklopperij vinden en met die fiscale zegels kloppen ze er ook niet naast
Geplaatste afbeelding

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#54 Geplaatst 30 april 2009 - 11:29

Ik vind het ook allemaal niet eerlijk.

Je kan je nestjes ook aanbieden bij de volgende sites:

Welkom bij Kitten Te Koop

welkom bij kattekoop.nl - Katten, Raskittens, Raskatten, Dekkaters, Herplaatsing, Catteries, Kittens

kittenpagina: raskittens, raskatten, dekkaters, kittens

kittenplace: kittens, raskatten, dekkaters, kittens

Royal Canin - Dog & Cat Breeders Club

http://www.raskatten.be/

Soms moet je er wel voor betalen. Soms kan je ook je cattery er registreren.

Ik was daar juist over aan het denken. Ja soms werkt da hier van boven nog.

Bewerkt door Magic Coonie, 30 april 2009 - 11:35.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#55 Geplaatst 30 april 2009 - 11:33

De aanvraag zou dan nog eens iets van een 6 maanden duren, in een boerengat zoals het onze zou dat wel eens een jaar kunnen worden + we zijn helemaal niet zeker of we wel 2 fokpoezen gaan hebben met onze MM omdat ze nog een twijfelgevalletje is. Het is echt helemaal niet eerlijk, ik blijf erbij dat dit broodfok stimuleert, ze kunnen hun kittens gewoon aan de lopende band verkopen en hun fokpoezen uitmelken :evil: het enige wat er zogezegd gedaan wordt is eens op bezoek gaan en dan is het daar natuurlijk kraaknet, als dat het enige is waar ze naar kijken, ga ik het mij nog beklagen dat ik niet in NL woon, daar hoeven die onnozele belachelijke regels allemaal niet en wordt veel minder aan broodfok gedaan.

Ik vraag me gewoon nog af hoe ik op een goeie manier van mijn kittentjes vanaf moet geraken. Ik denk echt dat het er 5-6 gaan zijn, mogelijk 7 :cry: ik kan ze toch niet gaan weggeven voor nen appel & een ei, wie weet waar komen ze dan terecht :cry: ik wil gerust 100 euro minder vragen als ik ze nog zou kunnen zien (bv bij gebuur ofzo), maar ik ben van mening dat wie minder vraagt dan de "gemiddelde prijs" enkel en alleen broodfokkers lokt
Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#56 Geplaatst 30 april 2009 - 11:38

Nee Elixeryen heeft dat inderdaad ook niet voor zover ik weet. Bijna niemand met maar 2 nestjes per jaar heeft het momenteel. Weet ook nog steeds niet of het al dan niet de bedoeling is dat je het in dat geval hebt. Het is allemaal superonduidelijk :o
Maar zoiezo, ALS jullie wel een HK zouden hebben zou je geen BTW moeten betalen omdat je maar zo weinig nestjes hebt dus onder dat bepaald bedrag zit.
En mensen die die BTW wel moeten betalen, de staat mag dan denken daar veel op te kunnen verdienen maar dat zal toch tegenvallen wanneer fokkers alle kosten aftrekken :)

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#57 Geplaatst 05 mei 2009 - 01:25

Spanishke zei:

Wat ik me afvraag... Elixeryen heeft ook 2 fokpoezen, heeft die een HK? Ik kan er geen terugvinden op haar website?

Neen, ik heb geen HK nummer. Ik moet dringend eens wat meer info opzoeken en kijken waar je dat precies kan aanvragen.  :oops:
Ik heb momenteel eigenlijk nog maar 1 fokpoes. Aynoa is nog veel te jong om mee te fokken. Ze staat op mijn website wel al bij "poezen" omdat ik later met haar wil fokken (nadat ze getest is natuurlijk )
Aynoa mag nu nog lekker genieten van het kitten-zijn. ;)

Ik vind het ook echt niet duidelijk. Het is zoals MissKitty zegt; niemand met 2 nestjes per jaar heeft een HK nr . :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#58 Geplaatst 05 mei 2009 - 01:51

Spanishke zei:

De aanvraag zou dan nog eens iets van een 6 maanden duren

Hoe weet je dat? Dan moet ik daar ook nu al achter informeren precies..

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#59 Geplaatst 05 mei 2009 - 07:45

Je krijgt wel onmiddelijk een voorlopige erkenning bij het ministerie als ze zijn langsgeweest en alles is goedgekeurd. Je hoeft geen btw te betalen, dat doen wij ook niet. En het gemakkelijk, overal adverteren, de juiste contracten hanteren,... Het is een veiligheid voor koper en verkoper. Wij zijn hobbyfokker en trots op onze erkenning. Het ministerie moet toch bij klachten kunnen controleren ? Zonder registratie kunnen ze dat niet er is geen boekhouding, geen bewijs van het aantal katten, geen bewijs waar kittens heen gingen, geen contractdierenarts,.... Bij registratie dus wel, dus is controle grondiger mogelijk.

Bovendien kittens op 10 weken op show ????!!!!!!! Amaai, dat zou ik die beestjes niet willen aandoen en bovendien mag geen enkel kitten op show verkocht worden. Je kan geen kaartjes uitdelen aan kandidaat kittenkopers, je mag ze er zelf niet over aanspreken. Dus wettelijk is het verboden om kittens op show aan te bieden. Showen is een schoonheidswedstrijd en meer ook niet. Kittens horen er niet thuis en hun baasjes zullen in zo'n geval extra in de gaten gehouden worden. Als men er iets over vraagt en het is net anonieme controle, is het prijs. En dat hebben we op show al veel gezien.

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#60 Geplaatst 05 mei 2009 - 10:12

Bedoel je dat je als je niet te veel inkomsten hebt je de 21 % btw op een kitten niet moet betalen ?  Ikzelf heb max 2 nestjes op een jaar gehad, maar het kan natuurlijk in de toekomst gebeuren dat een herdekking nodig is, omdat je bv. maar 1 kitten had.  En dan zit je natuurlijk al gauw aan 3 nestjes.
Wat verandert er eigenlijk als je als hobbyfokker een HK nr. hebt ?
Het is hier al wel gezegd, maar ik zit nog volop twijfels.   De één zegt dit de andere zegt dat, en ik wil niets doen waar ik spijt van krijg.  
21% BTW betalen per kitten is eigenlijk de reden waarom ik het niet zou doen.  Ook heb ik al ergens gelezen dat je een boekhouder moet hebben, dat steekt me ook wat tegen.
De rest is natuurlijk wel positief !!
Geplaatste afbeelding